Försäkring av model s

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Försäkring av model s

Inlägg av bylund »

VarroF skrev:
Hur är det om man har olika bolag på hem och bilförsäkring. Tänk om -God Forbid- nått skulle hända och det blir brand hemma pga laddning. Är det inte upplagt för att bolagen skulle skylla på varandra? Man bör ha samma bolag?
Helförsäkringen/vagnskadegarantin täcker då skadorna på bilen, och hemförsäkringen skadorna på hemmet. Kanske möjligen att något bolag bara skulle ta endast en självrisk istället för två separata för samma skadehändelse, men något allmänt problem att ha olika saker försäkrade i olika bolag torde det inte vara.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Hertsh »

bylund skrev:
VarroF skrev:
Hur är det om man har olika bolag på hem och bilförsäkring. Tänk om -God Forbid- nått skulle hända och det blir brand hemma pga laddning. Är det inte upplagt för att bolagen skulle skylla på varandra? Man bör ha samma bolag?
Helförsäkringen/vagnskadegarantin täcker då skadorna på bilen, och hemförsäkringen skadorna på hemmet. Kanske möjligen att något bolag bara skulle ta endast en självrisk istället för två separata för samma skadehändelse, men något allmänt problem att ha olika saker försäkrade i olika bolag torde det inte vara.
Det är just så. Med ett bolag betalar man bara en självrisk. Med två bolag betalar man två självrisker. Vid en brand är kostnaderna så höga så då har det kanske inte någon vidare stor betydelse i den allmänna bedrövelsen (förutom bördan att dras med två skadereglerare), MEN vid inbrott i bilen går glaset på bilen och lösöret som blir stulet går på hemförsäkringen. Då märks självrisken tydligt.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Försäkring av model s

Inlägg av roder99 »

Styrkan i forumet är all kompetens som finns här. Stämde av med Insure my Tesla att jag behövde lägga på en slant för att få bilen helförsäkrad. Det slutade på 11.300 sek/år

För övrigt tyckte killen på Insure my Tesla att det var helt obegripligt att Tesla la upp bilen på en halvförsäkring med tanke på värdet (14-dagar gratis). Som tur är så har allt gått bra och bilen står tryggt i garaget helförsäkrad.

Mvh Mikael
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
AndersN
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 mar 2019 08:47
Ort: Vallentuna

Re: Försäkring av model s

Inlägg av AndersN »

Någon som vet var jag hittar villkoren för Teslas Vagnskadegaranti (ny privatägd S 100 LR)? (Ny medlem hoppas jag skriver i rätt tråd).
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Försäkring av model s

Inlägg av e5m1r »

AndersN skrev:
Någon som vet var jag hittar villkoren för Teslas Vagnskadegaranti (ny privatägd S 100 LR)? (Ny medlem hoppas jag skriver i rätt tråd).
Allt bör finnas på din tesla konto
Annars är det bara att slå en pling till TryggHansa
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Tuborg »

Kanske att detta befinner sig utanför tråden?
Jag står i begrepp att köpa en begagnad model-s och tycker att alternativet 85-D skulle passa mig bäst. Jag snokar runt på nätet och hittar en del intressant men passar då samtidigt på att kolla försäkringspriserna på samma bolag - if. Det visar sig att priset på samma modell 85-D varierar mellan ca 950-1400 kr i runda tal, per månad. Som jag har fått för mig så är en 85-D alltid samma motoralternativ? Stämmer inte det? Var ligger skillnaden i den synnerligen stora prisskillnaden. jag har svårt att tro att det skulle bero på utrustningsnivån.

Mvh
Tuborg
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Försäkring av model s

Inlägg av e5m1r »

Tuborg skrev:
Kanske att detta befinner sig utanför tråden?
Jag står i begrepp att köpa en begagnad model-s och tycker att alternativet 85-D skulle passa mig bäst. Jag snokar runt på nätet och hittar en del intressant men passar då samtidigt på att kolla försäkringspriserna på samma bolag - if. Det visar sig att priset på samma modell 85-D varierar mellan ca 950-1400 kr i runda tal, per månad. Som jag har fått för mig så är en 85-D alltid samma motoralternativ? Stämmer inte det? Var ligger skillnaden i den synnerligen stora prisskillnaden. jag har svårt att tro att det skulle bero på utrustningsnivån.

Mvh
Tuborg
Ibland så står det fel i annonser speciellt på KVD så en 85D kan vara P85D
Sen finns det bilar som ör registrerade rätt hos transportstyrelsen och då är det under 100kW och bolag som kollar kraft när de beräknar pris kommer vara billigare på en sådan bil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Tuborg »

Hej igen!
Tack för inlägget. Ja det kanske är fel information från försäljarna. Men samma bolag, if i detta fallet mäter väl förhoppningsvis på samma sätt? Kanske det går att kohandla om priset om man lägger fram fakta om effekten för försäkringsbolaget?
Men ibland är försäkringsbolagen inte rätt informerade. Jag har själv två gamla saabar; en aero och en Hirsch. Aeron står som "aero sport" och kostade dubbelt så mycket som Hirshen, fast den senare har fler hästar.
Jag gjorde lite efterforskning och ringde if. Killen svarade att det förmodligen berodde på årsmodellen. När vi kollade två bilar på blocket så var det mycket riktigt 300 kr skillnad mellan årsmodell 2015 och 2016. Sedan hittade jag en 2015 som kostade 200 kronor mer än den från 2016. Så årsmodellerna är inte hela sanningen. Prisskillnaderna gäller alltså per månad. Nästan 50 procents skillnad inom samma modell och försäkringsbolag.
Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 maj 2019 18:48

Re: Försäkring av model s

Inlägg av KingRikard »

De flesta bolag verkar inte vilja kvotera via sina webbplatser. Är det Trygghansa som gäller? Är på gång att skaffa en beg S. :)
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Försäkring av model s

Inlägg av sven-labil »

Halvförsäkringen till min 75D blev betydligt billigare hos Länsförsäkringar än hos Trygg Hansa. (Har för mig att det även gällde helförsäkring till P85D.) Definitivt värt tiden att kolla upp priser och villkor iaf.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Tuborg »

Jag har fortsatt att kolla upp en rad bilar och funnit priser på helförsäkring 458 - 1407 kr per månad för model s 85D, vilket för mig är mer än anmärkningsvärt. Det gör en otrolig skillnad i årskostnad.
Törs man att bara ha en så dyr bil halvförsäkrad? Jag hade knappt vågat köra en sådan med halvförsäkring.
Senast redigerad av Tuborg, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 14 aug 2019 22:27

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Tuborg »

Jag är den tjatigaste i detta forum känner jag. Jag har sökt vidare på betydligt motorsvagare varianter 70D till exempel och de verkar inte vara billigare i försäkring. Det verkar vara ett lotteri oavsett vilken modell man väljer bland fyrhjulsdrivna, priserna på försäkringarna verkar vara ett lotteri då motorstyrkan inte verkar vara avgörande. Finns det inget intresse bland Teslaägare för detta? Man bara betalar och ser glad ut?

Mvh
Tuborg
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Försäkring av model s

Inlägg av OfarligTesla »

Tuborg skrev:
Jag är den tjatigaste i detta forum känner jag. Jag har sökt vidare på betydligt motorsvagare varianter 70D till exempel och de verkar inte vara billigare i försäkring. Det verkar vara ett lotteri oavsett vilken modell man väljer bland fyrhjulsdrivna, priserna på försäkringarna verkar vara ett lotteri då motorstyrkan inte verkar vara avgörande. Finns det inget intresse bland Teslaägare för detta? Man bara betalar och ser glad ut?

Mvh
Tuborg
Tror inte bolagen kollar motorstyrkan allt för mycket på de olika modellerna, tror det är för lite data så man kollar på modellen som helhet med viss justering. En P kan nog vara dyrare än en icke P hos ett givet bolag men tror inte det är någon stor skillnad på en 70 vs 90 eller 75 vs 100.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Bjelke »

Tuborg skrev:
Jag är den tjatigaste i detta forum känner jag. Jag har sökt vidare på betydligt motorsvagare varianter 70D till exempel och de verkar inte vara billigare i försäkring. Det verkar vara ett lotteri oavsett vilken modell man väljer bland fyrhjulsdrivna, priserna på försäkringarna verkar vara ett lotteri då motorstyrkan inte verkar vara avgörande. Finns det inget intresse bland Teslaägare för detta? Man bara betalar och ser glad ut?

Mvh
Tuborg
Jag kollade runt bland alla dom stora bolagen och valde det som var billigast (LF i mitt fall), blev typ 4500kr/år för halvförsäkring på en P100DL model S, sen var det bara att
betala och se glad ut...
Har man redan köpt bilen så har man inte så mycket att välja på liksom, man måste ju ha en försäkring...
Men det ÄR en jäkla djungel helt klart :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1119
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Försäkring av model s

Inlägg av bjornnilsson »

Är 42 år, bosatt i en liten sömnig småstad på pendelavstånd utanför Stockholm med en begagnad Model S 90D från 2016 som jag köpt via Tesla.com. Bilen står på mig privat. Fick den i måndags och tänkte att jag nu kunde tuta och se glad ut i 14 dagar med försäkringen som ingår. Idag, torsdag, fick jag försäkringsbrev där jag ser att jag åkt omkring halvförsäkrad, vilket för mig inte känns bra. Jag antog att det som ingick de första dagarna självklart var en helförsäkring. Tänk att kvadda bilen helt och stå där med skruv, mutter och batterier för över en halv miljon.. Men jag har mig själv att skylla då jag inte kollat ordentligt.

Priset som Trygg-Hansa gav på halvförsäkringen var 13268 kr på ett år.

Gjorde därefter en sökning på Insplanet utan resultat. De ringde tillbaka som de alltid gör när jag försäkrar något märkligt som är för dyrt och tjejen föreslog Trygg-Hansa. Bara det att Trygg-Hansa ger mig sura uppstötningar. Jag hade en Nissan 200 sx under nittiotalet som jag snurrade av vägen med ned i en å. Den bilen lade Trygg-Hansa ut på ett liten verkstad utanför Uppsala som aldrig hade delar hemma och till slut efter månader i verkstaden fick jag tillbaks bilen så sned i karossen att den drog åt olika håll vid varje inbromsning. Men med Trygg-Hansa kom jag ingenstans för de hävdade att bilen varit krockad tidigare. Det hjälpte inte med att jag argumenterade att den faktiskt gick rakt innan jag ödelade den. Jag sålde den till slut till underpris, så Trygg-Hansa vill jag inte ha igen av princip. Men nu var de ändå inte speciellt billiga.

Så jag tecknade hos IF som jag har alla andra försäkringar hos, även min Yamaha R1 från 2015 som är svindyr hos alla bolag men överkomlig hos IF. Nu betalar jag 17844/år på största försäkringen (helförsäkring) med extra allt, även hyrbil utomlands ifall något händer där, vilket jag vill ha. 6000 kr självrisk.

Att försäkra för 1487 kr månaden känns överkomligt med tanke på hur fantastiskt roligt jag har i min Tesla varje dag. :D
Senast redigerad av bjornnilsson, redigerad totalt 1 gånger.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Försäkring av model s

Inlägg av Bjelke »

Kan det vara så att bilen var såld sent 2016? Typ November eller December, för då har ju bilen lite kvar på vagnskade-delen (och alltså
bara behöver halvförsäkring ett tag till)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 01 maj 2019 18:48

Re: Försäkring av model s

Inlägg av KingRikard »

Ajaj, då kanske jag ska vara nöjd med min offert från Trygg på 10906 kr/år inkl helförsäkring och Trygga mil.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1119
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Försäkring av model s

Inlägg av bjornnilsson »

Bjelke skrev:
Kan det vara så att bilen var såld sent 2016? Typ November eller December, för då har ju bilen lite kvar på vagnskade-delen (och alltså
bara behöver halvförsäkring ett tag till)
I trafik slutet av Juni -16..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar