Har haft span på begagnade Teslor ett tag, och noterade att https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E21FF107092 dykt upp igen för tredje gången Den låg nämligen uppe en vända både i början och i slutet av maj också. Nån som vet om det nödvändigtvis innebär att nån köpt den men ångrat sig, eller är det bara Tesla själva som mixtrar?! Om två köpare hävt köpet när de fått se den irl drar en ju öronen åt sig lite
Den är tyvärr ganska mycket skavanker på.
Se sammanfattningen utav testprotokollet här.
Även något strul med TPMS-sensorerna / systemet.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2 Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Ah, tack @MartinGBG! Det var ju lite tråkigt att höra, men väldigt bra att veta. Hur ska en tolka skadespecen – menar de att raderna det står "Ersätta" och "Åtgärd krävs" på ska fixas av Tesla? Sker det isf innan en får ut bilen, eller måste en driva det med SC själv? Och de andra skadorna är bara att leva med? Även knasigt TPMS-sytem?!
Om det finns mer i protokollet får du jättegärna PM:a över det, för att få tag på Fredrik är sannerligen inte lätt
Ah, tack @MartinGBG! Det var ju lite tråkigt att höra, men väldigt bra att veta. Hur ska en tolka skadespecen – menar de att raderna det står "Ersätta" och "Åtgärd krävs" på ska fixas av Tesla? Sker det isf innan en får ut bilen, eller måste en driva det med SC själv? Och de andra skadorna är bara att leva med? Även knasigt TPMS-sytem?!
Om det finns mer i protokollet får du jättegärna PM:a över det, för att få tag på Fredrik är sannerligen inte lätt
Min gissning är att den köpes ”as is”.
Tror inte dom tänkt åtgärda något utav det som tas upp i testprotokollet. Isåfall borde dom nämnt det när dom skickade ut det, att man kunde bortse från vissa saker.
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2 Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Ah, tack @MartinGBG! Det var ju lite tråkigt att höra, men väldigt bra att veta. Hur ska en tolka skadespecen – menar de att raderna det står "Ersätta" och "Åtgärd krävs" på ska fixas av Tesla? Sker det isf innan en får ut bilen, eller måste en driva det med SC själv? Och de andra skadorna är bara att leva med? Även knasigt TPMS-sytem?!
Om det finns mer i protokollet får du jättegärna PM:a över det, för att få tag på Fredrik är sannerligen inte lätt
Min gissning är att den köpes ”as is”.
Tror inte dom tänkt åtgärda något utav det som tas upp i testprotokollet. Isåfall borde dom nämnt det när dom skickade ut det, att man kunde bortse från vissa saker.
TPMS och sådant måste de fixa, det går på garanti. Skönhetsfel behöver de däremot inte fixa, så där måste man kolla med Fredrik vad som gäller.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Ah, tack @MartinGBG! Det var ju lite tråkigt att höra, men väldigt bra att veta. Hur ska en tolka skadespecen – menar de att raderna det står "Ersätta" och "Åtgärd krävs" på ska fixas av Tesla? Sker det isf innan en får ut bilen, eller måste en driva det med SC själv? Och de andra skadorna är bara att leva med? Även knasigt TPMS-sytem?!
Om det finns mer i protokollet får du jättegärna PM:a över det, för att få tag på Fredrik är sannerligen inte lätt
Min gissning är att den köpes ”as is”.
Tror inte dom tänkt åtgärda något utav det som tas upp i testprotokollet. Isåfall borde dom nämnt det när dom skickade ut det, att man kunde bortse från vissa saker.
TPMS och sådant måste de fixa, det går på garanti. Skönhetsfel behöver de däremot inte fixa, så där måste man kolla med Fredrik vad som gäller.
Förmodligen lättare att få tag på Donald Trump än Fredrik dock känns det som
Hans inkorg måste vara brutal..
SÅLD: Model S 100D 2019 - Vitmetallic, Premium Interiör, Stora glastaket, APH4-hårdvaran SÅLD: Model X 90D 2016 - Svartmetallic, 7-Sits, Premium-paket m ventilerade säten, AP2 Model S Long Range Plus 2021 - Vitmetallic - Crémeinteriör
Kollade en av treorna som listas som lagerbil, med 368 mil på mätaren och 644', den är i trafik och har alltså ingen bonus. Midnight silver AWD, 5YJ3E7EB6KF236335.
Inne o kikar på dom Model 3-lagerbilarna som finns. Verkar som att alla - inklusive den Klintan nämner - har klimatbonus. Kan det stämma? Vissa har ju rullat några hundra mil. Kan de fortfarande vara giltiga för klimatbonusen?
Kollar man under Visa detaljer så står det Klimatbonus -60 000kr.
Kollade en av treorna som listas som lagerbil, med 368 mil på mätaren och 644', den är i trafik och har alltså ingen bonus. Midnight silver AWD, 5YJ3E7EB6KF236335.
Inne o kikar på dom Model 3-lagerbilarna som finns. Verkar som att alla - inklusive den Klintan nämner - har klimatbonus. Kan det stämma? Vissa har ju rullat några hundra mil. Kan de fortfarande vara giltiga för klimatbonusen?
Kollar man under Visa detaljer så står det Klimatbonus -60 000kr.
Villkoren från Transportstyrelsen är att ursprunglige ägaren får bonus om den har kvar bilen efter sex månader från att den togs i trafik (och skickat in ansökan). Om Tesla har någon egen deal skulle jag vilja ha den skriftligt utöver texten på sidan. Verkar ju inte alltid gälla, tex vinterdäck på begbilar.
Inne o kikar på dom Model 3-lagerbilarna som finns. Verkar som att alla - inklusive den Klintan nämner - har klimatbonus. Kan det stämma? Vissa har ju rullat några hundra mil. Kan de fortfarande vara giltiga för klimatbonusen?
Kollar man under Visa detaljer så står det Klimatbonus -60 000kr.
Villkoren från Transportstyrelsen är att ursprunglige ägaren får bonus om den har kvar bilen efter sex månader från att den togs i trafik (och skickat in ansökan). Om Tesla har någon egen deal skulle jag vilja ha den skriftligt utöver texten på sidan. Verkar ju inte alltid gälla, tex vinterdäck på begbilar.
Sant. Nog bäst att dubbelkolla sånt.
När en klimatbonusbil ställs på första gången i vägtrafikregistret inleder Transportstyrelsen bonusärendet direkt, genom att skicka ut en blankett om försäkran. Från den dag då fordonsägaren köpte bilen har hen sex månader på sig att skicka in försäkran.
Tidigast sex månader efter köpet av den nya bilen prövar Transportstyrelsen om bonus ska betalas ut. Bilen får inte byta ägare i vägtrafikregistret förrän bonusen har betalats ut. Det måste alltså vara samma ägare första gången bilen ställs på i vägtrafikregistret och vid den tidpunkt då bonusen betalas ut, annars blir det ingen bonus.
Som exempel kan nämnas att en bilhandlare inte kan ställa på en klimatbonusbil dag 1 och göra anmälan om ägarbyte till sin slutkund dag 2. Bilen har då bytt ägare efter första påställningen, och villkoren för att få bonus kommer alltså inte att vara uppfyllda när prövningen sker.
Så alltså om Tesla har en Model 3 som demobil och ställer på den så räknas TM Sverige som 1a ägare och jag som sedan köper den demobilen får följdaktligen ingen bonus?
Med andra ord så borde alla lagerbilar med mer än några kilometer på mätaren inte generera bonus för mig som köpare sen.
Inne o kikar på dom Model 3-lagerbilarna som finns. Verkar som att alla - inklusive den Klintan nämner - har klimatbonus. Kan det stämma? Vissa har ju rullat några hundra mil. Kan de fortfarande vara giltiga för klimatbonusen?
Kollar man under Visa detaljer så står det Klimatbonus -60 000kr.
Villkoren från Transportstyrelsen är att ursprunglige ägaren får bonus om den har kvar bilen efter sex månader från att den togs i trafik (och skickat in ansökan). Om Tesla har någon egen deal skulle jag vilja ha den skriftligt utöver texten på sidan. Verkar ju inte alltid gälla, tex vinterdäck på begbilar.
Sant. Nog bäst att dubbelkolla sånt.
När en klimatbonusbil ställs på första gången i vägtrafikregistret inleder Transportstyrelsen bonusärendet direkt, genom att skicka ut en blankett om försäkran. Från den dag då fordonsägaren köpte bilen har hen sex månader på sig att skicka in försäkran.
Tidigast sex månader efter köpet av den nya bilen prövar Transportstyrelsen om bonus ska betalas ut. Bilen får inte byta ägare i vägtrafikregistret förrän bonusen har betalats ut. Det måste alltså vara samma ägare första gången bilen ställs på i vägtrafikregistret och vid den tidpunkt då bonusen betalas ut, annars blir det ingen bonus.
Som exempel kan nämnas att en bilhandlare inte kan ställa på en klimatbonusbil dag 1 och göra anmälan om ägarbyte till sin slutkund dag 2. Bilen har då bytt ägare efter första påställningen, och villkoren för att få bonus kommer alltså inte att vara uppfyllda när prövningen sker.
Så alltså om Tesla har en Model 3 som demobil och ställer på den så räknas TM Sverige som 1a ägare och jag som sedan köper den demobilen får följdaktligen ingen bonus?
Med andra ord så borde alla lagerbilar med mer än några kilometer på mätaren inte generera bonus för mig som köpare sen.
Kan ju körts med grönskylt utan att vara i trafik, sök på chassinr (syns i url efter tryck på köpknapp) på tex car.info.
"Liknande hos handlare" går nog på någon riktprislista, och då priserna gått ner på begagnat på sistone ska nog dessa riktpriser tas med några skopor salt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
"Liknande hos handlare" går nog på någon riktprislista, och då priserna gått ner på begagnat på sistone ska nog dessa riktpriser tas med några skopor salt.
Intressanta med handlar priset är väll att d måste ge till viss del garantier(6månader) KVD har väll inga antaganden alls efter genomfört köp?!
Får annars inget grepp av vad den kostade ny, då den har dragkrok och det minsta batteriet-för att få ett vettigt bud-pris.
Ah, tack @MartinGBG! Det var ju lite tråkigt att höra, men väldigt bra att veta. Hur ska en tolka skadespecen – menar de att raderna det står "Ersätta" och "Åtgärd krävs" på ska fixas av Tesla? Sker det isf innan en får ut bilen, eller måste en driva det med SC själv? Och de andra skadorna är bara att leva med? Även knasigt TPMS-sytem?!
Om det finns mer i protokollet får du jättegärna PM:a över det, för att få tag på Fredrik är sannerligen inte lätt
Min gissning är att den köpes ”as is”.
Tror inte dom tänkt åtgärda något utav det som tas upp i testprotokollet. Isåfall borde dom nämnt det när dom skickade ut det, att man kunde bortse från vissa saker.
TPMS och sådant måste de fixa, det går på garanti. Skönhetsfel behöver de däremot inte fixa, så där måste man kolla med Fredrik vad som gäller.
Beror på vad det är med TPMS
Är det en hjulsensor som inte fungerar pga dålig batteri så går det inte på garanti
Är det själva modulen så går det på garanti förutsatt att bilen är fortfarande under nybilsgaranti
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Har svårt att tänka mig att någon skulle få 690 för en X60D med 10.000 mil på mätaren.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Ah, tack @MartinGBG! Det var ju lite tråkigt att höra, men väldigt bra att veta. Hur ska en tolka skadespecen – menar de att raderna det står "Ersätta" och "Åtgärd krävs" på ska fixas av Tesla? Sker det isf innan en får ut bilen, eller måste en driva det med SC själv? Och de andra skadorna är bara att leva med? Även knasigt TPMS-sytem?!
Om det finns mer i protokollet får du jättegärna PM:a över det, för att få tag på Fredrik är sannerligen inte lätt
Min gissning är att den köpes ”as is”.
Tror inte dom tänkt åtgärda något utav det som tas upp i testprotokollet. Isåfall borde dom nämnt det när dom skickade ut det, att man kunde bortse från vissa saker.
TPMS och sådant måste de fixa, det går på garanti. Skönhetsfel behöver de däremot inte fixa, så där måste man kolla med Fredrik vad som gäller.
Beror på vad det är med TPMS
Är det en hjulsensor som inte fungerar pga dålig batteri så går det inte på garanti
Är det själva modulen så går det på garanti förutsatt att bilen är fortfarande under nybilsgaranti
Den aktuella bilen säljs av Tesla själva så det är garanti på den, 2 eller 4 år. Har svårt att tro att de skulle kunna ducka för detta och sälja bilen utan fungerande TPMS, oavsett orsak.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Hur länge tror ni det dröjer innan dom inser att det inte finns någon som vill betala typ 200tkr extra för att få bilen 2 veckor snabbare? https://mobil.blocket.se/annons/stockho ... r/84455907
Säger fortfarande att mervärdet ligger i den snabba leveransen
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag var förbi Fordonsbolaget i Upplands Väsby. Dom har säkert 20 model S att sälja där. Det stod inte pris på alla men en model S 85-14 med bara drygt 5000 mil på mätaren men dom vill ha 559.000 kr och jag gissar att det är utan AP. Dom ville ha 599 när jag var där. Ingen som brydde sig om att jag gick och tittade på bilarna heller så kanske har dom mer eller mindre gett upp dessa bilar
Dessa lär stå kvar ett tag gissar jag.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag var förbi Fordonsbolaget i Upplands Väsby. Dom har säkert 20 model S att sälja där. Det stod inte pris på alla men en model S 85-14 med bara drygt 5000 mil på mätaren men dom vill ha 559.000 kr och jag gissar att det är utan AP. Dom ville ha 599 när jag var där. Ingen som brydde sig om att jag gick och tittade på bilarna heller så kanske har dom mer eller mindre gett upp dessa bilar
Dessa lär stå kvar ett tag gissar jag.
Noterade en rad prissänkningar häromdagen. Tänk vilken ångest att sitta med det lagret...
Jag var förbi Fordonsbolaget i Upplands Väsby. Dom har säkert 20 model S att sälja där. Det stod inte pris på alla men en model S 85-14 med bara drygt 5000 mil på mätaren men dom vill ha 559.000 kr och jag gissar att det är utan AP. Dom ville ha 599 när jag var där. Ingen som brydde sig om att jag gick och tittade på bilarna heller så kanske har dom mer eller mindre gett upp dessa bilar
Dessa lär stå kvar ett tag gissar jag.
Noterade en rad prissänkningar häromdagen. Tänk vilken ångest att sitta med det lagret...
Screenshot_20190613-201126_Blockdroid.jpg
Har också noterat deras stora Teslalager. Kan knappast vara någon vinstmarginal på dessa bilar, tror de köpt de flesta före de enorma prissänkningarna. Priserna på dessa bilar de säljer måste ner typ 20-30%.