Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Frettoo »

Har en x60d, grå med ljusbrun klädsel 6 stolar o allt utom ap1 aktiverad, 2016 5000mil som skall bytas mot m3 i december.

Hojta om någon är intresserad.
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av AnteF »

Då är min Tesla Model S P85D årsmodell 2015 ute på auktion på KVD.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... 80hk-46504

Eftersom KVD är rätt halvtaffliga vad gäller beskrivning tänkte jag berätta lite mer noggrant här vad den har. (det är ingen S85D som står i URLen utan det är en P85D med Insane mode, dock är den inte uppgraderad till ludicrous).

Bilen är INTE momssmittad. Förmånsvärdet har jag inte i huvudet men det ligger på 9500 nånting om man fortästter leasa den.

Den har:

Fri Supercharging hela bilens livstid.

Följande utrustning från fabrik (och vad det kostade 2015).

Dual Motor fyrhjulsdrift Inkluderat
Pearl White-färg 13.900 kr
Panoramatak 23.100 kr
19-tums hjul Inkluderat
Svart Nästa generations säten 32.400 kr
Pianosvart dekor Inkluderat
Vitt alcantarainnertak Inkluderat
Teslas röda bromsok Inkluderat
Hatthylla Inkluderat
Akiverad för Supercharger Inkluderat
Teknikpaket med autopilot 39.300 kr
Aktiv luftfjädring 20.800 kr
Subzero Weather Package 6.900 kr
Ultra hi-fi ljudpaket 23.100 kr
Säkerhetspaket 4.000 kr
Röd laddadapter Inkluderat

Ny (kortare) typ2-kabel skall ligga i frunken, behöll den längre kabeln till min Model X och lade över nya kabeln i P85Dn.

BBS CHR2 21-tummare sitter på bilen med nya Michelin Pilotsport 4 265 bak och 245 fram, kört dem kanske 200 mil i somras. Grymma däck, aldrig kört nåt mer stabilt. :) De är dock inte inte superbra vad gäller räckvidden om man nu bryr sig om sånt. Jag gör det inte. Tippar på 10% loss kontra 19 fälgar. :)

BBS-fälgarna är i riktigt fint skick. Inga synliga skador såvitt jag sett. Det sitter en kromlist på BBS-fälgarna som skrapskydd vilket räddar fälgen om man kör emot en gatusten. Har två hemma över tror jag och om nån köper bilen kan ni få dem så kan ni byta om ni kör emot nånting. Smart konstruktion. Finns i Sollentuna.

Vinterdäcken är Teslas orginal 19 och däcken där (Michelin) har varit med tre säsonger. Funkar en till troligen. Ena vinterfälgen har en 2*1cm repa som KVD missat att rapportera.

Bilen är folierad i vit satin på Wrapzone för ca 4 år sen. Folien är i ok skick och håller säkert en eller två säsonger till utan problem. Lite skador i fronten från stenskott men lacken har nog klarat det mesta tack vare wrappen.

Rutorna från b-stolpen och bakåt är tonade i samma veva. Tesla orginal kolfiberspolier eftermonterades och sitter på bak.

Bilen i övrigt är i ok skick interiört. KVD har dock missat följande externt.

1. Bilen har ett dörruppslag på höger bakdörr där wrappen har lossnat lite (5*5mm). Ser ut att vara en liten inbuktning också som den petige kan behöva åtgärda). Bilder kan skickas.

2. Bilen har en lackskada bakom vänster bakdörren till vänster om bakdäcket efter en parkeringsskada. Skadan syns inte nu eftersom den är wrappad. Skadan blev omlackerad på RM (numera Werksta) i Danderyd 2015. Rätt så snyggt gjort men det finns en visuell skillnad mellan dörren och området till vänster om bakdäcket i vissa lägen. Har bilder på detta också om nån vill se.

I övrigt har den laddats till 80% hela tiden förutom när jag skall köra längre då jag laddat till 90%. Bilen har inte fått förkortad räckvidd vid någon uppdatering. Räckvidden låg nu i somras på 314 km typical vid 80% SOC vilket ger ca 392 km typical vid 100%. Har laddat till 100% kanske fem-sex gånger totalt under bilens livstid, mest då jag varit ute och jagat rödljusoffer i Stockholm :)

Sänkte reservationspriset lite också från vad KVD ville sätta från början så nån får gärna göra ett klipp. Ser det som en god gärning om nån får tag i den till fint pris. Mitt lilla bidrag till att elbilsrevolutionen rullar vidare.

Har ni fler frågor så fråga på. Messa gärna på Facebook. https://www.facebook.com/andreas.felldin Försöker vara så transparent jag kan. Bilen är nog i rätt ok skick totalt sett. Jag gillar att tvätta bilar. :)
p85d3.jpg
p85d2.jpg
p85d1.jpg
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Tars »

Ingen luftfjädring?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Tars »

Tur att man kan läsa. Såg att den hade luftfjädring.....
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av AnteF »

Tars skrev:
Tur att man kan läsa. Såg att den hade luftfjädring.....
Den har allt förutom sju säten. Fick ju lillplutten senare så nu hade jag tagit det. Men blev X Performance Raven istället. :)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Tars »

AnteF skrev:
Tars skrev:
Tur att man kan läsa. Såg att den hade luftfjädring.....
Den har allt förutom sju säten. Fick ju lillplutten senare så nu hade jag tagit det. Men blev X Performance Raven istället. :)
Najs!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 09 sep 2017 14:03
Ort: Arvika

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av fimpen »

Nu ligger det ute en rätt billig MS -19 med bara 400 mil på mätaren, nästan 185' rabatt jämfört med ny men momsen går inte att dra. För den som till händelse är inne på att köpa en MS privat och inte är så noga på att få en Raven torde detta vara ett riktigt fynd.... supermiljöbilspremien kvalificerar den kanske inte för heller, så 123800' kr är kanske den "riktiga" rabatten.

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7 ... edirect=no

/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (till salu)
MS LR -23 (hämtas snart...)
Beställd: Cybertruck tri motor AWD
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Gustafsson »

fimpen skrev:
Nu ligger det ute en rätt billig MS -19 med bara 400 mil på mätaren, nästan 185' rabatt jämfört med ny men momsen går inte att dra. För den som till händelse är inne på att köpa en MS privat och inte är så noga på att få en Raven torde detta vara ett riktigt fynd.... supermiljöbilspremien kvalificerar den kanske inte för heller, så 123800' kr är kanske den "riktiga" rabatten.

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7 ... edirect=no

/Fimpen
Det är väl en raven ? Räckvidd 63 mil .. fast accelerations siffran stämmer ju inte
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
fimpen skrev:
Nu ligger det ute en rätt billig MS -19 med bara 400 mil på mätaren, nästan 185' rabatt jämfört med ny men momsen går inte att dra. För den som till händelse är inne på att köpa en MS privat och inte är så noga på att få en Raven torde detta vara ett riktigt fynd.... supermiljöbilspremien kvalificerar den kanske inte för heller, så 123800' kr är kanske den "riktiga" rabatten.

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7 ... edirect=no

/Fimpen
Det är väl en raven ? Räckvidd 63 mil .. fast accelerations siffran stämmer ju inte
Den har lägre VIN än min som inte är en raven (min har 308xxx och denna har 302xxx) så troligen inte en raven...
Detta är antagligen en bil som köparen lämnat tillbaks eftersom den är momssmittad.
Så lite beroende på varför den lämnades tillbaks och vad dom (eventuellt) åtgärdat så kan det vara ett bra köp.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Zalman3 »

Bjelke skrev:
Gustafsson skrev:
fimpen skrev:
Nu ligger det ute en rätt billig MS -19 med bara 400 mil på mätaren, nästan 185' rabatt jämfört med ny men momsen går inte att dra. För den som till händelse är inne på att köpa en MS privat och inte är så noga på att få en Raven torde detta vara ett riktigt fynd.... supermiljöbilspremien kvalificerar den kanske inte för heller, så 123800' kr är kanske den "riktiga" rabatten.

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7 ... edirect=no

/Fimpen
Det är väl en raven ? Räckvidd 63 mil .. fast accelerations siffran stämmer ju inte
Den har lägre VIN än min som inte är en raven (min har 308xxx och denna har 302xxx) så troligen inte en raven...
Detta är antagligen en bil som köparen lämnat tillbaks eftersom den är momssmittad.
Så lite beroende på varför den lämnades tillbaks och vad dom (eventuellt) åtgärdat så kan det vara ett bra köp.
Får man veta historiken?

Läste om en bil som såldes som ny i USA.
Men när köparen pratade med försäkringsbolaget så visade det sig att bilen var lagad efter en krock.

Och då ville köparen lämna tillbaka bilen eftersom den var krockad i transporten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av juristen »

Gustafsson skrev:
Det är väl en raven ? Räckvidd 63 mil .. fast accelerations siffran stämmer ju inte
Den har räckvid 63 mil NEDC, hade det varit en raven hade den haft 61 mil WLTP.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Verdi

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Verdi »

Model S 100D -17 på KVD. "Köp direkt" för 770 tkr. Borde väl vara ett ganska bra pris?

https://www.kvd.se/auktioner/49753?utm_ ... term=Tesla

Den här som är nästan identisk kostar 129 tkr mer. https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=10&w=3
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av juristen »

Tipsar om en lätt begagnad Model S 100D Long Range 2019 från Tesla, gått 637 km, midnight silver, krämfärgad interiör. Oklart om det är en Raven eller inte och om den är berättigad till miljöpremien (borde vara berättigad), men för 786 300 kr är den prisvärd oavsett. Den verkar lite felspecad med 632 km räckvidd WLTP (borde vara antingen 610 km WLTP eller 632 km NEDC) och 4,3 sek 0-100. Om jag skulle gissa är rätt uppgifter 632 km NEDC och att det inte är en Raven.
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7 ... edirect=no

EDIT: Enligt Oopsen är det en STANDARD RANGE det handlar om, Tesla verkar ha grovt misslyckats med att skriva rätt information om bilen. Inte särskilt prisvärd längre...
Senast redigerad av juristen, redigerad totalt 1 gånger.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bjelke »

Den säljs som begagnad så jag tror att bonus är rökt på den... Troligen en retur, någon som kan kolla upp det?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av JorgenM »

juristen skrev:
Tipsar om en lätt begagnad Model S 100D Long Range 2019 från Tesla, gått 637 km, midnight silver, krämfärgad interiör. Oklart om det är en Raven eller inte och om den är berättigad till miljöpremien (borde vara berättigad), men för 786 300 kr är den prisvärd oavsett. Den verkar lite felspecad med 632 km räckvidd WLTP (borde vara antingen 610 km WLTP eller 632 km NEDC) och 4,3 sek 0-100. Om jag skulle gissa är rätt uppgifter 632 km NEDC och att det inte är en Raven.
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7 ... edirect=no
Väldigt "prisvärd", tack för tipset!
5YJSA7E23KF302637.PNG
Användarvisningsbild
Oopsen
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 sep 2019 14:48

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Oopsen »

Det är en returnerad Standard range enl Bilregistret ( Inte en Long Range)
Model X Plaid -22 (Vit/Vit) shit vilket monster :lol: :o
Modell 3 LR -21

Model X LR (Vit/svart) Beställd och avbeställd
Modell S Raven LR -20- såld
Kia Niro PHEV - 19 Såld
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av juristen »

Oopsen skrev:
Det är en returnerad Standard range enl Bilregistret ( Inte en Long Range)
Oj, då var det annat. Inte många rätt i informationen från Tesla på den bilen! :roll: Nästan kriminellt dåligt!
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av TeslaManne »

Om man nu hittar en ett par år gammal S utan autopilot , vid kostar aktiveringen då i daxläget ?!

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
juristen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av juristen »

TeslaManne skrev:
Om man nu hittar en ett par år gammal S utan autopilot , vid kostar aktiveringen då i daxläget ?!

Med Vänlig Hälsning Manne
Vet inte vad det kostar, men vill uppmärksamma dig på att bilar tillverkade innan någon gång oktober 2014 saknar hårdvaran för autopilot och det går alltså inte att aktivera autopilot på dessa.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Klintan »

Oopsen skrev:
Det är en returnerad Standard range enl Bilregistret ( Inte en Long Range)
Hur ser du det? 632 km NEDC som OXE63N har är en S100D med FSD. https://teslascout.com/view.php?vin=5YJSA7E23KF302637
Ingen bonus på den iaf.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Pontus »

Klintan skrev:
Oopsen skrev:
Det är en returnerad Standard range enl Bilregistret ( Inte en Long Range)
Hur ser du det? 632 km NEDC som OXE63N har är en S100D med FSD. https://teslascout.com/view.php?vin=5YJSA7E23KF302637
Ingen bonus på den iaf.
Betyder FSD Capability att den har FSD aktiverat eller att det finns möjlighet att aktivera det?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TeslaManne
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 19 sep 2019 09:10

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av TeslaManne »

juristen skrev:
TeslaManne skrev:
Om man nu hittar en ett par år gammal S utan autopilot , vid kostar aktiveringen då i daxläget ?!

Med Vänlig Hälsning Manne
Vet inte vad det kostar, men vill uppmärksamma dig på att bilar tillverkade innan någon gång oktober 2014 saknar hårdvaran för autopilot och det går alltså inte att aktivera autopilot på dessa.
Detta är en 17 modell..

Någon som vet ?!

Fått en screenshot där dom två översta ”valen” på autopilot inte är aktiva..

Med Vänlig Hälsning Manne
Model S 75D 2017
Användarvisningsbild
Oopsen
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 sep 2019 14:48

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Oopsen »

Tittade på biluppgifter.se
Skärmklipp.PNG
Model X Plaid -22 (Vit/Vit) shit vilket monster :lol: :o
Modell 3 LR -21

Model X LR (Vit/svart) Beställd och avbeställd
Modell S Raven LR -20- såld
Kia Niro PHEV - 19 Såld
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Klintan »

Pontus skrev:
Klintan skrev:
Oopsen skrev:
Det är en returnerad Standard range enl Bilregistret ( Inte en Long Range)
Hur ser du det? 632 km NEDC som OXE63N har är en S100D med FSD. https://teslascout.com/view.php?vin=5YJSA7E23KF302637
Ingen bonus på den iaf.
Betyder FSD Capability att den har FSD aktiverat eller att det finns möjlighet att aktivera det?
När jag grottar i det så verkar det bara vara möjlighet, TeslaScout var otydlig:

APFB = Full Self-Driving Capability (but not paid for/unlocked)
APF2 = Full Self-Driving Capability (paid for and unlocked)

Att det är 100 kWh är åtminstone tydligt.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Henkens »

Också nyfiken vad det kan kosta att aktivera AP1 i efterhand.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Skriv svar