Vill det sig illa så kan 60 bli dyrare i förmån när skatteverket kastar tärningenriba skrev:På mitt arbete har vi det som vi kallar personalbil, skall vara kostnadsneutralt för företaget och måste vara en supermiljöbil.
Vi är ett par glada amatörer på mitt arbete som satt samman det bifogade arket, . Mest för att för oss själva räkna ut vad kostnaden blir med hänsyn till kostnadsneutralt för företaget. Kanske kan vara till hjälp.
Möjligheten att dra 50% av momsen vid leasing förutsätter att man kör 100 mil per år i den momspliktiga verksamheten.
https://www.skatteverket.se/download/18 ... /58002.pdf
Driftskostnader såsom försäkring, service, tvätt, etc får företaget dra hela momsen på. Källan är samma pdf som jag länkade till ovan.
Idag förmånsbeskattas jag för parkering vid min arbetsplats, försvinner iom personalbil.
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 02459.html
Tänk på att rabatten på bilen kan påverka förmånsvärdet positivt, gäller hur anskaffningsvärdet på extrautrustningen skall förmånsbeskattas. Nu ger inte Tesla så mycket rabatter så kanske mer relevant för andra bilmärken där man ofta får mer i rabatt.
Sid 9, https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 015_17.pdf
Mina egna kvarvarande frågetecken är kring momsavdrag för extrautrustning som köps i efterhand och inte är del av leasing. Kan företaget dra hela momsen på det, vad jag kan läsa mig till på nätet så kan man det. Vår ekonomiavdelning får ringa skatteverket antar jag.
När det kommer till förmånsvärdet på Model S 60 som jag beställt så är det lite intressant att den inte finns inlagd hos skatteverket och Tesla själva använder S 70 när de räknar förmånsvärde. Men den bilen kostade 798 000 enligt skatteverkets detaljerade kalkyl, S 60 kostar 748 600, dvs 50 000 mindre. Borde påverka förmånsvärdet?
Min 70 2015 är dyrare än tex 85 samma årsmodell
Har med pris dollarkurs samt att skatteverket gör sånt här en gång om året och inte tar hänsyn till verklighet