Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av Kirre »

Efter TCS-lunchen igår på Rissne Gård (mkt trevligt, stort tack!) stannade jag till på SuC Upplands Väsby och laddade till SoC 100%.
Resultaten är ganska intressanta.
Min Tesla är som sagt en 70D med ett strypt 75kWh batteri.

Tillgängliga kWh på batteriet är enligt appen TM-Spy 73 kWh.
Vid 100% SoC ((State of Charge) enligt bilen) kan jag utnyttja 95,5% (SoC enligt appen) av 73%, dvs 69,7 kWh. Mao riktigt nära de utlovade 70 kWh! Även 73kWh tillgängliga för 75kWh är ju riktigt bra.
Dessutom kan vi nu tryggt säga att Tesla har kapat batteriet på toppen. Att ladda t.ex en strypt 60/60D till 100% bör mao inte skada batteriet.

Det man också kan konstatera (och döda div myter på framförallt det amerikanska forumet…) är att de enskilda cellerna har spänning runt 4,2V och inget annat.


En annan intressant iakttagelse (förvisso delvis teoretisk ;-) );
Jag hade min Tesla på service och fick då en P85+ med 21” hjul som lånebil. Passade på att mäta förbrukningen för båda bilarna Uppsala - Upplands Väsby och tillbaka. Vädret var i princip identiskt (sol, 24c, svag vind) för båda modellerna och jag försökte köra så lika som möjligt med farthållaren på 122km/h på motorvägen. Både på E4an och inne i Uppsala var trafiken likvärdig.

Förbrukningen för P85+ med 21” hjul blev 226 Wh/km och för min 70D med 19” blev den 198 Wh/km.

Enligt Sondells tidigare mätningar snittar ett 85kWh batteri ca 76,5 kWh tillgängliga.
När man räknar fram en räckvidd baserat på dessa värden och körstil kommer man ca 352km med min 70D, och 339km med den P85+ jag lånade. Om man då teoretiskt extraherar dessa siffror för både 60D och 75D, vilket borde vara relevant även i praktiken då vikt och batteri är detsamma, och utgår från att man har 73kWh tillgängliga i 75D samt 59,5 i 60D, blir resultatet följande:

Räckvidd P85+: 339 km
Räckvidd 75D: 367 km (ca 8% längre räckvidd)
Räckvidd 70D: 352 km (ca 4% längre räckvidd)
Räckvidd 60D: 301 km (ca 11% kortare räckvidd)

osäkerhetsfaktorn här är de större hjulen på P85? Enligt Teslas räckviddskalkylator ca 10km sämre räckvidd.

Imho verkar en ny 60D vara ett riktigt bra köp jämfört med en begagnad, med räckvidd som ligger jämförelsevis inte mycket under vad en P85 kan prestera. Sedan har man ju underhållningsvärdet av prestandan med en P85+ som säkert är värt en hel del :)
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Laponia
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 16 aug 2015 16:05

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av Laponia »

Intressant...! Bra jobbat, Kirre. Nu väntar vi bara på att någon med en 60D kan bekräfta dina beräkningar...
Värt att tänka på är att du låg i hög motorvägsfart, vid 90-100 bör räckvidden bli betydligt längre.
Senast redigerad av Laponia, redigerad totalt 1 gånger.
S60D uttagen okt. 2016
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av HelectriC »

73 av 75 tillgängligt? Då är det alltså en väldigt liten bricking i botten? Det har väl varit betydligt mer tidigare? Har det med förbättrad cellkemi att göra att man kan undvika så stora marginaler?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av +46 »

Låter onekligen som Tesla håller på att "döda" 85/90 D all den stund som man inte är beredd att betala mycket extra för lite bättre prestanda...
Min bil (S85D, uttagen 15-06-10) har nu gått 2 512 mil (varav cirka 7 månader med Nokia 8 dubbdäck). Total förbrukning med sommar & vinterdäck på 19' originalfälgar = 193 Wh/km
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av danni »

+46 skrev:
Låter onekligen som Tesla håller på att "döda" 85/90 D all den stund som man inte är beredd att betala mycket extra för lite bättre prestanda...
Min bil (S85D, uttagen 15-06-10) har nu gått 2 512 mil (varav cirka 7 månader med Nokia 8 dubbdäck). Total förbrukning med sommar & vinterdäck på 19' originalfälgar = 193 Wh/km
Impregnerande! Min 85D har sen i oktober gått 2000 mil och ligger på runt 220 i snitt. Lite större andel vinterkörning i det uppenbarligen, men ändå.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av sondell »

HelectriC skrev:
73 av 75 tillgängligt? Då är det alltså en väldigt liten bricking i botten? Det har väl varit betydligt mer tidigare? Har det med förbättrad cellkemi att göra att man kan undvika så stora marginaler?

Det är 4 kWh där med tror jag. Nya 75D är uppmätta till 74+4 kWh. 85D till 79+4 kWh. Har jag ju skrivit i din gamla tråd tidigare ;). Skiljer alltså 5 kWh på dessa. Men 10 på bilmärkningen...

Kirre. Vad menar du med att du är säker på att det laddas till 4.20V (alltså ingen buffer i toppen)? Det har iof varit säkert länge sedan folk började mäta själva. Men det jag undrar är om du också fick 4.20V på din? För i så fall ligger ju strypningen i botten och inte i toppen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av HelectriC »

sondell skrev:
HelectriC skrev:
73 av 75 tillgängligt? Då är det alltså en väldigt liten bricking i botten? Det har väl varit betydligt mer tidigare? Har det med förbättrad cellkemi att göra att man kan undvika så stora marginaler?

Det är 4 kWh där med tror jag. Nya 75D är uppmätta till 74+4 kWh. 85D till 79+4 kWh. Har jag ju skrivit i din gamla tråd tidigare ;). Skiljer alltså 5 kWh på dessa. Men 10 på bilmärkningen...

Kirre. Vad menar du med att du är säker på att det laddas till 4.20V (alltså ingen buffer i toppen)? Det har iof varit säkert länge sedan folk började mäta själva. Men det jag undrar är om du också fick 4.20V på din? För i så fall ligger ju strypningen i botten och inte i toppen.
haha, har lite svårt att hålla koll på alla trådar och info som sköljer över en ;)
hur som helst så är alltså skillnaden mellan 75 och 85 mer en badgefråga än faktisk skillnad vilket är intressant.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av Kirre »

sondell skrev:
HelectriC skrev:
73 av 75 tillgängligt? Då är det alltså en väldigt liten bricking i botten? Det har väl varit betydligt mer tidigare? Har det med förbättrad cellkemi att göra att man kan undvika så stora marginaler?

Det är 4 kWh där med tror jag. Nya 75D är uppmätta till 74+4 kWh. 85D till 79+4 kWh. Har jag ju skrivit i din gamla tråd tidigare ;). Skiljer alltså 5 kWh på dessa. Men 10 på bilmärkningen...

Kirre. Vad menar du med att du är säker på att det laddas till 4.20V (alltså ingen buffer i toppen)? Det har iof varit säkert länge sedan folk började mäta själva. Men det jag undrar är om du också fick 4.20V på din? För i så fall ligger ju strypningen i botten och inte i toppen.

Sorry, glömde ange det. Snittspänningen vid SoC 100% (bilen) och 95,5% (TM-Spy) var ca 4,1V. Låg också till grund för mitt antagande. Dock, om laddningen bara går upp till 95,5% SOC, borde då inte strypningen ligga vid toppen? Om den låg i botten borde väl både bilen och appens SoC landa på typ 100%?
Annan fråga, hur kan man mäta/räkna ut brickningen?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av vigge50 »

Kirre skrev:
sondell skrev:
HelectriC skrev:
73 av 75 tillgängligt? Då är det alltså en väldigt liten bricking i botten? Det har väl varit betydligt mer tidigare? Har det med förbättrad cellkemi att göra att man kan undvika så stora marginaler?

Det är 4 kWh där med tror jag. Nya 75D är uppmätta till 74+4 kWh. 85D till 79+4 kWh. Har jag ju skrivit i din gamla tråd tidigare ;). Skiljer alltså 5 kWh på dessa. Men 10 på bilmärkningen...

Kirre. Vad menar du med att du är säker på att det laddas till 4.20V (alltså ingen buffer i toppen)? Det har iof varit säkert länge sedan folk började mäta själva. Men det jag undrar är om du också fick 4.20V på din? För i så fall ligger ju strypningen i botten och inte i toppen.

Sorry, glömde ange det. Snittspänningen vid SoC 100% (bilen) och 95,5% (TM-Spy) var ca 4,1V. Låg också till grund för mitt antagande. Dock, om laddningen bara går upp till 95,5% SOC, borde då inte strypningen ligga vid toppen? Om den låg i botten borde väl både bilen och appens SoC landa på typ 100%?
Annan fråga, hur kan man mäta/räkna ut brickningen?
Om ett år så gör du samma test och jämför hur många kWh du får i batteriet och jämför sedan siffrorna så ser du hur mycket du har förlorat.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av Kirre »

Gjorde dock precis en annan intressant iakttagelse som motsäger mina antaganden om att allt ligger i toppen.
När bilen var ny hade jag en rated range på 455 km vid SoC 100%. Nu efter 660 mil har jag 452 km. Varför har mitt batteri då försämrats? Rated range ska väl inte ha något att göra med yttre påverkan?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av 18650 »

Det är mycket spekulation om batteriet. Det man kan veta är spänningen som bilen rapporterar vid fulladdat. Vet du sedan antalet celler i serie så kan du räkna ut om batteriet är fullt eller ej när bilen säger 100%. Normala li-ion laddas till 4.2volt men jag har för mig Teslas celler är av HV typ som går att ladda till 4.35volt. Lite googlande och detektivarbete bör ju ge svar på detta. Antalet celler i en 85:a är ju känt, spänningen hos en fulladdad 90:a borde också vara känt.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av sondell »

Kirre skrev:
sondell skrev:
HelectriC skrev:
73 av 75 tillgängligt? Då är det alltså en väldigt liten bricking i botten? Det har väl varit betydligt mer tidigare? Har det med förbättrad cellkemi att göra att man kan undvika så stora marginaler?

Det är 4 kWh där med tror jag. Nya 75D är uppmätta till 74+4 kWh. 85D till 79+4 kWh. Har jag ju skrivit i din gamla tråd tidigare ;). Skiljer alltså 5 kWh på dessa. Men 10 på bilmärkningen...

Kirre. Vad menar du med att du är säker på att det laddas till 4.20V (alltså ingen buffer i toppen)? Det har iof varit säkert länge sedan folk började mäta själva. Men det jag undrar är om du också fick 4.20V på din? För i så fall ligger ju strypningen i botten och inte i toppen.

Sorry, glömde ange det. Snittspänningen vid SoC 100% (bilen) och 95,5% (TM-Spy) var ca 4,1V. Låg också till grund för mitt antagande. Dock, om laddningen bara går upp till 95,5% SOC, borde då inte strypningen ligga vid toppen? Om den låg i botten borde väl både bilen och appens SoC landa på typ 100%?
Annan fråga, hur kan man mäta/räkna ut brickningen?
Aha, ja, ok. Då är det i toppen. Bra då vet vi det ;). Teslas batterier är fulladdade vid 4.20 V som är 100%. Ingen buffer i topp. Det är 96 cellmoduler i serie på en 85 kWh bil, som ger 403.2V då fulladdat.
Brickingen tror jag inte du kan räkna ut. Men det står i outputs från Tesla Diagnostics at det är 4 kWh på batterier 70++ kWh. Är nog bara ett ungefärligt värde dock. På min bil har jag 0 km vid 3.3V och har sett andra bilder som visar att bilen stoppar vid 2.9V. Mängden energy mellan säg 2.9V och 2.5V bör då vara bricking protection. Men gränserna kanske varierar något. Dessa gränser baserar sig också på lägsta cellmodulens spanning. Därför det bör vara ett välbalanserat batteri.

En rated km diff på 3 km kan du nog inte dra så mkt slutsatser av.
Din andra fråga.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av apkungen »

Batteriet gör ju inte sönder vid 2,8V precis. Nån stans vid 2V börjar de ta riktig skada. Vissa batterier bör nog laddas till 4,2V ibland för balansering eller?
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av Jensa »

apkungen skrev:
Batteriet gör ju inte sönder vid 2,8V precis. Nån stans vid 2V börjar de ta riktig skada. Vissa batterier bör nog laddas till 4,2V ibland för balansering eller?
Hur balanserar man då ett 60 eller 70 batteri som är mjukvarubegränsat?
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av Gustafsson »

Vad är slutspänningen vid max laddning enligt skärmen på 60 resp 75 ? Kanske står någonstans redan, men minns inte ...
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 27 jun 2014 23:35

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av sondell »

Jensa skrev:
apkungen skrev:
Batteriet gör ju inte sönder vid 2,8V precis. Nån stans vid 2V börjar de ta riktig skada. Vissa batterier bör nog laddas till 4,2V ibland för balansering eller?
Hur balanserar man då ett 60 eller 70 batteri som är mjukvarubegränsat?
Får väl som vanligt skriva att jag inte tror det behöver laddas fullt alls för att balanseras. Det balanseras hela tiden.

Från min batterimätningsrapport efter Tesla Värmland träffen sist:
"Alla batterier var väl balanserade. En bil hade nästan aldrig körts till låg SOC och fulladdats endast ett fåtal gånger. Var väldigt välbalanserat ändå. Så framhäver än en gång att det är en myt det här med att man ska låta bilen stå fulladdad et tag för att den ska balanseras. Det verkar inte behövas och är om något endast dåligt för batteriet." [ http://tesla.sondell.biz/?p=2736 ]

Däremot kan det ju för BMS'ens skull vara bra att köra en lite djupare laddcykel någon gang. Kan ju förbättra kalibreringen något. Men det såg väldigt linjärt ut i min senaste batterimätningstest så är kanske inte dödsviktigt. Här är den långa rapporten, god läsning ;)

http://tesla.sondell.biz/?p=2755
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av Kirre »

Gustafsson skrev:
Vad är slutspänningen vid max laddning enligt skärmen på 60 resp 75 ? Kanske står någonstans redan, men minns inte ...
/70D
ok, en strypt 70. Någon med 75 eller 60 får gärna fylla på.

Spänningen vid 93% tom 99% var 354V.
Strömmen och effekten:
93%: 79A - 28kW
95%: 70A - 24kW
97%: 66A - 23kW
98%: 60A - 21kW
99%: 53A - 19kW

När laddningsprocenten slog över till 100% stängde den av direkt och värdena sjönk så snabbt att de inte var relevanta att ta med.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av Gustafsson »

Kirre skrev:
Gustafsson skrev:
Vad är slutspänningen vid max laddning enligt skärmen på 60 resp 75 ? Kanske står någonstans redan, men minns inte ...
/70D
ok, en strypt 70. Någon med 75 eller 60 får gärna fylla på.

Spänningen vid 93% tom 99% var 354V.
Strömmen och effekten:
93%: 79A - 28kW
95%: 70A - 24kW
97%: 66A - 23kW
98%: 60A - 21kW
99%: 53A - 19kW

När laddningsprocenten slog över till 100% stängde den av direkt och värdena sjönk så snabbt att de inte var relevanta att ta med.
Ok, i min "gamla" 70 sjunker ju laddningen till ännu långsammare laddning nära 100%. Ska kolla nästa gång på SuC vid vilken % den tar emot 53A :-).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Robert von Bahr
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2016 11:50
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av Robert von Bahr »

Förlåt, men hur kör Ni???

Jag körde min tre år gamla P85 Sig från Lutterberg långt söder Hamburg till Middelfart i Danmark på en laddning i tysk/dansk motorvägsfart (högra filen dock) förra månaden - de sista 100 km i hällregn dessutom. Det är 566 km och jag hade c. 40 kvar enligt skärmen. Genomsnittsförbrukning 122 Wm/km.

Det går - lätt - om man tittar långt fram, planerar körningen och - rullar på Neutral. På långkörningar rullar jag så fort det finns en chans, utan att störa trafiken.

Låt oss spara miljön! Även el genereras ibland av icke rena källor.

Robert von Bahr
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av lator »

Bra kört!

Man får komma ihåg att de flesta här kommer från Audi, BMW, Land Rover och liknande premiumbilar och har knappast ecodriving som största nöje. Om man istället har åkt gamla elbilar där man ibland får begränsa sig till 50 km/h för att komma fram så har man liksom en lite annorlunda syn på elförbrukning.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av danni »

Robert von Bahr skrev:
Förlåt, men hur kör Ni???

Jag körde min tre år gamla P85 Sig från Lutterberg långt söder Hamburg till Middelfart i Danmark på en laddning i tysk/dansk motorvägsfart (högra filen dock) förra månaden - de sista 100 km i hällregn dessutom. Det är 566 km och jag hade c. 40 kvar enligt skärmen. Genomsnittsförbrukning 122 Wm/km.

Det går - lätt - om man tittar långt fram, planerar körningen och - rullar på Neutral. På långkörningar rullar jag så fort det finns en chans, utan att störa trafiken.

Låt oss spara miljön! Även el genereras ibland av icke rena källor.

Robert von Bahr
Det låter som en helt absurt låg förbrukning. Jag kan som bäst komma ner i ~130 Wh/km men då är det i konstantfart på 70 km/h utan trafik. I motorvägshastighet finns det ingen som helst chans.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
kontakten2

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av kontakten2 »

122 ?!?! det ær fenomenalt

jag køpte teslan just før att kunna gasa mycket med gott samvete ;)
Användarvisningsbild
Robert von Bahr
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2016 11:50
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av Robert von Bahr »

Hur laddar man upp bilder?

Robert
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av vigge50 »

Robert von Bahr skrev:
Hur laddar man upp bilder?

Robert
Tryck på "Välj fil" under där du skriver ditt inlägg och sen "Bifoga filen".

Om du sen vill så kan du sen även placera den i inlägget
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inlägg av Gustafsson »

Robert von Bahr skrev:
Förlåt, men hur kör Ni???

Jag körde min tre år gamla P85 Sig från Lutterberg långt söder Hamburg till Middelfart i Danmark på en laddning i tysk/dansk motorvägsfart (högra filen dock) förra månaden - de sista 100 km i hällregn dessutom. Det är 566 km och jag hade c. 40 kvar enligt skärmen. Genomsnittsförbrukning 122 Wm/km.

Det går - lätt - om man tittar långt fram, planerar körningen och - rullar på Neutral. På långkörningar rullar jag så fort det finns en chans, utan att störa trafiken.

Låt oss spara miljön! Även el genereras ibland av icke rena källor.

Robert von Bahr
Har provat att hålla nere förbrukningen för "sportens skull" och kan komma ner i dina nivåer när jag kör i Norge där hastigheten på vägarna är begränsade av trafik och långsamt tempo. Dock aldrig vid över 85-90 i hastighet. Ska prova neutraltricket bara för att se nästa gång jag får möjlighet. Läste på ett Priusforum för många år sedan om en liknande teknik som din, vilket användes för att sätta distansrekord på en tank.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar