Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 13 maj 2018 13:06
Luftfjädring är annars något som kan vara dyrt om den krånglar när garantin gått ut.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Ja du kan nog ses som lätt partisk Frugan var och såg bilen i helgen iaf och verkar vara i bra skick för sin ålder!Elektrokungen skrev:Jag hade definitivt tagit den privata. Jag är dock inte helt opartisk eftersom det är jag som säljer den
Den är i alla fall pärlemovit och har inte varit omlackad någonstans. Det är bakdäcken på vinterhjulen som är klart sämst.
Om vi hade behållt bilen hade vi troligen hoppat på garantiförlängningsförsäkringen för ca 9000 kr per år eller 2000 mil.
Hehefrippan skrev:Tror det var elektrokungen som köpte den av bilhandlaren så du skulle köpa hans
frippe skrev:Är det bara jag som stör mig på detta?
Jo jag vet, prissättning m.m. och marknaden är fri. Men, bilar säljs via KVD på auktion och de köps av andra bilhandlare som sedan vill ha en viss marginal och då lägger ut dem till ett högre pris. Känns som att andrahandsmarknaden blir lite konstlad när så görs. Eller är jag ensam om denna åsikt?
Följande bil såldes på Kvd innan, glömde titta vad den gick för men har nu kommit ut på Kamux. Tack vare car.info kan man relativt lätt hålla koll på detta vad det nu hjälper.
Köp min X innan den landar på Kvdfrippe skrev:Tycker bara det blir en onödig snurra i leden där varje del i leden ska tjäna sin lilla del av kakan och det driver upp begagnatpriser. Vilket kanske är positivt för de som vill sälja men inte för oss som vill köpa.
frippe skrev:Tycker bara det blir en onödig snurra i leden där varje del i leden ska tjäna sin lilla del av kakan och det driver upp begagnatpriser. Vilket kanske är positivt för de som vill sälja men inte för oss som vill köpa.
Fast det blir det, om handlare köper av handlare så måste varje handlare lägga på sin marginal.Verdi skrev:frippe skrev:Tycker bara det blir en onödig snurra i leden där varje del i leden ska tjäna sin lilla del av kakan och det driver upp begagnatpriser. Vilket kanske är positivt för de som vill sälja men inte för oss som vill köpa.
Fast det gör det ju inte. Driver upp priserna alltså. Ska du köpa hos handlare så får du betala mer än om du köper privat. Så har det alltid varit.
Varför köper du inte själv från KVD då? Hade du lagt 675 tkr i bud så hade handlarna gett sig för då har de ingen lönsamhet kvar.frippe skrev:Fast det blir det, om handlare köper av handlare så måste varje handlare lägga på sin marginal.Verdi skrev:frippe skrev:Tycker bara det blir en onödig snurra i leden där varje del i leden ska tjäna sin lilla del av kakan och det driver upp begagnatpriser. Vilket kanske är positivt för de som vill sälja men inte för oss som vill köpa.
Fast det gör det ju inte. Driver upp priserna alltså. Ska du köpa hos handlare så får du betala mer än om du köper privat. Så har det alltid varit.
Kvd är en handlare, även om de säljer via auktionsförfarande.
Jag har inget problem med att köpa privat, om priset är det rätta. Men att tampas med en handlare som motpart via Kvd:s auktionsförfarande tror jag är väldigt svårt som privatperson.
644tkr tror jag är det det närmare rätta priset för bilen, än vad 719tkr är, med tanke på att garantin gått ut. Fast, å andra sidan är det rätta priset, det pris någon är villig att betala. Så betalar någon 719tkr, så är det rätt pris just då.
KVD erbjuder ju finansieringslösningar, provkörningar och sånt också så egentligen är det ingen större skillnad förutom att KVD är ärliga med de fel som finns och inte fixar till och städar bilen.Legato skrev:Jag håller med verdi här. Problemet är ju inte att handlare försöker göra vinster, problemet är att konsumenten är för rädd för att handla från KVD (alternativt att KVD är för dåliga på att förmedla rätt budskap till konsumenten).
Kommer det in fler köpare på KVD (samt Netbil mfl) så blir priserna mer korrekta och handlarna/friktionen slås ut.
Mmm, problemet kanske mest är att konsument inte känner till KVDs lösningar. Sen tycker jag iofs de är rätt slarviga osv men så blir det ju lätt när de nästan har monopol och verkar ha extremt bra inflöde av bilar.Verdi skrev:KVD erbjuder ju finansieringslösningar, provkörningar och sånt också så egentligen är det ingen större skillnad förutom att KVD är ärliga med de fel som finns och inte fixar till och städar bilen.Legato skrev:Jag håller med verdi här. Problemet är ju inte att handlare försöker göra vinster, problemet är att konsumenten är för rädd för att handla från KVD (alternativt att KVD är för dåliga på att förmedla rätt budskap till konsumenten).
Kommer det in fler köpare på KVD (samt Netbil mfl) så blir priserna mer korrekta och handlarna/friktionen slås ut.
Fast å andra sidan så är väl KVD bara en källa bland flera för en beghandlare. De flesta köps direkt från märkeshandlarna och är inbyten som de själva inte vill ta i. Sen är det inte helt ovanligt att beghandlare köper bilar av privatpersoner på blocket. jag har själv sålt tre bilar till handlare.
Jag tycker handlarna fyller en funktion som smörjmedel på begagnatmarknaden. Att de gör vinst är ok för mig. Jag är ingen socialist.
Nä jag budade inte ens på den, jag bara kände igen den. Får inte köpa en röd bil för familjen.Verdi skrev:Varför köper du inte själv från KVD då? Hade du lagt 675 tkr i bud så hade handlarna gett sig för då har de ingen lönsamhet kvar.frippe skrev:Fast det blir det, om handlare köper av handlare så måste varje handlare lägga på sin marginal.Verdi skrev:frippe skrev:Tycker bara det blir en onödig snurra i leden där varje del i leden ska tjäna sin lilla del av kakan och det driver upp begagnatpriser. Vilket kanske är positivt för de som vill sälja men inte för oss som vill köpa.
Fast det gör det ju inte. Driver upp priserna alltså. Ska du köpa hos handlare så får du betala mer än om du köper privat. Så har det alltid varit.
Kvd är en handlare, även om de säljer via auktionsförfarande.
Jag har inget problem med att köpa privat, om priset är det rätta. Men att tampas med en handlare som motpart via Kvd:s auktionsförfarande tror jag är väldigt svårt som privatperson.
644tkr tror jag är det det närmare rätta priset för bilen, än vad 719tkr är, med tanke på att garantin gått ut. Fast, å andra sidan är det rätta priset, det pris någon är villig att betala. Så betalar någon 719tkr, så är det rätt pris just då.
Handlarna köper ju bara när de tror att det finns en vinstmarginal att hämta. Det fungerar så länge folk drar sig från att köpa direkt från t ex KVD. Priserna bestäms inte av handlarna utan av köparna så ingen handlare kan "driva upp priset". Även om jag förstår att du ville ha just den där bilen och är lite sur för att den är dyrare nu än på KVD.
Tack för erbjudandet men, tror inte den ryms inom budget tyvärr.Remuz skrev:Köp min X innan den landar på Kvdfrippe skrev:Tycker bara det blir en onödig snurra i leden där varje del i leden ska tjäna sin lilla del av kakan och det driver upp begagnatpriser. Vilket kanske är positivt för de som vill sälja men inte för oss som vill köpa.
Färgen på bilen kan ju också vara en förhandlingsfråga. En svår färg kan man få ner priset på, men den är lika enkel som alla andra att foliera och det går ju ofta att pruta priset mer än det kostar att folierafrippe skrev:Nä jag budade inte ens på den, jag bara kände igen den. Får inte köpa en röd bil för familjen.Verdi skrev:Varför köper du inte själv från KVD då? Hade du lagt 675 tkr i bud så hade handlarna gett sig för då har de ingen lönsamhet kvar.frippe skrev:Fast det blir det, om handlare köper av handlare så måste varje handlare lägga på sin marginal.Verdi skrev:frippe skrev:Tycker bara det blir en onödig snurra i leden där varje del i leden ska tjäna sin lilla del av kakan och det driver upp begagnatpriser. Vilket kanske är positivt för de som vill sälja men inte för oss som vill köpa.
Fast det gör det ju inte. Driver upp priserna alltså. Ska du köpa hos handlare så får du betala mer än om du köper privat. Så har det alltid varit.
Kvd är en handlare, även om de säljer via auktionsförfarande.
Jag har inget problem med att köpa privat, om priset är det rätta. Men att tampas med en handlare som motpart via Kvd:s auktionsförfarande tror jag är väldigt svårt som privatperson.
644tkr tror jag är det det närmare rätta priset för bilen, än vad 719tkr är, med tanke på att garantin gått ut. Fast, å andra sidan är det rätta priset, det pris någon är villig att betala. Så betalar någon 719tkr, så är det rätt pris just då.
Handlarna köper ju bara när de tror att det finns en vinstmarginal att hämta. Det fungerar så länge folk drar sig från att köpa direkt från t ex KVD. Priserna bestäms inte av handlarna utan av köparna så ingen handlare kan "driva upp priset". Även om jag förstår att du ville ha just den där bilen och är lite sur för att den är dyrare nu än på KVD.
Men jaja, jag ger mig då gubbjävlar!
En helt annan fråga, varför är det så dåligt med silverfärgade teslor? Tycker model s är riktigt snygg i ljus färg. Alltså den ljusa silverfärgad inte den mörka midnightsilver.
Hade man kunnat få den för 300k, så hade jag bytt ut leafen direkt.dhanjel skrev:Legat ute väldigt länge med. Men kanske funkar som andrabil