Priserna på Teslas demobilar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av vigge50 »

Surfaren skrev:
Hyted skrev:
Surfaren skrev:
Jag tycker teslainventory och ev-cpo är hopplösa båda två, så någon får gärna bygga en bättre sida...
På vilket sätt?
Teslainventory tillåter mig bara söka i ett land i taget, vilket snabbt blir jobbigt om man vill se potentiellt intressanta bilar nere i Europa. Sidan verkar också rätt seg ganska ofta.

EV-CPO känns väldigt rörig, fungerar inget vidare i mobilen, och sorterar man på pris så tas ingen hänsyn till olika valutors olika värde.

Ingen av dom ger mig någon solid känsla av att dom vill hjälpa mig att hitta en bra bil för mig. För mig är det ganska uppenbart att dom båda byggts utifrån den data som finns att tillhandahålla, från en utvecklares perspektiv mer än från en vanlig bilspekulants perspektiv.
På EV-cpo så kan du lägga in en kolumnb där alla priser räknas om till euro och sen kan du sortera på den ;)
Användarvisningsbild
Lars P
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 01 okt 2017 20:54

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Lars P »

Jag letade "demobil" ett tag, men pga prisnivån som är ganska exakt samma pris som nybeställning så höll jag på att ge upp och beställa en ny.

Så jag bokade en provkörning och fick en trevlig säljare. Han fattade precis vad jag sökte och 48h senare var en "ny" lagerbil från holland beställd med bra rabatt.

Så min erfarenhet säger att vill du ha en Tesla "demo / lagerbil så behöver du en Tesla säljare som letar åt dig.

Bilen jag beställde var ute på deras interna sida i ca 30min innan jag beställt, så troligen aldrig nära dom offentliga sidorna.

-----

Den svarta som legat snart en månad för 1milj med gamla prestandan, den är ju minst 100k fel i pris.
Men hålls väll uppe då dom inte har några bilar för tillfället
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Bjelke »

Nästan lite ledsamt att dom fyra P85D legat där ett bra tag nu, priset känns ju rätt på dom lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1417
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Niclas »

Ja bra pris på P85D men tyvärr har ingen plus-fjädring eller Ludicrous
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Bjelke »

Niclas skrev:
Ja bra pris på P85D men tyvärr har ingen plus-fjädring eller Ludicrous
Nu har det kommit in en till såg jag...
Står det om det är plus-fjädring i specarna på deras sida förresten?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
nasatech
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 okt 2017 08:24

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av nasatech »

vigge50 skrev:
nasatech skrev:
Hyted skrev:
nasatech skrev:
Hei,

Kommer fra søsterklubben deres i Norge. Vet ikke om dere har sett det, men jeg har laget en oversikt over inventory i Skandinavia (skal kanskje utvide til USA også), men ser at Sverige bare har 12 biler som inventory og bare 3 med AP2.5. Stemmer det?

http://www.itanywhere.no/inventory.php?land=se
Det är dåligt med lagerbilar just nu.

Men sidor som din finns det väl flera stycken av redan?

Eller missar jag något unikt på din?
Ja. For Norge så finner jeg flere biler. Skal se om jeg får til det samme for Sverige. Ser du på Norge på https://teslainventory.com/?title_status=Title-New så har han 38 biler. Jeg har 168.

Så er det mange i Norge som sier at de liker det enkle oppsettet. Men det er smak og behag ;)
Men problemet är att om man i Sverige ska köpa en från Norge så får man även lägga till både tull och moms. Sen så undrade han vad som är unikt med din jämfört med t ex. http://www.ev-cpo.com som också visar demobilar i alla länder.
Hei igjen.

Beklager at jeg ikke har svart tidligere. Jeg får ikke opp «notifications» fra det Svenske forumet. Vet ikke hvorfor!?

Men: hvis du sammenligner de andre sidene med mine så har ikke de med «Build to inventory» biler. Det har ikke så mye å si for Sverige da dere ikke har dette, men det har USA, GB, Tyskland, Norge, New Zeland og Australia.

Jeg har 1813 biler på min liste over biler fra USA. De andre har 60-80. Jeg har også bilder av hvordan de ser ut hvis man sitter på en desktop/laptop (ikke mobil) og blar nedover listen.

Jeg lager det for gøy og som et tillegg til de andre. Er bare ment som info og som et tilbud til den som vil bruke :)

Lasse
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1417
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Niclas »

Bjelke skrev:
Niclas skrev:
Ja bra pris på P85D men tyvärr har ingen plus-fjädring eller Ludicrous
Nu har det kommit in en till såg jag...
Står det om det är plus-fjädring i specarna på deras sida förresten?
Nej det står varken plus-fjädring eller om den har ludicrous, och det är ingen idé att fråga säljarna, för enligt dem så har det aldrig funnits nån plus-fjädring på P85D. Men ungefär VIN <70k borde har plus.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1417
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Niclas »

Jo förresten, den röda P85D har plus men ingen L. Och den nyligen tillagda grå i Gbg borde har plus.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av vigge50 »

nasatech skrev:
vigge50 skrev:
nasatech skrev:
Hyted skrev:
nasatech skrev:
Hei,

Kommer fra søsterklubben deres i Norge. Vet ikke om dere har sett det, men jeg har laget en oversikt over inventory i Skandinavia (skal kanskje utvide til USA også), men ser at Sverige bare har 12 biler som inventory og bare 3 med AP2.5. Stemmer det?

http://www.itanywhere.no/inventory.php?land=se
Det är dåligt med lagerbilar just nu.

Men sidor som din finns det väl flera stycken av redan?

Eller missar jag något unikt på din?
Ja. For Norge så finner jeg flere biler. Skal se om jeg får til det samme for Sverige. Ser du på Norge på https://teslainventory.com/?title_status=Title-New så har han 38 biler. Jeg har 168.

Så er det mange i Norge som sier at de liker det enkle oppsettet. Men det er smak og behag ;)
Men problemet är att om man i Sverige ska köpa en från Norge så får man även lägga till både tull och moms. Sen så undrade han vad som är unikt med din jämfört med t ex. http://www.ev-cpo.com som också visar demobilar i alla länder.
Hei igjen.

Beklager at jeg ikke har svart tidligere. Jeg får ikke opp «notifications» fra det Svenske forumet. Vet ikke hvorfor!?

Men: hvis du sammenligner de andre sidene med mine så har ikke de med «Build to inventory» biler. Det har ikke så mye å si for Sverige da dere ikke har dette, men det har USA, GB, Tyskland, Norge, New Zeland og Australia.

Jeg har 1813 biler på min liste over biler fra USA. De andre har 60-80. Jeg har også bilder av hvordan de ser ut hvis man sitter på en desktop/laptop (ikke mobil) og blar nedover listen.

Jeg lager det for gøy og som et tillegg til de andre. Er bare ment som info og som et tilbud til den som vil bruke :)

Lasse
På vilket sätt har din sida detta men inte ev-cpo-com detta? Jag kan enkelt gå in och välja vilka tillbehör jag vill ha, inkluderat de som fanns tidigare men inte längre till skillnad från din som bara har nuvarande val.

Var står det att du har 1813 bilar i USA? Om jag går in på din sida och söker USA, både Model S och Model X så får jag 113 på din sida och 251 på ev-cpo.com
Användarvisningsbild
El Toys
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 mar 2017 08:44

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av El Toys »

Niclas skrev:
Jo förresten, den röda P85D har plus men ingen L. Och den nyligen tillagda grå i Gbg borde har plus.
Har för mej, att Ludicrous. Kom samtidigt som Tesla uppgraderade till 90. Heter väl Insane, på 85. Och eftersom den heter P85
Så har den ju Insane läge. d.v.s . Ludicrous. Eller är jag helt ute och elcyklar :roll:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av bylund »

Ludicrous är snäppet vassare än Insane. Det kom en möjlig uppdatering till P85D från Insane till Ludicrous, men den är snäppet blekare än P90D:s Ludicrous.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Gustafsson »

bylund skrev:
Ludicrous är snäppet vassare än Insane. Det kom en möjlig uppdatering till P85D från Insane till Ludicrous, men den är snäppet blekare än P90D:s Ludicrous.
Fast man (iaf passagerarna) blir snäppet blekare av Ludicrous ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1417
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Niclas »

Insane och Ludicrous finns vad jag vet på:
P85D
P90D i tre olika varianter
P100D

Ludicrous har lite olika maxeffekt beroende på modell. Oavsett så är Ludicrous klart snabbare och bättre än Insane.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
nasatech
Inlägg: 12
Blev medlem: 17 okt 2017 08:24

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av nasatech »

vigge50 skrev:
nasatech skrev:
vigge50 skrev:
nasatech skrev:
Hyted skrev:
Det är dåligt med lagerbilar just nu.

Men sidor som din finns det väl flera stycken av redan?

Eller missar jag något unikt på din?
Ja. For Norge så finner jeg flere biler. Skal se om jeg får til det samme for Sverige. Ser du på Norge på https://teslainventory.com/?title_status=Title-New så har han 38 biler. Jeg har 168.

Så er det mange i Norge som sier at de liker det enkle oppsettet. Men det er smak og behag ;)
Men problemet är att om man i Sverige ska köpa en från Norge så får man även lägga till både tull och moms. Sen så undrade han vad som är unikt med din jämfört med t ex. http://www.ev-cpo.com som också visar demobilar i alla länder.
Hei igjen.

Beklager at jeg ikke har svart tidligere. Jeg får ikke opp «notifications» fra det Svenske forumet. Vet ikke hvorfor!?

Men: hvis du sammenligner de andre sidene med mine så har ikke de med «Build to inventory» biler. Det har ikke så mye å si for Sverige da dere ikke har dette, men det har USA, GB, Tyskland, Norge, New Zeland og Australia.

Jeg har 1813 biler på min liste over biler fra USA. De andre har 60-80. Jeg har også bilder av hvordan de ser ut hvis man sitter på en desktop/laptop (ikke mobil) og blar nedover listen.

Jeg lager det for gøy og som et tillegg til de andre. Er bare ment som info og som et tilbud til den som vil bruke :)

Lasse
På vilket sätt har din sida detta men inte ev-cpo-com detta? Jag kan enkelt gå in och välja vilka tillbehör jag vill ha, inkluderat de som fanns tidigare men inte längre till skillnad från din som bara har nuvarande val.

Var står det att du har 1813 bilar i USA? Om jag går in på din sida och söker USA, både Model S och Model X så får jag 113 på din sida och 251 på ev-cpo.com
Bild

1327 :)
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av vigge50 »

nasatech skrev:
På vilket sätt har din sida detta men inte ev-cpo-com detta? Jag kan enkelt gå in och välja vilka tillbehör jag vill ha, inkluderat de som fanns tidigare men inte längre till skillnad från din som bara har nuvarande val.

Var står det att du har 1813 bilar i USA? Om jag går in på din sida och söker USA, både Model S och Model X så får jag 113 på din sida och 251 på ev-cpo.com
Bild

1327 :)[/quote]
Okej, såg det nu. Måste ha tryckt fel.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av bylund »

Ordningsfråga: Om ni ska klippa i texter, använd gärna förhandsgranskning så att citaten hamnar rätt. Blir rätt svårt att förstå vem som säger vad annars, och ovan ser det ut som att ni säger det den ni avser att citera säger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Bjelke »

Nu ligger det 7 st P85D på hemsidan :shock:
Jag vet inte hur länge jag kan stå emot det här alltså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
richo
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 feb 2017 23:32

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av richo »

Kollar också på dom 7 bilarna samt den billigare P85 för 609tkr. Vad tror ni om priserna till våren? Bilarna har lite mer mil och lite äldre. Tror ni man kan hitta en P85D för runt 600-650tkr till våren? Bilar med runt 10000 mil borde sjunka ganska mycket i pris tycker man?
HLR
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 okt 2017 21:15

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av HLR »

Surfaren skrev:
EV-CPO känns väldigt rörig, fungerar inget vidare i mobilen, och sorterar man på pris så tas ingen hänsyn till olika valutors olika värde.

Ingen av dom ger mig någon solid känsla av att dom vill hjälpa mig att hitta en bra bil för mig. För mig är det ganska uppenbart att dom båda byggts utifrån den data som finns att tillhandahålla, från en utvecklares perspektiv mer än från en vanlig bilspekulants perspektiv.
I hope English is Ok here. I would like to respond (I used Google Translate to translate posts into English).

I'm sorry EV-CPO "feels messy" but many people do like it a lot. In order to provide all the advanced searching and filtering features, it does require a more complex interface. If you want simple/non-messy, you can always use Tesla's own website. :)

The site actually does work well on mobile devices like tablets and phones in LANDSCAPE mode, but on smaller phones/devices, you might want to try the "Classic" version here: https://ev-cpo.com/classic (also use Landscape mode).

Also on EV-CPO, you can select multiple individual countries in Europe to compare and search for cars. You can add the "Euro Conversion" column to display all prices in Euro. And for countries that have VAT, there is a "VAT Reclaimable" filter to only include those cars. Having all these features does require the user interface to be more complex or "messy". Sorry about that, but I believe in function over being pretty, because that is what my users want or demand -- it gives them the most power to do complex filtering and searching in every possible option or feature.

Please let me know if you have any other questions about EV-CPO, I would like to help. Again, sorry for the English. If you don't allow that, I will stop. Thank you.


P.S. I have P85D with Plus suspension and Insane mode. It is awesome!
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Surfaren »

HLR skrev:
Please let me know if you have any other questions about EV-CPO, I would like to help. Again, sorry for the English. If you don't allow that, I will stop. Thank you.
English is fine. So you're the one behind the scenes of EV-CPO? Awesome!

I happen to be an interaction designer and I can see great potential for improvement of the user experience. Bild But this thread would run off topic if we continue here, maybe I could elaborate a bit over PM or email if you're interested? I appreciate the effort you put into the site of course, don't want you to think otherwise. Bild
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
HLR
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 okt 2017 21:15

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av HLR »

Surfaren skrev:
HLR skrev:
Please let me know if you have any other questions about EV-CPO, I would like to help. Again, sorry for the English. If you don't allow that, I will stop. Thank you.
English is fine. So you're the one behind the scenes of EV-CPO? Awesome!

I happen to be an interaction designer and I can see great potential for improvement of the user experience. Bild But this thread would run off topic if we continue here, maybe I could elaborate a bit over PM or email if you're interested? I appreciate the effort you put into the site of course, don't want you to think otherwise. Bild
Sure, PM would be good, or email is better -- hanklloydright -at- gmail. Thanks.

-Hank
Användarvisningsbild
AVIONIX
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 31 mar 2016 08:03
Ort: Östersund

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av AVIONIX »

Brukar det svänga mycket med hur många demobilar det ligger på hemsidan? Jag tycker det känns som det tunnats ut väldigt på senaste tiden. Just nu ligger ingen Model S på sidan.. Har Tesla en uppgradering av MS på gång så det är därför dom vill sälja ut? Kanske i samband med att dom tar bort rabatten vid köp med referenskod..
Tesla Model S75D
Tesla Model 3 LR AWD
Hyundai IONIQ Electric
Renault Zoe
Nissan Leaf
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Surfaren »

Ja, det brukar gå upp och ner i antal demobilar till salu. Det har hänt förr att dom tagit slut, men det är inte så vanligt. Vad det beror på kan vi nog bara spekulera i.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Hyted »

AVIONIX skrev:
Brukar det svänga mycket med hur många demobilar det ligger på hemsidan? Jag tycker det känns som det tunnats ut väldigt på senaste tiden. Just nu ligger ingen Model S på sidan.. Har Tesla en uppgradering av MS på gång så det är därför dom vill sälja ut? Kanske i samband med att dom tar bort rabatten vid köp med referenskod..
Jag tror det såldes väldigt mycket bilar vid kvartalsslutet och att det därför är lite tunt än.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1492
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Måste vara Model 3 som spökar, ofattbart att dom kan sätta sig i denna sits, två sista månaderna på året utan försäljning/leverans.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Skriv svar