Besiktning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Besiktning

Inläggav Teslaägare Lembritt » 28 maj 2016 11:24

LarsL skrev:I framtiden så slår man väll på regenereringen och tackar bilprovningen för energin :)

+1 :D
S60 Vit | Gratis Supercharging for life | Autopilot | Panorama tak | Teknikpaket | Luftfjädring | Ultra HiFi | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bylund » 28 maj 2016 11:33

MEL skrev:Då har jag fått tid till första ordinarie besiktning i början av augusti. Ska bli intressant om de har något att anmärka på. Borde väl åtminstone klara miljökontrollen...

Det måste väl i så fall vara en av de första Model S som besiktas överhuvudtaget i Sverige? Min, uttagen november 2014, ska besiktas första gången senast 2018-10-31.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav Strandnet » 28 maj 2016 19:34

mati skrev:Jag har funderat på det också. Vad gör bilprovningen med en Tesla egentligen? Vet de vad de ska göra? Letar de efter avgasröret och försöker de göra en avgaskontroll? Går bilen inte igenom besiktningen när de inte får fram några avgasvärden?
Berätta gärna hur det gick.

Sen när det ska öppna motorhuven och tittar och kliar sig i huvudet och tänker "var är motorn"

/Tesladrömmare
Tesladrömmare
Användarvisningsbild
Strandnet

Inläggav joel80 » 28 maj 2016 19:54

lator skrev:Några avgasvärden har de aldrig efterfrågat trots att jag erbjöd dem att ta proverna på bensinvärmaren... :mrgreen:

Det var nog tur att dom inte nappade! Bensinvärmare brukar vara helt utan rening.. Dom spyr ut avgaserna utan några filter. Du kunde ha torskat på det. ;)
joel80

Inläggav Teslaägare MEL » 03 aug 2016 12:27

Besiktning nu utförd utan anmärkning. Lite kul när han bad om hjälp att öppna motorhuven, sen fanns det inte så värst mycket att titta på - men det var ändå ett moment som skulle bockas av.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 03 aug 2016 13:29

MEL skrev:Besiktning nu utförd utan anmärkning. Lite kul när han bad om hjälp att öppna motorhuven, sen fanns det inte så värst mycket att titta på - men det var ändå ett moment som skulle bockas av.

Är det inte där som varningstriangeln förvaras? På Model X finns i alla fall ett litet fack för triangeln.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Mickep » 03 aug 2016 14:23

Tycker ni att besiktningspersonalen har den kunskap som krävs för att göra besiktning av elbilar?
Själva avgastestet är ju inte huvudsakliga syftet med besiktningen (ger bara en indikation på statusen på motorn) utan JAG ser det mer som man kollar att bilen är i trafiksäker skick. (dvs bromsar, kollar chassit efter rost och sprickor, mönsterdjup på däcken, lysen et.c.) Finns det så mycket att kolla på där? Borde de plocka bort batteriet för att se hur undersidan ser ut? De har också en tjänst där de går igenom begagnade bilar, men hur gör man för att avgöra om en elbilsmotor är i bra skick eller inte? Skall de kolla efter felkoder? Det känns rätt så meningslös ifall man bara far dit och det enda besiktningsmannen kan titta på hur väl man tvättat bilen för inga motordelar är åtkomliga. borde protokollet ändras så man ex kollar statusen på batteriet? besiktningsprotokoll utan anmärkning brukar vara ett bra argument när man skall sälja bilen, men hur blir det i framtiden?
Mickep

Inläggav Teslaägare Nicklas » 03 aug 2016 14:54

Mickep skrev:Tycker ni att besiktningspersonalen har den kunskap som krävs för att göra besiktning av elbilar?
Själva avgastestet är ju inte huvudsakliga syftet med besiktningen (ger bara en indikation på statusen på motorn) utan JAG ser det mer som man kollar att bilen är i trafiksäker skick.

Det finns ju fortfarande en massa saker som är samma:
- bromsar
- stötdämpare
- fjäder
- spolarvätska
- torkarblad
- däck
- olovliga monteringar (dragkrok etc)
- ljusinställning
- gulhet på blinkers

... Det finns en massa knasiga saker folk gör med sina bilar och jag tycker det känns tryggt att det rutinmässigt kontrolleras vad som åker runt på vägarna. :roll:
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MEL » 03 aug 2016 18:39

Absolut fyller besiktningen en funktion även för elbilar, däremot kanske vissa delar av kontrollen kan vidareutvecklas.

De kollar ju balkar och fästen, kanske skulle man vid besiktning kunna få en förvarning om det som HelectriC råkade ut för när fästpunkter till hjulupphängningen plötsligt gav vika.

Just titten under huven gav dock inget. Paketet med varningstriangeln hade jag redan tagit fram.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare

Inläggav Teslaägare leiflodde » 03 aug 2016 18:57

Besiktningen kan (nog) inte visuellt upptäcka materialfel som HelectriC råkade utför om dessa fel inte är öppna mot ytan. För inneslutna fel krävs röntgen eller ultraljud för att upptäcka dessa ev. defekter.

Jag har idag ställt frågan till (obs inget försäljningstrick) vårt dotterbolag som jobbar med bilbesiktning om vad som gäller för oss elbilsägare och hoppas kunna ge besked snarast om vad man kollar på.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model S