Sida 78 av 202

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 27 apr 2019 22:02
av grimboso
Hejsvejs!

Läst lite i denna tråd och lär mig massor.
Är på jakt efter våran första Elbil och det ska givetvis vara en Tesla.

Vad tror ni experter om denna: https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... term=tesla

Ganska många anmärkningar, så frågan är om man räknar med att vara tvungen att lägga dyra pengar på att fixa den direkt, eller om den kommer funka för en bonde på landet som ska åka 3 mil till jobbet.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 27 apr 2019 22:12
av Bjelke
Några av anmärkningarna är "std" för årsmodell, som tex att huven inte passar...
Jag har en liknande och det är ändå världens bästa bil :)

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 27 apr 2019 22:31
av e5m1r
Ej autopilot
Många barnsjukdomar på bilar tillverkade innan sommaren 2015
Läckande taklucka, bakljus, bakre list
Sämre isolering.
Många mil taxi?
Spricka i bakljus = dyrt

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 27 apr 2019 22:48
av Tars
e5m1r skrev:
Ej autopilot
Många barnsjukdomar på bilar tillverkade innan sommaren 2015
Läckande taklucka, bakljus, bakre list
Sämre isolering.
Många mil taxi?
Spricka i bakljus = dyrt
Bakljus finns på skroten. =)

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 27 apr 2019 22:54
av Klintan
e5m1r skrev:
Ej autopilot
Många barnsjukdomar på bilar tillverkade innan sommaren 2015
Läckande taklucka, bakljus, bakre list
Sämre isolering.
Många mil taxi?
Spricka i bakljus = dyrt
Taxireg från 2014 till slutet på 2018.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 27 apr 2019 22:58
av grimboso
Det kanske är bättre att spara lite till och ge sig på t.ex denna då:
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E20FF100439

Jag tolkar det som att den begränsade garantin i 4 år är detsamma som nybilsgarantin?

Alltså tolkar jag det som en relativt prisvärd model om jag inte måste ha FSD eller luftfjädrar.
30-35 mils räckvidd är väl vad man kan räkna med på en 75'a? Det är mest 80-vägar där vi bor så.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 27 apr 2019 23:05
av Yxel
grimboso skrev:
Det kanske är bättre att spara lite till och ge sig på t.ex denna då:
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E20FF100439

Jag tolkar det som att den begränsade garantin i 4 år är detsamma som nybilsgarantin?

Alltså tolkar jag det som en relativt prisvärd model om jag inte måste ha FSD eller luftfjädrar.
30-35 mils räckvidd är väl vad man kan räkna med på en 75'a? Det är mest 80-vägar där vi bor så.
Japp det är i princip samma garanti. Och ja, jag skulle också valt att köpa begagnat ifrån Tesla.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 28 apr 2019 10:55
av juristen

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 28 apr 2019 11:40
av Verdi
juristen skrev:
Den silverfärgade faceliften för 575' är ännu bättre.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 29 apr 2019 22:52
av grimboso
Jag har försökt läsa på lite om de olika paketen, vad de ger och vad de olika sakerna innebär.

Här är några slutsatser jag dragit, men rätta mig om jag har fel:

70d = ca 35 mil räckvid vid stads och förortshastigheter
85d = ca 40
90 verkar också vara ca 40 (använder mindre andel av batteriet?)

Vanlig fjädring är att föredra om vi planerar att ha bilen några år (utanför garantin)
Köldpaketet behövs inte om man bor söderut
Säkerhetspaketet är heller inget krav
Ursprunglig autopilot = ap1, autosteer och de "gamla" grejerna
uppgraderad autopilot = NoA + ap1 (2016 och framåt)
Next Generation Seats är skönare

Premiuminteriör är enbart lyx, ger ingen funktion
HiFi ljud är nice, men standard duger gott och väl för ljudböcker, podcasts och Ekot.

Vi ska köpa en TM3 eller en bättre begagnad TMS. Jag har kikat på flera av de begagnade i lägre prisspannet.
Jag ser ett stort värde i att ta en med under 8000 mil / 4 år för att få 4 år garanti på bilen. Även om det är en elbil med lite service är de gånger man måste göra något dyrt, vad jag kan läsa. Är det något annat man bör vara noga med att kolla på dessa?

70

Mvh
Grimboso

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 29 apr 2019 23:31
av juristen
grimboso skrev:
Är det något annat man bör vara noga med att kolla på dessa?
Har gjort samma resa och kommit fram till följande, förutom det du tar upp:

Plåttak är att föredra om man vill slippa strul och kostnader, på köpet får man bättre ljudisolering. Soltaket/glastaket kan läcka, kärva, ge vindbrus och få stenskott. Nackdel med plåttaket är lägre takhöjd i baksätet, plus att det är trevligt med glas - speciellt om det går att öppna.

Det är trevligt med rattvärme och sätesvärme även bak (köldpaketet), men man kan diskutera om det är någon nödvändighet alls. Eftersom man kan förvärma bilen från mobilen så behöver man sällan vistas i en kall bil, det skulle vara om man vill spara på värmen för att maxa räckvidden eller om olika passagerare vill ha det olika varmt.

Från någon gång 2015-2016 blev model S bättre ljudisolerad. Är inte rocket science att ljudisolera själv, finns mycket att hitta på nätet om att ljudisolera äldre model S.

Tycker det är rätt små skillnader i räckvidd mellan batteripacken 70-90, vilket kan spela roll just för den enskildes körmönster men man tar sig mellan i stort sett alla superchargers med alla batterier. Tur- och returresor utan möjlighet till supercharger kan ställa till det iofs. 60 och 70-packen laddar lite långsammare. 90-packet laddar långsamt under 10%. De äldre 85-packen (före mitten på 2013) laddade långsammare, typ 80 kw. Bara 100-packet som fixar 145-150 kw, de andra maxar 120 kw.

Jag tänker komplettera standardljudsystemet med en enkel aktiv baslåda om det inte duger som det är.

Facelift S har LED halvljus som verkar ha dålig livslängd (för att vara LED) och kostar typ 13 000 kr/st.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 30 apr 2019 16:37
av VarroF
Vad betyder:

Röd laddadapter?

Typ 2 offentlig laddanslutning?

På en 2014.
Vågar nästan inte köpa en sån gammal efter allt ni skrivit i detta forum :-S

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 30 apr 2019 16:56
av Daniel
Röd laddadapter = trefas. Man klickar på en "handske" på sin laddsladd, blå för tåvfas, röd för trefas.
Typ2 "Mennekes" är en vanlig standard för offentliga laddstationer. Innebär att bilen säljs med en kabel anpassad för sådan laddning.

Tycker inte du ska vara orolig generellt för bilar av en viss årsmodell, utan titta på den specifika bilen ifråga och göra bedömningen utifrån den. Jag har själv en tidig 2014 som varit i princip problemfri.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 30 apr 2019 17:41
av VarroF
Daniel skrev:
Röd laddadapter = trefas. Man klickar på en "handske" på sin laddsladd, blå för tåvfas, röd för trefas.
Typ2 "Mennekes" är en vanlig standard för offentliga laddstationer. Innebär att bilen säljs med en kabel anpassad för sådan laddning.

Tycker inte du ska vara orolig generellt för bilar av en viss årsmodell, utan titta på den specifika bilen ifråga och göra bedömningen utifrån den. Jag har själv en tidig 2014 som varit i princip problemfri.

Tack så mkt!

Vad kostar det numera att aktivera AP1 på de gamla? Har väl varit olika bud?

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 30 apr 2019 17:46
av lator
VarroF skrev:
Daniel skrev:
Röd laddadapter = trefas. Man klickar på en "handske" på sin laddsladd, blå för tåvfas, röd för trefas.
Typ2 "Mennekes" är en vanlig standard för offentliga laddstationer. Innebär att bilen säljs med en kabel anpassad för sådan laddning.

Tycker inte du ska vara orolig generellt för bilar av en viss årsmodell, utan titta på den specifika bilen ifråga och göra bedömningen utifrån den. Jag har själv en tidig 2014 som varit i princip problemfri.

Tack så mkt!

Vad kostar det numera att aktivera AP1 på de gamla? Har väl varit olika bud?
Du vet om att AP1 kom sent 2014 va? Oktober - november nånting.
Vad det kostar idag vet jag inte. Det har ändrats några gånger...

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 30 apr 2019 17:48
av leiflodde
lator skrev:
VarroF skrev:
Daniel skrev:
Röd laddadapter = trefas. Man klickar på en "handske" på sin laddsladd, blå för tåvfas, röd för trefas.
Typ2 "Mennekes" är en vanlig standard för offentliga laddstationer. Innebär att bilen säljs med en kabel anpassad för sådan laddning.

Tycker inte du ska vara orolig generellt för bilar av en viss årsmodell, utan titta på den specifika bilen ifråga och göra bedömningen utifrån den. Jag har själv en tidig 2014 som varit i princip problemfri.

Tack så mkt!

Vad kostar det numera att aktivera AP1 på de gamla? Har väl varit olika bud?
Du vet om att AP1 kom sent 2014 va? Oktober - november nånting.
Vad det kostar idag vet jag inte. Det har ändrats några gånger...
Jag beställde då tidens teknikpaket och fick lägga till 500 USD för att få AP1, helt ok pris :)

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 30 apr 2019 17:51
av lator
leiflodde skrev:
lator skrev:
VarroF skrev:
Daniel skrev:
Röd laddadapter = trefas. Man klickar på en "handske" på sin laddsladd, blå för tåvfas, röd för trefas.
Typ2 "Mennekes" är en vanlig standard för offentliga laddstationer. Innebär att bilen säljs med en kabel anpassad för sådan laddning.

Tycker inte du ska vara orolig generellt för bilar av en viss årsmodell, utan titta på den specifika bilen ifråga och göra bedömningen utifrån den. Jag har själv en tidig 2014 som varit i princip problemfri.

Tack så mkt!

Vad kostar det numera att aktivera AP1 på de gamla? Har väl varit olika bud?
Du vet om att AP1 kom sent 2014 va? Oktober - november nånting.
Vad det kostar idag vet jag inte. Det har ändrats några gånger...
Jag beställde då tidens teknikpaket och fick lägga till 500 USD för att få AP1, helt ok pris :)
På den tiden då man betalade för varje grej separat. Hatthylla kostade ju extra också från början... :roll:

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 01 maj 2019 00:10
av grimboso
Mycket bra svar ni har här i tråden! Tack för de utförliga svaren :)

Jag trodde det skulle va jäkligt enkelt att bestämma mig på hemsidan på vilken jag ska droppa handpenningen på, men jag kan fasiken inte bestämma mig.. Känner att jag lagt för mycket fokus på 3'an i min research.

Just nu kikar jag på de som finns begagnade för 550 kkr eller mindre. Det är lite roligheter med dom dock, tex har S85D längre räckvid än S85 men samma acc, vilket också låter orimligt pga dual motor vs single motor.

Vilken skulle ni rekommendera en förstagångsägare som preliminärt tänker ha bilen i många år.

Jag har mest snöat in mig på
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E20FF100439
näst billigast med dualmotor (kanske inte spelar någon roll egentligen, men jag inbillar mig att det är bättre känsla i det)
standardfjädrar och ap1. Snyggast interiör

eller

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E26GF116579
Större batteri, dual motor, premium paket, lite mer lull lull känns det som. Frågan är om vi som småbarnsfamilj som kommer pendla 7 mil om dagen + lite bilsemester kommer ha så stor nytta av det extra. Det större batteriet är nice, men även 75d ska ta mig ca 40 mil om jag max kör 90, så det är ändå en veckas körning per laddning. Den 1 gång per år som vi är på långresa kan jag köpa några fler laddstopp. Med barn på 3 och 0.5 så kommer vi ändå behöva stoppa minst 30 min var 3'e timme för mat och kisspaus.

Har även kikat på https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E20GF117811 med sina 3000 mil, 2016 (längre garanti) och obegränsad supercharge. Minuset är vanliga tygsäten som visst ska vara mindre komfort.

2015 S75D eller 2016 S85D lutar det just nu åt. Är det stor skillnad i ladd-hastighet mellan dessa? Förresten när blev power liftgate standard?

Eller helt enkelt en sr+ som kommer vara det billigaste i längden (lägre fsk och lägre inköp efter SMBP).
Jag är dock lite insnöad på en model s pga 880 liter bagage med hatchback vs 415.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 01 maj 2019 00:13
av Verdi
Den faceliftade 90D i silver för 575' hade jag tittat närmare på

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 01 maj 2019 00:30
av grimboso

Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.

Postat: 01 maj 2019 06:34
av jpetters
Håller med Verdi. Idag kostar den dessutom 565.
Enda nackdelen är väl att den gått längre och begagnadgarantin är 2 år då den gått över 8000 mil.
Jag skulle undvika bilen med tygstolar då det ser ut som den har första gen av säten fram (bak ingen skillnad mot de andra). Jag föredrar helst klart Nextgen av dessa två.

På Model S stämmer det att D bilar har lite längre räckvidd pga av mer effektiv motor fram. På 3an är det bakre motorn som är mer effektiv och därför har RWD längst räckvidd.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 01 maj 2019 09:48
av grimboso
jpetters skrev:
Håller med Verdi. Idag kostar den dessutom 565.
Enda nackdelen är väl att den gått längre och begagnadgarantin är 2 år då den gått över 8000 mil.
Jag skulle undvika bilen med tygstolar då det ser ut som den har första gen av säten fram (bak ingen skillnad mot de andra). Jag föredrar helst klart Nextgen av dessa två.

På Model S stämmer det att D bilar har lite längre räckvidd pga av mer effektiv motor fram. På 3an är det bakre motorn som är mer effektiv och därför har RWD längst räckvidd.
Det lät ju intressant. Men om det så är i bakre motorn accen sitter så förklarar det samma 0-100. Då är ju det ett argument för dual motor.

Ja next-gen har jag hört är mycket bättre. Så det är ju klart att föredra. Jag tycker att nybilsgarantin är ganska viktig baserat på allt jag läst, om inte annat för peace of mind.

Jag hör väl till skaran som tycker att pre-facelift är lika snygg som facelift utvändigt. Jag gillar också det öppna golvet över den lilla mittkonsollen. Finns det några starka argument för facelift utöver utseendet?

565 är egentligen över min budget. 545 är också i absolut dyraste laget för min del. Frågan är om 40 000 är värt större batteri och premium interiör (och snyggare färg, röd).

Gratis SuC är väl värt ca 1000 kr / år för mig som inte har SuC på min ort och endast planerar lite sommarsemester med bilen.

Jag googlade mig fram att elhissar på luckan kom 2016, som en del av premium paketet. Borde den röda 85d ha det?

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 01 maj 2019 09:54
av Jeppe_E
grimboso skrev:
jpetters skrev:
Håller med Verdi. Idag kostar den dessutom 565.
Enda nackdelen är väl att den gått längre och begagnadgarantin är 2 år då den gått över 8000 mil.
Jag skulle undvika bilen med tygstolar då det ser ut som den har första gen av säten fram (bak ingen skillnad mot de andra). Jag föredrar helst klart Nextgen av dessa två.

På Model S stämmer det att D bilar har lite längre räckvidd pga av mer effektiv motor fram. På 3an är det bakre motorn som är mer effektiv och därför har RWD längst räckvidd.
Det lät ju intressant. Men om det så är i bakre motorn accen sitter så förklarar det samma 0-100. Då är ju det ett argument för dual motor.

Ja next-gen har jag hört är mycket bättre. Så det är ju klart att föredra. Jag tycker att nybilsgarantin är ganska viktig baserat på allt jag läst, om inte annat för peace of mind.

Jag hör väl till skaran som tycker att pre-facelift är lika snygg som facelift utvändigt. Jag gillar också det öppna golvet över den lilla mittkonsollen. Finns det några starka argument för facelift utöver utseendet?

565 är egentligen över min budget. 545 är också i absolut dyraste laget för min del. Frågan är om 40 000 är värt större batteri och premium interiör (och snyggare färg, röd).

Gratis SuC är väl värt ca 1000 kr / år för mig som inte har SuC på min ort och endast planerar lite sommarsemester med bilen.

Jag googlade mig fram att elhissar på luckan kom 2016, som en del av premium paketet. Borde den röda 85d ha det?

Köp en Model 3 SR+
Den kostar från 481.000 kr efter miljöbonus.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 01 maj 2019 10:17
av grimboso
Jeppe_E skrev:
grimboso skrev:
jpetters skrev:
Håller med Verdi. Idag kostar den dessutom 565.
Enda nackdelen är väl att den gått längre och begagnadgarantin är 2 år då den gått över 8000 mil.
Jag skulle undvika bilen med tygstolar då det ser ut som den har första gen av säten fram (bak ingen skillnad mot de andra). Jag föredrar helst klart Nextgen av dessa två.

På Model S stämmer det att D bilar har lite längre räckvidd pga av mer effektiv motor fram. På 3an är det bakre motorn som är mer effektiv och därför har RWD längst räckvidd.
Det lät ju intressant. Men om det så är i bakre motorn accen sitter så förklarar det samma 0-100. Då är ju det ett argument för dual motor.

Ja next-gen har jag hört är mycket bättre. Så det är ju klart att föredra. Jag tycker att nybilsgarantin är ganska viktig baserat på allt jag läst, om inte annat för peace of mind.

Jag hör väl till skaran som tycker att pre-facelift är lika snygg som facelift utvändigt. Jag gillar också det öppna golvet över den lilla mittkonsollen. Finns det några starka argument för facelift utöver utseendet?

565 är egentligen över min budget. 545 är också i absolut dyraste laget för min del. Frågan är om 40 000 är värt större batteri och premium interiör (och snyggare färg, röd).

Gratis SuC är väl värt ca 1000 kr / år för mig som inte har SuC på min ort och endast planerar lite sommarsemester med bilen.

Jag googlade mig fram att elhissar på luckan kom 2016, som en del av premium paketet. Borde den röda 85d ha det?

Köp en Model 3 SR+
Den kostar från 481.000 kr efter miljöbonus.
Det har varit uppe på tapeten länge. Minuset är att med 2 små (3, 0.5) barn så blir det mycket packning även vid kortare turer och barnvagnar och TM3 verkar inte komma helt överrens. Då kan jag sträcka mig 20’ och köpa en beg TMS med samma (bättre?) garanti.

Vi räknar med 1 längre bilsemester / år och då behöver man platsen. I själva kupeen verkar tm3 nästan vara större.

Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd

Postat: 01 maj 2019 10:19
av Verdi
Faceliften har LED-strålkastare och är väl av de flesta ansedd som lite snyggare. Dvs den med facelift håller nog värdet lite bättre. Tror faceliften ska vara aningen snålare också. Men inte mycket.

Tittar man på bilar UTAN premiuminteriör så är facelift enligt mig nästan ett måste. Pre facelift utan premium är väldigt plastig. Sån där plast som Nissan och Toyota använder. Luktar asiatbil helt enkelt. En facelift utan premium är dock helt ok.

Jag tror också att standardljudet på facelift är klart bättre än standardljudet på de äldre. Ultra hifi är nog likadant dock.