Sida 3 av 4

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 09:42
av danni
mati skrev:
Robert von Bahr skrev:
Hur rulla bäst?? Detta är jättelätt, försök inte att passa med foten - det går inte optimalt. Lägg in N.
Jag testade det i morse på väg till jobbet. Istället för att försöka hålla energimätaren i mitten så rullade jag på N så fort jag tyckte att det var möjligt. Teslan rullar i typ flera kilometer innan man tappar hastighet känns det som. Jag har inte riktigt fått grepp på när man kan börja rulla. Jag började alltid för sent. Men det kan man ju lära sig.
Annars använde jag inga andra snålkörningstekniker, förutom att jag höll mig hyfsat till laglig hastighet. En gång körde jag om och kom upp i 120km/h, annars låg jag mellan 70 och 100. Resultatet blev 159Wh/km på en sträcka på 42 km. I vanliga fall brukar jag hamna runt 180-190Wh. Det är ganska coolt faktiskt. Jag ska fortsätta experimentera lite med det. :)
Då körde du ändå ganska långsamt. Jag körde nyligen på autopilot inställd på 110 i högerfilen på motorvägen, körde om lastbilar men försökte undvika omkörningar i övrigt, och höll en snitthastighet på över 100 km/h och kom ändå ner i 159:

Bild

Du har alltså ansträngt dig mycket mer och kört långsammare, men ändå fick vi samma resultat. Sen kan det ju hända att min 85D är lite snålare i grund och botten i och för sig (men det ska tilläggas att jag inte hade range mode påslaget).

Apropå range mode - kör du med range mode på när du når de här siffrorna, Robert?

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 09:43
av MSO
Robert von Bahr skrev:
Däremot tror jag, att man kan komma till N även åt höger.
Robert
Ah, det är så jag menar. Jag drar ner (lätt) för N, och sen ner igen för D.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 09:52
av mati
danni skrev:
Du har alltså ansträngt dig mycket mer och kört långsammare, men ändå fick vi samma resultat. Sen kan det ju hända att min 85D är lite snålare i grund och botten i och för sig (men det ska tilläggas att jag inte hade range mode påslaget).
Nja, jag vet inte. Säkert drar en 85D mindre än en P85. Men jag har märkt att bilen drar ganska mycket el den första milen ungefär. Sen blir det mycket mindre. Vet inte om den värmer batteriet eller vad det är. När jag var framme på jobbet kollade jag snittförbrukningen de senaste 10 respektive 25km och den var avsevärt lägre än för den totala sträckan. Runt 130Wh/km tror jag det var, och då var det enbart E20 och 4km på 70-väg.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 10:11
av danni
mati skrev:
danni skrev:
Du har alltså ansträngt dig mycket mer och kört långsammare, men ändå fick vi samma resultat. Sen kan det ju hända att min 85D är lite snålare i grund och botten i och för sig (men det ska tilläggas att jag inte hade range mode påslaget).
Nja, jag vet inte. Säkert drar en 85D mindre än en P85. Men jag har märkt att bilen drar ganska mycket el den första milen ungefär. Sen blir det mycket mindre. Vet inte om den värmer batteriet eller vad det är. När jag var framme på jobbet kollade jag snittförbrukningen de senaste 10 respektive 25km och den var avsevärt lägre än för den totala sträckan. Runt 130Wh/km tror jag det var, och då var det enbart E20 och 4km på 70-väg.
Alright. Här är vad jag kunde komma ner till med autopilot på 70-väg, tyvärr lite backigt och inte helt trafikfritt:

Bild

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 10:19
av mati
danni skrev:
Alright. Här är vad jag kunde komma ner till med autopilot på 70-väg, tyvärr lite backigt och inte helt trafikfritt...
Ja, det ser ju rimligt ut. Jag brukar också ligga däromkring när jag kör på 70-vägarna hemma. Något högre kanske. Men som sagt, en P85 är inte riktigt så snål.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 16:53
av Jocke73
Provade coastingtricket på väg hem idag och det är ju en galen skillnad!

Glömde ta kort på kurvorna på vägen till jobbet. Men detta är vad jag presterade på vägen hem (42 km, rusningstrafik. Blandat 50, 70, 100, 110, 90):
IMG_1675.JPG
IMG_1674.JPG
Lite nervöst och ovant. Men, övning ger färdighet!

/Jocke

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 17:20
av Robert von Bahr
@Jocke73

Koppla om den från instant till average range, så får Du mer rättvisande siffror, men, framför allt, titta på senaste körningen.

Snyggt jobbat.

Robert

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 17:23
av vigge50
Är det från och med nu vi kommer höra betydligt mindre klagomål på NEDC? :lol:

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 17:29
av vigge50
Jocke73 skrev:
Robert von Bahr skrev:
Om någon hjälper mig med att lägga upp bilderna, så finns de.

Nej, jag kör med standard regen, men använder den egentligen enbart för att bromsa.
Däcken? Jag har bara kört 4'800 mil tillsammans på sommar- och vinterdäcken, så jag har aldrig bytt - de håller lugnt en säsong till, båda seten, vinterdäcken sannolikt 2-3 säsonger till.

Ööööh, vem är Tibor? Låter ungerskt. Är ny på denna site. :)

Robert
Här kommer Roberts bilder (Källa: Robert von Bahr P85 VIN 17939 uttagen 2013-10-04)
IMG_1671.JPG
IMG_1669.JPG
IMG_1670.JPG
Imponerande siffror! Själv är jag glad för att ligga under 170 på de 12,5 milen från Stockholm hem till Eskilstuna!

/Jocke
Jag säger inte att förbrukningen inte är imponerande men om om man jämför sträckan och tiden så är genomsnittshastigheten ungefär 74 km/h och inte motorvägsfart, har det varit ett längre stopp eller tog du det väldigt lugnt?

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 17:39
av mati
Samma här. 42km hem från jobbet på 70 - 80 - 100 väg. Snittet hamnade strax över 150Wh. Sista milen var bäst. Jag tror jag har åtstadkommit en evighetsmaskin. :)
20160914_173457.jpg

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 14 sep 2016 21:33
av fakerlind
bylund skrev:
fakerlind skrev:
Fantastiskt. Skall definitivt prova denna teknik när jag får min bil. Sitter redan (trots min relativt unga ålder) och fiser runt i min XC60 AWD för att en bra dag få ned snittförbrukningen till runt 0,5 L/mil. Jag beställde en 90D då jag fick tips om att räckvidden ändå har en rätt stor betydelse för hur nöjd man blir med bilen över tid, men detta som inspiration så kanske det är onödigt. Hatten av, och kul att du faktiskt tagit bilder på fenomenet!
Du kommer bli grymt nöjd med din 90D, men man kan ju säga att räckvidden på Teslor blir bättre över tid, ju mer superladdare som byggs.
Med din 90D kommer du ju ändå längre och gör säkrare omkörningar än 60D :)
Sant! Det där med säkra omkörningar är ju faktiskt väldigt viktigt! Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 15 sep 2016 00:15
av TiborBlomhall
kontakten2 skrev:
Hatten av för dig. Önskar Tibor hade intervjuat dig och lagt upp bilder om din förbrukning etc.
Hmm kan ju bli en bra artikel av det, ja :D
Kommer nog på torsdag ;)
Robert von Bahr skrev:
Om någon hjälper mig med att lägga upp bilderna, så finns de.
Och jag som trodde jag har gjort det tillräckligt enkelt med "Ladda upp bild" precis under inmatningsfältet :lol:
Några idéer hur jag skulle kunna göra det ännu enklare?

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 15 sep 2016 12:21
av HelectriC
Testade den här coastingmetoden idag och det blir verkligen stor skillnad. Har man bara lite kvar och är orolig för att inte komma fram så är det en jättebra ide, men jag tror inte jag kommer att använda mig av detta allt för ofta. Autopiloten och dess fantastiska fördelar blir helt obrukliga och kan inte användas.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 15 sep 2016 13:09
av Robert von Bahr
@vigge50 Citat: Jag säger inte att förbrukningen inte är imponerande men om om man jämför sträckan och tiden så är genomsnittshastigheten ungefär 74 km/h och inte motorvägsfart, har det varit ett längre stopp eller tog du det väldigt lugnt?

Jag tror att jag skrev om det, men det var riktiga köer på Autobahn, så jag körde in på en parkeringsficka och sov ett tag.
Så när jag körde, körde jag på!

Robert

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 15 sep 2016 13:15
av Jocke73
Jag testade lite på motorvägen mellan Eskilstuna och Stockholm i morse. Väldigt svårt i rusningstrafik så det blev lite ryckigt (mycket ovana från mig gissar jag). Slutade på 184wH/km för resan. Brukar ligga på 210 annars så lite gjorde det! Mera öva!!

Men, vi kanske skulle ha en egen tråd för detta? :roll:

/Jocke

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 15 sep 2016 13:32
av Kirre
Känns som att min tråd här har gått väääldigt mycket OT :) ;)

Oavsett, ska om ett par timmar bege mig till Björnrike/Vemdalen (Uppsala - Mora - Sveg - Björnrike) och tänker testa denna metod på vägen upp. Ska bli riktigt spännande att se resultatet.

Nu återstår bara att hitta ett uttag vid Björnrikecentret så att jag kan komma hem också. Värsta fall får jag väl köra upp i en pist och sno lite 400V från ett snökanons-anslutning ;-)

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 15 sep 2016 13:33
av gellerstam
Kirre skrev:
Känns som att min tråd här har gått väääldigt mycket OT :) ;)

Oavsett, ska om ett par timmar bege mig till Björnrike/Vemdalen (Uppsala - Mora - Sveg - Björnrike) och tänker testa denna metod på vägen upp. Ska bli riktigt spännande att se resultatet.

Nu återstår bara att hitta ett uttag vid Björnrikecentret så att jag kan komma hem också. Värsta fall får jag väl köra upp i en pist och sno lite 400V från ett snökanons-anslutning ;-)
Glöm inte 63A adaptern i så fall .... :-)

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 15 sep 2016 13:40
av Schelin
Skulle det inte gå att få det som en inställning i bilen, så det sköts automatiskt?

Skickat från min F8131 via Tapatalk

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 15 sep 2016 13:41
av Kirre
gellerstam skrev:
Kirre skrev:
Känns som att min tråd här har gått väääldigt mycket OT :) ;)

Oavsett, ska om ett par timmar bege mig till Björnrike/Vemdalen (Uppsala - Mora - Sveg - Björnrike) och tänker testa denna metod på vägen upp. Ska bli riktigt spännande att se resultatet.

Nu återstår bara att hitta ett uttag vid Björnrikecentret så att jag kan komma hem också. Värsta fall får jag väl köra upp i en pist och sno lite 400V från ett snökanons-anslutning ;-)
Glöm inte 63A adaptern i så fall .... :-)
32A uttag verkar det väl vara på dem, eller?
Har för mig att det sitter 16 eller 32 uttag vid liftarnas påstigning också.

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 15 sep 2016 13:43
av Robert von Bahr
Jag skulle säga, att Du inte skall glömma att testa denna metod på vägen NED. Metoden fungerar inte i uppförsbacke!

Robert

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 15 sep 2016 13:46
av MSO

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 15 sep 2016 13:49
av fakerlind
Robert von Bahr skrev:
Jag skulle säga, att Du inte skall glömma att testa denna metod på vägen NED. Metoden fungerar inte i uppförsbacke!

Robert
Bild

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 15 sep 2016 14:01
av Kirre
Robert von Bahr skrev:
Jag skulle säga, att Du inte skall glömma att testa denna metod på vägen NED. Metoden fungerar inte i uppförsbacke!

Robert
:)

Re: Slutsatser efter mätning av mitt 75kWh-batteri

Postat: 15 sep 2016 16:40
av gellerstam
Kirre skrev:
gellerstam skrev:
Kirre skrev:
Känns som att min tråd här har gått väääldigt mycket OT :) ;)

Oavsett, ska om ett par timmar bege mig till Björnrike/Vemdalen (Uppsala - Mora - Sveg - Björnrike) och tänker testa denna metod på vägen upp. Ska bli riktigt spännande att se resultatet.

Nu återstår bara att hitta ett uttag vid Björnrikecentret så att jag kan komma hem också. Värsta fall får jag väl köra upp i en pist och sno lite 400V från ett snökanons-anslutning ;-)
Glöm inte 63A adaptern i så fall .... :-)
32A uttag verkar det väl vara på dem, eller?
Har för mig att det sitter 16 eller 32 uttag vid liftarnas påstigning också.
Såhär set set ut i Stöten iaf. Men det finns säkert anläggningar med klenare snökanoner .... :lol:
63A.JPG