Uppgraderad laddare eller inte

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Oktavos »

Startar här en ny tråd om uppgraderad laddare eller inte, tycker frågan är viktig.
Startar därför nytt, så frågan inte kommer bort i min andra tråd om utrustning.
Vad för erfarenhet eller tyckande har ni om detta?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av LarsL »

Spontant så är det inget du behöver slå till på vid köp. Det finns ju att uppdatera senare om du märker att du behöver det. Men förmodligen är det bättre att lägga mindre pengar på en Chademo-adapter.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Oktavos »

Ja jag har förstått att en sådan bör ingå i sladdsamlingen, är det vad man behöver totalt sett
eller det är mer bra o ha grejer som skall till?
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av +46 »

När jag köpte min S85D så kostade en dubbelladdare 13 900 kronor (gick också att eftermontera för en lite större peng). Med den så kan man ladda 22 kW i timmen vilket motsvarar cirka elva mils körning. Jag tyckte att det tillvalet var prisvärt och att jag kunde ha praktisk nytta av det. Dels för att jag har möjlighet att ladda mer än 3 x 16A hemma och dels för att det vid den tidpunkten inte fanns någon Chademoadapter i Sverige.
Den uppgradering som idag finns som tillval (16,5 kW) skulle jag nog skippa och istället satsa på en Chademoadapter + Typ 2 kabel.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Oktavos »

Behövs typ 2 kabeln till chademoadaptern då?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av e5m1r »

Oktavos skrev:
Behövs typ 2 kabeln till chademoadaptern då?
Nej
Chademo har type 2 i ena ändan och chademo anslutning i andra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av LarsL »

Oktavos skrev:
Behövs typ 2 kabeln till chademoadaptern då?
För att kunna ladda på offentliga ladduttag så behövs en typ-2 sladd, men de har inget med Chademo att göra.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Johnalm »

Jag har dubbelladdare på min S85 Classic och det är det enda tillvalet jag kommer sakna vid byte till nyare Tesla (S eller X). Många garage och offentliga platser i Sthlm erbjuder 22 kW med fast eller Typ 2-kabel. Hoppas tillvalet kommer tillbaka framöver. Chademo har jag aldrig provat, men det kan bli aktuellt med en till kabel vid nästa utlandssemester.

Med det sagt, skippa mellantinget och köp en Typ 2- och ev Chademo-kablar.

Eller köp min bil så får du dubbelladdare på köpet :D
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av mati »

Jag har dubbelladdare och använder den varje gång jag är i stan. Där finns en 22kW laddare på torget och jag får 10mil/tim, gratis. Det är klart att man utnyttjar den möjligheten. ChadeMo-laddare finns det inte så många här omkring.
Men jag skulle nog ändå inte köpa den uppgraderade laddaren idag tror jag. För långresor är ChadeMo mer användbart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1417
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Niclas »

Jag har också dubbelladdare som ger 22kw och den använder jag jämt.
Nya uppgraderade laddaren känns sådär på bara 16kw. Hur tänkte tesla där??
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Monark1954 »

Vi har valt att uppgradera till 16 kW laddare.
Den kräver ett typ 2 uttag, du behöver då en laddbox för att utnyttja 16 kW hemma samt en typ 2 sladd. Med alla andra två eller trefas sladdar får du 11 kW.

Refererat till tidigare i tråden bör 16 kW laddning ge ca 8,25 mil/tim vilket är mer än 5,5 mil/tim.

Jag tror att det kommer vara mycket vanligare med TYP 2 uttag än ChadeMo, främst utanför de stora vägarna och i Norrlands inland.
När man övernattar spelar kanske 11 kW eller 16 kW inte stor roll men under resa eller att det går fylla på vid flera stopp så man slipper jaga uttag över natten.

Drar jag släp ökar behovet att fylla på och 50% mer mil per stopp känns bra.

Kommer ändå köpa en ChadeMo adapter.

Har en laddbox som jag ansluter till ett trefasuttag. Den går släpa med vid speciella tillfällen för att få 16 kW där bara trefasuttag finns. Har praktiserat detta för vår Leaf men då är det bara 3,7 kW som uppnås. Ett Norrlands inlandfenomen ett antal år framåt.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av danni »

För min del har jag aldrig ens övervägt dubbelladdaren. Jag ser inte riktigt use caset för den. När man laddar hemma eller destinationsladdar duger 11 kW mer än väl. När man laddar i farten under en pågående resa är 22 kW (eller 16 på de nya) alldeles för långsamt för att man ska orka vänta på det och oftast går det hitta en CHAdeMO istället. Jag har inte en enda gång önskat eller ens känt att jag hade haft nytta av en dubbelladdare. Om man kan uppgradera de nya laddarna i efterhand är mitt råd att vänta och se. Och köpa en CHAdeMO-adapter, more bang for the buck.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Oktavos »

Tack för era inlägg.
Det lutar klart åt att köpa en chademo och en typ 2 sladd, de täcker väl in de som behövs :)
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Surfaren »

Jag har ibland funderat på att det vore bra att kunna ladda snabbare hemma, om man kör runt mycket under dagen och sen ska iväg igen inom några timmar men utan att passera SuC. Då kan det vara bra att ha större laddare och uppsäkrat hemma.

Men detta har inte hänt för mig än och jag blir mer och mer tveksam till om det nånsin kommer hända.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Oktavos »

Man kommer ju inte undan de, faktum är att alla nog skulle vilja ladda så snabbt som möjligt,
men det skall också vara ekonomiskt försvarbart.
Att dra fram el, sätta upp laddbox, eller vanligt trefas och därtill chademo och lite andra sladdar
blir inte så lite pengar, de som säger att det skulle vara billigt at köra elbil kanske får revidera
sin uppfattning lite ;)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av e5m1r »

Oktavos skrev:
Man kommer ju inte undan de, faktum är att alla nog skulle vilja ladda så snabbt som möjligt,
men det skall också vara ekonomiskt försvarbart.
Att dra fram el, sätta upp laddbox, eller vanligt trefas och därtill chademo och lite andra sladdar
blir inte så lite pengar, de som säger att det skulle vara billigt at köra elbil kanske får revidera
sin uppfattning lite ;)
Ja precis
Chademo går på 6k type 2 på 2k sen är det en eventuell ladbox (inte ett måste ) 6k i inköp + eldragning
Ska man ha allt så kommer man kanske upp i 20k och får det får man några liter bensin/diesel om man nu ska jämföra
Själv kör jag inte tesla för att den är billigare än min förra bil utan för att den är bättre
Jag älskar lull lull i bilar och tesla slår allt annat som finns på marknaden idag


Ska du köpa tesla? Använd min länk http://--- och spara 8000kr Tack
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Oktavos »

Ja nog är det så, jag tycker man måste värdera bilens på lite olika sätt.
I det totala priset så hur mycket är det värt att bilen är miljövänligare är andra bilar
och ditt fall hur mycket är det värt att den är ett tekniskt under?
Jag lärde mig mycket sånt som säljare och har haft mycket nytta av det själv privat.
EX, när jag köpte min Porsche Cayenne så satt det vanliga rektangulära utsläpp till avgaserna
ett på var sida.
Jag beställde genast att de skulle sätta på turbons med dubbla fyrkantiga och de kostade 12000:-
Min fru trodde jag slagit huvudet med många andra, men var gång jag fäller upp garageporten
så blir jag lycklig, var gång jag ser bilen bakifrån någon annanstans blir jag lycklig, vad är det värt?
Låt och säga en tia var gång, jävligt billigt för att bli lycklig och snart hemräknat :D
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Herr X »

För resor inom Sverige och Europa, är det som regel helt onödigt med något snabbare än en vanlig medföljande 11 kW-laddare.
Om du vet med dig att du ska köra mycket i länder där laddnätverk inte är särskilt utbrett, är snabbare ombordladdning närmast nödvändig.
Växelström finner du överallt, och tung industri har ofta/alltid 32A-uttag för växelström. Om växelströmsuttag är det enda sättet för dig att snabbladda, som i till exempel Rumänien, Ryssland, eller andra öststater, så ska du absolut gå för snabbare ombordladdning.

Läs gärna tråden om min resa runt Östersjön, där hade jag användning för dubbelladdaren flera gånger. Men jag har i stort sett aldrig behövt den i Sverige.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Oktavos »

Herr X skrev:
För resor inom Sverige och Europa, är det som regel helt onödigt med något snabbare än en vanlig medföljande 11 kW-laddare.
Om du vet med dig att du ska köra mycket i länder där laddnätverk inte är särskilt utbrett, är snabbare ombordladdning närmast nödvändig.
Växelström finner du överallt, och tung industri har ofta/alltid 32A-uttag för växelström. Om växelströmsuttag är det enda sättet för dig att snabbladda, som i till exempel Rumänien, Ryssland, eller andra öststater, så ska du absolut gå för snabbare ombordladdning.

Läs gärna tråden om min resa runt Östersjön, där hade jag användning för dubbelladdaren flera gånger. Men jag har i stort sett aldrig behövt den i Sverige.
Tackar för det, verkligen nyttig upplysning som du kommer med :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Svenssons »

Om man är osäker om man behöver den kraftigare laddaren eller inte så skulle jag rekommendera att man väljer den vanliga laddaren och uppgraderar den i efterhand till 16,5kW. Detta verkar vara möjligt då det enligt flera källor ska sitta samma laddare i alla bilar. Lär antagligen kosta lite mer men det rör sig troligen inte om så mycket.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 29 jun 2016 14:34

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Oktavos »

Att uppgradera efterhand är nog ett klokt beslut.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Leo »

Vänta! Inte så ofta du kommer att kunna utnyttja det i praktiken.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
För resor inom Sverige och Europa, är det som regel helt onödigt med något snabbare än en vanlig medföljande 11 kW-laddare.
Om du vet med dig att du ska köra mycket i länder där laddnätverk inte är särskilt utbrett, är snabbare ombordladdning närmast nödvändig.
Växelström finner du överallt, och tung industri har ofta/alltid 32A-uttag för växelström. Om växelströmsuttag är det enda sättet för dig att snabbladda, som i till exempel Rumänien, Ryssland, eller andra öststater, så ska du absolut gå för snabbare ombordladdning.

Läs gärna tråden om min resa runt Östersjön, där hade jag användning för dubbelladdaren flera gånger. Men jag har i stort sett aldrig behövt den i Sverige.
Om du tänker använda ett 32 A-uttag från industri så kommer du dock också behöva ha med dig en portabel typ 2-station, eftersom UMC bara klarar 16 A, kan vara värt att tänka på då det är ytterligare en merkostnad på minst 5k.

Vad gäller typ 2-kabeln så är den helt obligatorisk. I min erfarenhet har jag hittills använt den mer än UMC:n när jag varit ute på resor. Och mer så lär det bli, eftersom typ 2 ju är standarden för billaddning i Europa.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av Gustafsson »

Skip it
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Uppgraderad laddare eller inte

Inlägg av drakbane »

Ja, så olika ser det ut :?

Jag skulle verkligen behöva dubbelladdaren, på de premisserna som @surfaren anger ovan, kör många "små"turer under dagen o laddar bara med UMC, den ger i mitt fall alldeles för lite kräm på för lång tid, 22kw hade varit mer rätt.

Type2 sladden har jag använt 2 gånger, för att testa en sak bara, så den hade jag helt klart klarat mej utan.

Undersöker egen CHAdeMO för fullt nu, har adaptern, köpa in en 20-30kw gärna mobil, eller bygga en egen.
Kostar ca 40k, bygga egen kanske hälften.
Denna är drömmen, "lite" dyr bara, hade varit perfekt o ha i bilen, http://design-werk.ch/dc-schnellladegerat-22kw/
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Skriv svar