Priserna på Teslas demobilar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Mats »

Finns det kanske ett incitament att få många nybeställningar innan Q4 rapporten? Så beg-köp göra sig icke besvär om resultatet ska synas i rapporten?
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av improwise »

Mats skrev:
Finns det kanske ett incitament att få många nybeställningar innan Q4 rapporten? Så beg-köp göra sig icke besvär om resultatet ska synas i rapporten?
Fast detta är ju inga beg. köp. (iaf enligt Tesla)?
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Mats »

improwise skrev:
Mats skrev:
Finns det kanske ett incitament att få många nybeställningar innan Q4 rapporten? Så beg-köp göra sig icke besvär om resultatet ska synas i rapporten?
Fast detta är ju inga beg. köp. (iaf enligt Tesla)?
Ah missförstod
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av vigge50 »

improwise skrev:
vigge50 skrev:
improwise skrev:
Undrar om Tesla kör lite fulingar med sin demosida (annat än att sälja begagnade bilar som nya då). Hade av en händelse 2 sidor öppna, en med en översikt över deras demobilar och en med en specifik bil. Den specifika bilden har nu försvunnit från deras översiktssida, men direktlänken fungerar fortfarande utmärkt och bilen går där att köpa ändå. Hmmm.
Att Tesla har fler bilar i Sverige som finns att köpa än vad som visas på hemsidan har diskuterats här länge, ända sättet att få information om alla tillgängliga bilar är att ta kontakt med Tesla.
Någpon ide om vad det kan bero på? Är väl inte direkt så att Tesla drunknar i pengar så dom måste hålla nere intäkterna för att det är fullt på bankkontona :D

Nån uppfattning om hur stor del av lagerbilarna som är beställda som lagerbilar och hur många som är avbokningar? Har fått för mig att Tesla har rätt generösa avbokningsmöjligheter även rätt sent i processen men kan ha fel här.
Har inte bra koll på andelen.

Om du avbokar mer än en vecka efter beställning så förlorar du din handpenning på 30 000 kronor så om de är generösa vet jag inte.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av improwise »

vigge50 skrev:
improwise skrev:
vigge50 skrev:
improwise skrev:
Undrar om Tesla kör lite fulingar med sin demosida (annat än att sälja begagnade bilar som nya då). Hade av en händelse 2 sidor öppna, en med en översikt över deras demobilar och en med en specifik bil. Den specifika bilden har nu försvunnit från deras översiktssida, men direktlänken fungerar fortfarande utmärkt och bilen går där att köpa ändå. Hmmm.
Att Tesla har fler bilar i Sverige som finns att köpa än vad som visas på hemsidan har diskuterats här länge, ända sättet att få information om alla tillgängliga bilar är att ta kontakt med Tesla.
Någpon ide om vad det kan bero på? Är väl inte direkt så att Tesla drunknar i pengar så dom måste hålla nere intäkterna för att det är fullt på bankkontona :D

Nån uppfattning om hur stor del av lagerbilarna som är beställda som lagerbilar och hur många som är avbokningar? Har fått för mig att Tesla har rätt generösa avbokningsmöjligheter även rätt sent i processen men kan ha fel här.
Har inte bra koll på andelen.

Om du avbokar mer än en vecka efter beställning så förlorar du din handpenning på 30 000 kronor så om de är generösa vet jag inte.
Fast det strider ju mot lagen (om man köper som konsument dvs, eller iaf betalar handpenningen som konsument). Såg att Tesla numera lagt till en brasklapp i sina villkor att ifall dom strider mot lagen så gäller lagen :D

Om man bokar en lagerbil och sen av något skäl vill ha en annan lagerbil eller nybeställa istället så antar jag att dom utan allt för mkt tjafs kan flytta över avgiften? Förmodligen vill väl Tesla ha nöjda kunder så har lite svårt att tänka mig att dom skulle konfiskera avgiften så länge dom ändå får en bil såld.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av lobbin »

improwise skrev:
Om man bokar en lagerbil och sen av något skäl vill ha en annan lagerbil eller nybeställa istället så antar jag att dom utan allt för mkt tjafs kan flytta över avgiften? Förmodligen vill väl Tesla ha nöjda kunder så har lite svårt att tänka mig att dom skulle konfiskera avgiften så länge dom ändå får en bil såld.
Det funkar åt andra hållet åtminstone. Vi beställde en ny, orkade inte vänta och slog till på en lagerbil i Belgien istället :). Inga problem att flytta handpenningen från nybeställningen.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Leo »

Är du företag så kan handpenningen flyttas över till en annan bil men inte fås igen. Var det besked jag fick då jag frågade.

Är du privatperson tror jag de måste betala igen handpenningen om du ångrar dig enligt konsumentköplagen.

Bilar som rullat mer än 50km är som jag förstår det redan registrerade och tagna i trafik. Även om Tesla säger att du ändå ska få supermiljöbilspremien. (Så var det i alla fall med min som rullat 500mil)

Är de tagna i trafik så är deras officiella registrering i Sverige så att säga edan avklarad/räknad. Med undantag om de kör de på "grön skylt". Dock har jag själv aldrig sett någon Tesla köras på grön skylt.

Dock räknar Tesla antagligen sina "Demobilar" som ej såld i siffror de själva anger i olika sammanhang. Dvs när de sen väl säljs som en "fd demobil" till en kund så blir det en "försäljning" i deras statistik. Misstänker att de räknar den tidpunkt som den nya ägaren "skriver på kontraktet" som försäljningsdag. Då det är sådan hets att få påskrivna/sålda bilar i slutet av kvartal. Där sen själva leveransen/omregistreringen till kunden oftast ändå kommer efter månadsskiftet och då känns det inte som att det är så bråttom.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av bylund »

De brukar rapportera levererade bilar snarare än beställda. Jag skulle säga att är vad som driver hetsen att sälja lagerbilar i slutet på kvartalen då de har chans att leverera dem samma kvartal. Vad det ska vara bra för övergår Dick mitt förstånd. Om K1 eller K2 går bra torde ha marginell betydelse i det långa loppet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Zoidberg »

Det har hänt en del på Inventory-sidan idag.
Är det öppningen av SC-plus i Malmö? Många som slog till på ny bil där? :-D Några Model X är borta.
Men även en del nya Model S som jag inte sett ute innan.

https://www.tesla.com/sv_SE/new?sort=price|asc
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av frippe »

Zoidberg skrev:
Det har hänt en del på Inventory-sidan idag.
Är det öppningen av SC-plus i Malmö? Många som slog till på ny bil där? :-D Några Model X är borta.
Men även en del nya Model S som jag inte sett ute innan.

https://www.tesla.com/sv_SE/new?sort=price|asc
Lite knepigt att en bil som gått över 4tmil räknas som ny.

https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E11HF213701
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Bjelke »

På beg.-sidan stod det väl miltal på alla bilar redan på förstasidan, extra fult tycker jag att dom inte visar det direkt
på "nya" även om dom visar det om man klickar på en specifik bil...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av lator »

frippe skrev:
Zoidberg skrev:
Det har hänt en del på Inventory-sidan idag.
Är det öppningen av SC-plus i Malmö? Många som slog till på ny bil där? :-D Några Model X är borta.
Men även en del nya Model S som jag inte sett ute innan.

https://www.tesla.com/sv_SE/new?sort=price|asc
Lite knepigt att en bil som gått över 4tmil räknas som ny.

https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E11HF213701
Du menar väl km...?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av frippe »

lator skrev:
frippe skrev:
Zoidberg skrev:
Det har hänt en del på Inventory-sidan idag.
Är det öppningen av SC-plus i Malmö? Många som slog till på ny bil där? :-D Några Model X är borta.
Men även en del nya Model S som jag inte sett ute innan.

https://www.tesla.com/sv_SE/new?sort=price|asc
Lite knepigt att en bil som gått över 4tmil räknas som ny.

https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E11HF213701
Du menar väl km...?
Petnisse... så klart, gick lite fort.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av lator »

frippe skrev:

Petnisse... så klart, gick lite fort.
Äh, bara ett varv runt ekvatorn i skillnad...

Kan det vara så att man får kalla bilar upp till 600 mil för nya med tanke på importbestämmelser?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Zoidberg »

Vår ”nya” demo-X hade gått 699 mil. Inte km.

Men Tesla hade gjort bra jobb att få den i nyskick.
Någon skavank i någon panel bara.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av improwise »

Zoidberg skrev:
Vår ”nya” demo-X hade gått 699 mil. Inte km.

Men Tesla hade gjort bra jobb att få den i nyskick.
Någon skavank i någon panel bara.
Men hoppas iaf då att dom var ärliga med det i annonsen, dvs inte påstod 50 km vilket jag och andra tolkar som "nya ej demo"?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Leo »

Känns som det farit iväg lite bilar senaste dagarna.

Den 50km vita X100D som fanns till salu tidgare idag är nu borta från hemsidan. Var ett bra pris med tanke på att den var helt ny. Är utställningsbilen i Mall of Scandinavia då jag kollade VIN numret idag då jag var där. Så då lär de få byta ut den så snart det går.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Remuz »

Utställningsbilen i mos kan inte fälla upp bakre högra sätet samt höger backspegel funkar inte att fälla, men det fixas kanske innan leverans...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av frippe »

Leo skrev:
Känns som det farit iväg lite bilar senaste dagarna.

Den 50km vita X100D som fanns till salu tidgare idag är nu borta från hemsidan. Var ett bra pris med tanke på att den var helt ny. Är utställningsbilen i Mall of Scandinavia då jag kollade VIN numret idag då jag var där. Så då lär de få byta ut den så snart det går.
Tror mer att tesla plockar bort/fram bilar lite som det behagar. Eller kanske köpare tingar en bil och ångrar sig.
Den blåa s 75 var borta ett tag men tillbaka igen nu i helgen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av oscfor »

Det har kommit in en drös nya demobilar. Sex Model X100D och ett otal S75D.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av oscfor »

Även på övriga europesiska marknader finns det numera demobilar. Rabatterna dock små.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av helix »

Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Bjorn N »

Aaaand it’s gone. Tänk om någon fick köpa till det där priset? Man skulle gräma sig nanting att man inte var först på den bollen i så fall. ;-)
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av helix »

Bjorn N skrev:
Aaaand it’s gone. Tänk om någon fick köpa till det där priset? Man skulle gräma sig nanting att man inte var först på den bollen i så fall. ;-)
Ja, såhär i efterhand är jag lite irriterad att jag inte bara klickade på köp. Skulle varit kul att se vad som hänt. Men nu är det tyvärr för sent :cry:
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av lator »

helix skrev:
Bjorn N skrev:
Aaaand it’s gone. Tänk om någon fick köpa till det där priset? Man skulle gräma sig nanting att man inte var först på den bollen i så fall. ;-)
Ja, såhär i efterhand är jag lite irriterad att jag inte bara klickade på köp. Skulle varit kul att se vad som hänt. Men nu är det tyvärr för sent :cry:
Lagt pris ligger... Det är ju priset på prislappen som gäller! :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar