60 som personalbil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

60 som personalbil

Inlägg av e5m1r »

riba skrev:
På mitt arbete har vi det som vi kallar personalbil, skall vara kostnadsneutralt för företaget och måste vara en supermiljöbil.
Vi är ett par glada amatörer på mitt arbete som satt samman det bifogade arket,
Personalbil v2.xlsx
. Mest för att för oss själva räkna ut vad kostnaden blir med hänsyn till kostnadsneutralt för företaget. Kanske kan vara till hjälp.

Möjligheten att dra 50% av momsen vid leasing förutsätter att man kör 100 mil per år i den momspliktiga verksamheten.
https://www.skatteverket.se/download/18 ... /58002.pdf

Driftskostnader såsom försäkring, service, tvätt, etc får företaget dra hela momsen på. Källan är samma pdf som jag länkade till ovan.

Idag förmånsbeskattas jag för parkering vid min arbetsplats, försvinner iom personalbil.
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 02459.html

Tänk på att rabatten på bilen kan påverka förmånsvärdet positivt, gäller hur anskaffningsvärdet på extrautrustningen skall förmånsbeskattas. Nu ger inte Tesla så mycket rabatter så kanske mer relevant för andra bilmärken där man ofta får mer i rabatt.
Sid 9, https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 015_17.pdf

Mina egna kvarvarande frågetecken är kring momsavdrag för extrautrustning som köps i efterhand och inte är del av leasing. Kan företaget dra hela momsen på det, vad jag kan läsa mig till på nätet så kan man det. Vår ekonomiavdelning får ringa skatteverket antar jag.

När det kommer till förmånsvärdet på Model S 60 som jag beställt så är det lite intressant att den inte finns inlagd hos skatteverket och Tesla själva använder S 70 när de räknar förmånsvärde. Men den bilen kostade 798 000 enligt skatteverkets detaljerade kalkyl, S 60 kostar 748 600, dvs 50 000 mindre. Borde påverka förmånsvärdet?
Vill det sig illa så kan 60 bli dyrare i förmån när skatteverket kastar tärningen
Min 70 2015 är dyrare än tex 85 samma årsmodell Bild
Har med pris dollarkurs samt att skatteverket gör sånt här en gång om året och inte tar hänsyn till verklighet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: 60 som personalbil

Inlägg av Leo »

Har också att göra med hur Tesla får fram sina förmånsvärden. Batteristorlek är egentligen att se som storlek på "tanken". Varför två bilar med olika pris och räckvidd MEN identiska i övrigt kan få samma förmånsvärde.

Sen har ju täta prisförändringar gjort förmånsvärdena lite "ologiska" när man jämför mellan olika Tesla.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 jul 2016 09:08
Ort: Stockholm

Re: 60 som personalbil

Inlägg av Mrk »

Jag har pratat med Tesla Sverige och fått bekräftat att 60 modellerna har exakt samma förmånsvärde som 70 modellerna.

Det är ju exakt samma bil mekaniskt med en mjukvarustrypning på batterierna.

Med andra ord så blir förmånsvärdet beräknat på det du åker och släpar runt men inte kan använda förän man köper till upplåsning för 100 flingor ;)

/Nicklas
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 60 som personalbil

Inlägg av e5m1r »

Mrk skrev:
Jag har pratat med Tesla Sverige och fått bekräftat att 60 modellerna har exakt samma förmånsvärde som 70 modellerna.

Det är ju exakt samma bil mekaniskt med en mjukvarustrypning på batterierna.

Med andra ord så blir förmånsvärdet beräknat på det du åker och släpar runt men inte kan använda förän man köper till upplåsning för 100 flingor ;)

/Nicklas
Tesla kanske sitter på info från skatteverket men tills modellen dyker upp officiellt så vet man inte
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 jul 2016 09:08
Ort: Stockholm

Re: 60 som personalbil

Inlägg av Mrk »

Så kan det vara. Detta förutsätter att man beställer nu i år då bilförmånstabellerna redan är låsta för inkomståret.

Nästa år kan det helt klart komma en 60-modell i tabellerna.

/N
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 60 som personalbil

Inlägg av vigge50 »

Om nu förmånsvärdet är det samma på 60 och 75 med anledningen att det är samma bara att 60 är mjukvarubegränsat borde inte samma motivering kunna användas för att autopiloten inte ska öka förmånsvärdet? Hårdvaran finns ju redan i bilen, tillvalet autopilot gör ju bara att du kan utnyttja hårdvaran fullt ut.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 60 som personalbil

Inlägg av bylund »

vigge50 skrev:
Om nu förmånsvärdet är det samma på 60 och 75 med anledningen att det är samma bara att 60 är mjukvarubegränsat borde inte samma motivering kunna användas för att autopiloten inte ska öka förmånsvärdet? Hårdvaran finns ju redan i bilen, tillvalet autopilot gör ju bara att du kan utnyttja hårdvaran fullt ut.
Fast är kostnaden för batteriet alls med i förmånsvärdet?
Jag undrar om inte det kan vara en del av förklaringen till Teslans rätt låga förmånsvärde. Vi har ju inte riktigt kommit fram till vad Skatteverket jämför med än.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: 60 som personalbil

Inlägg av matbl »

Skatteverkets bedömning vad gäller tesla är ett mysterium.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 60 som personalbil

Inlägg av joel80 »

Njaaa...
Det är inte på måfå... men blir rätt annorlunda från år till år då det måste jämföras med "linkande" ICE-bil. Vad man jämför med skiljer sig från år till år...

Det reds ut skapligt bra i den här tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... tteverkets
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
patricw
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 jul 2016 14:50
Ort: Göteborg

Re: 60 som personalbil

Inlägg av patricw »

Stort tack för dokumentet riba! Det hjälpte enormt! Och tack till alla andra för era spekulationer och erfarenheter.

I nuläget känns det inte riktigt motiverat med en såpass dyr bil som det ändå blir (jämfört med ingen bil alls som vi har idag). Får lägga in en reservation på Model 3 istället och vänta på att min fästmö ska studera klart (ett år kvar). Med två inkomster och flytt till lägenhet lite längre från mataffärerna kommer både möjligheterna och suget/behovet att ha en bil vara större :D
TeslaFan2018
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 feb 2018 22:20

Re: 60 som personalbil

Inlägg av TeslaFan2018 »

Alla ni som tagit ut en Tesla som personalbil, hur lyckas ni?:) såvitt jag vet finns begränsning i antal basbelopp på 7-10 pbb hos flesta företag, en Tesla model s hamnar ju mycket högre om man tänker pbb, eller handlar det om en förhandling?:)intressant att veta.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: 60 som personalbil

Inlägg av Nyren »

Jag fick för mycket diskussion med min arbetsgivare så jag struntade i det och köpte min privat.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 60 som personalbil

Inlägg av LarsL »

Det är ganska otroligt att det ska bara så enormt känsligt ämne. Det är ju inte så att jag säger att jag vill att de ska betala bilen åt mig. Jag gissar att de helt enkelt inte fattar hur det funkar.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 60 som personalbil

Inlägg av Remuz »

”Vill du ha en lyxbil så har vi avtal med BMW”

Fick helt enkelt inte köpa en tesla för de inte ingick i de standardleverantörer vi har. Kul att köpa en BMW för 1miljon som har förmånsvärde på typ 25k/mån :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 60 som personalbil

Inlägg av danni »

TeslaFan2018 skrev:
Alla ni som tagit ut en Tesla som personalbil, hur lyckas ni?:) såvitt jag vet finns begränsning i antal basbelopp på 7-10 pbb hos flesta företag, en Tesla model s hamnar ju mycket högre om man tänker pbb, eller handlar det om en förhandling?:)intressant att veta.
Hela poängen med en personalbil är ju att den ska vara helt kostnadsneutral för arbetsgivaren, dvs du betalar själv allt, så varför skulle de bry sig om hur dyr den är? Det drabbar ju bara dig, inte dem.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: 60 som personalbil

Inlägg av StefL »

danni skrev:
Hela poängen med en personalbil är ju att den ska vara helt kostnadsneutral för arbetsgivaren, dvs du betalar själv allt, så varför skulle de bry sig om hur dyr den är? Det drabbar ju bara dig, inte dem.
Visst är det så - men det tycks inte hindra arbetetsgivare från att sätta upp gränser. Min arbetsgivare har t.ex. ett tak för bilens pris på 9,5 basbelopp vilket för 2018 blir 432250 (prisbasbeloppet är 45500). Det blir intressant att se vad priserna på Model 3 till slut landar på då detta kan begränsa vad jag kan välja för tillval, även om priset rimligen bör vara efter den nya bonusen på 60' som ger mig nära 500' att spela med.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
TeslaFan2018
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 feb 2018 22:20

Re: 60 som personalbil

Inlägg av TeslaFan2018 »

Tack för svaren!
På vårt företag måste man inte välja ett märke vi har ramavtal med, men då får man inte heller rabatten. I princip skulle vi kunna välja en Tesla sålänge priset är runt 10 pbb. Sen håller jag med er om att det inte kostar något för företaget och därför borde det funka. Jag har tittat en del på bmws laddhybrider och det var när jag räknade som jag insåg att kostnaden för en tesla inte blev så mycket mer per månad. Det gjorde att jag nu fått upp ögonen för model s;)
Men sedan måste arbetsgivaren också gå med på detta när de ser kalkylen:)
olza
Inlägg: 222
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: 60 som personalbil

Inlägg av olza »

StefL skrev:
Min arbetsgivare har t.ex. ett tak för bilens pris på 9,5 basbelopp vilket för 2018 blir 432250 (prisbasbeloppet är 45500). Det blir intressant att se vad priserna på Model 3 till slut landar på då detta kan begränsa vad jag kan välja för tillval, även om priset rimligen bör vara efter den nya bonusen på 60' som ger mig nära 500' att spela med.
Var inte så säker på det! Jag fick följande svar från Autoplan:
Vi har stämt av detta med din arbetsgivare nu och det är inte godkänt att räkna med att premien betalas ut och minska inköpspriset, enligt dem. Det som gäller för er är 9ppb.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Verdi

Re: 60 som personalbil

Inlägg av Verdi »

Reglerna är inte anpassade för Teslor. Tror inte det är många som har en Tesla som personalbil.

Ni som är anställda av större företag bör faktiskt bråka lite om detta för att få upp ögonen på de ansvariga. En policy-ändring bland de stora företagen skulle kunna innebära en smärre revolution. Antalet sålda Model S och X skulle kunna mångdubblas.
TeslaFan2018
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 feb 2018 22:20

Re: 60 som personalbil

Inlägg av TeslaFan2018 »

Det är inte vanligt med Tesla som personalbil men jag vet flera företag som erbjuder detta til sina anställda, flera av dem har enl policy 10 pbb som gräns. Sedan tycker jag ha läst på detta forum flera som beställt personalbil, men det kanske är personalbil via eget bolag? Ni som tagit ut en tesla som personalbil på ett företag (inte eget) får gärna flika in med lite info:)
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: 60 som personalbil

Inlägg av igu »

Jag kan inte svara på hur din specifika arbetsgivare tänker men mitt egna perspektiv kanske är relevant då jag också driver företag med anställda.

Vi ger idag våra anställda förmånen att skaffa personalbil. Som tidigare sagt är detta en förmånsform som "ska" vara kostnadsneutral för bolaget. Med leasing, halvt avdragbar moms, bruttolöneavdrag, mm så blir det ofta lite mer förmånligt för den anställde att skaffa bil genom arbetsgivaren oavsett om man kör mycket i tjänsten eller ej. Hur pass förmånligt det blir beror självklart på val av bil och antal mil i tjänst.

Nu till det intressanta. Varför väljer vi som arbetsgivare att begränsa bilmärke, basbelopp, etc?

Begränsa till bilmärken:
Vi själva begränsar inte men den vanligaste anledningen, förutom avtalade rabatter (tänk också service mm), är den svenska avundsjukan och man som företag inte vill synas med vad som i landet som stort kan tolkas som "lyxiga bilar". Detta känns väldigt förlegat men är tyvärr fortfarande sant i stora delar av landet.

Begränsa till basbelopp:
Det finns två primära anledningar som är relevanta för den här diskussionen där den första har en historisk koppling. Den vanligaste gränsen är 7,5 basbelopp. För alla tjänstebilar som kostar mer har historiskt har överskjutande pris kallats för ett så kallat "lyxbilstillägg". Återigen problemet med "lyx".
Det andra är risk. Även om det ska vara kostnadsneutralt är det en större risk för bolaget att binda upp sig på en kostnad i långa avtal. Risken blir då värre med dyra bilar i miljonklassen där man ofta då också har finansiell leasing och bolaget också står för restvärdesrisken.

Summan av det hela är att det som arbetsgivare är enklare att hantera ett basbelopp än många olika basbelopp för olika märken och hålla sig uppdaterad gällande bilmärken, modellcykler, mm som påverkar andrahandsvärdet.


Vi själva följer inte "mallen" utan vi låter de anställda helt fritt välja och gärna själva motivera sitt val. Över miljonen kan vi kräva att det skrivs separata avtal som reglerar vad som händer vid avslutad anställning. Ibland att de måste lösa ut och ta med sig bilen eller om den kan gå tillbaks till handlaren.

Så vad vill jag säga då? Det hela beror på hur flexibel man är som arbetsgivare och hur pass attraktiv man vill vara på marknaden. Ska det vara en förmån så det väl också vara en riktig förmån, eller? :)
Skriv svar