60 som personalbil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
patricw
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 jul 2016 14:50
Ort: Göteborg

Re: 60 som personalbil

Inlägg av patricw »

Ja, nu när du säger det låter det ju logiskt! Är helt sjukt att jag inte läst det någonstans tillräckligt tydligt för att förstå det :)
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: 60 som personalbil

Inlägg av matbl »

I ett personalbilsupplägg (jag har en S85 från 2014 som personalbil) så påverkar oftast arbetsgivaravgiften på förmånsvärdet bruttolöneavdraget. Annars blir det inte kostnadsneutralt för arbetsgivaren.

Vilket bolag har ni för personalbilshanteringen?
Det vi har ger oss ett färdigt excelblad där allt är med. Man matar in bilens brutto och nettopris, körsträcka, typ av bil, marginalskatt, osv.

En 2014 S85 som kostade ca 755000 inkl tillval och vinterdäck och efter supermiljöbilspremie ger på 56% marginalskatt en nettokostand per månad på ca 7500 (inkl skatt på förmånsvärdet).
En S60 från 2016 som både är dyrare och har högre förmånsvärde borde som personalbil kosta uppåt 10.000 kr netto per månad.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
patricw
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 jul 2016 14:50
Ort: Göteborg

Re: 60 som personalbil

Inlägg av patricw »

matbl skrev:
Vilket bolag har ni för personalbilshanteringen?
Det vi har ger oss ett färdigt excelblad där allt är med. Man matar in bilens brutto och nettopris, körsträcka, typ av bil, marginalskatt, osv.
Det är Svensk Vagnparksfinans tror jag. Kan du dela med dig av excelarket? Jag ÄLSKAR excelark :D
Användarvisningsbild
patricw
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 jul 2016 14:50
Ort: Göteborg

Re: 60 som personalbil

Inlägg av patricw »

Jag har gjort en kalkyl med hjälp av BigDaddyTs exempel och kom fram till 7462 kr/mån för en 60 med AP och vinterhjul. Blev några kronor under 5000 kr/mån netto. Kan det stämma? :)
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: 60 som personalbil

Inlägg av matbl »

Nej det kan jag inte. Men fråga er personalbilsfirma. De borde ha ett eget.

Nej det stämmer inte.
Läs på om era personalbilsregler. Men ofta så kan man inte ha en först förhöjd hyra på ett personalbilsupplägg. Hur skulle det gå till lilsom?
Sen måste du slå på lite schablonbelopp för försäkring, service, m.m. m.m.
Sen ska du slå på arbetsgivaravgiften på förmånsvärdet också.

Exempel grovt räknat:
Bil 900.000 kr
Lite ränta på det: 930.000
40% restvärde efter 3 år och 1500 mil per år. 558.000 i total leasingavgift. 15.500 per månad. Sen lite försäkring service m.m. för säg 18000 per år samt arbetsgivaravgift på förmånsvärdet ca 1500 per månad. Summa 18.500 kr per månad. Känns lite lågt, men ok.
Som tur är kommer ju arbetsgivaravgiftrn in till din fördel nu. Så efter dess avdrag så ger det ett bruttolöneavdrag på ca 14.000 kr per månad.
Hur mycket det blir netto beror ju på din marginalskatt. Men säg 50% och din nettokostnad per månad blif 7.000 kr PLUS skatten på förmånsvärdet.
Du bör nog ha en lön innan avdra på minst 48-50.000 i månaden för att det inte ska få negativ inverkan på framtida pension, m.m.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
patricw
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 jul 2016 14:50
Ort: Göteborg

Re: 60 som personalbil

Inlägg av patricw »

Jag har använd byggaren på Teslas hemsida. Bilens pris är 807700. Valt 0% förhöjd hyra och 2500 mil/år. 3 år inklusive VSG försäkring ska bli leasingavgift 9645 kr/mån utan moms, 10851 med halv moms pålagd. Restvärde 335 102 kr.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: 60 som personalbil

Inlägg av matbl »

patricw skrev:
Jag har använd byggaren på Teslas hemsida. Bilens pris är 807700. Valt 0% förhöjd hyra och 2500 mil/år. 3 år inklusive VSG försäkring ska bli leasingavgift 9645 kr/mån utan moms, 10851 med halv moms pålagd. Restvärde 335 102 kr.
Om du inte kör minst 100 mil per år i tjänsten så ska du slå på hel moms. Sen fortfarande de extra ca 3000 som jag slog på ovan. Så 6000 kr per månad netto plus skatten på förmånsvärdet.
Lägre pris och högre restvärde ger lite andra siffror. Men vad gäller restvärdet på över 50% så garanterar väl tesla bara det om man leasar genom dem och deras leasingpartner. Inte om du leasar från personalbilsfirman väl?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: 60 som personalbil

Inlägg av Mysman »

Detta med restvärde är intressant. Tar man risken helt själv vid personalbil eller bara nedsidan dvs. om marknadsvärdet understiger restvärdet?

Om man får tillgodoräkna sig en eventuell reavinst, hur beskattas denna då som lön eller kapital?

Det uppskattade restvärdet är väl den post i kalkylen som påverkar månadskostnaden mest så beroende på var risken ligger så är det denna som skall förhandlas hårdast.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: 60 som personalbil

Inlägg av matbl »

Mysman skrev:
Detta med restvärde är intressant. Tar man risken helt själv vid personalbil eller bara nedsidan dvs. om marknadsvärdet understiger restvärdet?

Om man får tillgodoräkna sig en eventuell reavinst, hur beskattas denna då som lön eller kapital?

Det uppskattade restvärdet är väl den post i kalkylen som påverkar månadskostnaden mest så beroende på var risken ligger så är det denna som skall förhandlas hårdast.
Det beror säkert lite på avtal. Men i vårt så tar jag risken och får även uppsidan. Undsntaget är om arbetsgivaren säger upp mig då en försäkring täcker risken för nedsidan.
Vill man ha ut uppsidan så är det lön. Hur skulle det kunna bli kapital?
Ska det vara kostnadsneutralt även vad gäller arbetsgivaravgift så går ungefär 2/3-delar av uppsidan bort i skatt om man vill ha ut den.
Däremot borde en uppsida kunna rullas över som första förhöjd hyra på nästa bil. Har dock inte kommit så långt än.
Sen finns det momseffekter att ta hänsyn till också...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
riba
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 jul 2016 22:27
Ort: Lomma

Re: 60 som personalbil

Inlägg av riba »

På mitt arbete har vi det som vi kallar personalbil, skall vara kostnadsneutralt för företaget och måste vara en supermiljöbil.
Vi är ett par glada amatörer på mitt arbete som satt samman det bifogade arket, . Mest för att för oss själva räkna ut vad kostnaden blir med hänsyn till kostnadsneutralt för företaget. Kanske kan vara till hjälp.

Möjligheten att dra 50% av momsen vid leasing förutsätter att man kör 100 mil per år i den momspliktiga verksamheten.
https://www.skatteverket.se/download/18 ... /58002.pdf

Driftskostnader såsom försäkring, service, tvätt, etc får företaget dra hela momsen på. Källan är samma pdf som jag länkade till ovan.

Idag förmånsbeskattas jag för parkering vid min arbetsplats, försvinner iom personalbil.
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 02459.html

Tänk på att rabatten på bilen kan påverka förmånsvärdet positivt, gäller hur anskaffningsvärdet på extrautrustningen skall förmånsbeskattas. Nu ger inte Tesla så mycket rabatter så kanske mer relevant för andra bilmärken där man ofta får mer i rabatt.
Sid 9, https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 015_17.pdf

Mina egna kvarvarande frågetecken är kring momsavdrag för extrautrustning som köps i efterhand och inte är del av leasing. Kan företaget dra hela momsen på det, vad jag kan läsa mig till på nätet så kan man det. Vår ekonomiavdelning får ringa skatteverket antar jag.

När det kommer till förmånsvärdet på Model S 60 som jag beställt så är det lite intressant att den inte finns inlagd hos skatteverket och Tesla själva använder S 70 när de räknar förmånsvärde. Men den bilen kostade 798 000 enligt skatteverkets detaljerade kalkyl, S 60 kostar 748 600, dvs 50 000 mindre. Borde påverka förmånsvärdet?
Model S 75 levererad sept 2016
Model X Performance Ludicrous levererad aug 2019
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

60 som personalbil

Inlägg av e5m1r »

riba skrev:
På mitt arbete har vi det som vi kallar personalbil, skall vara kostnadsneutralt för företaget och måste vara en supermiljöbil.
Vi är ett par glada amatörer på mitt arbete som satt samman det bifogade arket,
Personalbil v2.xlsx
. Mest för att för oss själva räkna ut vad kostnaden blir med hänsyn till kostnadsneutralt för företaget. Kanske kan vara till hjälp.

Möjligheten att dra 50% av momsen vid leasing förutsätter att man kör 100 mil per år i den momspliktiga verksamheten.
https://www.skatteverket.se/download/18 ... /58002.pdf

Driftskostnader såsom försäkring, service, tvätt, etc får företaget dra hela momsen på. Källan är samma pdf som jag länkade till ovan.

Idag förmånsbeskattas jag för parkering vid min arbetsplats, försvinner iom personalbil.
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 02459.html

Tänk på att rabatten på bilen kan påverka förmånsvärdet positivt, gäller hur anskaffningsvärdet på extrautrustningen skall förmånsbeskattas. Nu ger inte Tesla så mycket rabatter så kanske mer relevant för andra bilmärken där man ofta får mer i rabatt.
Sid 9, https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 015_17.pdf

Mina egna kvarvarande frågetecken är kring momsavdrag för extrautrustning som köps i efterhand och inte är del av leasing. Kan företaget dra hela momsen på det, vad jag kan läsa mig till på nätet så kan man det. Vår ekonomiavdelning får ringa skatteverket antar jag.

När det kommer till förmånsvärdet på Model S 60 som jag beställt så är det lite intressant att den inte finns inlagd hos skatteverket och Tesla själva använder S 70 när de räknar förmånsvärde. Men den bilen kostade 798 000 enligt skatteverkets detaljerade kalkyl, S 60 kostar 748 600, dvs 50 000 mindre. Borde påverka förmånsvärdet?
Vill det sig illa så kan 60 bli dyrare i förmån när skatteverket kastar tärningen
Min 70 2015 är dyrare än tex 85 samma årsmodell Bild
Har med pris dollarkurs samt att skatteverket gör sånt här en gång om året och inte tar hänsyn till verklighet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: 60 som personalbil

Inlägg av Leo »

Har också att göra med hur Tesla får fram sina förmånsvärden. Batteristorlek är egentligen att se som storlek på "tanken". Varför två bilar med olika pris och räckvidd MEN identiska i övrigt kan få samma förmånsvärde.

Sen har ju täta prisförändringar gjort förmånsvärdena lite "ologiska" när man jämför mellan olika Tesla.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 jul 2016 09:08
Ort: Stockholm

Re: 60 som personalbil

Inlägg av Mrk »

Jag har pratat med Tesla Sverige och fått bekräftat att 60 modellerna har exakt samma förmånsvärde som 70 modellerna.

Det är ju exakt samma bil mekaniskt med en mjukvarustrypning på batterierna.

Med andra ord så blir förmånsvärdet beräknat på det du åker och släpar runt men inte kan använda förän man köper till upplåsning för 100 flingor ;)

/Nicklas
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 60 som personalbil

Inlägg av e5m1r »

Mrk skrev:
Jag har pratat med Tesla Sverige och fått bekräftat att 60 modellerna har exakt samma förmånsvärde som 70 modellerna.

Det är ju exakt samma bil mekaniskt med en mjukvarustrypning på batterierna.

Med andra ord så blir förmånsvärdet beräknat på det du åker och släpar runt men inte kan använda förän man köper till upplåsning för 100 flingor ;)

/Nicklas
Tesla kanske sitter på info från skatteverket men tills modellen dyker upp officiellt så vet man inte
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 jul 2016 09:08
Ort: Stockholm

Re: 60 som personalbil

Inlägg av Mrk »

Så kan det vara. Detta förutsätter att man beställer nu i år då bilförmånstabellerna redan är låsta för inkomståret.

Nästa år kan det helt klart komma en 60-modell i tabellerna.

/N
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 60 som personalbil

Inlägg av vigge50 »

Om nu förmånsvärdet är det samma på 60 och 75 med anledningen att det är samma bara att 60 är mjukvarubegränsat borde inte samma motivering kunna användas för att autopiloten inte ska öka förmånsvärdet? Hårdvaran finns ju redan i bilen, tillvalet autopilot gör ju bara att du kan utnyttja hårdvaran fullt ut.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 60 som personalbil

Inlägg av bylund »

vigge50 skrev:
Om nu förmånsvärdet är det samma på 60 och 75 med anledningen att det är samma bara att 60 är mjukvarubegränsat borde inte samma motivering kunna användas för att autopiloten inte ska öka förmånsvärdet? Hårdvaran finns ju redan i bilen, tillvalet autopilot gör ju bara att du kan utnyttja hårdvaran fullt ut.
Fast är kostnaden för batteriet alls med i förmånsvärdet?
Jag undrar om inte det kan vara en del av förklaringen till Teslans rätt låga förmånsvärde. Vi har ju inte riktigt kommit fram till vad Skatteverket jämför med än.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: 60 som personalbil

Inlägg av matbl »

Skatteverkets bedömning vad gäller tesla är ett mysterium.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 60 som personalbil

Inlägg av joel80 »

Njaaa...
Det är inte på måfå... men blir rätt annorlunda från år till år då det måste jämföras med "linkande" ICE-bil. Vad man jämför med skiljer sig från år till år...

Det reds ut skapligt bra i den här tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... tteverkets
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
patricw
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 jul 2016 14:50
Ort: Göteborg

Re: 60 som personalbil

Inlägg av patricw »

Stort tack för dokumentet riba! Det hjälpte enormt! Och tack till alla andra för era spekulationer och erfarenheter.

I nuläget känns det inte riktigt motiverat med en såpass dyr bil som det ändå blir (jämfört med ingen bil alls som vi har idag). Får lägga in en reservation på Model 3 istället och vänta på att min fästmö ska studera klart (ett år kvar). Med två inkomster och flytt till lägenhet lite längre från mataffärerna kommer både möjligheterna och suget/behovet att ha en bil vara större :D
TeslaFan2018
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 feb 2018 22:20

Re: 60 som personalbil

Inlägg av TeslaFan2018 »

Alla ni som tagit ut en Tesla som personalbil, hur lyckas ni?:) såvitt jag vet finns begränsning i antal basbelopp på 7-10 pbb hos flesta företag, en Tesla model s hamnar ju mycket högre om man tänker pbb, eller handlar det om en förhandling?:)intressant att veta.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: 60 som personalbil

Inlägg av Nyren »

Jag fick för mycket diskussion med min arbetsgivare så jag struntade i det och köpte min privat.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 60 som personalbil

Inlägg av LarsL »

Det är ganska otroligt att det ska bara så enormt känsligt ämne. Det är ju inte så att jag säger att jag vill att de ska betala bilen åt mig. Jag gissar att de helt enkelt inte fattar hur det funkar.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: 60 som personalbil

Inlägg av Remuz »

”Vill du ha en lyxbil så har vi avtal med BMW”

Fick helt enkelt inte köpa en tesla för de inte ingick i de standardleverantörer vi har. Kul att köpa en BMW för 1miljon som har förmånsvärde på typ 25k/mån :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 60 som personalbil

Inlägg av danni »

TeslaFan2018 skrev:
Alla ni som tagit ut en Tesla som personalbil, hur lyckas ni?:) såvitt jag vet finns begränsning i antal basbelopp på 7-10 pbb hos flesta företag, en Tesla model s hamnar ju mycket högre om man tänker pbb, eller handlar det om en förhandling?:)intressant att veta.
Hela poängen med en personalbil är ju att den ska vara helt kostnadsneutral för arbetsgivaren, dvs du betalar själv allt, så varför skulle de bry sig om hur dyr den är? Det drabbar ju bara dig, inte dem.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar