Uppgraderad laddare eller inte

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gorr
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 mar 2014 23:52

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Gorr »

Jag kanske missat något men 11kW har ju varit standard sedan Model S kom ut. Först fanns det möjlighet att beställa med dubbelladdare för 22kW från fabrik eller via eftermontering. Sedan kom 16,5kW som satt i alla nya bilar. Dock var dom strypta till 11kW om man inte uppgraderade via fabrik eller via ota. Nu så är det är en 11kW laddare som är en strypt 16,5 kW i 75 och 75D. Den går inte att uppgradera från fabrik för att förenkla antal modeller konfigurationer. 100 Batteriet får den 16,5 kW som icke strypt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av danni »

Gorr skrev:
Jag kanske missat något men 11kW har ju varit standard sedan Model S kom ut. Först fanns det möjlighet att beställa med dubbelladdare för 22kW från fabrik eller via eftermontering. Sedan kom 16,5kW som satt i alla nya bilar. Dock var dom strypta till 11kW om man inte uppgraderade via fabrik eller via ota. Nu så är det är en 11kW laddare som är en strypt 16,5 kW i 75 och 75D. Den går inte att uppgradera från fabrik för att förenkla antal modeller konfigurationer. 100 Batteriet får den 16,5 kW som icke strypt.
Ungefär så. Men att 75 och 75D inte skulle gå att uppgradera känns konstigt. Vadå förenkla antalet konfigurationer? Det blir ju knappast något extrajobb i fabriken. Det styrs helt med mjukvara, och att flippa en bit i mjukvara är knappast komplicerat på något vis. Så varför Tesla helt skulle stänga av den möjligheten till extra intäkter... Nej, det måste vara ett misstag. Eller att man medvetet gör så för att differentiera mellan modellerna och göra 100-modellerna mer premium.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Lucidor »

Jag trodde jag hade en 11kW laddare eftersom jag snålade och inte kryssade i uppgraderad laddare vid beställningen (den kostade extra). Men när jag laddade med en Typ-2 vid ett hotell i Norge för en vecka sedan så visare skärmen 32A. Ska jag tolka det som att jag har 16,5kW laddare? Bilen är en X100D och jag tänkte att jag hade otur som precis missade när den stora laddaren började ingå med största batteriet. I samband med det så togs även möjligheten bort att uppgradera i efterhand.

Jag blir förresten förvånad när ni säger att 11kW är en mjukvarustrypt 16,5 kW. Jag läste i någon tråd på TMC att de som uppgraderat fått laddaren fysiskt utbytt. Men det kan ju vara ett missförstånd.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av chpaulin »

Lucidor skrev:
Jag trodde jag hade en 11kW laddare eftersom jag snålade och inte kryssade i uppgraderad laddare vid beställningen (den kostade extra). Men när jag laddade med en Typ-2 vid ett hotell i Norge för en vecka sedan så visare skärmen 32A. Ska jag tolka det som att jag har 16,5kW laddare? Bilen är en X100D och jag tänkte att jag hade otur som precis missade när den stora laddaren började ingå med största batteriet. I samband med det så togs även möjligheten bort att uppgradera i efterhand.

Jag blir förresten förvånad när ni säger att 11kW är en mjukvarustrypt 16,5 kW. Jag läste i någon tråd på TMC att de som uppgraderat fått laddaren fysiskt utbytt. Men det kan ju vara ett missförstånd.
Kan det ha varit så att du laddade 32A enfas? "Enkelladdaren" fixar väl detta vad jag vet? Blir 7,3kW
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av bylund »

Lucidor skrev:
Jag trodde jag hade en 11kW laddare eftersom jag snålade och inte kryssade i uppgraderad laddare vid beställningen (den kostade extra). Men när jag laddade med en Typ-2 vid ett hotell i Norge för en vecka sedan så visare skärmen 32A. Ska jag tolka det som att jag har 16,5kW laddare? Bilen är en X100D och jag tänkte att jag hade otur som precis missade när den stora laddaren började ingå med största batteriet. I samband med det så togs även möjligheten bort att uppgradera i efterhand.

Jag blir förresten förvånad när ni säger att 11kW är en mjukvarustrypt 16,5 kW. Jag läste i någon tråd på TMC att de som uppgraderat fått laddaren fysiskt utbytt. Men det kan ju vara ett missförstånd.
Om det var 32 A trefas, men i Norge är 32 A enfas rätt vanligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
rightnow
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2017 23:18

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av rightnow »

Sjukt dåligt ifall det bara är ett nytt policybeslut att den inte går att uppgradera.
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Lucidor »

Jag behöver hitta ett 22kW Typ 2 för att testa vilken laddare jag egentligen har. Enligt uppladdning.nu ska det finnas två i Sollentuna centrum. Men 16,5 kW blir ju 24A 3-fas, är inte det lite udda?

Skickat från min XT1650 via Tapatalk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Svenssons »

Lucidor skrev:
Jag behöver hitta ett 22kW Typ 2 för att testa vilken laddare jag egentligen har. Enligt uppladdning.nu ska det finnas två i Sollentuna centrum. Men 16,5 kW blir ju 24A 3-fas, är inte det lite udda?
Visst är 24A rätt udda men det är valet som Tesla gjort för den uppgraderade laddaren. På Model X är detta den enda laddaren som finns (och kan vara mjukvarulåst till 16A) och det finns ingen plats för dubbelladdare. Kommer inte ihåg när Tesla valde att byta ut möjligheten med enkelladdare/dubbelladdare på Model S men den infon finns garanterat på detta forum eller bland medlemmarna.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av ovelundkvist »

Har du enkelladdare eller en strypt ny laddare blir det max 3x16A. Har du dubbelladdare blir det 3x32A. Har du den nya laddaren mjukvaruuppdaterad så blir det 3x24A.

Den nya laddaren kom samtidigt som faceliften.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av danni »

Lucidor skrev:
Jag trodde jag hade en 11kW laddare eftersom jag snålade och inte kryssade i uppgraderad laddare vid beställningen (den kostade extra). Men när jag laddade med en Typ-2 vid ett hotell i Norge för en vecka sedan så visare skärmen 32A. Ska jag tolka det som att jag har 16,5kW laddare? Bilen är en X100D och jag tänkte att jag hade otur som precis missade när den stora laddaren började ingå med största batteriet. I samband med det så togs även möjligheten bort att uppgradera i efterhand.

Jag blir förresten förvånad när ni säger att 11kW är en mjukvarustrypt 16,5 kW. Jag läste i någon tråd på TMC att de som uppgraderat fått laddaren fysiskt utbytt. Men det kan ju vara ett missförstånd.
Som andra säger tror jag det kan ha varit enfas 32 A. Har du nya laddaren så ska du inte ens kunna få trefas 32 A nämligen. Förr satt det en laddare i som klarade 11 kW och man kunde uppgradera genom att få en till laddare installerad - då blev det 22 kW och då var det ett fysiskt ingrepp eftersom man behövde en till laddare. Men numera sitter det en enda mjukvarustrypt laddare på 16,5 kW max och det finns ingen möjlighet att installera en till.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Niclas »

Man kan enkelt se vilken laddare man har om man trycker på laddikonen. Om det står max 16A är det 11kw, om det står 24A är det 16,5kw. Om det står 32A är det 22kw dubbelladdare (försvann på facelift)
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av mati »

Niclas skrev:
Man kan enkelt se vilken laddare man har om man trycker på laddikonen. Om det står max 16A är det 11kw, om det står 24A är det 16,5kw. Om det står 32A är det 22kw dubbelladdare (försvann på facelift)
Det finns ett litet men i detta sammanhanget. Gamla (2014?) bilar med dubbelladdare kan vara mjukvarustrypta till 24A. De har kunnat ladda med 32A trefas i början men efter några incidenter med brinnande bilar har dubbelladdaren strypts för att förhindra överhettning. Min förra bil var en sådan. Jag köpte den begagnad och då kunde den inte ladda med 22kW, vilket jag reklamerade. Jag visste inget om denna strypning.
SC bytte då några kablar eller nånting och så togs mjukvarustrypningen bort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Niclas skrev:
Man kan enkelt se vilken laddare man har om man trycker på laddikonen. Om det står max 16A är det 11kw, om det står 24A är det 16,5kw. Om det står 32A är det 22kw dubbelladdare (försvann på facelift)
Det finns ett litet men i detta sammanhanget. Gamla (2014?) bilar med dubbelladdare kan vara mjukvarustrypta till 24A. De har kunnat ladda med 32A trefas i början men efter några incidenter med brinnande bilar har dubbelladdaren strypts för att förhindra överhettning. Min förra bil var en sådan. Jag köpte den begagnad och då kunde den inte ladda med 22kW, vilket jag reklamerade. Jag visste inget om denna strypning.
SC bytte då några kablar eller nånting och så togs mjukvarustrypningen bort.
26 A då väl? Eller 13 A utan dubbelladdare på dessa bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av mati »

bylund skrev:
mati skrev:
Niclas skrev:
Man kan enkelt se vilken laddare man har om man trycker på laddikonen. Om det står max 16A är det 11kw, om det står 24A är det 16,5kw. Om det står 32A är det 22kw dubbelladdare (försvann på facelift)
Det finns ett litet men i detta sammanhanget. Gamla (2014?) bilar med dubbelladdare kan vara mjukvarustrypta till 24A. De har kunnat ladda med 32A trefas i början men efter några incidenter med brinnande bilar har dubbelladdaren strypts för att förhindra överhettning. Min förra bil var en sådan. Jag köpte den begagnad och då kunde den inte ladda med 22kW, vilket jag reklamerade. Jag visste inget om denna strypning.
SC bytte då några kablar eller nånting och så togs mjukvarustrypningen bort.
26 A då väl? Eller 13 A utan dubbelladdare på dessa bilar.
Stämmer. My bad. :oops:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jstesla
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 jul 2017 21:21

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av jstesla »

Ringde och bokade tid för att montera in en dubbelladdare i Model s 2017 P100D och när bilen var klar och jag kom hem och skulle prova var det bara en uppdatering och får endast 16,5 kw.
Kändes surt när jag ändå frågade efter dubbelladdare.
Så var extra tydlig om vad ni vill ha annars kan det lätt feltolkas.
Användarvisningsbild
ICEGrinder
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 okt 2016 19:16

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av ICEGrinder »

jstesla skrev:
Ringde och bokade tid för att montera in en dubbelladdare i Model s 2017 P100D och när bilen var klar och jag kom hem och skulle prova var det bara en uppdatering och får endast 16,5 kw.
Kändes surt när jag ändå frågade efter dubbelladdare.
Så var extra tydlig om vad ni vill ha annars kan det lätt feltolkas.
Vad kostade det?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av HelectriC »

jstesla skrev:
Ringde och bokade tid för att montera in en dubbelladdare i Model s 2017 P100D och när bilen var klar och jag kom hem och skulle prova var det bara en uppdatering och får endast 16,5 kw.
Kändes surt när jag ändå frågade efter dubbelladdare.
Så var extra tydlig om vad ni vill ha annars kan det lätt feltolkas.
Men MONTERADE dom verkligen in något för att få 16,5? Är det inte alltid samma laddare i bilarna, men som på standard är strypt till 11 om man inte köpt till 16,5? Hade för mig att det bara handlar om en mjukvarustrypning på yngre bilar. Självklart annorlunda på äldre bilar där det faktiskt var 1 eller 2 fysiska laddare i bilen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jstesla
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 jul 2017 21:21

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av jstesla »

HelectriC skrev:
jstesla skrev:
Ringde och bokade tid för att montera in en dubbelladdare i Model s 2017 P100D och när bilen var klar och jag kom hem och skulle prova var det bara en uppdatering och får endast 16,5 kw.
Kändes surt när jag ändå frågade efter dubbelladdare.
Så var extra tydlig om vad ni vill ha annars kan det lätt feltolkas.
Men MONTERADE dom verkligen in något för att få 16,5? Är det inte alltid samma laddare i bilarna, men som på standard är strypt till 11 om man inte köpt till 16,5? Hade för mig att det bara handlar om en mjukvarustrypning på yngre bilar. Självklart annorlunda på äldre bilar där det faktiskt var 1 eller 2 fysiska laddare i bilen.
Det kostade 16500kr ex moms.
Och dom sa att dom behövde bilen för att göra det och antog att dom då behövde göra något fysiskt, dock blev jag förvånad när den var klar på minde en 20 min.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av vigge50 »

jstesla skrev:
Ringde och bokade tid för att montera in en dubbelladdare i Model s 2017 P100D och när bilen var klar och jag kom hem och skulle prova var det bara en uppdatering och får endast 16,5 kw.
Kändes surt när jag ändå frågade efter dubbelladdare.
Så var extra tydlig om vad ni vill ha annars kan det lätt feltolkas.
Dubbelladdare passar inte Model S med face lift vilket Tesla borde ha berättat
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av bullen »

Be dom avaktivera och ge tillbaka pengarna. Dom har ju inte levererat det du beställt
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av ovelundkvist »

Till Model S facelift finns endast mjukvaruuppdatering till 16,5 kw.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av e5m1r »

ovelundkvist skrev:
Till Model S facelift finns endast mjukvaruuppdatering till 16,5 kw.
Och till vissa inte ens det ( enligt tesla )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av ovelundkvist »

Va? Går det inte att uppdatera alla facelift till 16,5kW?!?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av e5m1r »

ovelundkvist skrev:
Va? Går det inte att uppdatera alla facelift till 16,5kW?!?
Det är nån på forumet som fått från tesla att hans laddare inte går att uppdatera :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Remuz »

Min går inte att uppgradera (model X från april). Tror dock inte på det
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar