Körjournal för Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

automile
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 aug 2016 23:06

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av automile »

Hej alla,

Ni som frågar om Automile. Automile går utmärkt att använda i Tesla och vi har många kunder som använder oss och kör Tesla. Men innan ni pluggar in enheten i en Tesla ber vi dig att kontakta vår support som då fjärruppgraderar enheten till en speciell Tesla mjukvara alternativt att vi skickar dig en ersättningsenhet. Vi tar givetvis inte betalt för detta.

Hälsningar,

Jens // Automile
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av bjelkeman »

automile skrev:
Hej alla,

Ni som frågar om Automile. Automile går utmärkt att använda i Tesla och vi har många kunder som använder oss och kör Tesla. Men innan ni pluggar in enheten i en Tesla ber vi dig att kontakta vår support som då fjärruppgraderar enheten till en speciell Tesla mjukvara alternativt att vi skickar dig en ersättningsenhet. Vi tar givetvis inte betalt för detta.

Hälsningar,

Jens // Automile
Hej Jens, fick problem med iPhone appen och fick inget svar på mejl. Ni kanske var på semester. Får prova igen och se om jag kan få det att funka.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av grenhall »

automile skrev:
Hej alla,

Ni som frågar om Automile. Automile går utmärkt att använda i Tesla och vi har många kunder som använder oss och kör Tesla. Men innan ni pluggar in enheten i en Tesla ber vi dig att kontakta vår support som då fjärruppgraderar enheten till en speciell Tesla mjukvara alternativt att vi skickar dig en ersättningsenhet. Vi tar givetvis inte betalt för detta.

Hälsningar,

Jens // Automile
Hej Jens!

Jag mailade er angående en MP3-spelare som inte längre fungerar... :shock:

Förlåt kunde inte låta bli. Ni verkar ha en grym produkt. Får testa den eftersom jag aldrig får tummen ur och gör min egen app.......
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Johnny_B skrev:
Bjelke skrev:
Jag använder den här :lol:
Körjournal.JPG
Tidlös elegans.
Jäkla svår att få in i ett excelark om man så önskar...
Nej då. Bara ta bilder på månadens blad och maila så kommer vi skicka tillbaka ett excelblad. Kostar endast 1.500kr/mån men prishöjningar kan komma utan förvarningar...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Johnny_B skrev:
Bjelke skrev:
Jag använder den här :lol:
Körjournal.JPG
Tidlös elegans.
Jäkla svår att få in i ett excelark om man så önskar...
Nej då. Bara ta bilder på månadens blad och maila så kommer vi skicka tillbaka ett excelblad. Kostar endast 1.500kr/mån men prishöjningar kan komma utan förvarningar...
:D ja såklart, finns säkert ngn i typ Indien som oxo gör det billigt :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av danni »

grenhall skrev:
automile skrev:
Hej alla,

Ni som frågar om Automile. Automile går utmärkt att använda i Tesla och vi har många kunder som använder oss och kör Tesla. Men innan ni pluggar in enheten i en Tesla ber vi dig att kontakta vår support som då fjärruppgraderar enheten till en speciell Tesla mjukvara alternativt att vi skickar dig en ersättningsenhet. Vi tar givetvis inte betalt för detta.

Hälsningar,

Jens // Automile
Hej Jens!

Jag mailade er angående en MP3-spelare som inte längre fungerar... :shock:

Förlåt kunde inte låta bli. Ni verkar ha en grym produkt. Får testa den eftersom jag aldrig får tummen ur och gör min egen app.......
Haha! Min första MP3-spelare var en JoS också. Jäkligt läcker sak på den tiden. Pyttelitet minne, såklart, liksom alla andra hade. Jag rippade in hela min CD-samling i 128 kbps MP3 för att få plats med så mycket som möjligt. Snacka om ogjort arbete! Det lät ju som kokt bajs med snorsås. Ett par år senare gjorde jag om samma arbete fast till FLAC.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:


Haha! Min första MP3-spelare var en JoS också. Jäkligt läcker sak på den tiden. Pyttelitet minne, såklart, liksom alla andra hade. Jag rippade in hela min CD-samling i 128 kbps MP3 för att få plats med så mycket som möjligt. Snacka om ogjort arbete! Det lät ju som kokt bajs med snorsås. Ett par år senare gjorde jag om samma arbete fast till FLAC.
Jag har nog min JoS någonstans. Höll också på med att rippa mina skivor samt hjälpte kompisar att fixa deras bibliotek. Körde dock på 160 kbps VBR. Lät lite bättre men FLAC är det väl som gäller nu så jag får kanske också ta och göra om det...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av danni »

FLAC är egentligen rätt onödigt. AAC eller OGG i hyfsat hög bitrate är mer än nog. Jag rippade i FLAC för att inte låsa in mig i nåt och behöva koda om med ett ytterligare lossy pass i framtiden. Ren framtidssäkring alltså.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av Johnny_B »

Så FLAC är bättre än 160kbps i sin JoS när man ska ange tjänstemil. Har jag fattat rätt?
85D Referrallänk: http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av Svenssons »

Johnny_B skrev:
Så FLAC är bättre än 160kbps i sin JoS när man ska ange tjänstemil. Har jag fattat rätt?
Exaktamento! Du missade dock att skicka spelaren till Indien för att få in det i Excel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av Johnny_B »

Svenssons skrev:
Johnny_B skrev:
Så FLAC är bättre än 160kbps i sin JoS när man ska ange tjänstemil. Har jag fattat rätt?
Exaktamento! Du missade dock att skicka spelaren till Indien för att få in det i Excel.
Ah. Där har vi det. Det är därför det inte fungerar.
85D Referrallänk: http://---
SMann
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 jul 2018 15:27

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av SMann »

Har också tänkt på att skaffa en elektronisk körjournal, men vill gärna jämföra realistiska priser. Hittade Expertvalets blogginlägg om elektroniska körjournaler (https://www.expertvalet.se/blogg/2015/0 ... abonnemang) och funderar på att beställa offerter, vad tror ni om det? Det är ju gratis så jag tänker att det är värt det... Prisuppgifterna är ju ändå inte helt korrekta på internet...
Användarvisningsbild
JagCesar
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 jul 2016 11:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av JagCesar »

Tjena!

Jag har byggt en app som gör en körjournal automagiskt via API:et som finns mot Tesla. Så inga adaptrar i bilen behövs eller övrig installation.

Appen är gratis att testa. Som gratisanvändare ser du turer för dina senaste 3 dagar. Som prenumerant (100:- / månad ink moms) har du alltid full tillgång till din körjournal.

Eftersom jag får ut massa andra intressanta data så kommer fler features framöver. Bland annat en Ladd-logg som kommer visa antal kWh, tid, plats osv.

När iOS 12 släpps kommer man även kunna slå HVAC på samt sätta temperatur i kupén mha Siri.

Mer info och länk finnes här -> https://volante.io/
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Körjournal för Model S

Inlägg av nicklasandersson »

Ser supersnyggt ut @JagCesar !
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av djFabbe »

Grymt! Skulle möjligen behövas ett enkelt sätt att markera att resan är en tjänsteresa, helst redan innan man ens påbörjar resan.

Skulle kunna offra min högra arm för en app som kan köras direkt i teslans webbläsare också. Egentligen behöver jag bara två knappar, en för tjänsteresa och en för privatresa. Resten kan man ju kolla i mobilen.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av e5m1r »

djFabbe skrev:
Grymt! Skulle möjligen behövas ett enkelt sätt att markera att resan är en tjänsteresa, helst redan innan man ens påbörjar resan.

Skulle kunna offra min högra arm för en app som kan köras direkt i teslans webbläsare också. Egentligen behöver jag bara två knappar, en för tjänsteresa och en för privatresa. Resten kan man ju kolla i mobilen.
Borde inte vara problem med enkel html5 med 2 knappar ock koppling till cesars server
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av bullen »

Och när kommer den för Android?
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av nicklasandersson »

Snyggt och välfungerande
Ett snabbfilter för att klassa sin resa som privat eller tjänsteresa vore bekvämt.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
FBZ
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 jul 2019 07:14

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av FBZ »

Hej,

Jag funderar på att köpa en model X men som nuvarande Volvoägare är det med stor förvåning jag läser massa forumdiskussioner om hur man på mer eller mindre tvivelaktiga sätt kan hitta egna lösningar för att åstadkomma något som i någon mån liknar Volvos inbyggda körjournal som nås via gratisappen Volvo on Call. Är det alltså fortfarande så att det inte finns en körjournal i Teslas officiella app? För mig är detta en USP som mycket väl kan få vågskålen att väga över till en Audi e-tron istället. Detta trots att deras körjournal tydligen ska vara klart sämre än Volvos men den finns i alla fall. Helt obegripligt att inte Tesla är med på detta tåg (om det nu inte är så att jag missförstått det hela). Någon som vet?
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av kanylbullen »

https://tezlabapp.com funkar utmärkt som körjournal och är gratis. Du ser alla resor i appen och kan markera som private eller work och du kan få dagliga sammanfattningar via e-post.

Enda kruxet är att de troligen använder din data för att tjäna pengar samt att det ökar vampire/phantom drain avsevärt, men det går att stänga av pollingen nattetid iaf.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av Walker »

SMann skrev:
Har också tänkt på att skaffa en elektronisk körjournal, men vill gärna jämföra realistiska priser. Hittade Expertvalets blogginlägg om elektroniska körjournaler (https://www.expertvalet.se/blogg/2015/0 ... abonnemang) och funderar på att beställa offerter, vad tror ni om det? Det är ju gratis så jag tänker att det är värt det... Prisuppgifterna är ju ändå inte helt korrekta på internet...
Telliq.com tar 149.-/mån. Ingen hårdvarukostnad, enkel montering (även utan OBD), lättnavigerad och detaljrik app, godkänd av skatteverket. Rekomenderas!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av jpetters »

FBZ skrev:
Hej,

Jag funderar på att köpa en model X men som nuvarande Volvoägare är det med stor förvåning jag läser massa forumdiskussioner om hur man på mer eller mindre tvivelaktiga sätt kan hitta egna lösningar för att åstadkomma något som i någon mån liknar Volvos inbyggda körjournal som nås via gratisappen Volvo on Call. Är det alltså fortfarande så att det inte finns en körjournal i Teslas officiella app? För mig är detta en USP som mycket väl kan få vågskålen att väga över till en Audi e-tron istället. Detta trots att deras körjournal tydligen ska vara klart sämre än Volvos men den finns i alla fall. Helt obegripligt att inte Tesla är med på detta tåg (om det nu inte är så att jag missförstått det hela). Någon som vet?
Tesla har det inte i sin app, eller någon annanstans.

Däremot finns det bra alternativ som du ser ovan. Jag använder själv TeslaFi som loggar information om körningen automatiskt. Kostar 5USD i månaden. Du kan testa en månad gratis med min kod jpetters.

Då körjournalen är en enkel sak att lösa så är det ju inget större hinder för att slå till på en Model X. Detta lilla, lösbara, problem jämfört med alla plus på andra sidan i vågskålen.

Är körjournalen det enda som får dig att tveka?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
FBZ
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 jul 2019 07:14

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av FBZ »

Hej,

Ok tack för svar. Jag har ändå väldigt svårt att förstå varför Tesla inte tar fram en egen körjournal. Det är väl bara att ta ctrl+c, ctrl+v på Volvos. Jag känner mig inte bekväm med att ange användaruppgifter till bilen i en app från ett företag som jag inte har en aning om hur seriösa de är eller vilken säkerhetsnivå de håller. Att de småtrötta och konservativa tyskarna inte ligger i framkant vad gäller teknik så som mobilapp är en sak men att inte super high tech-Tesla lyckats få till något som Volvo hade typ när Tesla grundades känns högst anmärkningsvärt.

Det finns några andra frågetecken också så som ljudnivå och kvalitetskänsla/komfort där Audin enligt motorjournalisterna är klart bättre. Men där ska jag snart bilda mig en egen uppfattning så snart vi är tillbaks i Stockholm där nya model X finns för provkörning. Senast jag provkörde en Tesla vad model S för fyra år sedan och av vad jag kan bedöma så ser förarmiljön mer ombonad nu.

Sen stör jag mig på det faktum att det är näst intill omöjligt att faktiskt hitta en vettig spec över mått, vilken utrustning som ingår etc men det går förhoppningsvis att reda ut på plats hos återförsäljaren i Stockholm. Sen jag var inne hos nu i veckan i en annan stad var inte så vass.

Det faktum att jag knappt hört talas om någon missnöjd Teslaägare är så klart ett starkt argument för model X men jag är en ganska kräsen kund och vet att jag stör mig på detaljer, där en krånglande körjournal definitivt skulle vara ett exempel.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av jpetters »

Sannolikt är det inte så viktigt med körjournal i Californien.
Det skulle såklart vara busenkelt för Tesla att lösa men helt enkelt inte prio, i nuläget. Men finns som sagt alternativ och jag har kört med TeslaFi och det fungerar till 99% är min erfarenhet.

Spec på ny bil borde inte vara något stort problem tycker jag. Begagnade kan ju vara lite knepigt då det ändrats mycket på vad som ingår.
Säkrast är ju att köpa en lagerbilar med kort leverans då man "vet vad man får". Beställer man nytt är ju risken att man går något nyare än man beställer.

Nu med "Raven" uppdateringen just gjord så borde det vara lugnt ett litet tag, kanske.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
tennisarm
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 okt 2019 07:19

Re: Körjournal för Model S

Inlägg av tennisarm »

Nån som testat http://www.teslajournalen.se, verkar vara i Beta än så länge. Jag har anmält intresse och mailat med dom. De sa att jag ska få testa den gratis nu under våren, dock har jag ju inte så mycket tjänsteresor just nu pga att jag jobbar hemifrån.
Skriv svar