Range mode

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Range mode

Inlägg av Datordoktorn »

Har använt min bil i range mode i princip hela tiden under de 1000 milen jag kört. Huvudsakligen för att jag läste mig till att den bara påverkar effekten i klimatanläggningen, inte motereffekt eller vridmoment. Det nämns åtminstone inget i manualen om att det skulle påverka något annat än klimatanläggningen. En annan fördel är ju att utan range mode låter kylkompressorn rätt rejält utanför bilen de första 5 minuterna när den går för fullt för att kyla kupén snabbast möjligt.

Men, nu när jag läste Tibors krönika om automotorsports svenska räckviddstest av Teslan fick jag uppfattningen att även motoreffekt och/eller vridmoment begränsas i range mode...?

Någon som VET hur det ligger till med det här? Och japp, jag känner till att det är mer vrid och effekt i performancemodellen..... ;)
Men å andra sidan, jag får ju senaste uppdateringarna i programvaran snabbare än vissa performanceägare.... ;) ;)
1.65.15 landande idag.
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

http://---
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Range mode

Inlägg av Kilowatt »

Nu är jag inte någon expert här på något sätt, och jag kan vara ute och cykla.

Men om "range mode" avser även laddningen (=ladda upp så fullt som det går) så är det inte att rekommendera att alltid ladda fullt. Det skulle, enligt säljare på Tesla, komma att påverka batteriets livslängd?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Range mode

Inlägg av hybris »

Range mode påverkar inte effekten. Det är luftvärmepumpen etc. Jag har kört i range mode och märker ingen skillnad i effekt... Kan ha fel men...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Range mode

Inlägg av hybris »

Däremot blir det dag och natt gällande värme/kyla i bilen med/utan range mode. På vintern är range mode bra tillsammans med värme i säten... Den kombinationen är bättre än att köra värmen för fulllt... Sedan som alltid hastigheten ör viktigare än allt annat...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Range mode

Inlägg av Kilowatt »

Det skulle vara intressant att se en effektförbrukningskurva baserat på hastighet? Borde inte vara så svårt att räkna ut antar jag om man har siffror på luftmotståndet?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Range mode

Inlägg av Datordoktorn »

Kilowatt skrev:
Nu är jag inte någon expert här på något sätt, och jag kan vara ute och cykla.

Men om "range mode" avser även laddningen (=ladda upp så fullt som det går) så är det inte att rekommendera att alltid ladda fullt. Det skulle, enligt säljare på Tesla, komma att påverka batteriets livslängd?
Med range mode avsåg jag just den för effektförbrukningen. Laddar batteriet fullt gör jag aldrig, det mår väl egentligen inga batterier bra av dessutom eliminerar ju det all form av regenerering första milen så det är rent slöseri.

Inställningen för batteriets laddningsgrad benämns väl som "daily" eller "trip" mode, åtminstone i appen?
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

http://---
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Range mode

Inlägg av TiborBlomhall »

Datordoktorn skrev:
Men, nu när jag läste Tibors krönika om automotorsports svenska räckviddstest av Teslan fick jag uppfattningen att även motoreffekt och/eller vridmoment begränsas i range mode...?
Jag som tyckte jag var tydlig: "Model S Range Mode påverkar mest bara hur batterierna värms men inte bilens prestanda. Även AC/värme påverkas bara i början"
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Range mode

Inlägg av hybris »

aC/värme påverkas rejält. Det är dag och natt med/utan range mode. Utan range mode är den mycket snabbare att reglera och det är inte bara i början
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 960
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Range mode

Inlägg av Segelflygaren »

Jag skulle veta vad skillnaden när det gäller uppvärmningen av batterierna egentligen innebär?
Sänks effekten, förkortas batteriernas livslängd eller?
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Range mode

Inlägg av ermase »

Har försökt läsa på vad range mode gör gällande batteritemperaturen, men hittar inget säkert svar. När jag läser detta forum får jag känslan av att åsikten är att med Range mode "on" så stängs eller begränsas batteriets uppvärmning men om jag läser Amerikanska forum så är budskapet det motsatta, Range mode"on" höjer batteritemperaturen. Jag har läst att med Range mode "on" så sätts batteritemperaturen till 40 grader och med Range mode "off" till 30 grader. Är det någon som vet vad som är rätt? Eller är båda rätt? När det är kallt ute så värms batterierna mindre med Range mode "on" och när det är varmt ute så kyls batterierna mindre med Range mode "on"?
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Range mode

Inlägg av GiGurra »

Jag har testat range-mode senaste dagarna och kan konstatera att det ser ut att hjälpa en hel del om man inte kan ladda hemma.

Precis som andra skrivit här tidigare så begränsas uppvärming i både kupé och batteri vid kallstart.

Förbrukningspeaken i början av resor blir klart mindre, och i alla fall jag kommer märkbart längre. Men kan du ladda och preheata hemma så strunta i läget. Jag gissar att det också sliter på batteriet mer (använder det själv i väntan på att kunna ladda hemma)
P85D
Inlägg: 22
Blev medlem: 01 jan 2015 11:07

Re: Range mode

Inlägg av P85D »

Teslabjørn om range mode

Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Range mode

Inlägg av ermase »

Haha, TeslaBjörn verkar lika förvirrad som jag, han verkar han läst samma källor. Först förklarar han ingående att Range mode on stänger av Battery heating (0 kW istället för 6 kW) men i slutet pratar han om att "Range mode on" värmer batteriet för ett varmt batteri ger bättre range. Slutsatsen han gör att han ska sluta med "Range mode on" för att inte få för varmt batteri och på så sätt spara livslängden på batteriet....... TeslaBjörn gjorde tyvärr inge klokare :roll:

Min gissning är fotfarande:
När batteriet är kallt så värms batterierna mindre med "Range mode on" och omvänt när batteriet är varmt ute så kyls batterierna mindre med "Range mode on"
Min slutsats är därför så länge batteriet är kallt så är det bättre för batteriet med "Range mode on" men så fort batteriet behöver kylning så bör man sätta "Range mode off" för att undvika degradering av batteriet. Hur man nu ska kunna veta när batteriet är uppe i rätt temperatur :D
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Range mode

Inlägg av GiGurra »

ermase skrev:
Haha, TeslaBjörn verkar lika förvirrad som jag, han verkar han läst samma källor. Först förklarar han ingående att Range mode on stänger av Battery heating (0 kW istället för 6 kW) men i slutet pratar han om att "Range mode on" värmer batteriet för ett varmt batteri ger bättre range. Slutsatsen han gör att han ska sluta med "Range mode on" för att inte få för varmt batteri och på så sätt spara livslängden på batteriet....... TeslaBjörn gjorde tyvärr inge klokare :roll:

Min gissning är fotfarande:
När batteriet är kallt så värms batterierna mindre med "Range mode on" och omvänt när batteriet är varmt ute så kyls batterierna mindre med "Range mode on"
Min slutsats är därför så länge batteriet är kallt så är det bättre för batteriet med "Range mode on" men så fort batteriet behöver kylning så bör man sätta "Range mode off" för att undvika degradering av batteriet. Hur man nu ska kunna veta när batteriet är uppe i rätt temperatur :D
Jag har kört samma 2x40 km nu i flera veckor, och kan konstatera att kupé- och batteriuppvärmningen går klart trögare med range mode on. Det är enkelt att se att batteriet inte värms lika fort iom att den gula streckade regen-markeringen tar betydligt längre tid på sig att försvinna med range mode on.
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Range mode

Inlägg av ermase »

GiGurra skrev:
Jag har kört samma 2x40 km nu i flera veckor, och kan konstatera att kupé- och batteriuppvärmningen går klart trögare med range mode on. Det är enkelt att se att batteriet inte värms lika fort iom att den gula streckade regen-markeringen tar betydligt längre tid på sig att försvinna med range mode on.
Vad kör du för bil GiGurra? Model S 75D - 17? Dina observationer verkar stämma med vad de flest berättar här på forumet. Vi lever i ett kallt land så normalt behöver batteriet värmas i Sverige i alla fall till en början. Det är skillnad i södra Kalifornien där är det säkerligen kylning av batteriet som gäller tämligen omgående.

En test man kanske skulle kunna göra är att med lika olika förutsättningar kan åka till en Superchager. Om jag fattat rätt så fungerar det inte så bra att ladda i en superchager om batteriet är för kallt eller för varmt. Om man startar med kallt batteri och provar att köra med "range mode on" till en superchager några gånger och varje gång lite olika långt så kanske man kan lista ut hur lång tid batteriet behöver för att nå "rätt" temperatur med "range mode on". Självklart beroende av utetemperatur och körstil men en indikation borde man kunna få i alla fall. Nu har jag ingen Tesla själv ännu :? men nästa vecka kanske :D.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Range mode

Inlägg av mati »

Jag har också testat de senaste veckorna. Jag har inte använt range mode på över ett år, men nu skulle jag testa.
Förbrukningstoppen i början är klart lägre. Men det tar bokstavligen evigheter för batteriet att komma upp i temperatur. Snittförbrukningen blir dock avsevärt lägre, antagligen pga den lägre toppen i början.
Kupétemperaturen är skillnad mot förr. Anledningen till att jag aldrig har använt range mode senaste året var att jag helt enkelt satt och frös i bilen. Nu är det inte så längre. Det kan bli imma på rutorna men värmen är okej, inga kalla fötter längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Range mode

Inlägg av Remuz »

Jag kör alltid med range mode när jag lallar runt Stockholm, men när vi åker långt och behöver suc använder jag det inte. Batteriet är ofta kallt när man kommer till suc med range mode och då tar det oändligt lång tid att få upp effekt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Range mode

Inlägg av GiGurra »

ermase skrev:
GiGurra skrev:
Jag har kört samma 2x40 km nu i flera veckor, och kan konstatera att kupé- och batteriuppvärmningen går klart trögare med range mode on. Det är enkelt att se att batteriet inte värms lika fort iom att den gula streckade regen-markeringen tar betydligt längre tid på sig att försvinna med range mode on.
Vad kör du för bil GiGurra? Model S 75D - 17? Dina observationer verkar stämma med vad de flest berättar här på forumet. Vi lever i ett kallt land så normalt behöver batteriet värmas i Sverige i alla fall till en början. Det är skillnad i södra Kalifornien där är det säkerligen kylning av batteriet som gäller tämligen omgående.

En test man kanske skulle kunna göra är att med lika olika förutsättningar kan åka till en Superchager. Om jag fattat rätt så fungerar det inte så bra att ladda i en superchager om batteriet är för kallt eller för varmt. Om man startar med kallt batteri och provar att köra med "range mode on" till en superchager några gånger och varje gång lite olika långt så kanske man kan lista ut hur lång tid batteriet behöver för att nå "rätt" temperatur med "range mode on". Självklart beroende av utetemperatur och körstil men en indikation borde man kunna få i alla fall. Nu har jag ingen Tesla själv ännu :? men nästa vecka kanske :D.
S 90D 16 (AP1, Facelift)

Ja precis - korta sträckor är det inte värt att tokvärma bilen/batteriet på. Det drar bara en massa ström som förberedelse på längre resa... som ändå inte blir av :). Range mode gör helt enkelt att korta sträckor vintertid inte drar så jättemkt.

Men jag har t.ex. ingen koll på hur mkt det sliter på batteriet. Jag tycker dock att kupéuppvärmningen blir betydligt behagligare med range mode and normalläget, som blir som värsta bastun ^^.

Mitt ladduttag installeras nästa vecka och då kommer jag nog inte längre bry mig så mkt om range mode, utan pre-heata i full fart.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Range mode

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Jag kör alltid med range mode när jag lallar runt Stockholm, men när vi åker långt och behöver suc använder jag det inte. Batteriet är ofta kallt när man kommer till suc med range mode och då tar det oändligt lång tid att få upp effekt
Fast om du kör långt ska det ju egentligen inte spela någon roll. Jag körde till Tyskland förra veckan, hela vägen med range mode on. SuC var inga problem, det gick att ladda med 110kW precis som vanligt. Första stoppet var efter 25 mil på vägen ner och efter 15 mil på hemvägen. Enda gången SuC vägrade att ge kräm var när jag hade hamnat på 8% soc. Då slöladdade den med mindre än 50kW tills batteriet äntligen kom över 10%, men det har ingenting med tempen att göra såvitt jag förstår det. Det är by design.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 248
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

Re: Range mode

Inlägg av ermase »

@GiGurra
Självklart ska man pre-heata, det tror jag inte sliter på batteriet. Sen tror jag, som sagt, att det inte är kyla som degenererar ett batteriet utan det är värme. Därför borde Range mode on vara bra för batteriet så länge batteriet är kallt. Nackdelen med ett kallt batteri är troligen att full effekt inte går att få ut. Intressant Mati att efter en längre körning så fungerar SuC trots att range mode är on, borde tyda på att batteriet värms i tillräcklig omfattning för att nå "optimal" arbetstemperatur, fråga är väl bara om/när batteriet blir för varmt med Range mode on, vilket de tydligen har uppmätt i USA. I det reportaget jag såg så fick de problem med SuC för att batteriet var för varmt när range mode var on.
Optimalt kanske blir första typ 30-60 min Range mode on beroende på väder (temp) därefter range mode off för att inte riskera att batteriet blir för varmt. Ungefär som rattmuff på och av :geek:
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Range mode

Inlägg av GiGurra »

ermase skrev:
@GiGurra
Självklart ska man pre-heata, det tror jag inte sliter på batteriet. Sen tror jag, som sagt, att det inte är kyla som degenererar ett batteriet utan det är värme. Därför borde Range mode on vara bra för batteriet så länge batteriet är kallt. Nackdelen med ett kallt batteri är troligen att full effekt inte går att få ut. Intressant Mati att efter en längre körning så fungerar SuC trots att range mode är on, borde tyda på att batteriet värms i tillräcklig omfattning för att nå "optimal" arbetstemperatur, fråga är väl bara om/när batteriet blir för varmt med Range mode on, vilket de tydligen har uppmätt i USA. I det reportaget jag såg så fick de problem med SuC för att batteriet var för varmt när range mode var on.
Optimalt kanske blir första typ 30-60 min Range mode on beroende på väder (temp) därefter range mode off för att inte riskera att batteriet blir för varmt. Ungefär som rattmuff på och av :geek:
Bra info! - men jag måste ha skrivit något otydligt för jag ville aldrig påstå att pre-heat var skadligt på något sätt.. :)
Utan pre-heat så tar det ca 40-50 minuter för mig med range mode på att "värma bort" regen-begränsningen/streckade gula linjen vid strax över 0 ºC.
Slår man av range mode skulle jag säga att batteriet värms minst dubbelt så snabbt.
Användarvisningsbild
davbod
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jun 2017 19:18
Ort: Helsingborg

Re: Range mode

Inlägg av davbod »

och den intressanta följdfrågan blir då såklart, hur många km vinner man på att köra med Range Mode ON?
Jag har på långresor inte märkt någon större skillnad (kanske 5%) medan på korta sträckor känns som om batteriet kan var längre, men då har jag ju hellre varmt i kupén snabbt eftersom jag har nära hem till laddning!
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Range mode

Inlägg av GiGurra »

Jag använder range mode mest för att jag inte fått mitt ladduttag hemma än. Inte så mkt kräm som går åt i onödan för att värma upp under kortare resor. Kan inte se att jag skulle använda det under länge resor eller bli panik av att dra 10-20% mer el under vinterhalvåret sen när jag slutar använda det :).
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Range mode

Inlägg av Monark1954 »

mati skrev:
Remuz skrev:
Jag kör alltid med range mode när jag lallar runt Stockholm, men när vi åker långt och behöver suc använder jag det inte. Batteriet är ofta kallt när man kommer till suc med range mode och då tar det oändligt lång tid att få upp effekt
Fast om du kör långt ska det ju egentligen inte spela någon roll. Jag körde till Tyskland förra veckan, hela vägen med range mode on. SuC var inga problem, det gick att ladda med 110kW precis som vanligt. Första stoppet var efter 25 mil på vägen ner och efter 15 mil på hemvägen. Enda gången SuC vägrade att ge kräm var när jag hade hamnat på 8% soc. Då slöladdade den med mindre än 50kW tills batteriet äntligen kom över 10%, men det har ingenting med tempen att göra såvitt jag förstår det. Det är by design.
Får fortfarande intrycket att range mode on minskar laddhastighet vid lågt effektuttag och lägre utetemperatur trots långa körsträckor. Vi körde 25 mil i snitt 90 km vid strax under noll grader, range mode on. Nästa tur till samma Chademo laddare med range mode off och kallare ute fick vi 5 kW högre laddeffekt.
35 eller drygt 40 KW spelar viss roll på restid.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare
Inlägg: 187
Blev medlem: 27 aug 2017 10:18
Ort: Göteborg

Re: Range mode

Inlägg av Yrsir »

Jag testade precis range mode fram och tillbaka till jobbet, 9 km körsträcka. Med range mode fick jag 220 wh/km. Utan range mode 307 wh/km. Det är ju nästan 30 % mer energiförbrukning! -2 grader i Göteborg vid testet.
Skriv svar