Försäkring av model s

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Nyren »

Jag har tecknat på NonStop

https://non-stop.se

Det kostade 900:- för ett år och ersätter självrisk för vagnskada över 2000kr. Det är Trygg Hansa som ligger bakom försäkringen.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Försäkring av model s

Inlägg av frippe »

Svenssons skrev:
Har sagts förut, när man säger Länsförsäkringar måste man även ange ort förutom antal mil och om det är privat/företag. Varje kontor styr själv över priserna och det finns ingen centralstyrning. Själv betalar jag privat mindre än 5 000:- för fria mil på Länsförsäkringar Kalmar för min Model X.
Ja det verkar verkligen vara stor skillnad på olika LF. Vi har via Kronoberg, 2500mil och strax över 5200kr för en bil med vagnskadegaranti kvar.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Försäkring av model s

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Grammi skrev:
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
OKQ8 Backup t ex, även om villkoren inte är lika attraktiva för nyteckningar.
Jag lärde mig häromdagen att företag fortfarande får de gamla villkoren, vilket ju är klart mer attraktivt när man har självrisk i vagnskadan på 16k...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Kulingen »

Halvförsäkring LF 5050kr inklusive mer
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Försäkring av model s

Inlägg av +46 »

danni skrev:
bylund skrev:
Grammi skrev:
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
OKQ8 Backup t ex, även om villkoren inte är lika attraktiva för nyteckningar.
Jag lärde mig häromdagen att företag fortfarande får de gamla villkoren, vilket ju är klart mer attraktivt när man har självrisk i vagnskadan på 16k...
Har du som företagare eller privatperson en "gammal" OkQ8 Back-up försäkring så har du rätt att flytta den till en annan bil utan ändrade villkor.
Däremot går det inte att teckna en ny försäkring med de gamla villkoren.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Försäkring av model s

Inlägg av heron »

Tar denna fråga i denna tråden där jag tror den hör hemma:

Någon som kan förklara varför försäkring via Trygg Hansa är dubbelt så dyr så fort man väljer företag som försäkringstagare? Som en enskild firma är det lite udda då jag som privatperson är juridisk person i bolaget och likadant som privatperson så att säga.
Antar att man inte får försäkra en företagsleasad bil som privatperson (även om man är samma juridiska person) ?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Tars »

heron skrev:
Tar denna fråga i denna tråden där jag tror den hör hemma:

Någon som kan förklara varför försäkring via Trygg Hansa är dubbelt så dyr så fort man väljer företag som försäkringstagare? Som en enskild firma är det lite udda då jag som privatperson är juridisk person i bolaget och likadant som privatperson så att säga.
Antar att man inte får försäkra en företagsleasad bil som privatperson (även om man är samma juridiska person) ?
Tyvärr är det så.
Den som står som ägare ska försäkringen tecknas på.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
heron
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 jul 2016 16:40

Re: Försäkring av model s

Inlägg av heron »

Tars skrev:
Tyvärr är det så.
Den som står som ägare ska försäkringen tecknas på.
Ja, precis, men på pappret står ju då egentligen samma orgnr/personnummer eftersom det är enskild firma, men som sagt, vore konstigt om man kunde kringgå det. Det är dock ett mysterium varför det ska vara så mycket dyrare, hade förstått en del, men typ dubbelt är bara dumt, det ingår inte heller samma saker, privatperson får man hyrbil i priset, som företag måste man lägga på det
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Försäkring av model s

Inlägg av David D »

Tipsar om att prata med Gustav Norling på Trygg-Hansa. Han postade här i forumet tidigare.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Försäkring av model s

Inlägg av danni »

+46 skrev:
danni skrev:
bylund skrev:
Grammi skrev:
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
OKQ8 Backup t ex, även om villkoren inte är lika attraktiva för nyteckningar.
Jag lärde mig häromdagen att företag fortfarande får de gamla villkoren, vilket ju är klart mer attraktivt när man har självrisk i vagnskadan på 16k...
Har du som företagare eller privatperson en "gammal" OkQ8 Back-up försäkring så har du rätt att flytta den till en annan bil utan ändrade villkor.
Däremot går det inte att teckna en ny försäkring med de gamla villkoren.
Jo, jag frågade faktiskt specifikt om det här. För företag är det fortfarande de gamla villkoren som gäller. Gå in här och klicka på att ladda ner fullständiga villkor så får du se vilka villkor som gäller vid nytecknande för företag: https://www.okq8.se/foretag/bilforsakri ... p-foretag/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Försäkring av model s

Inlägg av +46 »

danni skrev:
+46 skrev:
danni skrev:

Jag lärde mig häromdagen att företag fortfarande får de gamla villkoren, vilket ju är klart mer attraktivt när man har självrisk i vagnskadan på 16k...
Har du som företagare eller privatperson en "gammal" OkQ8 Back-up försäkring så har du rätt att flytta den till en annan bil utan ändrade villkor.
Däremot går det inte att teckna en ny försäkring med de gamla villkoren.
Jo, jag frågade faktiskt specifikt om det här. För företag är det fortfarande de gamla villkoren som gäller. Gå in här och klicka på att ladda ner fullständiga villkor så får du se vilka villkor som gäller vid nytecknande för företag: https://www.okq8.se/foretag/bilforsakri ... p-foretag/
Jag kommer inte åt företagsvillkoren som privatperson. Men är det som du säger så skulle jag rekommendera alla att teckna försäkringen för att slippa den höga självrisken på vagnskadegarantin.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Försäkring av model s

Inlägg av danni »

+46 skrev:
danni skrev:
+46 skrev:
danni skrev:

Jag lärde mig häromdagen att företag fortfarande får de gamla villkoren, vilket ju är klart mer attraktivt när man har självrisk i vagnskadan på 16k...
Har du som företagare eller privatperson en "gammal" OkQ8 Back-up försäkring så har du rätt att flytta den till en annan bil utan ändrade villkor.
Däremot går det inte att teckna en ny försäkring med de gamla villkoren.
Jo, jag frågade faktiskt specifikt om det här. För företag är det fortfarande de gamla villkoren som gäller. Gå in här och klicka på att ladda ner fullständiga villkor så får du se vilka villkor som gäller vid nytecknande för företag: https://www.okq8.se/foretag/bilforsakri ... p-foretag/
Jag kommer inte åt företagsvillkoren som privatperson. Men är det som du säger så skulle jag rekommendera alla att teckna försäkringen för att slippa den höga självrisken på vagnskadegarantin.
Villkoren för företag finns att ladda ner i en länk på sidan jag länkade till, så du kommer visst åt dem. Här får du en direktlänk till själva dokumentet: https://www.okq8.se/~/media/Dokument-He ... bil-mc.pdf

Och ja, det är en billig försäkring för att få ner vagnskadan från 16000 kr till 3000 kr.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Försäkring av model s

Inlägg av +46 »

danni skrev:
+46 skrev:
danni skrev:
+46 skrev:
danni skrev:

Jag lärde mig häromdagen att företag fortfarande får de gamla villkoren, vilket ju är klart mer attraktivt när man har självrisk i vagnskadan på 16k...
Har du som företagare eller privatperson en "gammal" OkQ8 Back-up försäkring så har du rätt att flytta den till en annan bil utan ändrade villkor.
Däremot går det inte att teckna en ny försäkring med de gamla villkoren.
Jo, jag frågade faktiskt specifikt om det här. För företag är det fortfarande de gamla villkoren som gäller. Gå in här och klicka på att ladda ner fullständiga villkor så får du se vilka villkor som gäller vid nytecknande för företag: https://www.okq8.se/foretag/bilforsakri ... p-foretag/
Jag kommer inte åt företagsvillkoren som privatperson. Men är det som du säger så skulle jag rekommendera alla att teckna försäkringen för att slippa den höga självrisken på vagnskadegarantin.
Villkoren för företag finns att ladda ner i en länk på sidan jag länkade till, så du kommer visst åt dem. Här får du en direktlänk till själva dokumentet: https://www.okq8.se/~/media/Dokument-He ... bil-mc.pdf

Och ja, det är en billig försäkring för att få ner vagnskadan från 16000 kr till 3000 kr.
Tack, den länken funkade. Kanske läge att skapa en ny tråd, typ - Bästa tilläggsförsäkringen för företagsbilar?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Försäkring av model s

Inlägg av binsell-gerdin »

Fascinerande vad det skiljer i försäkringspremier! Ska halvörsäkra min S75D som jag leasar på bolag. Dyraste (folksam) ville ha 22´för halvförsäkring helår, TryggHansa 12`och billigast Länsförsäkringar 6700. Det är orimligt stora skillnader..
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Foluke »

binsell-gerdin skrev:
Fascinerande vad det skiljer i försäkringspremier! Ska halvörsäkra min S75D som jag leasar på bolag. Dyraste (folksam) ville ha 22´för halvförsäkring helår, TryggHansa 12`och billigast Länsförsäkringar 6700. Det är orimligt stora skillnader..
Visst skiljer det. Jag betalade ca 10,000 för halvförsäkring på IF. 2500 mil/år. 22,000 skulle de ha för vagnskadan. 32,000 totalt. Trygg vill ha ca14,000 för helförsäkring och +ca 2000 för lägre självisk på vagnskadan (3000) samt diverse trygghet, hyrbilar mm. Så får det bli. Autogiro per månad utan tillägg. Smidigt och bra!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Försäkring av model s

Inlägg av thedude »

binsell-gerdin skrev:
Fascinerande vad det skiljer i försäkringspremier! Ska halvörsäkra min S75D som jag leasar på bolag. Dyraste (folksam) ville ha 22´för halvförsäkring helår, TryggHansa 12`och billigast Länsförsäkringar 6700. Det är orimligt stora skillnader..

fick offert idag från Folksam på 51k för halvförsäkring och år, företagsleasing 1500mil/år och betalar idag 14,4k med TH.

Vad säger ni? Ska jag försöka pruta lite? :lol: :lol:
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Försäkring av model s

Inlägg av +46 »

thedude skrev:
binsell-gerdin skrev:
Fascinerande vad det skiljer i försäkringspremier! Ska halvörsäkra min S75D som jag leasar på bolag. Dyraste (folksam) ville ha 22´för halvförsäkring helår, TryggHansa 12`och billigast Länsförsäkringar 6700. Det är orimligt stora skillnader..

fick offert idag från Folksam på 51k för halvförsäkring och år, företagsleasing 1500mil/år och betalar idag 14,4k med TH.

Vad säger ni? Ska jag försöka pruta lite? :lol: :lol:
Jag har alltid sett Folksam som en garant för rimliga premier och ett bolag med stort miljöansvar och ett genuint arbete inom trafiksäkerhet. Men när det var dags att förnya min bilförsäkring efter tre år och teckna en helförsäkring så fick jag en smärre chock. Här följer man goda råd och köper en ren elbil istället för att köpa en avgasbil med ohälsosamma och giftiga utsläpp. Dessutom en elbil som erhållit högsta betyg i krocksäkerhet och standardutrustad med senaste teknik för att undvika olyckor. Men Folksam gör en helt annan bedömning och sätter en premie efter rabatter som är dubbelt så hög som jag kan få i ett annat bolag med lika villkor.
Enda förklaringen som jag kan komma på är att Folksam inte vill försäkra elbilar i brist på eget statistiskt underlag från verkliga olyckor och reparationer. Lättast är då att sätta en riskpremie som är så hög så att ingen vettig människa skulle få för sig att försäkra elbilen i Folksam.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Försäkring av model s

Inlägg av EnTraktor »

Grattis att det bara blev dubbelt så dyrt. Jag har fått offerter som nästan varit 6-siffriga. Det finns absolut ingen anledning att vara trogen eller tro på nån propaganda om miljöansvar. Försäkringsbolagen är vinstdrivande företag som alla göra sina egna analyser och har egen prissättning. Man får ringa runt, jämföra och välja det som blir bäst.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Jeppe_E »

EnTraktor skrev:
Grattis att det bara blev dubbelt så dyrt. Jag har fått offerter som nästan varit 6-siffriga. Det finns absolut ingen anledning att vara trogen eller tro på nån propaganda om miljöansvar. Försäkringsbolagen är vinstdrivande företag som alla göra sina egna analyser och har egen prissättning. Man får ringa runt, jämföra och välja det som blir bäst.
Det är helt sjukt, bilarna har funnits på vägarna i 4 år och är väl snarare underrepresenterade i skadestatistiken (i varje fall så var det så som premien tidigare räknades ut?)

Det är ju helt sjukt att en modern bil med säkerhetsfunktioner ska kosta 12000kr om året att försäkra. Jag betalar 527 kr/mån för min XC60. Det är ändå en bil i 400.000 kronors klassen. Ännu mer rädd blir man när man hör att de 12000 är halvförsäkring.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Försäkring av model s

Inlägg av jeppe_sthlm »

Gissningsvis slår bolagen ut premien på de kostnader de har för en viss modell/märke.

En smälld bil som behöver lösas in slår då ganska hårt på den modellen, med tanke på att volymerna är ganska små.

Dessutom rätt dyra reparationer vid plåtskador (aluminium) som jag förstått det.

Har också hört att Tesla är ganska kinkiga med att reparera bilar om de fått en större smäll.

XC60 finns i mängders mängder och går rimligtvis att reparera till rimliga priser, med tanke på antalet verkstäder och volymerna på reservdelar.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 03 nov 2016 17:34
Ort: Västerås

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Hebbe »

Halvförsäkring i kombination med Allianz?

Hur är det om man teckna Allianz-försäkringen innan teslagarantin går ut. Har man då samma försäkringsskydd som under garantitiden, dvs vagnskadegaranti.

Någon som har erfarenhet av Allianz-försäkringen.

Allianzförsäkringen kostar 9000.-/år. Ska man heller lägga pengarna på en "helförsäkring" hos ett vanligt försäkringsbolag?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring av model s

Inlägg av bylund »

Vagnskadeförsäkringen täcker olyckshändelser, vandalisering etc. Allianz täcker sådan som garantin hade täckt, alltså saker som inte håller, men borde göra det. Vagnskadeförsäkringen ingår för övrigt i tre år, medan garantin är på fyra år/8 000 mil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Försäkring av model s

Inlägg av VarroF »

Någon som har watercirles som försäkringsbolag? Erfarenheter?

Fick 9500 av dem.
Läns 11.500
Trygg-Hansa 15000
IF: 34.000 hahah
Moderna: kunde inte erbjuda

Watercircles recensioner på Google är bu inte nådiga. Vågar man ta dem? Samtidigt är folk missnöjda med Läns med.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Tars »

VarroF skrev:
Någon som har watercirles som försäkringsbolag? Erfarenheter?

Fick 9500 av dem.
Läns 11.500
Trygg-Hansa 15000
IF: 34.000 hahah
Moderna: kunde inte erbjuda

Watercircles recensioner på Google är bu inte nådiga. Vågar man ta dem? Samtidigt är folk missnöjda med Läns med.
Jag har haft dem, har dock inte varit med om någon olycka mer än ett stenskott.
Jag har inga problem med dem i alla fall.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Försäkring av model s

Inlägg av VarroF »

Tars skrev:
VarroF skrev:
Någon som har watercirles som försäkringsbolag? Erfarenheter?

Fick 9500 av dem.
Läns 11.500
Trygg-Hansa 15000
IF: 34.000 hahah
Moderna: kunde inte erbjuda

Watercircles recensioner på Google är bu inte nådiga. Vågar man ta dem? Samtidigt är folk missnöjda med Läns med.
Jag har haft dem, har dock inte varit med om någon olycka mer än ett stenskott.
Jag har inga problem med dem i alla fall.
Noter att du skrev ”har haft” - alltså dåtid ;-)
Varför bytte du? Och till vad?
Skriv svar