Priserna på Teslas demobilar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Surfaren »

Tesla har ca 20 demobilar till salu för tillfället: https://www.tesla.com/sv_SE/new

Förutom en P85D och en 70D så är alla P90D med eller utan Ludicrous. Jag bestämde mig för att göra en liten genomgång av priserna på dessa bilar och dela med mig av. Jag har jämfört med nypriserna på motsvarande nybeställning idag, då jag inte vet exakta beställningsdatum för bilarna och vilka priser som gällde då. Vi kan se en tydlig skillnad i mängden rabatt Tesla ger för dessa bilar gällande före och efter facelift. Men tittar man på rabatten per km på mätaren så blir iaf inte jag klokare...

Håll till godo. Jag kan även nämna att enligt sidan ovan så gäller värvningsrabatt 8000 även för demobilarna. Behöver ni rabattkod kan jag bistå. ;)

Bäst rabatt får man för en välutrustad P90D med 7871 km på mätaren. Några av bilarna med facelift har så lite rabatt att jag skulle rekommendera nybeställning istället, även om man är ute efter just den specen.
Tesla-demobilar.png
Jag har inte själv provat Ludicrous ännu men tänkte det var bäst att bilda mig en uppfattning om detta innan jag ens överväger en provkörning. :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Leo »

Dessutom är de nog ganska "hårt körda" om man tycker att det är något att väga in. Vissa har ju även fysiskt slitage (däck, fälgar, säten mm) och repor som Tesla väljer att inte åtgärda.

Kan ju vara såna saker som de vägt in vid prissättningen också utöver km och ålder.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Johnny_B »

Klart man blir köpsjuk på en P90DL med 2,1k på mätaren för ca 1 225'. Suck.
85D Referrallänk: http://---
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av +46 »

Bra sammanställning!
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av leiflodde »

Jag har haft min bil inne på service/fix 3 ggr och fått P85+, 90D samt P90DL som lånebilar och en av dess :D körde jag säker 20-30st 0-200km/h och ganska aktivt, så jag kan tycka att bilen längst upp med 40 800:- i rabatt känns för lite minst det dubbla annars en ny.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Niclas »

Hade P90D (utan L) VIN122265 där det står i specen att den är utrustad med Hifi sound, men det hade den inte IRL. Dessutom var sätena rejält slitna trots bara ca 700 mil.
Därav den kraftiga rabatten?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Niclas »

Stämmer det verkligen att man inte får supermiljöbilspremien om man köper demobilar? Det står ju på deras sida att man får det?!?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Niclas »

Jag tror nog att den stora skillnaden i rabatt beror på olika nypriser, samt facelift eller ej.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av bat »

Niclas skrev:
Stämmer det verkligen att man inte får supermiljöbilspremien om man köper demobilar? Det står ju på deras sida att man får det?!?
Det får man men i vissa fall har den redan betalats ut till Tesla men då drar de av den från priset.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Niclas »

bat skrev:
Niclas skrev:
Stämmer det verkligen att man inte får supermiljöbilspremien om man köper demobilar? Det står ju på deras sida att man får det?!?
Det får man men i vissa fall har den redan betalats ut till Tesla men då drar de av den från priset.
Hur vet man det då?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Bjelke »

Håller med, bra sammanställning :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av bylund »

Niclas skrev:
bat skrev:
Niclas skrev:
Stämmer det verkligen att man inte får supermiljöbilspremien om man köper demobilar? Det står ju på deras sida att man får det?!?
Det får man men i vissa fall har den redan betalats ut till Tesla men då drar de av den från priset.
Hur vet man det då?
Man kan kolla om bilen tagits i trafik. Har den körts på saluvagnsskyltar torde supermiljöbilspremien betalas ut till den som köper den och tar den i trafik första gången. Eller så frågar man Tesla om man nu är intresserad av en viss bil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av 18650 »

Leo skrev:
Dessutom är de nog ganska "hårt körda" om man tycker att det är något att väga in. Vissa har ju även fysiskt slitage (däck, fälgar, säten mm) och repor som Tesla väljer att inte åtgärda.

Kan ju vara såna saker som de vägt in vid prissättningen också utöver km och ålder.
Jag skulle kunna tänka mig 4st nya däck och en polering för 322100kr i rabatt :roll: Andra kan verkligen absolut inte tänka sig det. :cry:
BMW i3 REX i väntan på Model3
Elbilspappan
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 maj 2016 13:40
Ort: YSTAD

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Elbilspappan »

Surfaren skrev:
Jag har inte själv provat Ludicrous ännu men tänkte det var bäst att bilda mig en uppfattning om detta innan jag ens överväger en provkörning. :D
Jag nöjer mig med en 70D, den räcker för mig. Dock är priset på en P90D intressant.
Lånade en 70D fredag till måndag och alla som fick testköra tyckte att den var tillräckligt snabb.
Jag har kört P90DL några gånger och den är helt otroligt snabbt, det känns verkligen i magen!

Blir en 70D om jag inte orkar vänta på Model 3.

Körde en Svart P90DL för ca två veckor sedan, gillade verkligen luftfjädringen och inställningarna för ratten osv.

Bild
Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Surfaren »

Niclas skrev:
Stämmer det verkligen att man inte får supermiljöbilspremien om man köper demobilar? Det står ju på deras sida att man får det?!?
Var står det att man får premien för demobil, även om Tesla redan tagit bilen i bruk och fått pengarna? Jag säger inte att det inte är så, men jag har inte sett nån klar uppgift om att så är fallet så jag valde att räkna alla priserna utan premieutbetalning.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av bat »

Surfaren skrev:
Niclas skrev:
Stämmer det verkligen att man inte får supermiljöbilspremien om man köper demobilar? Det står ju på deras sida att man får det?!?
Var står det att man får premien för demobil, även om Tesla redan tagit bilen i bruk och fått pengarna? Jag säger inte att det inte är så, men jag har inte sett nån klar uppgift om att så är fallet så jag valde att räkna alla priserna utan premieutbetalning.
Jag köpte en demo-bil och det var lite osäkert från Teslas sida om miljöpremie var utplockad eller inte för de olika objekten de hade tillgängliga. Det var dock ingen diskussion om att det var jag som skulle få premien oavsett om Teslat hade begärt ute den sedan tidigare eller inte. Säljaren kunde inte se i sina system om det var gjort utan fick kolla med någon specifik person inom Tesla för de olika objekten. Alla priser jag fick från dem var utan någon miljöbilspremie borträknad.

Det är ju en rätt enkel/snabb process att ta ut premien själv men det är ju ännu enklare om Tesla redan gjort det. Man slipper också eventuell oro att statliga pengapotten ska hunnit ta slut.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av jjmaskin »

Jag fick premien utbetald av Tesla ca 6 mån gammal bil. ca 875000:- minus 40000:- för en bil som gått 350 mil för ett år sedan 85:a med allt utom barnstolar. Jag ångrar bara att jag inte köpte två.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av bullen »

Jag köpte en bil som först varit demo, sedan ägd av en bilhandlare i 2 mån. Jag dealede med handlaren o fick ut premien från Tesla efter nästan ett halvår.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Surfaren »

Ok, då blir det en ny kolumn och lite nya resultat för rabatt och rabatt/km:
tesla-demobilar.png
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Surfaren »

Det verkar som att Tesla har nåt system för att automatiskt uppdatera mätarställning och pris för sina demobilar. Jag har sett siffrorna uppdateras dagligen i flera dagar i rad.

De två dyraste P90DL har försvunnit och det har tillkommit en 75 och en 60, båda med exakt 0 kronor i rabatt. Blir intressant att se om dessa säljs för detta pris öht.
tesla-demobilar.png
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av grenhall »

Surfaren skrev:
Det verkar som att Tesla har nåt system för att automatiskt uppdatera mätarställning och pris för sina demobilar. Jag har sett siffrorna uppdateras dagligen i flera dagar i rad.

De två dyraste P90DL har försvunnit och det har tillkommit en 75 och en 60, båda med exakt 0 kronor i rabatt. Blir intressant att se om dessa säljs för detta pris öht.
tesla-demobilar.png
Det blir nog svårt att sälja så sjukt skralt utrustade bilar. De har ju inget extra förutom NG-säte.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av bylund »

Märkligt att det inte listas lite flexiblare vad gäller batteristorlek och AP. Dessa är ju bara mjukvara, så man borde ju kunna få lägga till AP till fabrikspris t ex.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av vigge50 »

Tydligen ska det vara ett prisfall på bilar utan faxe-lift, kan du kanske uppdatera tabellen :D
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Surfaren »

vigge50 skrev:
Tydligen ska det vara ett prisfall på bilar utan faxe-lift, kan du kanske uppdatera tabellen :D
Det var det redan innan, som du kan se i de tabeller jag laddat upp innan. Men jag har uppdaterat igen nu, eftersom priserna på Teslas demobilar är ett rörligt mål.
tesla-demobilar-20160827.png
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Priserna på Teslas demobilar

Inlägg av Surfaren »

Tesla har nu hela 44 bilar i lager i Sverige, enligt hemsidan. Jag ska försöka uppdatera min tabell snarast, men jag hoppas ni har överseende då det rasslat in många nya bilar på bara några dagar. Nu är det också mer varierande versioner, med många 70, 75(D) och 90D.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Skriv svar