Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Zoidberg skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Konstigt att det inte kom några S.
Kan det vara så att Det inte hänt något nytt och spännande med S och således ingen anledning att avboka?
X har fått 7-sätes fällbar sätesvariant. Spekulerar i om detta triggat en hög med X-avbokningar?
Kanske, eller så har dom inte hunnit lägga in alla bilar.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av jeppe_sthlm »

Var och kollade på den som snabbast. Tyckte den var riktigt fin i lack och inredning. Däremot sålde Tesla ett par 70D för 640k om jag inte minns fel. Med 10k i slagavgift närmar det sig samma summor och då med betydligt mindre garanti.

De kan ha varit klenare utrustade dock - minns inte exakt.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Leo »

Har precis sålt min egen lågmilade P85 med AP för någon vecka sedan och funderat en del kring det.

Tittar man på P85D blir det intressanta om man tittar närmare på de som finns till salu.

På Blocket finns 10st till salu. (+ 1 som är Teslas så den bortser vi ifrån) Alla 10 har priset ÖVER 849 000kr.

Hos Tesla finns 7st till salu. Alla UNDER 794 000kr. Där flera av de också har funnits till salu och prissänkts. Den för 729 000kr har nu legat på det priset drygt två veckor i alla fall.

Tror INGEN som är till salu nu har Ludicrius.

Kollar vi på vanliga P så har den äldre som finns hos Tesla, funnits till salu ett bra tag. Den låg tidigare på 669 000kr och prissänktes till 609 000kr för drygt två veckor sen.

De vanliga S som låg på 609 000kr med längre mil är nu sålda men denna P ligger kvar. De Vanliga P som legat till salu på Blocket har också legat länge om man följt de.

Så vad kan man tänka om det?

Begagnatmarknaden på Blocket har "långsam omsättning" som det känns. Är det för höga priser där eller ägare som egentligen inte "vill" sälja om de inte får "rätt betalt"?

Begagnatmarknaden på Blocket verkar ha många bilar med låga mil/fint skick.

Teslas bilar är svåra att värdera skicket på då man inte kan "Se" de. Därav lite svårt att uttala sig hur priserna ligger till i förhållande till skicket hos de.

Det har i alla fall tidigare känts som Tesla hållit upp begagnatpriserna och bilarna har funnits kvar länge. De har kanske använt de som "språngbräda" för att istället sälja fabriksnya?

Numera verkar Tesla ha ändrat taktik och sänkt priserna på sina begagnatbilar för möta efterfrågan. I sänkning i augusti och nu en gång till i månadsskiftet till oktober. Vilket gjort att flera bilar sålts/plockats bort därifrån på senaste tiden. Känns som att det främst är de "billigare" bilarna 590 000-730 000 som försvunnit.

Hur som helst känns det som att åtminstone Tesla har anpassat prisnivån ett "hack längre ner" än tidigare. Samt att Blocket i många stycken ligger högt mot för Tesla idag.
(Dessutom är ju garantierna vid köp hos Tesla oftast bättre.)

Fick ett bud av Tesla på min men det var lågt och man kollade aldrig fysiskt på min bils skick. Innebär det att Tesla därigenom riskerar att få in "mer slitna" bilar? Och att man därigenom betalar "lågt" för man räknar i kalkylerna med att ändå måsta kosta på de?

KVD finns ju också med som en referens. Ni som följt Tesla där vad är er bild?

Vad har ni andra för tankar?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av frippe »

Det finns ett sug efter teslor när priserna börjar närma sig 600tkr, speciellt hos tesla själva. Letar själv i prisklassen under 700tkr och så låga mil det bara går, ingen P bil utan en D med ett lagom batteri, 70 eller 75.

De bilar som ligger på blocket över 660tkr tror jag har svårt att säljas, vilket också visar sig i och med att de ligger kvar väldigt länge. Garantin som tesla ger på fyra år, är nog lite för bra för att vilja lägga samma peng på en Blocketbil. Och de dyrare, över 850-900tkr, ännu svårare då nya inte ligger så långt ifrån.

Det märktes tydligt att bilar säljs fort när tesla gjorde sin senaste prisjustering, då rasslade det till snabbt i begagnatlistan hos tesla. Och blocketbilarna fick det lite tyngre.
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
Det finns ett sug efter teslor när priserna börjar närma sig 600tkr, speciellt hos tesla själva. Letar själv i prisklassen under 700tkr och så låga mil det bara går, ingen P bil utan en D med ett lagom batteri, 70 eller 75.

De bilar som ligger på blocket över 660tkr tror jag har svårt att säljas, vilket också visar sig i och med att de ligger kvar väldigt länge. Garantin som tesla ger på fyra år, är nog lite för bra för att vilja lägga samma peng på en Blocketbil. Och de dyrare, över 850-900tkr, ännu svårare då nya inte ligger så långt ifrån.

Det märktes tydligt att bilar säljs fort när tesla gjorde sin senaste prisjustering, då rasslade det till snabbt i begagnatlistan hos tesla. Och blocketbilarna fick det lite tyngre.
Fanns ju en 70D -16 på begagnatsidan för strax över 600' har jag för mig. Den hade "allt" utrustningsmässigt också. (alla fyra "ikonerna" iaf) Den är i vilket fall borta nu.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av frippe »

Ja, det låg en för 671tkr fram tills igår, med 1500 mil. Var den jag tittat ut men inte fått tag på säljaren om, så den gled ur handen. Tyvärr.

Men just den gick faktiskt vid månadsskiftet sept-okt men kom tillbaka ut igen. Någon som ångrade sig.
Model Y LR.
Model S70D
Verdi

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Verdi »

frippe skrev:
Ja, det låg en för 671tkr fram tills igår, med 1500 mil. Var den jag tittat ut men inte fått tag på säljaren om, så den gled ur handen. Tyvärr.

Men just den gick faktiskt vid månadsskiftet sept-okt men kom tillbaka ut igen. Någon som ångrade sig.
Kanske är sliten eller luktar rutten bäver? Var väldigt billig iaf. :)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av frippe »

Haha, ja kanske.

Tycker det är ett avigt sätt att sälja begagnadebilar på, att det inte finns bilder, eller går att känna och klämma på dem före handpenningen betalats.

Alla begbilar går även som lånebilar om jag förstått rätt, så de cirkulerar runt hela tiden. Omsorgen om lånebilar brukar inte vara samma som bilen man själv äger.
Model Y LR.
Model S70D
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Inlägg av Surfaren »

Nej, det är ju lite grisen i säcken att slå till på begagnat hos Tesla. Garantin väger upp en del dock. Förstår själv inte hur vissa handlare tänker, som har Teslor ute med 11000 mil på mätaren, för överpris, där det inte finns någon garanti förutom det som är kvar av batteri- och drivlinegarantin. Okej att man försöker, men efter några månader kanske man får ge sig. Själv har jag insett att min 85D är i ett ointressant läge just nu (ganska låga mil och bra utrustning, men folk tittar väl på en slutkörd P85D med dubbla milen hos Tesla istället).
frippe skrev:
Alla begbilar går även som lånebilar om jag förstått rätt, så de cirkulerar runt hela tiden. Omsorgen om lånebilar brukar inte vara samma som bilen man själv äger.
Ja, jag fick själv en sån bil som lånebil, som sedan köptes av en här på forumet. Men då kunde ju jag svara på frågor om bilen, mer än vad Tesla klarar av skulle jag tro. Bild
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av mans71 »

Har denna som lånebil en vecka och kan svara på frågor om någon funderar på just den;

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H28FFP67349
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Tars »

mans71 skrev:
Har denna som lånebil en vecka och kan svara på frågor om någon funderar på just den;

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H28FFP67349
Hur fin är den?
Sliten?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Surfaren »

Walker skrev:
Är DU intresserad? :shock: Ska inte du hämta ut din nya P100D, eller har du sålt den redan? :lol:
Det var ju någon som hade haft 7 Teslor, Tars behöver komma ikapp. BildBild
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av mans71 »

Har haft S75D, SP90D och nu SP85D som loaners och varje gång under några dagar.

Skulle säga att detta ex är bra. Fäljgskrap finns men annars verkar den omhändertagen. Den har baksätet med tre mejsalde platser. Ratt skrapar i någon plastbit eller vad det nu är, instrumentbrädad och mittkonsolen knakar men det känns mer som skillnader på tidigare bilar vs. senare. Jämfört med dom andra nyare jag haft så verkar denna mer välskött. Den är ju också dyraste beg P85D så Tesla sätter nog pris efter skick.

Kan dock konstatera stor skillnad på på P85D och P90D. Den senare hade betydligt mer tryck vid omkörning fast det har ju inget med skick att göra, just saying... 8-)

Personligen tycker jag X är bättre på alla punkter, ändå suktar jag eftet en model S P-modell... Vad är det för fel på mig? :lol:
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Tars »

mans71 skrev:
Har haft S75D, SP90D och nu SP85D som loaners och varje gång under några dagar.

Skulle säga att detta ex är bra. Fäljgskrap finns men annars verkar den omhändertagen. Den har baksätet med tre mejsalde platser. Ratt skrapar i någon plastbit eller vad det nu är, instrumentbrädad och mittkonsolen knakar men det känns mer som skillnader på tidigare bilar vs. senare. Jämfört med dom andra nyare jag haft så verkar denna mer välskött. Den är ju också dyraste beg P85D så Tesla sätter nog pris efter skick.

Kan dock konstatera stor skillnad på på P85D och P90D. Den senare hade betydligt mer tryck vid omkörning fast det har ju inget med skick att göra, just saying... 8-)

Personligen tycker jag X är bättre på alla punkter, ändå suktar jag eftet en model S P-modell... Vad är det för fel på mig? :lol:
Säkert samma fel som mig.
Fastän jag ska ta leverans snart, så är man nyfiken på andra teslor. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Tars »

Måns, vad har hänt med din x då?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av mans71 »

Tars skrev:
Måns, vad har hänt med din x då?
Inget, men man kan ju fundera... ;)
Model S P85DL+
Verdi

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Verdi »

mans71 skrev:
Har haft S75D, SP90D och nu SP85D som loaners och varje gång under några dagar.

Skulle säga att detta ex är bra. Fäljgskrap finns men annars verkar den omhändertagen. Den har baksätet med tre mejsalde platser. Ratt skrapar i någon plastbit eller vad det nu är, instrumentbrädad och mittkonsolen knakar men det känns mer som skillnader på tidigare bilar vs. senare. Jämfört med dom andra nyare jag haft så verkar denna mer välskött. Den är ju också dyraste beg P85D så Tesla sätter nog pris efter skick.

Kan dock konstatera stor skillnad på på P85D och P90D. Den senare hade betydligt mer tryck vid omkörning fast det har ju inget med skick att göra, just saying... 8-)

Personligen tycker jag X är bättre på alla punkter, ändå suktar jag eftet en model S P-modell... Vad är det för fel på mig? :lol:
S är ju snabbare, lättare, mindre, snålare, takbox-kompatibel, snyggare... Så inte riktigt alla punkter. :)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av helix »

mans71 skrev:
Har haft S75D, SP90D och nu SP85D som loaners och varje gång under några dagar.

Skulle säga att detta ex är bra. Fäljgskrap finns men annars verkar den omhändertagen. Den har baksätet med tre mejsalde platser. Ratt skrapar i någon plastbit eller vad det nu är, instrumentbrädad och mittkonsolen knakar men det känns mer som skillnader på tidigare bilar vs. senare. Jämfört med dom andra nyare jag haft så verkar denna mer välskött. Den är ju också dyraste beg P85D så Tesla sätter nog pris efter skick.

Kan dock konstatera stor skillnad på på P85D och P90D. Den senare hade betydligt mer tryck vid omkörning fast det har ju inget med skick att göra, just saying... 8-)

Personligen tycker jag X är bättre på alla punkter, ändå suktar jag eftet en model S P-modell... Vad är det för fel på mig? :lol:
Sneglat lite på den där... Men efter provkörning P85D vs. vanlig 100D så tycker jag 100D känns nästan lika snabb. Definitivt lika snabb över 50km/h vid omkörning osv. P-modellen kickar mer 0-30 såklart. Batteristorleken verkar spela minst lika stor roll som P när det gäller hastigheter 50km/h+

Det som däremot ska vara speciellt med den bilen du lånat är att den har Plusfjädringen som är ganska ovanlig. Känner du stor skillnad på hur den beter sig i svängarna jämfört med andra Model S du provat?

Är även lite nyfiken på hur interiören är då den inte har Premium-interiör enligt specen. Är det plastig/något räfflad instrumentbräda och översta delen på dörrarna eller hur ser det ut?

Antar att den inte har Ludicrous utan bara Insane?

En bild på loanern kanske du kan bjuda på? :)
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av mans71 »

helix: Dörrsidorna och underdelen instrumentpaneler känns inte värdigt riktigt, men mocka ovanpå, trodde den var del av premium? Förarstol riktigt fin.

Tyckte den hade lite annan vägkänsla men har ju liksom inte piskat bilen, bara mer kört ”normalt” :twisted:

Väldigt fin färg tillsammans med dom fälgarna.
D1287DBC-394C-4C91-996C-BB9D9CF2F049.jpeg
571EB907-F9E7-45C7-8B1F-FBAF62C4A2A1.jpeg
0325E935-F8EB-44CC-A762-E352B6B06BA0.jpeg
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av helix »

Tack Måns! Kul att se bilder och den ser ut att vara i fint skick. När man ser den såhär undrar man varför Tesla inte kan bemöda sig att lägga upp riktiga bilder på sina begagnade bilar.

Ang. premiumpaketet så vet jag faktiskt inte och trodde också Alcantara på instrumentbrädan var en del av detta paket. Möjligt bilen har det specat ändå, men att det inte är listat på hemsidan.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av MSO »

Det här lär vara min gamla kärra, så där kan jag står för lite info om historik om det behövs:
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H25FF088140
ETM i regnumret om det är "rätt" bil.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bjelke »

MSO skrev:
Det här lär vara min gamla kärra, så där kan jag står för lite info om historik om det behövs:
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7H25FF088140
ETM i regnumret om det är "rätt" bil.
EOO 429 såg det ut som...

Edit: :lol: nu fattade jag oxo :oops:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Leo »

Tror P-modellerna en period hade vissa saker som std som ingick i Premiumpaket på övriga modeller tex alcantara på instrumentbrädan, alcantarainnertak osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av mans71 »

Nu har jag förstått vad det jag först uppfattade som plast som skrapade mot rattstången är. Det är hjulupphängningen som smäller till när man manövrerar på parkering. Vill minnas att jag för några år sedan läste en hel del om det på forumet. Kanske är det därför Tesla övergav det sportigare chassit?

Kan bara för övrigt konstatera att automatiskt hel/halvljus fungerar klockrent (det önskar man ju fungerade på sin egna bil) och att AP1 fortfarande känns lugnare i sina beslut jämfört med AP2.

Bortsett knarrande läder mot mittkonsol som fixas lätt med en tygbit mellan stol och konsoll och liknande problem/lösning för instrumentbräda så får jag bara goda vibbar av detta exemplar. Önskar att alla fick provköra som jag råkat ha fått tillfälle att göra innan affär.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Toja »

Jag sa till om knarret mellan konsol och förarstol på servicen sist.
Dom fixade så knarret försvann.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Skriv svar