Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare danni » 14 sep 2016 08:42

mati skrev:
Robert von Bahr skrev:Hur rulla bäst?? Detta är jättelätt, försök inte att passa med foten - det går inte optimalt. Lägg in N.

Jag testade det i morse på väg till jobbet. Istället för att försöka hålla energimätaren i mitten så rullade jag på N så fort jag tyckte att det var möjligt. Teslan rullar i typ flera kilometer innan man tappar hastighet känns det som. Jag har inte riktigt fått grepp på när man kan börja rulla. Jag började alltid för sent. Men det kan man ju lära sig.
Annars använde jag inga andra snålkörningstekniker, förutom att jag höll mig hyfsat till laglig hastighet. En gång körde jag om och kom upp i 120km/h, annars låg jag mellan 70 och 100. Resultatet blev 159Wh/km på en sträcka på 42 km. I vanliga fall brukar jag hamna runt 180-190Wh. Det är ganska coolt faktiskt. Jag ska fortsätta experimentera lite med det. :)


Då körde du ändå ganska långsamt. Jag körde nyligen på autopilot inställd på 110 i högerfilen på motorvägen, körde om lastbilar men försökte undvika omkörningar i övrigt, och höll en snitthastighet på över 100 km/h och kom ändå ner i 159:

Bild

Du har alltså ansträngt dig mycket mer och kört långsammare, men ändå fick vi samma resultat. Sen kan det ju hända att min 85D är lite snålare i grund och botten i och för sig (men det ska tilläggas att jag inte hade range mode påslaget).

Apropå range mode - kör du med range mode på när du når de här siffrorna, Robert?
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
 
Inlägg: 7032
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: danni1257

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare MSO » 14 sep 2016 08:43

Robert von Bahr skrev:Däremot tror jag, att man kan komma till N även åt höger.
Robert


Ah, det är så jag menar. Jag drar ner (lätt) för N, och sen ner igen för D.
    2019 Ioniq Electric
    2018 S75D Pano, svart metallic
    2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver.
    2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: 13 apr 2015 09:47

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav elbilist mati » 14 sep 2016 08:52

danni skrev:Du har alltså ansträngt dig mycket mer och kört långsammare, men ändå fick vi samma resultat. Sen kan det ju hända att min 85D är lite snålare i grund och botten i och för sig (men det ska tilläggas att jag inte hade range mode påslaget).

Nja, jag vet inte. Säkert drar en 85D mindre än en P85. Men jag har märkt att bilen drar ganska mycket el den första milen ungefär. Sen blir det mycket mindre. Vet inte om den värmer batteriet eller vad det är. När jag var framme på jobbet kollade jag snittförbrukningen de senaste 10 respektive 25km och den var avsevärt lägre än för den totala sträckan. Runt 130Wh/km tror jag det var, och då var det enbart E20 och 4km på 70-väg.
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist
 
Inlägg: 8897
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare danni » 14 sep 2016 09:11

mati skrev:
danni skrev:Du har alltså ansträngt dig mycket mer och kört långsammare, men ändå fick vi samma resultat. Sen kan det ju hända att min 85D är lite snålare i grund och botten i och för sig (men det ska tilläggas att jag inte hade range mode påslaget).

Nja, jag vet inte. Säkert drar en 85D mindre än en P85. Men jag har märkt att bilen drar ganska mycket el den första milen ungefär. Sen blir det mycket mindre. Vet inte om den värmer batteriet eller vad det är. När jag var framme på jobbet kollade jag snittförbrukningen de senaste 10 respektive 25km och den var avsevärt lägre än för den totala sträckan. Runt 130Wh/km tror jag det var, och då var det enbart E20 och 4km på 70-väg.


Alright. Här är vad jag kunde komma ner till med autopilot på 70-väg, tyvärr lite backigt och inte helt trafikfritt:

Bild
Model X P100D / obsidian black / ultra white / kolfiber / 22" Onyx / all utrustning
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
 
Inlägg: 7032
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: danni1257

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav elbilist mati » 14 sep 2016 09:19

danni skrev:Alright. Här är vad jag kunde komma ner till med autopilot på 70-väg, tyvärr lite backigt och inte helt trafikfritt...

Ja, det ser ju rimligt ut. Jag brukar också ligga däromkring när jag kör på 70-vägarna hemma. Något högre kanske. Men som sagt, en P85 är inte riktigt så snål.
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist
 
Inlägg: 8897
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare Jocke73 » 14 sep 2016 15:53

Provade coastingtricket på väg hem idag och det är ju en galen skillnad!

Glömde ta kort på kurvorna på vägen till jobbet. Men detta är vad jag presterade på vägen hem (42 km, rusningstrafik. Blandat 50, 70, 100, 110, 90):
IMG_1675.JPG

IMG_1674.JPG


Lite nervöst och ovant. Men, övning ger färdighet!

/Jocke
Användarvisningsbild
Jocke73
Teslaägare
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 10 aug 2016 11:02
Ort: Eskilstuna

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav Teslaägare Robert von Bahr » 14 sep 2016 16:20

@Jocke73

Koppla om den från instant till average range, så får Du mer rättvisande siffror, men, framför allt, titta på senaste körningen.

Snyggt jobbat.

Robert
Användarvisningsbild
Robert von Bahr
Teslaägare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 sep 2016 10:50
Ort: Stockholm

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav vigge50 » 14 sep 2016 16:23

Är det från och med nu vi kommer höra betydligt mindre klagomål på NEDC? :lol:
vigge50
 
Inlägg: 5615
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Borlänge

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav vigge50 » 14 sep 2016 16:29

Jocke73 skrev:
Robert von Bahr skrev:Om någon hjälper mig med att lägga upp bilderna, så finns de.

Nej, jag kör med standard regen, men använder den egentligen enbart för att bromsa.
Däcken? Jag har bara kört 4'800 mil tillsammans på sommar- och vinterdäcken, så jag har aldrig bytt - de håller lugnt en säsong till, båda seten, vinterdäcken sannolikt 2-3 säsonger till.

Ööööh, vem är Tibor? Låter ungerskt. Är ny på denna site. :)

Robert


Här kommer Roberts bilder (Källa: Robert von Bahr P85 VIN 17939 uttagen 2013-10-04)

IMG_1671.JPG

IMG_1669.JPG

IMG_1670.JPG


Imponerande siffror! Själv är jag glad för att ligga under 170 på de 12,5 milen från Stockholm hem till Eskilstuna!

/Jocke


Jag säger inte att förbrukningen inte är imponerande men om om man jämför sträckan och tiden så är genomsnittshastigheten ungefär 74 km/h och inte motorvägsfart, har det varit ett längre stopp eller tog du det väldigt lugnt?
vigge50
 
Inlägg: 5615
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Borlänge

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Inläggav elbilist mati » 14 sep 2016 16:39

Samma här. 42km hem från jobbet på 70 - 80 - 100 väg. Snittet hamnade strax över 150Wh. Sista milen var bäst. Jag tror jag har åtstadkommit en evighetsmaskin. :)
20160914_173457.jpg
e-tron 55 quattro 2019
e-Golf 2018
Model S90D -16
Model SP85 -14
mati
elbilist
 
Inlägg: 8897
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

FöregåendeNästa

Återgå till Model S

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.