60 som personalbil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: 60 som personalbil

Inlägg av igu »

Jag kan inte svara på hur din specifika arbetsgivare tänker men mitt egna perspektiv kanske är relevant då jag också driver företag med anställda.

Vi ger idag våra anställda förmånen att skaffa personalbil. Som tidigare sagt är detta en förmånsform som "ska" vara kostnadsneutral för bolaget. Med leasing, halvt avdragbar moms, bruttolöneavdrag, mm så blir det ofta lite mer förmånligt för den anställde att skaffa bil genom arbetsgivaren oavsett om man kör mycket i tjänsten eller ej. Hur pass förmånligt det blir beror självklart på val av bil och antal mil i tjänst.

Nu till det intressanta. Varför väljer vi som arbetsgivare att begränsa bilmärke, basbelopp, etc?

Begränsa till bilmärken:
Vi själva begränsar inte men den vanligaste anledningen, förutom avtalade rabatter (tänk också service mm), är den svenska avundsjukan och man som företag inte vill synas med vad som i landet som stort kan tolkas som "lyxiga bilar". Detta känns väldigt förlegat men är tyvärr fortfarande sant i stora delar av landet.

Begränsa till basbelopp:
Det finns två primära anledningar som är relevanta för den här diskussionen där den första har en historisk koppling. Den vanligaste gränsen är 7,5 basbelopp. För alla tjänstebilar som kostar mer har historiskt har överskjutande pris kallats för ett så kallat "lyxbilstillägg". Återigen problemet med "lyx".
Det andra är risk. Även om det ska vara kostnadsneutralt är det en större risk för bolaget att binda upp sig på en kostnad i långa avtal. Risken blir då värre med dyra bilar i miljonklassen där man ofta då också har finansiell leasing och bolaget också står för restvärdesrisken.

Summan av det hela är att det som arbetsgivare är enklare att hantera ett basbelopp än många olika basbelopp för olika märken och hålla sig uppdaterad gällande bilmärken, modellcykler, mm som påverkar andrahandsvärdet.


Vi själva följer inte "mallen" utan vi låter de anställda helt fritt välja och gärna själva motivera sitt val. Över miljonen kan vi kräva att det skrivs separata avtal som reglerar vad som händer vid avslutad anställning. Ibland att de måste lösa ut och ta med sig bilen eller om den kan gå tillbaks till handlaren.

Så vad vill jag säga då? Det hela beror på hur flexibel man är som arbetsgivare och hur pass attraktiv man vill vara på marknaden. Ska det vara en förmån så det väl också vara en riktig förmån, eller? :)
Skriv svar