Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Jeppe_E »

Peter Habram skrev:
Jag funderar på att sälja min Model S. Vad är eg rimligt att begära? Min är i stort sett identisk med denna https://www.blocket.se/blekinge/Tesla_M ... ?ca=11&w=3

1 MSEK känns ju optimistiskt så vad säljs de för i realiteten?
Det verkar som en del Teslaägare/Bilhandlare tror att det är guld de investerar i. Det är en bil... Extra utrustning är bara värt något om köparen anser att det är något som denna kommer att ha nytta av.
Jag har sett annonser där det påpekas att lacken kostade extra. Jaha?

En ny S75D med AP kostar 963.000 efter miljöbonusen. 800.000 kr med prutmån säger jag.

Tesla har en S90D 2016 med 4k på mätaren för 850.000, men då är det med 4 års garanti/8000 mil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Verdi »

800-850' borde den vara värd.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av frippe »

Jeppe_E skrev:
Peter Habram skrev:
Jag funderar på att sälja min Model S. Vad är eg rimligt att begära? Min är i stort sett identisk med denna https://www.blocket.se/blekinge/Tesla_M ... ?ca=11&w=3

1 MSEK känns ju optimistiskt så vad säljs de för i realiteten?
Det verkar som en del Teslaägare/Bilhandlare tror att det är guld de investerar i. Det är en bil... Extra utrustning är bara värt något om köparen anser att det är något som denna kommer att ha nytta av.
Jag har sett annonser där det påpekas att lacken kostade extra. Jaha?

En ny S75D med AP kostar 963.000 efter miljöbonusen. 800.000 kr med prutmån säger jag.

Tesla har en S90D 2016 med 4k på mätaren för 850.000, men då är det med 4 års garanti/8000 mil.
Tesla lämnar väl ingen prutmån alls. Så att lyckas pruta ned en ny S75D från 963tkr till 800tkr är väl en omöjlighet?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Jeppe_E »

frippe skrev:
Jeppe_E skrev:
Peter Habram skrev:
Jag funderar på att sälja min Model S. Vad är eg rimligt att begära? Min är i stort sett identisk med denna https://www.blocket.se/blekinge/Tesla_M ... ?ca=11&w=3

1 MSEK känns ju optimistiskt så vad säljs de för i realiteten?
Det verkar som en del Teslaägare/Bilhandlare tror att det är guld de investerar i. Det är en bil... Extra utrustning är bara värt något om köparen anser att det är något som denna kommer att ha nytta av.
Jag har sett annonser där det påpekas att lacken kostade extra. Jaha?

En ny S75D med AP kostar 963.000 efter miljöbonusen. 800.000 kr med prutmån säger jag.

Tesla har en S90D 2016 med 4k på mätaren för 850.000, men då är det med 4 års garanti/8000 mil.
Tesla lämnar väl ingen prutmån alls. Så att lyckas pruta ned en ny S75D från 963tkr till 800tkr är väl en omöjlighet?
Så kan man också läsa mitt inlägg. Meningen var ett svar på frågan, meningen före var en förklaring till varför det är helt omöjligt att få mer pengar för en begagnad bil än en ny. Även om denna har högre kapacitet och eventuellt någon liten extrautrustning. :lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av NEO »

Någon som behöver original tesla vinterhjul till en S90D för under 500k :lol:

Hoppas inte någon stackare köper i tron att rial lugano med centrumskåpor från Tesla gör de till teslafälgar. 235/45-19 är dessutom fel dimension för TMS :roll:

https://www.blocket.se/vi/82333171.htm
Verdi

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Verdi »

jpetters skrev:
Verdi skrev:
Blixten skrev:
Är det en problembil..?Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Haha. Det är ju min gamla. Råkade spilla sur mjölk i bagaget veckan innan jag bytte in den. Kanske är det? :lol:

I övrigt drar den lite åt vänster och så är drivaxlarna fram kassa.
Någon måste ha tryckt på knapp imorse. Det var ett par som fick väldigt bra pris en stund.

Denna t.ex.
USED MODEL_S P85 22.800 CHF
2014 37.744 KM

Min gamla ägs fortfarande av Tesla. Undrar varför de plockade bort den från begagnat-sidan?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bjelke »

Dom fick inte bort surmjölken...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:
Min gamla ägs fortfarande av Tesla. Undrar varför de plockade bort den från begagnat-sidan?

Inte bara den, det rök 4 st från deras sida. Fanns 12 st tidigare i veckan. Bara 8 kvar och bara de dyraste som försvann.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
Dom fick inte bort surmjölken...
Haha. Tanken slog mig att de fick lov att laga den efter jag outat dess problem och egenheter här. Luktade verkligen av djävulen själv i den efter mjölkfadäsen. :lol:
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Klintan »

verdu.PNG
Intressant att den är tillbaka på nästan utgångspris, https://teslascout.com/view.php?vin=5YJ ... asuring=km
Tydligen gick inte reaköpet igenom.
Elbilist sedan 2014
Verdi

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Verdi »

Klintan skrev:
verdu.PNG
Intressant att den är tillbaka på nästan utgångspris, https://teslascout.com/view.php?vin=5YJ ... asuring=km
Tydligen gick inte reaköpet igenom.

Haha. Jag såg det. Nu kostar den nästan lika mycket som min nya S 100D gjorde. :shock: :? :lol:
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Verdi skrev:
Klintan skrev:
verdu.PNG
Intressant att den är tillbaka på nästan utgångspris, https://teslascout.com/view.php?vin=5YJ ... asuring=km
Tydligen gick inte reaköpet igenom.

Haha. Jag såg det. Nu kostar den nästan lika mycket som min nya S 100D gjorde. :shock: :? :lol:
Sänkt till 825.000:- igen, kommit upp en ny ”goding”, en 85:a helt utan extrautrustning för 782.000:-, antagligen mer än nypriset.

Känns som Teslas beggade priser slumpas/lottas.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bjelke »

Kanon, jag kan slumpa bort min 85:a med nästan all utrustning för 800tkr jämnt! Rena fyndet :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av LarsL »

Det är helt sjukt... idag kostar ”min” Model X konfiguration 200kkr mer än när jag tyckte det var för dyrt. Undrar om jag ens kommer under 900kkr för den billigaste Model X:n idag? Jag kunde alltså haft ”gratis” bil under två år :(
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Walker »

LarsL skrev:
Det är helt sjukt... idag kostar ”min” Model X konfiguration 200kkr mer än när jag tyckte det var för dyrt. Undrar om jag ens kommer under 900kkr för den billigaste Model X:n idag? Jag kunde alltså haft ”gratis” bil under två år :(
Nej, nej.... räkna med att ALLA bilar tappar 50% på 3 år, det har alla sagt till mig och idiotförklarat mig när jag inte håller med. ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Tars »

Helt sjukt va dyra bilarna är.
Verkar som om de inte vill sälja dem.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av LarsL »

Walker skrev:
LarsL skrev:
Det är helt sjukt... idag kostar ”min” Model X konfiguration 200kkr mer än när jag tyckte det var för dyrt. Undrar om jag ens kommer under 900kkr för den billigaste Model X:n idag? Jag kunde alltså haft ”gratis” bil under två år :(
Nej, nej.... räkna med att ALLA bilar tappar 50% på 3 år, det har alla sagt till mig och idiotförklarat mig när jag inte håller med. ;)
Gött då ska jag köpa en Model X 60 för 450 kkr nästa höst :D
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av TeslaTissel »

Walker skrev:
LarsL skrev:
Det är helt sjukt... idag kostar ”min” Model X konfiguration 200kkr mer än när jag tyckte det var för dyrt. Undrar om jag ens kommer under 900kkr för den billigaste Model X:n idag? Jag kunde alltså haft ”gratis” bil under två år :(
Nej, nej.... räkna med att ALLA bilar tappar 50% på 3 år, det har alla sagt till mig och idiotförklarat mig när jag inte håller med. ;)

Jag har fått en förklaring - Det sjunker helt enkelt inte i andrahandsvärde då efterfrågan är så STOR!
Den är redan extrem och TESLAS bilar håller dessutom. Har två bekanta som själva Familjen S och Familjen X är otroligt nöjda.

Vi glömmer lätt en sak till, som inte har med kvalitet att göra.

Mjukvaran! Bilarna uppdateras ju hela tiden -

En jämförbar fossildriven bil - och ”Pust”, PHEV är i princip stendöd!
HYBRIDER KLARAR I PRINCIP BARA 5-6 MIL I ”STÖTEN”! :lol:

Se min artikel där jag skall föra in och uppdatera med det allra senaste:
Länk: http://blog.ho-form.se/?p=6370
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Jeppe_E »

TeslaTissel skrev:


Jag har fått en förklaring - Det sjunker helt enkelt inte i andrahandsvärde då efterfrågan är så STOR!
Den är redan extrem och TESLAS bilar håller dessutom.
Snick-snack. Finns många Teslor som förblir osålda pga miltal/pris. Det verkar som att gränsen går någonstans kring 620.000 för en hyfsat utrustad S85D som inte gått mer än 8000 mil.
Dyrare bilar står kvar i hallen eller hos Tesla tills den når deras minimipris. Det är inte en extrem efterfrågan och av döma vad jag läst på forumet, så håller de inte bättre än andra bilmärken.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av frippe »

Det går väl överhuvudtaget inte att ta utgångspriset som någon garant för ett värde på en bil. Det enda värdet bilen har är det någon är villig att betala för den. Och det kan vara rejält mycket lägre ön vad som står i annonsen.
Speciellt teslas sida med begagnade verkar ha prisskillnader beroende på helt fantasifulla orsaker.

De enda som kan ge ett hum om vad en begagnad tesla är värd är vad den gått för, och vad jag vet är det bara kvd som skriver ut vad deras auktioner slutar på.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av mati »

TeslaTissel skrev:
Jag har fått en förklaring - Det sjunker helt enkelt inte i andrahandsvärde då efterfrågan är så STOR!
Den är redan extrem och TESLAS bilar håller dessutom.
Det hade ju varit underbart om det hade varit så. Tyvärr sitter det en liten gubbe med små horn på min axel som viskar i mitt öra att detta stycke bygger mer på önsketänkande än fakta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
TeslaTissel skrev:
Jag har fått en förklaring - Det sjunker helt enkelt inte i andrahandsvärde då efterfrågan är så STOR!
Den är redan extrem och TESLAS bilar håller dessutom.
Det hade ju varit underbart om det hade varit så. Tyvärr sitter det en liten gubbe med små horn på min axel som viskar i mitt öra att detta stycke bygger mer på önsketänkande än fakta.
Nähää?!? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av TeslaTissel »

Ok så här tror jag det ligger till.

Efterfrågan är stor. Särskilt det sista halvåret har intresset för elfordon och fossilfria transporter verkligen ökat starkt.

Redan har bilorganisationer och media kommit fram till samma sak.
(I princip) var tredje person som idag äger fossilbil vill egentligen helst ha en elbil.

Den berömda poletten i hjärnan har trillat ned, så att säga.

Bilhandeln vill inte sälja elfordon, de vill bli av med fossil-eländet istället. (VW)?

Om inte NISSAN hade gjort bort sig så ordentligt med batterikylning, när det finns på Nissan hantverkarmodellen NV-200!
Hur hade de sålt då?

Batteritillverkningen är ännu inte ikapp för de traditionella biltillverkarna som planerat gå över till elbilar. Det bromsar dem.
De som ligger sämst till är ju bland annat väldigt kända och pålitliga märken, men de klarar inte av att möta efterfrågan inom möjligen, ett par år.

Tack vare mjukvaru-uppdateringarna från TESLA är alla Teslor som nya.
Fossilbilstillverkarna mäktar bara med enkla appar, som i NISSANS LEaf’s fall faktiskt retat upp ägarna på sista tiden då den plötsligt inte gick att använda - globalt!

De står still - Tesla går fortare framåt än konkurrenterna.

Allt det och lite till vet vi redan.

Tveksam på lekmanna-bedömningen?

Inte jag.
Skärmavbild 2018-11-21 kl. 13.03.06.png
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av Leo »

Nja. Verkar som flera blundar helt för att bilar trots allt SLITS på många sätt även om de är elbilar med färre rörliga delar. Det alldeles oavsett mjukvaruuppdateringar...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Inlägg av TeslaTissel »

Leo skrev:
Nja. Verkar som flera blundar helt för att bilar trots allt SLITS på många sätt även om de är elbilar med färre rörliga delar. Det alldeles oavsett mjukvaruuppdateringar...
Det finns fler argument. :D

Ägarna av TESLOR sköter dem som det vore en Porsche!

Jag har fått den uppfattningen då väldigt många av ägarna lägger ned mycket pyssel och arbetstid på att hålla dem i toppskick.
Skriv svar