Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare MSO » 13 sep 2016 22:47

Robert von Bahr skrev:En liten vipp igen åt andra hållet med samma långfinger och Du är tillbaka.


Det går väl att dra åt samma håll också?
    2019 Ioniq Electric
    2018 S75D Pano, svart metallic
    2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver.
    2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: 13 apr 2015 09:47

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav elbilist LarsL » 14 sep 2016 05:33

Bra siffror, de är i nivå med vad jag haft på Leafen nu i sommar. Men totalen blir sämre eftersom den är ineffektivare på vintern. Jag har inte heller kört så här extremt helt enkelt för att jag inte behövt, laddarna har stått så pass nära varandra att det bara varit att åka.

Helt klart visar detta att det är få som måste ha ett större batteri än 60kWh. Du borde komma en 38-40 mil med en 60 eller mer om du snålkör.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Beställt, 15 Juni, Tesla Model 3 SR+ Midnight Silver Metallic, svart inredning, dragkrok.
LarsL
elbilist
 
Inlägg: 8832
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare Robert von Bahr » 14 sep 2016 06:29

@ LarsL

Det är inte för mig fråga om det behövs eller ej. Jag har fullt med solceller både hemma och på jobbet (har byggt ett plushus) och Tesla har massor av SC:s. Det är en livsstil, eftersom jag är helt övertygad om, att vi måste leva mer resurssnålt.
Det är inte bara förbrukningen, det är slitage på bil, däck och mig själv. Jag har en bakgrund som en ganska så aggressiv förare och låg ofta med min Merca 450 SEL i 200+ på mina många resor genom Tyskland. Sedan gick ljuset upp för mig och jag har ändrat livsstil radikalt.

Om man med en vettig körstil kan komma fram ungefär samtidigt med betydligt mindre slitage och förbrukning, varför inte (så länge man inte hindrar andra)?

Min förbrukning på vintern är mycket obetydligt högre än på sommaren. Kanske 148 i st f 143.

@MSO: Nej, om man vill komma tillbaks till Drive får man nog lov att vippa åt höger. Däremot tror jag, att man kan komma till N även åt höger.


Robert
Användarvisningsbild
Robert von Bahr
Teslaägare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2016 10:50
Ort: Stockholm

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav elbilist gellerstam » 14 sep 2016 07:52

Lite OT från Robert von Bahr's bild.

Varför visar den "Analoga" klockan en minut mer än den digitala?

Kan man ställa in tiden sepparat på dem? (Bra vid olika tidzoner m.m.)

Klocka.jpg
Outlander PHEV
E-UP
2016-03-31 Reserverat MODEL 3 :-)
2019-02-14 "Din begäran om annullering har mottagits." :-(
Användarvisningsbild
gellerstam
elbilist
 
Inlägg: 1857
Blev medlem: 04 apr 2016 09:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: magnus28392

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare zyax » 14 sep 2016 07:56

gellerstam skrev:Lite OT från Robert von Bahr's bild.

Varför visar den "Analoga" klockan en minut mer än den digitala?

Kan man ställa in tiden sepparat på dem? (Bra vid olika tidzoner m.m.)

Klocka.jpg


21:30:48 avrundas antagligen neråt till 21:30 så ingen skillnad, bara avrundning.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
 
Inlägg: 1173
Blev medlem: 08 jul 2016 07:05
Ort: Växjö
Referralkod: martin32357

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav elbilist gellerstam » 14 sep 2016 08:26

zyax skrev:
gellerstam skrev:Lite OT från Robert von Bahr's bild.

Varför visar den "Analoga" klockan en minut mer än den digitala?

Kan man ställa in tiden sepparat på dem? (Bra vid olika tidzoner m.m.)

Klocka.jpg


21:30:48 avrundas antagligen neråt till 21:30 så ingen skillnad, bara avrundning.


Den långa visaren pekar ju på 31 ! MAO 21:31:48 Kan ju aldrig avrundas till 21:30 ?!
Outlander PHEV
E-UP
2016-03-31 Reserverat MODEL 3 :-)
2019-02-14 "Din begäran om annullering har mottagits." :-(
Användarvisningsbild
gellerstam
elbilist
 
Inlägg: 1857
Blev medlem: 04 apr 2016 09:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: magnus28392

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare HelectriC » 14 sep 2016 08:32

Robert von Bahr skrev:@ LarsL

Det är inte för mig fråga om det behövs eller ej. Jag har fullt med solceller både hemma och på jobbet (har byggt ett plushus) och Tesla har massor av SC:s. Det är en livsstil, eftersom jag är helt övertygad om, att vi måste leva mer resurssnålt.
Det är inte bara förbrukningen, det är slitage på bil, däck och mig själv. Jag har en bakgrund som en ganska så aggressiv förare och låg ofta med min Merca 450 SEL i 200+ på mina många resor genom Tyskland. Sedan gick ljuset upp för mig och jag har ändrat livsstil radikalt.

Om man med en vettig körstil kan komma fram ungefär samtidigt med betydligt mindre slitage och förbrukning, varför inte (så länge man inte hindrar andra)?

Min förbrukning på vintern är mycket obetydligt högre än på sommaren. Kanske 148 i st f 143.

@MSO: Nej, om man vill komma tillbaks till Drive får man nog lov att vippa åt höger. Däremot tror jag, att man kan komma till N även åt höger.


Robert


skulle vara kul att höra dig diskutera med vår käre gästspelare GustavT, som var inne och röjde runt på forumet för ett tag sedan (tråden hette väl nåt i stil med "P100D mot fossilbil" eller nåt i den stilen om du vill söka). Man kan väl säga att han tenderar mer åt det håll du höll till på med Mercan ;)
Model S 75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV -19
VW ID.3, Polestar2
Byton, BMW iX3
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 7627
Blev medlem: 10 apr 2015 08:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare Robert von Bahr » 14 sep 2016 08:32

Klockan är rätt. Den analoga har en kontinuerlig rörelse - den digitala rör sig en gång/min.
12 sekunder efter bilden slog den digitala om till 21.31 och de visade lika.

Jag var nere i bilen och kollade - allt stämmer.

Robert
Användarvisningsbild
Robert von Bahr
Teslaägare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2016 10:50
Ort: Stockholm

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav elbilist mati » 14 sep 2016 08:36

Robert von Bahr skrev:Hur rulla bäst?? Detta är jättelätt, försök inte att passa med foten - det går inte optimalt. Lägg in N.

Jag testade det i morse på väg till jobbet. Istället för att försöka hålla energimätaren i mitten så rullade jag på N så fort jag tyckte att det var möjligt. Teslan rullar i typ flera kilometer innan man tappar hastighet känns det som. Jag har inte riktigt fått grepp på när man kan börja rulla. Jag började alltid för sent. Men det kan man ju lära sig.
Annars använde jag inga andra snålkörningstekniker, förutom att jag höll mig hyfsat till laglig hastighet. En gång körde jag om och kom upp i 120km/h, annars låg jag mellan 70 och 100. Resultatet blev 159Wh/km på en sträcka på 42 km. I vanliga fall brukar jag hamna runt 180-190Wh. Det är ganska coolt faktiskt. Jag ska fortsätta experimentera lite med det. Har man lyckats att hålla en Volvo under en halvliter ska man för f*n få till att köra toksnålt med en Tesla. :)
Senast redigerad av mati 14 sep 2016 08:43, redigerad totalt 1 gång.
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist
 
Inlägg: 8890
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav elbilist mati » 14 sep 2016 08:41

Robert von Bahr skrev:@MSO: Nej, om man vill komma tillbaks till Drive får man nog lov att vippa åt höger. Däremot tror jag, att man kan komma till N även åt höger.

Det är riktigt, jag testade det i morse. Till N kommer man på vilket sätt som helst.
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist
 
Inlägg: 8890
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

FöregåendeNästa

Återgå till Model S

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.