60 som personalbil
Moderator: Redaktion
Re: 60 som personalbil
Ja, nu när du säger det låter det ju logiskt! Är helt sjukt att jag inte läst det någonstans tillräckligt tydligt för att förstå det
Re: 60 som personalbil
I ett personalbilsupplägg (jag har en S85 från 2014 som personalbil) så påverkar oftast arbetsgivaravgiften på förmånsvärdet bruttolöneavdraget. Annars blir det inte kostnadsneutralt för arbetsgivaren.
Vilket bolag har ni för personalbilshanteringen?
Det vi har ger oss ett färdigt excelblad där allt är med. Man matar in bilens brutto och nettopris, körsträcka, typ av bil, marginalskatt, osv.
En 2014 S85 som kostade ca 755000 inkl tillval och vinterdäck och efter supermiljöbilspremie ger på 56% marginalskatt en nettokostand per månad på ca 7500 (inkl skatt på förmånsvärdet).
En S60 från 2016 som både är dyrare och har högre förmånsvärde borde som personalbil kosta uppåt 10.000 kr netto per månad.
Vilket bolag har ni för personalbilshanteringen?
Det vi har ger oss ett färdigt excelblad där allt är med. Man matar in bilens brutto och nettopris, körsträcka, typ av bil, marginalskatt, osv.
En 2014 S85 som kostade ca 755000 inkl tillval och vinterdäck och efter supermiljöbilspremie ger på 56% marginalskatt en nettokostand per månad på ca 7500 (inkl skatt på förmånsvärdet).
En S60 från 2016 som både är dyrare och har högre förmånsvärde borde som personalbil kosta uppåt 10.000 kr netto per månad.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: 60 som personalbil
Det är Svensk Vagnparksfinans tror jag. Kan du dela med dig av excelarket? Jag ÄLSKAR excelarkmatbl skrev:Vilket bolag har ni för personalbilshanteringen?
Det vi har ger oss ett färdigt excelblad där allt är med. Man matar in bilens brutto och nettopris, körsträcka, typ av bil, marginalskatt, osv.
Re: 60 som personalbil
Jag har gjort en kalkyl med hjälp av BigDaddyTs exempel och kom fram till 7462 kr/mån för en 60 med AP och vinterhjul. Blev några kronor under 5000 kr/mån netto. Kan det stämma?
Re: 60 som personalbil
Nej det kan jag inte. Men fråga er personalbilsfirma. De borde ha ett eget.
Nej det stämmer inte.
Läs på om era personalbilsregler. Men ofta så kan man inte ha en först förhöjd hyra på ett personalbilsupplägg. Hur skulle det gå till lilsom?
Sen måste du slå på lite schablonbelopp för försäkring, service, m.m. m.m.
Sen ska du slå på arbetsgivaravgiften på förmånsvärdet också.
Exempel grovt räknat:
Bil 900.000 kr
Lite ränta på det: 930.000
40% restvärde efter 3 år och 1500 mil per år. 558.000 i total leasingavgift. 15.500 per månad. Sen lite försäkring service m.m. för säg 18000 per år samt arbetsgivaravgift på förmånsvärdet ca 1500 per månad. Summa 18.500 kr per månad. Känns lite lågt, men ok.
Som tur är kommer ju arbetsgivaravgiftrn in till din fördel nu. Så efter dess avdrag så ger det ett bruttolöneavdrag på ca 14.000 kr per månad.
Hur mycket det blir netto beror ju på din marginalskatt. Men säg 50% och din nettokostnad per månad blif 7.000 kr PLUS skatten på förmånsvärdet.
Du bör nog ha en lön innan avdra på minst 48-50.000 i månaden för att det inte ska få negativ inverkan på framtida pension, m.m.
Nej det stämmer inte.
Läs på om era personalbilsregler. Men ofta så kan man inte ha en först förhöjd hyra på ett personalbilsupplägg. Hur skulle det gå till lilsom?
Sen måste du slå på lite schablonbelopp för försäkring, service, m.m. m.m.
Sen ska du slå på arbetsgivaravgiften på förmånsvärdet också.
Exempel grovt räknat:
Bil 900.000 kr
Lite ränta på det: 930.000
40% restvärde efter 3 år och 1500 mil per år. 558.000 i total leasingavgift. 15.500 per månad. Sen lite försäkring service m.m. för säg 18000 per år samt arbetsgivaravgift på förmånsvärdet ca 1500 per månad. Summa 18.500 kr per månad. Känns lite lågt, men ok.
Som tur är kommer ju arbetsgivaravgiftrn in till din fördel nu. Så efter dess avdrag så ger det ett bruttolöneavdrag på ca 14.000 kr per månad.
Hur mycket det blir netto beror ju på din marginalskatt. Men säg 50% och din nettokostnad per månad blif 7.000 kr PLUS skatten på förmånsvärdet.
Du bör nog ha en lön innan avdra på minst 48-50.000 i månaden för att det inte ska få negativ inverkan på framtida pension, m.m.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: 60 som personalbil
Jag har använd byggaren på Teslas hemsida. Bilens pris är 807700. Valt 0% förhöjd hyra och 2500 mil/år. 3 år inklusive VSG försäkring ska bli leasingavgift 9645 kr/mån utan moms, 10851 med halv moms pålagd. Restvärde 335 102 kr.
Re: 60 som personalbil
Om du inte kör minst 100 mil per år i tjänsten så ska du slå på hel moms. Sen fortfarande de extra ca 3000 som jag slog på ovan. Så 6000 kr per månad netto plus skatten på förmånsvärdet.patricw skrev:Jag har använd byggaren på Teslas hemsida. Bilens pris är 807700. Valt 0% förhöjd hyra och 2500 mil/år. 3 år inklusive VSG försäkring ska bli leasingavgift 9645 kr/mån utan moms, 10851 med halv moms pålagd. Restvärde 335 102 kr.
Lägre pris och högre restvärde ger lite andra siffror. Men vad gäller restvärdet på över 50% så garanterar väl tesla bara det om man leasar genom dem och deras leasingpartner. Inte om du leasar från personalbilsfirman väl?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: 60 som personalbil
Detta med restvärde är intressant. Tar man risken helt själv vid personalbil eller bara nedsidan dvs. om marknadsvärdet understiger restvärdet?
Om man får tillgodoräkna sig en eventuell reavinst, hur beskattas denna då som lön eller kapital?
Det uppskattade restvärdet är väl den post i kalkylen som påverkar månadskostnaden mest så beroende på var risken ligger så är det denna som skall förhandlas hårdast.
Om man får tillgodoräkna sig en eventuell reavinst, hur beskattas denna då som lön eller kapital?
Det uppskattade restvärdet är väl den post i kalkylen som påverkar månadskostnaden mest så beroende på var risken ligger så är det denna som skall förhandlas hårdast.
Re: 60 som personalbil
Det beror säkert lite på avtal. Men i vårt så tar jag risken och får även uppsidan. Undsntaget är om arbetsgivaren säger upp mig då en försäkring täcker risken för nedsidan.Mysman skrev:Detta med restvärde är intressant. Tar man risken helt själv vid personalbil eller bara nedsidan dvs. om marknadsvärdet understiger restvärdet?
Om man får tillgodoräkna sig en eventuell reavinst, hur beskattas denna då som lön eller kapital?
Det uppskattade restvärdet är väl den post i kalkylen som påverkar månadskostnaden mest så beroende på var risken ligger så är det denna som skall förhandlas hårdast.
Vill man ha ut uppsidan så är det lön. Hur skulle det kunna bli kapital?
Ska det vara kostnadsneutralt även vad gäller arbetsgivaravgift så går ungefär 2/3-delar av uppsidan bort i skatt om man vill ha ut den.
Däremot borde en uppsida kunna rullas över som första förhöjd hyra på nästa bil. Har dock inte kommit så långt än.
Sen finns det momseffekter att ta hänsyn till också...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: 60 som personalbil
På mitt arbete har vi det som vi kallar personalbil, skall vara kostnadsneutralt för företaget och måste vara en supermiljöbil.
Vi är ett par glada amatörer på mitt arbete som satt samman det bifogade arket, . Mest för att för oss själva räkna ut vad kostnaden blir med hänsyn till kostnadsneutralt för företaget. Kanske kan vara till hjälp.
Möjligheten att dra 50% av momsen vid leasing förutsätter att man kör 100 mil per år i den momspliktiga verksamheten.
https://www.skatteverket.se/download/18 ... /58002.pdf
Driftskostnader såsom försäkring, service, tvätt, etc får företaget dra hela momsen på. Källan är samma pdf som jag länkade till ovan.
Idag förmånsbeskattas jag för parkering vid min arbetsplats, försvinner iom personalbil.
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 02459.html
Tänk på att rabatten på bilen kan påverka förmånsvärdet positivt, gäller hur anskaffningsvärdet på extrautrustningen skall förmånsbeskattas. Nu ger inte Tesla så mycket rabatter så kanske mer relevant för andra bilmärken där man ofta får mer i rabatt.
Sid 9, https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 015_17.pdf
Mina egna kvarvarande frågetecken är kring momsavdrag för extrautrustning som köps i efterhand och inte är del av leasing. Kan företaget dra hela momsen på det, vad jag kan läsa mig till på nätet så kan man det. Vår ekonomiavdelning får ringa skatteverket antar jag.
När det kommer till förmånsvärdet på Model S 60 som jag beställt så är det lite intressant att den inte finns inlagd hos skatteverket och Tesla själva använder S 70 när de räknar förmånsvärde. Men den bilen kostade 798 000 enligt skatteverkets detaljerade kalkyl, S 60 kostar 748 600, dvs 50 000 mindre. Borde påverka förmånsvärdet?
Vi är ett par glada amatörer på mitt arbete som satt samman det bifogade arket, . Mest för att för oss själva räkna ut vad kostnaden blir med hänsyn till kostnadsneutralt för företaget. Kanske kan vara till hjälp.
Möjligheten att dra 50% av momsen vid leasing förutsätter att man kör 100 mil per år i den momspliktiga verksamheten.
https://www.skatteverket.se/download/18 ... /58002.pdf
Driftskostnader såsom försäkring, service, tvätt, etc får företaget dra hela momsen på. Källan är samma pdf som jag länkade till ovan.
Idag förmånsbeskattas jag för parkering vid min arbetsplats, försvinner iom personalbil.
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 02459.html
Tänk på att rabatten på bilen kan påverka förmånsvärdet positivt, gäller hur anskaffningsvärdet på extrautrustningen skall förmånsbeskattas. Nu ger inte Tesla så mycket rabatter så kanske mer relevant för andra bilmärken där man ofta får mer i rabatt.
Sid 9, https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 015_17.pdf
Mina egna kvarvarande frågetecken är kring momsavdrag för extrautrustning som köps i efterhand och inte är del av leasing. Kan företaget dra hela momsen på det, vad jag kan läsa mig till på nätet så kan man det. Vår ekonomiavdelning får ringa skatteverket antar jag.
När det kommer till förmånsvärdet på Model S 60 som jag beställt så är det lite intressant att den inte finns inlagd hos skatteverket och Tesla själva använder S 70 när de räknar förmånsvärde. Men den bilen kostade 798 000 enligt skatteverkets detaljerade kalkyl, S 60 kostar 748 600, dvs 50 000 mindre. Borde påverka förmånsvärdet?
Model X Performance Ludicrous levererad aug 2019
60 som personalbil
Vill det sig illa så kan 60 bli dyrare i förmån när skatteverket kastar tärningenriba skrev:På mitt arbete har vi det som vi kallar personalbil, skall vara kostnadsneutralt för företaget och måste vara en supermiljöbil.
Vi är ett par glada amatörer på mitt arbete som satt samman det bifogade arket, . Mest för att för oss själva räkna ut vad kostnaden blir med hänsyn till kostnadsneutralt för företaget. Kanske kan vara till hjälp.
Möjligheten att dra 50% av momsen vid leasing förutsätter att man kör 100 mil per år i den momspliktiga verksamheten.
https://www.skatteverket.se/download/18 ... /58002.pdf
Driftskostnader såsom försäkring, service, tvätt, etc får företaget dra hela momsen på. Källan är samma pdf som jag länkade till ovan.
Idag förmånsbeskattas jag för parkering vid min arbetsplats, försvinner iom personalbil.
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 02459.html
Tänk på att rabatten på bilen kan påverka förmånsvärdet positivt, gäller hur anskaffningsvärdet på extrautrustningen skall förmånsbeskattas. Nu ger inte Tesla så mycket rabatter så kanske mer relevant för andra bilmärken där man ofta får mer i rabatt.
Sid 9, https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 015_17.pdf
Mina egna kvarvarande frågetecken är kring momsavdrag för extrautrustning som köps i efterhand och inte är del av leasing. Kan företaget dra hela momsen på det, vad jag kan läsa mig till på nätet så kan man det. Vår ekonomiavdelning får ringa skatteverket antar jag.
När det kommer till förmånsvärdet på Model S 60 som jag beställt så är det lite intressant att den inte finns inlagd hos skatteverket och Tesla själva använder S 70 när de räknar förmånsvärde. Men den bilen kostade 798 000 enligt skatteverkets detaljerade kalkyl, S 60 kostar 748 600, dvs 50 000 mindre. Borde påverka förmånsvärdet?
Min 70 2015 är dyrare än tex 85 samma årsmodell
Har med pris dollarkurs samt att skatteverket gör sånt här en gång om året och inte tar hänsyn till verklighet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: 60 som personalbil
Har också att göra med hur Tesla får fram sina förmånsvärden. Batteristorlek är egentligen att se som storlek på "tanken". Varför två bilar med olika pris och räckvidd MEN identiska i övrigt kan få samma förmånsvärde.
Sen har ju täta prisförändringar gjort förmånsvärdena lite "ologiska" när man jämför mellan olika Tesla.
Sen har ju täta prisförändringar gjort förmånsvärdena lite "ologiska" när man jämför mellan olika Tesla.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: 60 som personalbil
Jag har pratat med Tesla Sverige och fått bekräftat att 60 modellerna har exakt samma förmånsvärde som 70 modellerna.
Det är ju exakt samma bil mekaniskt med en mjukvarustrypning på batterierna.
Med andra ord så blir förmånsvärdet beräknat på det du åker och släpar runt men inte kan använda förän man köper till upplåsning för 100 flingor
/Nicklas
Det är ju exakt samma bil mekaniskt med en mjukvarustrypning på batterierna.
Med andra ord så blir förmånsvärdet beräknat på det du åker och släpar runt men inte kan använda förän man köper till upplåsning för 100 flingor
/Nicklas
Re: 60 som personalbil
Tesla kanske sitter på info från skatteverket men tills modellen dyker upp officiellt så vet man inteMrk skrev:Jag har pratat med Tesla Sverige och fått bekräftat att 60 modellerna har exakt samma förmånsvärde som 70 modellerna.
Det är ju exakt samma bil mekaniskt med en mjukvarustrypning på batterierna.
Med andra ord så blir förmånsvärdet beräknat på det du åker och släpar runt men inte kan använda förän man köper till upplåsning för 100 flingor
/Nicklas
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: 60 som personalbil
Så kan det vara. Detta förutsätter att man beställer nu i år då bilförmånstabellerna redan är låsta för inkomståret.
Nästa år kan det helt klart komma en 60-modell i tabellerna.
/N
Nästa år kan det helt klart komma en 60-modell i tabellerna.
/N
Re: 60 som personalbil
Om nu förmånsvärdet är det samma på 60 och 75 med anledningen att det är samma bara att 60 är mjukvarubegränsat borde inte samma motivering kunna användas för att autopiloten inte ska öka förmånsvärdet? Hårdvaran finns ju redan i bilen, tillvalet autopilot gör ju bara att du kan utnyttja hårdvaran fullt ut.
Re: 60 som personalbil
Fast är kostnaden för batteriet alls med i förmånsvärdet?vigge50 skrev:Om nu förmånsvärdet är det samma på 60 och 75 med anledningen att det är samma bara att 60 är mjukvarubegränsat borde inte samma motivering kunna användas för att autopiloten inte ska öka förmånsvärdet? Hårdvaran finns ju redan i bilen, tillvalet autopilot gör ju bara att du kan utnyttja hårdvaran fullt ut.
Jag undrar om inte det kan vara en del av förklaringen till Teslans rätt låga förmånsvärde. Vi har ju inte riktigt kommit fram till vad Skatteverket jämför med än.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 60 som personalbil
Skatteverkets bedömning vad gäller tesla är ett mysterium.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: 60 som personalbil
Njaaa...
Det är inte på måfå... men blir rätt annorlunda från år till år då det måste jämföras med "linkande" ICE-bil. Vad man jämför med skiljer sig från år till år...
Det reds ut skapligt bra i den här tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... tteverkets
Det är inte på måfå... men blir rätt annorlunda från år till år då det måste jämföras med "linkande" ICE-bil. Vad man jämför med skiljer sig från år till år...
Det reds ut skapligt bra i den här tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... tteverkets
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: 60 som personalbil
Stort tack för dokumentet riba! Det hjälpte enormt! Och tack till alla andra för era spekulationer och erfarenheter.
I nuläget känns det inte riktigt motiverat med en såpass dyr bil som det ändå blir (jämfört med ingen bil alls som vi har idag). Får lägga in en reservation på Model 3 istället och vänta på att min fästmö ska studera klart (ett år kvar). Med två inkomster och flytt till lägenhet lite längre från mataffärerna kommer både möjligheterna och suget/behovet att ha en bil vara större
I nuläget känns det inte riktigt motiverat med en såpass dyr bil som det ändå blir (jämfört med ingen bil alls som vi har idag). Får lägga in en reservation på Model 3 istället och vänta på att min fästmö ska studera klart (ett år kvar). Med två inkomster och flytt till lägenhet lite längre från mataffärerna kommer både möjligheterna och suget/behovet att ha en bil vara större
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 13 feb 2018 22:20
Re: 60 som personalbil
Alla ni som tagit ut en Tesla som personalbil, hur lyckas ni?:) såvitt jag vet finns begränsning i antal basbelopp på 7-10 pbb hos flesta företag, en Tesla model s hamnar ju mycket högre om man tänker pbb, eller handlar det om en förhandling?:)intressant att veta.
Re: 60 som personalbil
Jag fick för mycket diskussion med min arbetsgivare så jag struntade i det och köpte min privat.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Re: 60 som personalbil
Det är ganska otroligt att det ska bara så enormt känsligt ämne. Det är ju inte så att jag säger att jag vill att de ska betala bilen åt mig. Jag gissar att de helt enkelt inte fattar hur det funkar.
Re: 60 som personalbil
”Vill du ha en lyxbil så har vi avtal med BMW”
Fick helt enkelt inte köpa en tesla för de inte ingick i de standardleverantörer vi har. Kul att köpa en BMW för 1miljon som har förmånsvärde på typ 25k/mån
Fick helt enkelt inte köpa en tesla för de inte ingick i de standardleverantörer vi har. Kul att köpa en BMW för 1miljon som har förmånsvärde på typ 25k/mån
P85D svart/svart med gratis SuC
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: 60 som personalbil
Hela poängen med en personalbil är ju att den ska vara helt kostnadsneutral för arbetsgivaren, dvs du betalar själv allt, så varför skulle de bry sig om hur dyr den är? Det drabbar ju bara dig, inte dem.TeslaFan2018 skrev:Alla ni som tagit ut en Tesla som personalbil, hur lyckas ni?:) såvitt jag vet finns begränsning i antal basbelopp på 7-10 pbb hos flesta företag, en Tesla model s hamnar ju mycket högre om man tänker pbb, eller handlar det om en förhandling?:)intressant att veta.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com