Försäkring av model s

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring av model s

Inlägg av bylund »

maxwell skrev:
Fråga: Är det någon som bor i Stockholmsområdet som hittat en halförsäkring som är billigare än Protectors?
Jag har halvförsäkring hos Aktsam för c:a 5000 kr/år, 3000 mil. Ska förnyas om en månad, och då kan det ju bli andra bullar.
Privatägd, Sundbyberg, lägenhet, delat garage.
Ska tilläggas att min bil är registrerad på 69 kW.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare
Inlägg: 133
Blev medlem: 05 jul 2015 15:47
Ort: Glommen

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Waxinator »

Själv har jag kört med enbart Trafikförsäkring de senaste 16 åren (Corvette C5 och Mercedes SL63).
Detta första år nappade jag på Tesla erbjudandet (5 416,84) då jag vill "leka av mig rommen" i Ludicrous Mode.
Därefter tänker jag återgå till bara Trafik och spara upp egen buffert för eventuella små misstag. :ugeek:
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Försäkring av model s

Inlägg av LarsL »

Waxinator skrev:
Själv har jag kört med enbart Trafikförsäkring de senaste 16 åren (Corvette C5 och Mercedes SL63).
Detta första år nappade jag på Tesla erbjudandet (5 416,84) då jag vill "leka av mig rommen" i Ludicrous Mode.
Därefter tänker jag återgå till bara Trafik och spara upp egen buffert för eventuella små misstag. :ugeek:
Jag tycker det är en bra variant. Körde det på hunden efter att jag fick veta att försäkringen skulle gå upp när jag pluggade. Istället för att betala 1500kr/år satte jag in pengarna på ett konto, hunden hade närmare 20000kr där mot slutet av livet. Försäkringen täckte bara upp till 30000kr..

Problemet med bilen blir ju att det kan kosta ordentligt vid ett total haveri. Skulle uppskatta en försäkring som bara gick in vid högre belopp och då var betydligt billigare per år.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring av model s

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:

Jag tycker det är en bra variant. Körde det på hunden efter att jag fick veta att försäkringen skulle gå upp när jag pluggade. Istället för att betala 1500kr/år satte jag in pengarna på ett konto, hunden hade närmare 20000kr där mot slutet av livet. Försäkringen täckte bara upp till 30000kr..

Problemet med bilen blir ju att det kan kosta ordentligt vid ett total haveri. Skulle uppskatta en försäkring som bara gick in vid högre belopp och då var betydligt billigare per år.
Så typ en självrisk på 100 000?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare
Inlägg: 133
Blev medlem: 05 jul 2015 15:47
Ort: Glommen

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Waxinator »

LarsL skrev:
... Jag tycker det är en bra variant. Körde det på hunden efter att jag fick veta att försäkringen skulle gå upp när jag pluggade. Istället för att betala 1500kr/år satte jag in pengarna på ett konto, hunden hade närmare 20000kr där mot slutet av livet. Försäkringen täckte bara upp till 30000kr..

Problemet med bilen blir ju att det kan kosta ordentligt vid ett total haveri. Skulle uppskatta en försäkring som bara gick in vid högre belopp och då var betydligt billigare per år.
I en halvförsäkring ingår utöver trafikförsäkringen normalt sett även brand-, glas-, maskin-, räddnings-, rättskydds- och stöldförsäkring.

Trafikförsäkringen täcker de kostnader som uppkommer för tredje part. Till exempel täcker trafikförsäkringen skadorna på grannens staket om du skulle backa in i det men däremot inte eventuella skador som uppkommer på din egen bil om du själv är vållande. Skulle någon annan krocka med dig så är det den vållande förarens trafikförsäkring som täcker skadorna på din bil.

Detta innebär att så länge som du själv inte är orsak till skadorna så räcker det med en Trafikförsäkring.
Kontentan blir att med uppmärksamhet och hänsyn så blir det mindre dyrt att ha bil. 8-)
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring av model s

Inlägg av bylund »

En trafikförsäkring täcker dock inte stöld, vandalism och brand t ex. Så du kan vara hur säker förare som helst och ändå råka ut för det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Försäkring av model s

Inlägg av LarsL »

Nä, precis det behövs en försäkring som täcker saker som blir otäckt dyrt. 50-100 000kr i självrisk skulle kunna vara lagom OM premien motsvarade det. Klumpar jag mig så tar jag "gärna" på mig en större kostnad också. Men jag vill inte risker vad som helst för det liksom.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Försäkring av model s

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
En trafikförsäkring täcker dock inte stöld, vandalism och brand t ex. Så du kan vara hur säker förare som helst och ändå råka ut för det.
Dessutom kan du hamna i det läget om den du krockar med smiter från olycka. Drabbade oss nu för någon månadsedan när en förare körde sönder vår backspegel på Leafen. Eftersom vi inte hade några vittnen och ingen dashcam så fick vi stå för kostnaden själva.
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare
Inlägg: 133
Blev medlem: 05 jul 2015 15:47
Ort: Glommen

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Waxinator »

Om bilen är oförsäkrad (alltså den som orsakar skadan på dig/din bil) eller om det rör sig om en smitningsolycka betalas ersättningen via Trafikförsäkringsföreningen.
https://www.tff.se/sv/Skada/
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring av model s

Inlägg av bylund »

Waxinator skrev:
Om bilen är oförsäkrad (alltså den som orsakar skadan på dig/din bil) eller om det rör sig om en smitningsolycka betalas ersättningen via Trafikförsäkringsföreningen.
https://www.tff.se/sv/Skada/
Fast det gäller att kunna visa att det var en smitningsolycka också. Har man helförsäkring så täcker den även om man inte kan visa det (och man får sitt försäkringsbolag mer motiverat att ta det till Trafikförsäkringsföreningen).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare
Inlägg: 133
Blev medlem: 05 jul 2015 15:47
Ort: Glommen

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Waxinator »

bylund skrev:
... Fast det gäller att kunna visa att det var en smitningsolycka också. Har man helförsäkring så täcker den även om man inte kan visa det (och man får sitt försäkringsbolag mer motiverat att ta det till Trafikförsäkringsföreningen).
Det är bara att dokumentera och göra en polisanmälan på plats där skadan uppstod. Det är om man upptäcker skadan först hemma i egna garaget som det blir svårt att bevisa smitning. Då räcker det med att ha en Drulle- eller Halvförsäkring. ;)
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Försäkring av model s

Inlägg av mickeisol »

Vi får hoppas att detta dyker upp i sverige innan vagnskadegarantin löper ut.

https://www.tesla.com/en_AU/support/tes ... -australia

själv har jag lobbat på försäkringsbolag med provkörningar etc för att försäkra (hoppsan) mig om en rimlig premie när vagnskadegarantin löper ut.
Användarvisningsbild
maxwell
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 18 okt 2015 22:40

Re: Försäkring av model s

Inlägg av maxwell »

bylund skrev:
maxwell skrev:
Fråga: Är det någon som bor i Stockholmsområdet som hittat en halförsäkring som är billigare än Protectors?
Jag har halvförsäkring hos Aktsam för c:a 5000 kr/år, 3000 mil. Ska förnyas om en månad, och då kan det ju bli andra bullar.
Privatägd, Sundbyberg, lägenhet, delat garage.
Ska tilläggas att min bil är registrerad på 69 kW.
Tack! det låter ju helt klart värt att kolla med dem iaf. Om det är något bolag som vågar sig på att ge bra pris och vilkor på Tesla försäkringar så tycker jag att vi kan ge dem lite gratis reklam iform av att sprida det här.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Försäkring av model s

Inlägg av LarsL »

Waxinator skrev:
bylund skrev:
... Fast det gäller att kunna visa att det var en smitningsolycka också. Har man helförsäkring så täcker den även om man inte kan visa det (och man får sitt försäkringsbolag mer motiverat att ta det till Trafikförsäkringsföreningen).
Det är bara att dokumentera och göra en polisanmälan på plats där skadan uppstod. Det är om man upptäcker skadan först hemma i egna garaget som det blir svårt att bevisa smitning. Då räcker det med att ha en Drulle- eller Halvförsäkring. ;)
Hjälper inte, vi fick ta det på våran försäkring. Då polisanmälde vi och hade bilder på mötande bils backspegel. Men vårat försäkringsbolag hävdade att den allmännateafikföräkringen aldrig skulle godkänna skadan och ersätta oss.

Så kort och gott dagens tips. Kör i en skrothög och stanna aldrig om du kör på någon.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Lessmog »

LarsL skrev:
Waxinator skrev:
bylund skrev:
... Fast det gäller att kunna visa att det var en smitningsolycka också. Har man helförsäkring så täcker den även om man inte kan visa det (och man får sitt försäkringsbolag mer motiverat att ta det till Trafikförsäkringsföreningen).
Det är bara att dokumentera och göra en polisanmälan på plats där skadan uppstod. Det är om man upptäcker skadan först hemma i egna garaget som det blir svårt att bevisa smitning. Då räcker det med att ha en Drulle- eller Halvförsäkring. ;)
Hjälper inte, vi fick ta det på våran försäkring. Då polisanmälde vi och hade bilder på mötande bils backspegel. Men vårat försäkringsbolag hävdade att den allmännateafikföräkringen aldrig skulle godkänna skadan och ersätta oss.

Så kort och gott dagens tips. Kör i en skrothög och stanna aldrig om du kör på någon.
I konsumentupplysningens anda: Vilket bolag? Har ni bytt?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Försäkring av model s

Inlägg av LarsL »

Nissans märkesförsäkring via IF och vi har inte bytt.
Nu var inte det här några större pengar, en backspegel bara men principen är ju samma så klart om det skulle bli en värre olycka. Helt under de 6000kr vi har i självrisk, så jag tog det själv.
Naturligtvis är det ju så att de inte kan veta om det var min bil som var vållande eller den mötande bilen. Det hade krävts en ganska väl placerad dashcam t.o.m för att bevisa att den mötande bilen var över på vår sida, vilket krävs för att få ut något på den allmänna försäkringen.
Man kan ju tycka hur mycket som helst att den skitstöveln som inte stannar efter en olycka alltid ska bedömas som vållande... men eftersom det är staten som sitter på kulorna så går det nog trögt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring av model s

Inlägg av bylund »

Det är dessutom 5 % prisbasbelopp självrisk om man får trafikförsäkringsföreningen att betala. Klart lägre än 6000 kr dock.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Försäkring av model s

Inlägg av +46 »

bylund skrev:
Det är dessutom 5 % prisbasbelopp självrisk om man får trafikförsäkringsföreningen att betala. Klart lägre än 6000 kr dock.
Visst är det så. Jag anmälde en parkeringsskada i början av sommaren. Min andra bil hade blivit påkörd när den stod parkerad i Stockholm. Först fick jag avslag och skulle därmed betala 6 000:- i självrisk på min vagnskadeförsäkring. Ett beslut som jag överklagade och fick rätt. Självrisken blev istället 2 215:- vilket såklart kändes bättre. Men skadelös blir man aldrig även när Trafikförsäkringsföreningen ger en rätt.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Försäkring av model s

Inlägg av matbl »

Korspostning...

Jag tror det som påverkar mest är de helt galna effektsiffrorna i bilregistret.
Jag slog hos trygghansa på nätet pä min egen bil och fick fram halvförsäkring för knappa 9 kkr per år. S85 från 2014 med registrerad effekt 69 kw. Tog sen reg numret från en ny S här från forumet och fick ca 30 kkr per år.
Så två olika registrerade MS på samma person på samma bolag skiljer med en faktor 3.
Något är ruttet någonstans.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Försäkring av model s

Inlägg av mgorgis »

Jag behöver försäkra min nya MS (halvförsäkring) och Watercircles pris är nästan 7000kr som privatperson men det blir tvåsiffrigt om jag gör det på firman! Det är en förmånsbil så jag undrar om jag kan teckna försäkringen privat på mig men ändå ha det som kostnad i firman? vore det fusk då? så gör jag iaf med mitt mobilabonnemang! :oops:
Verdi

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Verdi »

mgorgis skrev:
Jag behöver försäkra min nya MS (halvförsäkring) och Watercircles pris är nästan 7000kr som privatperson men det blir tvåsiffrigt om jag gör det på firman! Det är en förmånsbil så jag undrar om jag kan teckna försäkringen privat på mig men ändå ha det som kostnad i firman? vore det fusk då? så gör jag iaf med mitt mobilabonnemang! :oops:
Fungerar det? Förstår "systemet" att bilen är försäkrad trots att den inte är försäkrad av ägaren/leasingtagaren?
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Försäkring av model s

Inlägg av mgorgis »

Verdi skrev:
Fungerar det? Förstår "systemet" att bilen är försäkrad trots att den inte är försäkrad av ägaren/leasingtagaren?
Vet inte vad du menar med "systemet" men det kan normalt (privat alltså) vara person A som äger en bil och person B som tecknar försäkring. Det är snarare så att skatteverket kan vägra acceptera saker som är betalade via någon annan.
Verdi

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Verdi »

mgorgis skrev:
Verdi skrev:
Fungerar det? Förstår "systemet" att bilen är försäkrad trots att den inte är försäkrad av ägaren/leasingtagaren?
Vet inte vad du menar med "systemet" men det kan normalt (privat alltså) vara person A som äger en bil och person B som tecknar försäkring. Det är snarare så att skatteverket kan vägra acceptera saker som är betalade via någon annan.
Fast om man ska göra det klassiska "låta morsan stå på försäkringen" så gäller det väl att hon även står som ägare för att det ska fungera? Eller är det bara för om det händer något så att inte bedrägeriet ska vara så uppenbart?
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Försäkring av model s

Inlägg av mgorgis »

Jo jag tror ni har rätt och jag har fel. Det är,enligt google, ägaren till bilen som ska vara ägaren till försäkringen och det motsatta är också korrekt :)

Lite surt eftersom företagsförsäkring är mycket dyrare även om man kan göra avdrag för....

Ok då får jag ringa för fler offerter från andra FB då
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Engen »

mgorgis skrev:
Jag behöver försäkra min nya MS (halvförsäkring) och Watercircles pris är nästan 7000kr som privatperson men det blir tvåsiffrigt om jag gör det på firman! Det är en förmånsbil så jag undrar om jag kan teckna försäkringen privat på mig men ändå ha det som kostnad i firman? vore det fusk då? så gör jag iaf med mitt mobilabonnemang! :oops:
Jag kollade också med Watercircles. Dom hade klart bra priser. Men dom försäkrar INTE företagsbilar. Jag fick det utrett efter några mailvändor.
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Skriv svar