Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav 18650 » 09 sep 2016 08:26

Det är mycket spekulation om batteriet. Det man kan veta är spänningen som bilen rapporterar vid fulladdat. Vet du sedan antalet celler i serie så kan du räkna ut om batteriet är fullt eller ej när bilen säger 100%. Normala li-ion laddas till 4.2volt men jag har för mig Teslas celler är av HV typ som går att ladda till 4.35volt. Lite googlande och detektivarbete bör ju ge svar på detta. Antalet celler i en 85:a är ju känt, spänningen hos en fulladdad 90:a borde också vara känt.
BMW i3 REX i väntan på Model3
18650
 
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare sondell » 09 sep 2016 08:38

Kirre skrev:
sondell skrev:
HelectriC skrev:73 av 75 tillgängligt? Då är det alltså en väldigt liten bricking i botten? Det har väl varit betydligt mer tidigare? Har det med förbättrad cellkemi att göra att man kan undvika så stora marginaler?



Det är 4 kWh där med tror jag. Nya 75D är uppmätta till 74+4 kWh. 85D till 79+4 kWh. Har jag ju skrivit i din gamla tråd tidigare ;). Skiljer alltså 5 kWh på dessa. Men 10 på bilmärkningen...

Kirre. Vad menar du med att du är säker på att det laddas till 4.20V (alltså ingen buffer i toppen)? Det har iof varit säkert länge sedan folk började mäta själva. Men det jag undrar är om du också fick 4.20V på din? För i så fall ligger ju strypningen i botten och inte i toppen.



Sorry, glömde ange det. Snittspänningen vid SoC 100% (bilen) och 95,5% (TM-Spy) var ca 4,1V. Låg också till grund för mitt antagande. Dock, om laddningen bara går upp till 95,5% SOC, borde då inte strypningen ligga vid toppen? Om den låg i botten borde väl både bilen och appens SoC landa på typ 100%?
Annan fråga, hur kan man mäta/räkna ut brickningen?


Aha, ja, ok. Då är det i toppen. Bra då vet vi det ;). Teslas batterier är fulladdade vid 4.20 V som är 100%. Ingen buffer i topp. Det är 96 cellmoduler i serie på en 85 kWh bil, som ger 403.2V då fulladdat.
Brickingen tror jag inte du kan räkna ut. Men det står i outputs från Tesla Diagnostics at det är 4 kWh på batterier 70++ kWh. Är nog bara ett ungefärligt värde dock. På min bil har jag 0 km vid 3.3V och har sett andra bilder som visar att bilen stoppar vid 2.9V. Mängden energy mellan säg 2.9V och 2.5V bör då vara bricking protection. Men gränserna kanske varierar något. Dessa gränser baserar sig också på lägsta cellmodulens spanning. Därför det bör vara ett välbalanserat batteri.

En rated km diff på 3 km kan du nog inte dra så mkt slutsatser av.
Din andra fråga.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
 
Inlägg: 336
Blev medlem: 27 jun 2014 22:35

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare apkungen » 10 sep 2016 15:50

Batteriet gör ju inte sönder vid 2,8V precis. Nån stans vid 2V börjar de ta riktig skada. Vissa batterier bör nog laddas till 4,2V ibland för balansering eller?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
 
Inlägg: 2790
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm
Referralkod: filip93773

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare Jensa » 10 sep 2016 16:25

apkungen skrev:Batteriet gör ju inte sönder vid 2,8V precis. Nån stans vid 2V börjar de ta riktig skada. Vissa batterier bör nog laddas till 4,2V ibland för balansering eller?


Hur balanserar man då ett 60 eller 70 batteri som är mjukvarubegränsat?
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
 
Inlägg: 812
Blev medlem: 01 apr 2016 15:26
Referralkod: jens1164

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 10 sep 2016 16:43

Vad är slutspänningen vid max laddning enligt skärmen på 60 resp 75 ? Kanske står någonstans redan, men minns inte ...
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 2664
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare sondell » 11 sep 2016 21:42

Jensa skrev:
apkungen skrev:Batteriet gör ju inte sönder vid 2,8V precis. Nån stans vid 2V börjar de ta riktig skada. Vissa batterier bör nog laddas till 4,2V ibland för balansering eller?


Hur balanserar man då ett 60 eller 70 batteri som är mjukvarubegränsat?


Får väl som vanligt skriva att jag inte tror det behöver laddas fullt alls för att balanseras. Det balanseras hela tiden.

Från min batterimätningsrapport efter Tesla Värmland träffen sist:
"Alla batterier var väl balanserade. En bil hade nästan aldrig körts till låg SOC och fulladdats endast ett fåtal gånger. Var väldigt välbalanserat ändå. Så framhäver än en gång att det är en myt det här med att man ska låta bilen stå fulladdad et tag för att den ska balanseras. Det verkar inte behövas och är om något endast dåligt för batteriet." [ http://tesla.sondell.biz/?p=2736 ]

Däremot kan det ju för BMS'ens skull vara bra att köra en lite djupare laddcykel någon gang. Kan ju förbättra kalibreringen något. Men det såg väldigt linjärt ut i min senaste batterimätningstest så är kanske inte dödsviktigt. Här är den långa rapporten, god läsning ;)

http://tesla.sondell.biz/?p=2755
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare
 
Inlägg: 336
Blev medlem: 27 jun 2014 22:35

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare Kirre » 12 sep 2016 08:24

Gustafsson skrev:Vad är slutspänningen vid max laddning enligt skärmen på 60 resp 75 ? Kanske står någonstans redan, men minns inte ...
/70D


ok, en strypt 70. Någon med 75 eller 60 får gärna fylla på.

Spänningen vid 93% tom 99% var 354V.
Strömmen och effekten:
93%: 79A - 28kW
95%: 70A - 24kW
97%: 66A - 23kW
98%: 60A - 21kW
99%: 53A - 19kW

När laddningsprocenten slog över till 100% stängde den av direkt och värdena sjönk så snabbt att de inte var relevanta att ta med.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
Väntar på M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok...
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
 
Inlägg: 362
Blev medlem: 07 okt 2015 13:50
Ort: Uppsala
Referralkod: eric2944

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 12 sep 2016 08:35

Kirre skrev:
Gustafsson skrev:Vad är slutspänningen vid max laddning enligt skärmen på 60 resp 75 ? Kanske står någonstans redan, men minns inte ...
/70D


ok, en strypt 70. Någon med 75 eller 60 får gärna fylla på.

Spänningen vid 93% tom 99% var 354V.
Strömmen och effekten:
93%: 79A - 28kW
95%: 70A - 24kW
97%: 66A - 23kW
98%: 60A - 21kW
99%: 53A - 19kW

När laddningsprocenten slog över till 100% stängde den av direkt och värdena sjönk så snabbt att de inte var relevanta att ta med.

Ok, i min "gamla" 70 sjunker ju laddningen till ännu långsammare laddning nära 100%. Ska kolla nästa gång på SuC vid vilken % den tar emot 53A :-).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 2664
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare Robert von Bahr » 12 sep 2016 11:09

Förlåt, men hur kör Ni???

Jag körde min tre år gamla P85 Sig från Lutterberg långt söder Hamburg till Middelfart i Danmark på en laddning i tysk/dansk motorvägsfart (högra filen dock) förra månaden - de sista 100 km i hällregn dessutom. Det är 566 km och jag hade c. 40 kvar enligt skärmen. Genomsnittsförbrukning 122 Wm/km.

Det går - lätt - om man tittar långt fram, planerar körningen och - rullar på Neutral. På långkörningar rullar jag så fort det finns en chans, utan att störa trafiken.

Låt oss spara miljön! Även el genereras ibland av icke rena källor.

Robert von Bahr
Användarvisningsbild
Robert von Bahr
Teslaägare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2016 10:50
Ort: Stockholm

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav elbilist lator » 12 sep 2016 11:34

Bra kört!

Man får komma ihåg att de flesta här kommer från Audi, BMW, Land Rover och liknande premiumbilar och har knappast ecodriving som största nöje. Om man istället har åkt gamla elbilar där man ibland får begränsa sig till 50 km/h för att komma fram så har man liksom en lite annorlunda syn på elförbrukning.
Kört elbil sedan maj 2002.
Renault Clio Electrique
Renault Express Electrique
Nissan Leaf
Provat det mesta på marknaden
Kört ca 2000 mil Tesla Model S
Avbokat Model 3
Åergått till Renault Clio Electrique
Väntar på att kunna köpa en Model S för max 400´
Användarvisningsbild
lator
elbilist
 
Inlägg: 3498
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

FöregåendeNästa

Återgå till Model S

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.