Sida 1 av 2

Re: Besiktning

Postat: 28 maj 2016 11:24
av Lembritt
LarsL skrev:
I framtiden så slår man väll på regenereringen och tackar bilprovningen för energin :)
+1 :D

Re: Besiktning

Postat: 28 maj 2016 11:33
av bylund
MEL skrev:
Då har jag fått tid till första ordinarie besiktning i början av augusti. Ska bli intressant om de har något att anmärka på. Borde väl åtminstone klara miljökontrollen...
Det måste väl i så fall vara en av de första Model S som besiktas överhuvudtaget i Sverige? Min, uttagen november 2014, ska besiktas första gången senast 2018-10-31.

Re: Besiktning

Postat: 28 maj 2016 19:34
av Strandnet
mati skrev:
Jag har funderat på det också. Vad gör bilprovningen med en Tesla egentligen? Vet de vad de ska göra? Letar de efter avgasröret och försöker de göra en avgaskontroll? Går bilen inte igenom besiktningen när de inte får fram några avgasvärden?
Berätta gärna hur det gick.
Sen när det ska öppna motorhuven och tittar och kliar sig i huvudet och tänker "var är motorn"

/Tesladrömmare

Re: Besiktning

Postat: 28 maj 2016 19:54
av joel80
lator skrev:
Några avgasvärden har de aldrig efterfrågat trots att jag erbjöd dem att ta proverna på bensinvärmaren... :mrgreen:
Det var nog tur att dom inte nappade! Bensinvärmare brukar vara helt utan rening.. Dom spyr ut avgaserna utan några filter. Du kunde ha torskat på det. ;)

Re: Besiktning

Postat: 03 aug 2016 12:27
av MEL
Besiktning nu utförd utan anmärkning. Lite kul när han bad om hjälp att öppna motorhuven, sen fanns det inte så värst mycket att titta på - men det var ändå ett moment som skulle bockas av.

Re: Besiktning

Postat: 03 aug 2016 13:29
av Svenssons
MEL skrev:
Besiktning nu utförd utan anmärkning. Lite kul när han bad om hjälp att öppna motorhuven, sen fanns det inte så värst mycket att titta på - men det var ändå ett moment som skulle bockas av.
Är det inte där som varningstriangeln förvaras? På Model X finns i alla fall ett litet fack för triangeln.

Re: Besiktning

Postat: 03 aug 2016 14:23
av Mickep
Tycker ni att besiktningspersonalen har den kunskap som krävs för att göra besiktning av elbilar?
Själva avgastestet är ju inte huvudsakliga syftet med besiktningen (ger bara en indikation på statusen på motorn) utan JAG ser det mer som man kollar att bilen är i trafiksäker skick. (dvs bromsar, kollar chassit efter rost och sprickor, mönsterdjup på däcken, lysen et.c.) Finns det så mycket att kolla på där? Borde de plocka bort batteriet för att se hur undersidan ser ut? De har också en tjänst där de går igenom begagnade bilar, men hur gör man för att avgöra om en elbilsmotor är i bra skick eller inte? Skall de kolla efter felkoder? Det känns rätt så meningslös ifall man bara far dit och det enda besiktningsmannen kan titta på hur väl man tvättat bilen för inga motordelar är åtkomliga. borde protokollet ändras så man ex kollar statusen på batteriet? besiktningsprotokoll utan anmärkning brukar vara ett bra argument när man skall sälja bilen, men hur blir det i framtiden?

Re: Besiktning

Postat: 03 aug 2016 14:54
av Nicklas
Mickep skrev:
Tycker ni att besiktningspersonalen har den kunskap som krävs för att göra besiktning av elbilar?
Själva avgastestet är ju inte huvudsakliga syftet med besiktningen (ger bara en indikation på statusen på motorn) utan JAG ser det mer som man kollar att bilen är i trafiksäker skick.
Det finns ju fortfarande en massa saker som är samma:
- bromsar
- stötdämpare
- fjäder
- spolarvätska
- torkarblad
- däck
- olovliga monteringar (dragkrok etc)
- ljusinställning
- gulhet på blinkers

... Det finns en massa knasiga saker folk gör med sina bilar och jag tycker det känns tryggt att det rutinmässigt kontrolleras vad som åker runt på vägarna. :roll:

Re: Besiktning

Postat: 03 aug 2016 18:39
av MEL
Absolut fyller besiktningen en funktion även för elbilar, däremot kanske vissa delar av kontrollen kan vidareutvecklas.

De kollar ju balkar och fästen, kanske skulle man vid besiktning kunna få en förvarning om det som HelectriC råkade ut för när fästpunkter till hjulupphängningen plötsligt gav vika.

Just titten under huven gav dock inget. Paketet med varningstriangeln hade jag redan tagit fram.

Re: Besiktning

Postat: 03 aug 2016 18:57
av leiflodde
Besiktningen kan (nog) inte visuellt upptäcka materialfel som HelectriC råkade utför om dessa fel inte är öppna mot ytan. För inneslutna fel krävs röntgen eller ultraljud för att upptäcka dessa ev. defekter.

Jag har idag ställt frågan till (obs inget försäljningstrick) vårt dotterbolag som jobbar med bilbesiktning om vad som gäller för oss elbilsägare och hoppas kunna ge besked snarast om vad man kollar på.

Re: Besiktning

Postat: 03 aug 2016 22:07
av LarsL
Rost kollas väl knappast längre på bilar. Förra bilen jag hade var utrustad med ett extra golv i plast som täckte hela undersidan, ingen gång kollades något under det golvet. Ser det därför som helt otänkbart att de skulle lossa ett batteri för att kolla under det.

Re: Besiktning

Postat: 03 aug 2016 22:15
av Steffen
Besiktigade mc:n igår. Ducati. De tyckte hon lät för mycket och att regskylten var för liten. Dessa trafiksäkerhetsdetaljer kommer aldrig vara aktuella med Ewelyn.

Re: Besiktning

Postat: 24 apr 2018 10:01
av Viper
Eftersom min beg facelift (1.5år gammal) har gått som hyrbil så var det redan nu dags för besiktning.

Var helt klart en ny upplevelse för dom på just den stationen här i Örebro iallafall! Knappast så att jag tog en fika under tiden! Som mest var det tre gubbar runt bilen :D

Många frågor blev det ... "Öh, hur öppnar man motorhuven" , "Hur startar man ... hmm, ah!", "Spakar ifrån Mercedes!". Sen dom obligatoriska som precis ALLA jag träffar ställer ... "Hur långt går den, hur lång tid tar det att ladda ...". Nåja, dom var imponerade och intresserade. "Det här är ju framtiden ... va tyst den är!".

Chassienr gav vi också upp på ... dom ville inte hålla på o demontera frunken. Var mest nervös för var dom skulle lyfta på bilen ... men det gick bra.

Inga anmärkningar heller, så klart 8-)

Re: Besiktning

Postat: 24 apr 2018 10:09
av Bod
Hur är det TLMS. Måste de fungera när man besiktigar bilen?

Re: Besiktning

Postat: 24 apr 2018 10:18
av Viper
Jag ändrar mig efter en googling ... verkar inte vara krav på det?

Re: Besiktning

Postat: 24 apr 2018 10:23
av kangru
Bod skrev:
Hur är det TLMS. Måste de fungera när man besiktigar bilen?
Menar du TPMS?

Re: Besiktning

Postat: 24 apr 2018 21:07
av Bod
Japp :oops:

Re: Besiktning

Postat: 16 maj 2018 12:56
av Bjelke
Idag är det dags för min :shock:

Re: Besiktning

Postat: 16 maj 2018 14:45
av Bod
Tala om hur det gick. Jag skall in på fredag.

Re: Besiktning

Postat: 16 maj 2018 14:46
av danni
Det finns inget krav på att TPMS måste fungera. Det är fortfarande krav på att alla nya bilar som säljs ska ha TPMS för det kravet gäller hela EU, men vi i Sverige har faktiskt dispens från att ha fungerande TPMS i och med att vi ändå uppfyller motsvarande syfte genom att de flesta skiftar däck två gånger om året. Så man måste inte ha fungerande TPMS på vinterdäcken eller om det går sönder eller så.

Re: Besiktning

Postat: 16 maj 2018 14:47
av Lessmog
Bod skrev:
Tala om hur det gick. Jag skall in på fredag.
Jag med.

Re: Besiktning

Postat: 16 maj 2018 14:56
av Lembritt
Viper skrev:
Eftersom min beg facelift (1.5år gammal) har gått som hyrbil så var det redan nu dags för besiktning.

Var helt klart en ny upplevelse för dom på just den stationen här i Örebro iallafall! Knappast så att jag tog en fika under tiden! Som mest var det tre gubbar runt bilen :D

Många frågor blev det ... "Öh, hur öppnar man motorhuven" , "Hur startar man ... hmm, ah!", "Spakar ifrån Mercedes!". Sen dom obligatoriska som precis ALLA jag träffar ställer ... "Hur långt går den, hur lång tid tar det att ladda ...". Nåja, dom var imponerade och intresserade. "Det här är ju framtiden ... va tyst den är!".

Chassienr gav vi också upp på ... dom ville inte hålla på o demontera frunken. Var mest nervös för var dom skulle lyfta på bilen ... men det gick bra.

Inga anmärkningar heller, så klart 8-)
Besiktade min den 3 Maj utan anmärkning :)
Chassinr sitter under plast kåpan i mitten bakom/ovanför frunken, var bara att lyfta upp plasten så hittade besiktningsmannen det.
Jag hade ingen aning att det satt där, men en kollega till besiktningsmannen visste det. :shock: :D

Re: Besiktning

Postat: 16 maj 2018 15:06
av Lessmog
Lembritt skrev:
Viper skrev:
Eftersom min beg facelift (1.5år gammal) har gått som hyrbil så var det redan nu dags för besiktning.

Var helt klart en ny upplevelse för dom på just den stationen här i Örebro iallafall! Knappast så att jag tog en fika under tiden! Som mest var det tre gubbar runt bilen :D

Många frågor blev det ... "Öh, hur öppnar man motorhuven" , "Hur startar man ... hmm, ah!", "Spakar ifrån Mercedes!". Sen dom obligatoriska som precis ALLA jag träffar ställer ... "Hur långt går den, hur lång tid tar det att ladda ...". Nåja, dom var imponerade och intresserade. "Det här är ju framtiden ... va tyst den är!".

Chassienr gav vi också upp på ... dom ville inte hålla på o demontera frunken. Var mest nervös för var dom skulle lyfta på bilen ... men det gick bra.

Inga anmärkningar heller, så klart 8-)
Besiktade min den 3 Maj utan anmärkning :)
Chassinr sitter under plast kåpan i mitten bakom/ovanför frunken, var bara att lyfta upp plasten så hittade besiktningsmannen det.
Jag hade ingen aning att det satt där, men en kollega till besiktningsmannen visste det. :shock: :D
Tack för tipset! Hade heller ingen aning. :)

Re: Besiktning

Postat: 16 maj 2018 16:07
av bylund
Beror på när bilen är byggd. Nyare bilar har chassinumret i en tröskel som Tesla rekommenderar att man inte lossar på.

Besiktade min i förra veckan i Rissne. Besiktningsmannen hade rent av sett en utbildningsvideo om hur Tesla ska besiktas. Hade koll på tow mode t ex för att få hjulen att rulla fritt när de var upphissade.

Re: Besiktning

Postat: 16 maj 2018 17:19
av Bjelke
Nu är vi klara och det gick bra (såklart) :)
Dom hade fått signal om att en Tesla var på väg in men hade glömt att läsa igenom materialet så killen som
tog bilen hade lite snabbt läst igenom materialet typ en kvart före jag kom :lol:

Dom hade fått instruktion om att inte kolla chassinummer annat än vid rutan och på stora skärmen,
parkeringsbromsen deaktiverade han oxo och hade precis som Bylund skrev koll på tow mode oxo,
lite kul när hans kollega kom med obd-burken och blev tillsagd att det inte skulle göras nåt sånt :lol:
dom löft bilen i länkarmarna vilket inte kändes helt ok men deras lyft nådde inte dom rätta punkterna,
och som krydda på moset så gick larmet (tilt-delen) eftersom jag glömde att lämna nyckeln i bilen :lol: :oops:
Dom visade även några helt enorma smutsfickor som man bara ser underifrån, speciellt dom bakom/innanför
bakhjulen, man skulle antagligen få plats med en hel ICA-påse full med varor där :shock: hur fan gör man rent
där lixom? Det blir till att träna duktigt med högtrycken eller nåt...
Sist efter den lilla åkturen så frågade han om han fick ta en bild :mrgreen:
(Den var inför besöket nästan löjligt uppfixad hehe)