Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare Kirre » 08 sep 2016 08:49

Efter TCS-lunchen igår på Rissne Gård (mkt trevligt, stort tack!) stannade jag till på SuC Upplands Väsby och laddade till SoC 100%.
Resultaten är ganska intressanta.
Min Tesla är som sagt en 70D med ett strypt 75kWh batteri.

Tillgängliga kWh på batteriet är enligt appen TM-Spy 73 kWh.
Vid 100% SoC ((State of Charge) enligt bilen) kan jag utnyttja 95,5% (SoC enligt appen) av 73%, dvs 69,7 kWh. Mao riktigt nära de utlovade 70 kWh! Även 73kWh tillgängliga för 75kWh är ju riktigt bra.
Dessutom kan vi nu tryggt säga att Tesla har kapat batteriet på toppen. Att ladda t.ex en strypt 60/60D till 100% bör mao inte skada batteriet.

Det man också kan konstatera (och döda div myter på framförallt det amerikanska forumet…) är att de enskilda cellerna har spänning runt 4,2V och inget annat.


En annan intressant iakttagelse (förvisso delvis teoretisk ;-) );
Jag hade min Tesla på service och fick då en P85+ med 21” hjul som lånebil. Passade på att mäta förbrukningen för båda bilarna Uppsala - Upplands Väsby och tillbaka. Vädret var i princip identiskt (sol, 24c, svag vind) för båda modellerna och jag försökte köra så lika som möjligt med farthållaren på 122km/h på motorvägen. Både på E4an och inne i Uppsala var trafiken likvärdig.

Förbrukningen för P85+ med 21” hjul blev 226 Wh/km och för min 70D med 19” blev den 198 Wh/km.

Enligt Sondells tidigare mätningar snittar ett 85kWh batteri ca 76,5 kWh tillgängliga.
När man räknar fram en räckvidd baserat på dessa värden och körstil kommer man ca 352km med min 70D, och 339km med den P85+ jag lånade. Om man då teoretiskt extraherar dessa siffror för både 60D och 75D, vilket borde vara relevant även i praktiken då vikt och batteri är detsamma, och utgår från att man har 73kWh tillgängliga i 75D samt 59,5 i 60D, blir resultatet följande:

Räckvidd P85+: 339 km
Räckvidd 75D: 367 km (ca 8% längre räckvidd)
Räckvidd 70D: 352 km (ca 4% längre räckvidd)
Räckvidd 60D: 301 km (ca 11% kortare räckvidd)

osäkerhetsfaktorn här är de större hjulen på P85? Enligt Teslas räckviddskalkylator ca 10km sämre räckvidd.

Imho verkar en ny 60D vara ett riktigt bra köp jämfört med en begagnad, med räckvidd som ligger jämförelsevis inte mycket under vad en P85 kan prestera. Sedan har man ju underhållningsvärdet av prestandan med en P85+ som säkert är värt en hel del :)
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 07 okt 2015 13:50
Ort: Uppsala
Referralkod: eric2944

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare Laponia » 08 sep 2016 09:29

Intressant...! Bra jobbat, Kirre. Nu väntar vi bara på att någon med en 60D kan bekräfta dina beräkningar...
Värt att tänka på är att du låg i hög motorvägsfart, vid 90-100 bör räckvidden bli betydligt längre.
Senast redigerad av Laponia 08 sep 2016 09:37, redigerad totalt 1 gång.
S60D uttagen okt. 2016
Användarvisningsbild
Laponia
Teslaägare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 aug 2015 15:05

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare HelectriC » 08 sep 2016 09:35

73 av 75 tillgängligt? Då är det alltså en väldigt liten bricking i botten? Det har väl varit betydligt mer tidigare? Har det med förbättrad cellkemi att göra att man kan undvika så stora marginaler?
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2, M3 SR+
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 7471
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare +46 » 08 sep 2016 10:32

Låter onekligen som Tesla håller på att "döda" 85/90 D all den stund som man inte är beredd att betala mycket extra för lite bättre prestanda...
Min bil (S85D, uttagen 15-06-10) har nu gått 2 512 mil (varav cirka 7 månader med Nokia 8 dubbdäck). Total förbrukning med sommar & vinterdäck på 19' originalfälgar = 193 Wh/km
Nöjd ägare till en röd S85D. Inköpt ny och i trafik sedan juni 2015.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
 
Inlägg: 1262
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare danni » 08 sep 2016 17:47

+46 skrev:Låter onekligen som Tesla håller på att "döda" 85/90 D all den stund som man inte är beredd att betala mycket extra för lite bättre prestanda...
Min bil (S85D, uttagen 15-06-10) har nu gått 2 512 mil (varav cirka 7 månader med Nokia 8 dubbdäck). Total förbrukning med sommar & vinterdäck på 19' originalfälgar = 193 Wh/km


Impregnerande! Min 85D har sen i oktober gått 2000 mil och ligger på runt 220 i snitt. Lite större andel vinterkörning i det uppenbarligen, men ändå.
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
 
Inlägg: 7032
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: danni1257

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare sondell » 09 sep 2016 07:32

HelectriC skrev:73 av 75 tillgängligt? Då är det alltså en väldigt liten bricking i botten? Det har väl varit betydligt mer tidigare? Har det med förbättrad cellkemi att göra att man kan undvika så stora marginaler?



Det är 4 kWh där med tror jag. Nya 75D är uppmätta till 74+4 kWh. 85D till 79+4 kWh. Har jag ju skrivit i din gamla tråd tidigare ;). Skiljer alltså 5 kWh på dessa. Men 10 på bilmärkningen...

Kirre. Vad menar du med att du är säker på att det laddas till 4.20V (alltså ingen buffer i toppen)? Det har iof varit säkert länge sedan folk började mäta själva. Men det jag undrar är om du också fick 4.20V på din? För i så fall ligger ju strypningen i botten och inte i toppen.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
 
Inlägg: 336
Blev medlem: 27 jun 2014 22:35

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare HelectriC » 09 sep 2016 07:36

sondell skrev:
HelectriC skrev:73 av 75 tillgängligt? Då är det alltså en väldigt liten bricking i botten? Det har väl varit betydligt mer tidigare? Har det med förbättrad cellkemi att göra att man kan undvika så stora marginaler?



Det är 4 kWh där med tror jag. Nya 75D är uppmätta till 74+4 kWh. 85D till 79+4 kWh. Har jag ju skrivit i din gamla tråd tidigare ;). Skiljer alltså 5 kWh på dessa. Men 10 på bilmärkningen...

Kirre. Vad menar du med att du är säker på att det laddas till 4.20V (alltså ingen buffer i toppen)? Det har iof varit säkert länge sedan folk började mäta själva. Men det jag undrar är om du också fick 4.20V på din? För i så fall ligger ju strypningen i botten och inte i toppen.


haha, har lite svårt att hålla koll på alla trådar och info som sköljer över en ;)
hur som helst så är alltså skillnaden mellan 75 och 85 mer en badgefråga än faktisk skillnad vilket är intressant.
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2, M3 SR+
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 7471
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare Kirre » 09 sep 2016 08:05

sondell skrev:
HelectriC skrev:73 av 75 tillgängligt? Då är det alltså en väldigt liten bricking i botten? Det har väl varit betydligt mer tidigare? Har det med förbättrad cellkemi att göra att man kan undvika så stora marginaler?



Det är 4 kWh där med tror jag. Nya 75D är uppmätta till 74+4 kWh. 85D till 79+4 kWh. Har jag ju skrivit i din gamla tråd tidigare ;). Skiljer alltså 5 kWh på dessa. Men 10 på bilmärkningen...

Kirre. Vad menar du med att du är säker på att det laddas till 4.20V (alltså ingen buffer i toppen)? Det har iof varit säkert länge sedan folk började mäta själva. Men det jag undrar är om du också fick 4.20V på din? För i så fall ligger ju strypningen i botten och inte i toppen.



Sorry, glömde ange det. Snittspänningen vid SoC 100% (bilen) och 95,5% (TM-Spy) var ca 4,1V. Låg också till grund för mitt antagande. Dock, om laddningen bara går upp till 95,5% SOC, borde då inte strypningen ligga vid toppen? Om den låg i botten borde väl både bilen och appens SoC landa på typ 100%?
Annan fråga, hur kan man mäta/räkna ut brickningen?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 07 okt 2015 13:50
Ort: Uppsala
Referralkod: eric2944

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav vigge50 » 09 sep 2016 08:14

Kirre skrev:
sondell skrev:
HelectriC skrev:73 av 75 tillgängligt? Då är det alltså en väldigt liten bricking i botten? Det har väl varit betydligt mer tidigare? Har det med förbättrad cellkemi att göra att man kan undvika så stora marginaler?



Det är 4 kWh där med tror jag. Nya 75D är uppmätta till 74+4 kWh. 85D till 79+4 kWh. Har jag ju skrivit i din gamla tråd tidigare ;). Skiljer alltså 5 kWh på dessa. Men 10 på bilmärkningen...

Kirre. Vad menar du med att du är säker på att det laddas till 4.20V (alltså ingen buffer i toppen)? Det har iof varit säkert länge sedan folk började mäta själva. Men det jag undrar är om du också fick 4.20V på din? För i så fall ligger ju strypningen i botten och inte i toppen.



Sorry, glömde ange det. Snittspänningen vid SoC 100% (bilen) och 95,5% (TM-Spy) var ca 4,1V. Låg också till grund för mitt antagande. Dock, om laddningen bara går upp till 95,5% SOC, borde då inte strypningen ligga vid toppen? Om den låg i botten borde väl både bilen och appens SoC landa på typ 100%?
Annan fråga, hur kan man mäta/räkna ut brickningen?

Om ett år så gör du samma test och jämför hur många kWh du får i batteriet och jämför sedan siffrorna så ser du hur mycket du har förlorat.
vigge50
 
Inlägg: 5562
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Borlänge

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare Kirre » 09 sep 2016 08:16

Gjorde dock precis en annan intressant iakttagelse som motsäger mina antaganden om att allt ligger i toppen.
När bilen var ny hade jag en rated range på 455 km vid SoC 100%. Nu efter 660 mil har jag 452 km. Varför har mitt batteri då försämrats? Rated range ska väl inte ha något att göra med yttre påverkan?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 07 okt 2015 13:50
Ort: Uppsala
Referralkod: eric2944

Nästa

Återgå till Model S

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Oktavos och 10 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.