Sida 2 av 2

Re: 60 som personalbil

Postat: 13 feb 2018 22:25
av TeslaFan2018
Alla ni som tagit ut en Tesla som personalbil, hur lyckas ni?:) såvitt jag vet finns begränsning i antal basbelopp på 7-10 pbb hos flesta företag, en Tesla model s hamnar ju mycket högre om man tänker pbb, eller handlar det om en förhandling?:)intressant att veta.

Re: 60 som personalbil

Postat: 13 feb 2018 23:51
av Nyren
Jag fick för mycket diskussion med min arbetsgivare så jag struntade i det och köpte min privat.

Re: 60 som personalbil

Postat: 14 feb 2018 07:03
av LarsL
Det är ganska otroligt att det ska bara så enormt känsligt ämne. Det är ju inte så att jag säger att jag vill att de ska betala bilen åt mig. Jag gissar att de helt enkelt inte fattar hur det funkar.

Re: 60 som personalbil

Postat: 14 feb 2018 07:13
av Remuz
”Vill du ha en lyxbil så har vi avtal med BMW”

Fick helt enkelt inte köpa en tesla för de inte ingick i de standardleverantörer vi har. Kul att köpa en BMW för 1miljon som har förmånsvärde på typ 25k/mån :)

Re: 60 som personalbil

Postat: 14 feb 2018 08:55
av danni
TeslaFan2018 skrev:
Alla ni som tagit ut en Tesla som personalbil, hur lyckas ni?:) såvitt jag vet finns begränsning i antal basbelopp på 7-10 pbb hos flesta företag, en Tesla model s hamnar ju mycket högre om man tänker pbb, eller handlar det om en förhandling?:)intressant att veta.
Hela poängen med en personalbil är ju att den ska vara helt kostnadsneutral för arbetsgivaren, dvs du betalar själv allt, så varför skulle de bry sig om hur dyr den är? Det drabbar ju bara dig, inte dem.

Re: 60 som personalbil

Postat: 14 feb 2018 09:43
av StefL
danni skrev:
Hela poängen med en personalbil är ju att den ska vara helt kostnadsneutral för arbetsgivaren, dvs du betalar själv allt, så varför skulle de bry sig om hur dyr den är? Det drabbar ju bara dig, inte dem.
Visst är det så - men det tycks inte hindra arbetetsgivare från att sätta upp gränser. Min arbetsgivare har t.ex. ett tak för bilens pris på 9,5 basbelopp vilket för 2018 blir 432250 (prisbasbeloppet är 45500). Det blir intressant att se vad priserna på Model 3 till slut landar på då detta kan begränsa vad jag kan välja för tillval, även om priset rimligen bör vara efter den nya bonusen på 60' som ger mig nära 500' att spela med.

Re: 60 som personalbil

Postat: 14 feb 2018 10:56
av TeslaFan2018
Tack för svaren!
På vårt företag måste man inte välja ett märke vi har ramavtal med, men då får man inte heller rabatten. I princip skulle vi kunna välja en Tesla sålänge priset är runt 10 pbb. Sen håller jag med er om att det inte kostar något för företaget och därför borde det funka. Jag har tittat en del på bmws laddhybrider och det var när jag räknade som jag insåg att kostnaden för en tesla inte blev så mycket mer per månad. Det gjorde att jag nu fått upp ögonen för model s;)
Men sedan måste arbetsgivaren också gå med på detta när de ser kalkylen:)

Re: 60 som personalbil

Postat: 14 feb 2018 10:58
av olza
StefL skrev:
Min arbetsgivare har t.ex. ett tak för bilens pris på 9,5 basbelopp vilket för 2018 blir 432250 (prisbasbeloppet är 45500). Det blir intressant att se vad priserna på Model 3 till slut landar på då detta kan begränsa vad jag kan välja för tillval, även om priset rimligen bör vara efter den nya bonusen på 60' som ger mig nära 500' att spela med.
Var inte så säker på det! Jag fick följande svar från Autoplan:
Vi har stämt av detta med din arbetsgivare nu och det är inte godkänt att räkna med att premien betalas ut och minska inköpspriset, enligt dem. Det som gäller för er är 9ppb.

Re: 60 som personalbil

Postat: 14 feb 2018 11:47
av Verdi
Reglerna är inte anpassade för Teslor. Tror inte det är många som har en Tesla som personalbil.

Ni som är anställda av större företag bör faktiskt bråka lite om detta för att få upp ögonen på de ansvariga. En policy-ändring bland de stora företagen skulle kunna innebära en smärre revolution. Antalet sålda Model S och X skulle kunna mångdubblas.

Re: 60 som personalbil

Postat: 14 feb 2018 11:57
av TeslaFan2018
Det är inte vanligt med Tesla som personalbil men jag vet flera företag som erbjuder detta til sina anställda, flera av dem har enl policy 10 pbb som gräns. Sedan tycker jag ha läst på detta forum flera som beställt personalbil, men det kanske är personalbil via eget bolag? Ni som tagit ut en tesla som personalbil på ett företag (inte eget) får gärna flika in med lite info:)

Re: 60 som personalbil

Postat: 15 feb 2018 09:42
av igu
Jag kan inte svara på hur din specifika arbetsgivare tänker men mitt egna perspektiv kanske är relevant då jag också driver företag med anställda.

Vi ger idag våra anställda förmånen att skaffa personalbil. Som tidigare sagt är detta en förmånsform som "ska" vara kostnadsneutral för bolaget. Med leasing, halvt avdragbar moms, bruttolöneavdrag, mm så blir det ofta lite mer förmånligt för den anställde att skaffa bil genom arbetsgivaren oavsett om man kör mycket i tjänsten eller ej. Hur pass förmånligt det blir beror självklart på val av bil och antal mil i tjänst.

Nu till det intressanta. Varför väljer vi som arbetsgivare att begränsa bilmärke, basbelopp, etc?

Begränsa till bilmärken:
Vi själva begränsar inte men den vanligaste anledningen, förutom avtalade rabatter (tänk också service mm), är den svenska avundsjukan och man som företag inte vill synas med vad som i landet som stort kan tolkas som "lyxiga bilar". Detta känns väldigt förlegat men är tyvärr fortfarande sant i stora delar av landet.

Begränsa till basbelopp:
Det finns två primära anledningar som är relevanta för den här diskussionen där den första har en historisk koppling. Den vanligaste gränsen är 7,5 basbelopp. För alla tjänstebilar som kostar mer har historiskt har överskjutande pris kallats för ett så kallat "lyxbilstillägg". Återigen problemet med "lyx".
Det andra är risk. Även om det ska vara kostnadsneutralt är det en större risk för bolaget att binda upp sig på en kostnad i långa avtal. Risken blir då värre med dyra bilar i miljonklassen där man ofta då också har finansiell leasing och bolaget också står för restvärdesrisken.

Summan av det hela är att det som arbetsgivare är enklare att hantera ett basbelopp än många olika basbelopp för olika märken och hålla sig uppdaterad gällande bilmärken, modellcykler, mm som påverkar andrahandsvärdet.


Vi själva följer inte "mallen" utan vi låter de anställda helt fritt välja och gärna själva motivera sitt val. Över miljonen kan vi kräva att det skrivs separata avtal som reglerar vad som händer vid avslutad anställning. Ibland att de måste lösa ut och ta med sig bilen eller om den kan gå tillbaks till handlaren.

Så vad vill jag säga då? Det hela beror på hur flexibel man är som arbetsgivare och hur pass attraktiv man vill vara på marknaden. Ska det vara en förmån så det väl också vara en riktig förmån, eller? :)