Första dödsolyckan med Autopilot
Moderator: Redaktion
Första dödsolyckan med Autopilot
Såg precis att Tesla har skrivit ett inlägg om den första dödliga olyckan med autopilot har skett.
https://www.teslamotors.com/sv_SE/blog/ ... edirect=no
https://www.teslamotors.com/sv_SE/blog/ ... edirect=no
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Min uppfattning är att teslan kört under trailern och kapat taket
Chauffören eller Ap reagerade inte alls för Ap vet vi varför trailern är förhög för att upptäckas av radar
Att chauffören inte reagerade och åtminstone stängde av ap dutta på bromsen vad som tyder på dålig sikt, den kom upp som plötslig hinder lite som skåpbilen på motorvägen
Chauffören eller Ap reagerade inte alls för Ap vet vi varför trailern är förhög för att upptäckas av radar
Att chauffören inte reagerade och åtminstone stängde av ap dutta på bromsen vad som tyder på dålig sikt, den kom upp som plötslig hinder lite som skåpbilen på motorvägen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Det som är sjukt egentligen är att CleanTechnica skrev denna artikeln:
http://cleantechnica.com/2016/06/22/aut ... -dont-lie/
Den 22:a juni...
http://cleantechnica.com/2016/06/22/aut ... -dont-lie/
Den 22:a juni...
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Olyckan hade redan inträffat då detta är något som hände för ca en månad sengrenhall skrev:Det som är sjukt egentligen är att CleanTechnica skrev denna artikeln:
http://cleantechnica.com/2016/06/22/aut ... -dont-lie/
Den 22:a juni...
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Det kan mycket väl vara denna olyckan som skerevs om tidigare idag http://electrek.co/2016/06/30/aftermath ... uck-video/
Första dödsolyckan med Autopilot
***vigge50 skrev:Det kan mycket väl vara denna olyckan som skerevs om tidigare idag http://electrek.co/2016/06/30/aftermath ... uck-video/
Senast redigerad av e5m1r, redigerad totalt 1 gånger.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Helt klart en otäck olycka som givetvis hade kunnat förhindras på massor av olika sätt men likaväl så inträffade den, tyvärr med fatal utgång...
Vad som inte skulle ha uppmärksammats speciellt mycket om föraren inte haft möjlighet till assistans av autopilot kan nu givetvis få tvivlare att beklaga sig och kräva att förarassistans ska förbjudas. Givetvis kommer dessa tvivlare att få ge sig inför fakta som redan har presenterats men så länge det finns något att skylla på som inte är mänskligt så kommer det att påpekas och debatteras.
Vad jag reagerar på är det faktum att Teslas autopilot inte detekterar hinder som befinner sig högre än typ 1 meter över vägbanan. Det måste ju vara enkelt att åtgärda eller? Min erfarenhet av autopiloten är ganska begränsad (100-200 mil) men jag har reagerat på att den "vinglar" över krön i vägbanan. Det verkar som om den tappar orienteringen för ett kort ögonblick och förtvivlat söker efter korrekt väg. Det skulle kännas mycket tryggare om den kunde bibehålla riktningen utan att svänga fram och tillbaka över vägbanan. Oftast så är ju vägen rak, speciellt över krön...
Jag blir alltid ledsen och eftertänksam när jag uppmärksammas på olyckor med dödlig utgång och tänker då på hur ofantligt många olyckor som sker överallt i hela världen, många med tragiska slut men ibland också med överraskande resultat. Mycket tack vare säkrare bilar men också ibland av oförklarliga orsaker då det verkar helt omöjligt att överleva men alla inblandade klarar sig med endast blåmärken och småskador.
Jag hoppas att denna olycka och "vår broders" bortgång inte försvinner i glömska utan att det resulterar i förbättrade funktioner för autopiloten. Kom bara ihåg att det bara handlar om "assistans" och ingen färdig autonom produkt och du är fortfarande den som tar smällen om du inte är uppmärksam och aktiv i trafiken.
RIP.
Vad som inte skulle ha uppmärksammats speciellt mycket om föraren inte haft möjlighet till assistans av autopilot kan nu givetvis få tvivlare att beklaga sig och kräva att förarassistans ska förbjudas. Givetvis kommer dessa tvivlare att få ge sig inför fakta som redan har presenterats men så länge det finns något att skylla på som inte är mänskligt så kommer det att påpekas och debatteras.
Vad jag reagerar på är det faktum att Teslas autopilot inte detekterar hinder som befinner sig högre än typ 1 meter över vägbanan. Det måste ju vara enkelt att åtgärda eller? Min erfarenhet av autopiloten är ganska begränsad (100-200 mil) men jag har reagerat på att den "vinglar" över krön i vägbanan. Det verkar som om den tappar orienteringen för ett kort ögonblick och förtvivlat söker efter korrekt väg. Det skulle kännas mycket tryggare om den kunde bibehålla riktningen utan att svänga fram och tillbaka över vägbanan. Oftast så är ju vägen rak, speciellt över krön...
Jag blir alltid ledsen och eftertänksam när jag uppmärksammas på olyckor med dödlig utgång och tänker då på hur ofantligt många olyckor som sker överallt i hela världen, många med tragiska slut men ibland också med överraskande resultat. Mycket tack vare säkrare bilar men också ibland av oförklarliga orsaker då det verkar helt omöjligt att överleva men alla inblandade klarar sig med endast blåmärken och småskador.
Jag hoppas att denna olycka och "vår broders" bortgång inte försvinner i glömska utan att det resulterar i förbättrade funktioner för autopiloten. Kom bara ihåg att det bara handlar om "assistans" och ingen färdig autonom produkt och du är fortfarande den som tar smällen om du inte är uppmärksam och aktiv i trafiken.
RIP.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Hemskt. Se nu till att ni inte sitter och surfar på mobilen när ni kör autopilot, håll fokus på vägen!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Detta förändrar ingenting angående mitt sätt att använda Autopilot, vi vet alla att AP är en betaversion som bara funkar som ett hjälpmedel och inte ska litas på till 100%. Jag har suttit o pillrat med telefonen och njutit av autopiloten men då har jag också alltid full koll på mig, omgivningen och vägbanan. Jag har väl kört ca 2000 mil Autopilot av dom 3500mil jag kört med Model S totalt, jag vet hur den kan vingla till ibland, speciellt över krön. Jag är faktiskt lite förvånad att det inte hänt något lika allvarligt tidigare med tanke på mängden mil som körts med denna nya teknologi. Jag kommer fortsätta lita på Autopilot till 99% och njuta av hjälpmedlet då det underlättar något enormt vid köer och långkörning.
Hursomhelst så är det tragiskt att vi förlorat en "tesla-broder" som Lator så fint skrev om i sitt inlägg. Må han vila i frid.
Hursomhelst så är det tragiskt att vi förlorat en "tesla-broder" som Lator så fint skrev om i sitt inlägg. Må han vila i frid.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Autopiloten är ju inte designad (än) att klara av korsande trafik tyvärr... Så det blir till att fortsätta som man gör med surfande och e-postande på motorvägen.
Mycket sorgligt med dödsfall; RIP.
Jag såg en kommentar kring detta på InsideEVs: Om det varit UK så är det tydligen lag på att alla lastbilar med hög markfrigång ska ha metallskena mellan hjulen... Då hade inte bilen åkt under på samma sätt (och eventuell radar etc. hade haft mer att detekta)...
Mycket sorgligt med dödsfall; RIP.
Jag såg en kommentar kring detta på InsideEVs: Om det varit UK så är det tydligen lag på att alla lastbilar med hög markfrigång ska ha metallskena mellan hjulen... Då hade inte bilen åkt under på samma sätt (och eventuell radar etc. hade haft mer att detekta)...
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Ser inte ut som att det är Autopilotens fel, Autopiloten hinner inte stanna om ett objekt kommer från en korsande väg tvärs över...vigge50 skrev:Detta är tydligen korsningen där olyckan skedde.
Den borde stanna om det är en bil som stannar framför dig så att den hinner se den däremot.
Senast redigerad av tehjimos, redigerad totalt 1 gånger.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Hur klarar autopiloten korsande älgar? För att vara trygg så känner jag att en sensor i vindrutehöjd behövs.
Elbilist sedan 2014
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Har aldrig testat, men skulle räkna med att den INTE klarar av korsande älgar... den ser inte korsande människor eller långtradare.. så tror knappast en älg syns! Då får du istället göra "the moose test" manuellt och se hur bra teslan klarar deKlintan skrev:Hur klarar autopiloten korsande älgar? För att vara trygg så känner jag att en sensor i vindrutehöjd behövs.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
In a separate crash on May 7 at 3:40 p.m. on U.S. 27 near the BP Station west of Williston, a 45-year-old Ohio man was killed when he drove under the trailer of an 18-wheel semi. The top of Joshua Brown’s 2015 Tesla Model S vehicle was torn off by the force of the collision. The truck driver, Frank Baressi, 62, Tampa was not injured in the crash.vigge50 skrev:Detta är tydligen korsningen där olyckan skedde.
The FHP said the tractor-trailer was traveling west on US 27A in the left turn lane toward 140th Court. Brown’s car was headed east in the outside lane of U.S. 27A.
When the truck made a left turn onto NE 140th Court in front of the car, the car’s roof struck the underside of the trailer as it passed under the trailer. The car continued to travel east on U.S. 27A until it left the roadway on the south shoulder and struck a fence. The car smashed through two fences and struck a power pole. The car rotated counter-clockwise while sliding to its final resting place about 100 feet south of the highway. Brown died at the scene.Charges are pending.”
Lastbilen kom från höger i bild och svängde vänster in på den mindre vägen (utan att se Teslan får man anta). Teslan kom från vänster på den stora vägen och bromsen aktiveras aldrig(?)
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Autopiloten och många andra system som den har svårt med objekt som är stillastående (från bilens perspektiv, alltså i färdriktningen). Den kan mycket väl ha sett något men inte reagerat för att den inte vet om det är parkerad lastbil, hus, sidobarriär, etc.
Verkligen maximal otur att köra in under lastbilen så att taket skalas av också. Vi har ju sett från andra olyckor (som t.ex. svensken som blev påkörd av en lastbil i hög hastighet i Holland igår) att man kan vara med om riktigt håriga saker i Teslor och ändå bara få skråmor, men just när man använder en lastbil som osthyvel, det finns det ingen bil i världen som klarar.
För min del förstår jag inte att det blivit en så stor nyhetsgrej eller att aktien dykt på grund av det. Vi visste alla att det här skulle hända förr eller senare. Rent statistiskt borde det faktiskt hänt tidigare än såhär, vilket pekar på det Tesla säger, att autopiloten faktiskt förbättrar säkerheten.
Verkligen maximal otur att köra in under lastbilen så att taket skalas av också. Vi har ju sett från andra olyckor (som t.ex. svensken som blev påkörd av en lastbil i hög hastighet i Holland igår) att man kan vara med om riktigt håriga saker i Teslor och ändå bara få skråmor, men just när man använder en lastbil som osthyvel, det finns det ingen bil i världen som klarar.
För min del förstår jag inte att det blivit en så stor nyhetsgrej eller att aktien dykt på grund av det. Vi visste alla att det här skulle hända förr eller senare. Rent statistiskt borde det faktiskt hänt tidigare än såhär, vilket pekar på det Tesla säger, att autopiloten faktiskt förbättrar säkerheten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Bara jag som funderar hur man kan ha en tvåfilig motorväg med en korsande traktorväg i USA? låter ju inte riktigt så genomtänkt.
Elon skrev "Radar tunes out what looks like an overhead road sign to avoid false braking events" på twitter. Det är väl alltid en svår balansgång False positiv är dock allvarligt och får absolut inte hända. Inte så kul att ha en Tesla blocknita efter motorvägen för den trodde att vägskylten var en lastbil över vägen.
Tragisk olycka, jag tycker nästan de skulle haft en kamera på föraren också så de kan avgöra om denne somnat eller läser en bok. Att känna på ratten är inte tillräckligt enligt mig för det är alltid nån nöt som håller i ratten men som tittar ned i en bok eller telefon istället.
Elon skrev "Radar tunes out what looks like an overhead road sign to avoid false braking events" på twitter. Det är väl alltid en svår balansgång False positiv är dock allvarligt och får absolut inte hända. Inte så kul att ha en Tesla blocknita efter motorvägen för den trodde att vägskylten var en lastbil över vägen.
Tragisk olycka, jag tycker nästan de skulle haft en kamera på föraren också så de kan avgöra om denne somnat eller läser en bok. Att känna på ratten är inte tillräckligt enligt mig för det är alltid nån nöt som håller i ratten men som tittar ned i en bok eller telefon istället.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Det är alltså inte en motorväg, "freeway", utan en "highway", som snarare motsvarar riksväg. Dessa är ofta motorväg, men långt ifrån alltid. En väg kan alltså vara freeway, highway, eller både ock.Eximos skrev:Bara jag som funderar hur man kan ha en tvåfilig motorväg med en korsande traktorväg i USA? låter ju inte riktigt så genomtänkt.
Elon skrev "Radar tunes out what looks like an overhead road sign to avoid false braking events" på twitter. Det är väl alltid en svår balansgång False positiv är dock allvarligt och får absolut inte hända. Inte så kul att ha en Tesla blocknita efter motorvägen för den trodde att vägskylten var en lastbil över vägen.
Tragisk olycka, jag tycker nästan de skulle haft en kamera på föraren också så de kan avgöra om denne somnat eller läser en bok. Att känna på ratten är inte tillräckligt enligt mig för det är alltid nån nöt som håller i ratten men som tittar ned i en bok eller telefon istället.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Det gör den inte. Fick upp en älg ett par meter framför mig i vintras när jag körde på AP. Den reagerade inte alls. En manuell tvärbroms räddade mig. Efter det har jag alltid full koll på vägen även när jag kör med APKlintan skrev:Hur klarar autopiloten korsande älgar? För att vara trygg så känner jag att en sensor i vindrutehöjd behövs.
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Jag kommer ihåg en passage från manualen där bilen försöker känna av om en människa körs på och då avlossa trunken "åt fel håll" för att helt enkelt "fånga upp" / dämpa fallet mot bilen...tehjimos skrev:Har aldrig testat, men skulle räkna med att den INTE klarar av korsande älgar... den ser inte korsande människor eller långtradare.. så tror knappast en älg syns! Då får du istället göra "the moose test" manuellt och se hur bra teslan klarar deKlintan skrev:Hur klarar autopiloten korsande älgar? För att vara trygg så känner jag att en sensor i vindrutehöjd behövs.
- så viss detektering av människor finns, och om Elon meddelat om falska positiver över vägen så känner jag mig trygg i att det kommer bli bättre med kommande mjukvaruuppdateringar
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Funkar visst med den skyddande huven om man kör på en känguru också:Nicklas skrev:Jag kommer ihåg en passage från manualen där bilen försöker känna av om en människa körs på och då avlossa trunken "åt fel håll" för att helt enkelt "fånga upp" / dämpa fallet mot bilen...
- så viss detektering av människor finns, och om Elon meddelat om falska positiver över vägen så känner jag mig trygg i att det kommer bli bättre med kommande mjukvaruuppdateringar
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... yed.59514/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Självklart borde även USA skaffa sig underkörningsskydd som vi i den civiliseradevärlden. Ett underkörningsskydd hade fångat upp bilen så att deformationszonerna hade funkat. Med underkörningsskydd hade också nödbromsen aktiverats och mildrat smällen. Det är det som borde ha bli resultatet av den här olyckan är att underkörningsskydd monteras på alla lastbilar.(naturligtvis blir det inte så... Det är ju jobbigt/dyrt)
Autopiloten måste börja se hinder som ligger under takhöjd. Tyvärr bullshittar Elon lite här när han säger att det går att förväxla med en skylt. En skylt sitter oftast minst 4,5 meter över vägen och inte som här på 1-1,5 meters höjd. Skillnaden borde vara detekterbar med rätt sensorer på rätt plats.
Autopiloten måste börja se hinder som ligger under takhöjd. Tyvärr bullshittar Elon lite här när han säger att det går att förväxla med en skylt. En skylt sitter oftast minst 4,5 meter över vägen och inte som här på 1-1,5 meters höjd. Skillnaden borde vara detekterbar med rätt sensorer på rätt plats.
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Ja, även en skylt man är på väg att köra in i vore det ju bra om autopiloten noterade...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Men kan bilen alltid avgöra hur högt över vägen något är då? Kan den detektera vägen under lastbilen och göra en jämförelse däremellan? Det kan ju finnas lägen där det kommer en skylt ovanför vägen precis efter ett litet krön, till exempel, och då kanske vi alla skulle ha bilar som pallnitade för den skylten varenda gång, vilket kanske vore mindre önskvärt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Jayne Mansfield var tillräckligt kändLarsL skrev:Självklart borde även USA skaffa sig underkörningsskydd som vi i den civiliseradevärlden. Ett underkörningsskydd hade fångat upp bilen så att deformationszonerna hade funkat. Med underkörningsskydd hade också nödbromsen aktiverats och mildrat smällen. Det är det som borde ha bli resultatet av den här olyckan är att underkörningsskydd monteras på alla lastbilar.(naturligtvis blir det inte så... Det är ju jobbigt/dyrt) :(
Autopiloten måste börja se hinder som ligger under takhöjd. Tyvärr bullshittar Elon lite här när han säger att det går att förväxla med en skylt. En skylt sitter oftast minst 4,5 meter över vägen och inte som här på 1-1,5 meters höjd. Skillnaden borde vara detekterbar med rätt sensorer på rätt plats.
ms 76132 "Eleamore"