S100D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: S100D

Inlägg av LarsL »

Räkna med att bilen kommer se ut som den gjorde när den lämnade fabriken, alla förbättringar är en positiv överraskning. Hos en traditionell tillverkare blir ju knappast bilen bättre över tiden, snarare tvärtom.

Uppgradera batteriet? Nä, knappast något jag skulle göra. Ha bilen i tre år och byt upp dig eller ha den ännu längre och byt batteri senare. För när det är dags kommer det finnas billigare och bättre bilar och batterier.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: S100D

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
Beigler skrev:
ja, de kommer att byta hela batteripacket.
Precis som de skulle byta "hela" säkringen i andra uppgraderingen?

Jag hade inte köpt grisen i säcken utan garantier på att man får det dom lovar. Tesla har varit extremt usla på den fronten.

Pricken över i'et var väl löftet om att min självstängande laddlucka skulle komma med en mjukvaruuppdatering.
Exakt, byter hela packet betyder ju inte att det blir exakt samma, det kan mycket väl vara fler skillnader som dom inte berättat om och som inte byts ut vid uppgradering...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: S100D

Inlägg av HelectriC »

Machris skrev:
Där smög sig laddluckan in i ännu en tråd ;) :D
Du måste ju förstå att för ca 75% av alla som beställer en Tesla så är och förblir det enda viktiga köpsargumentet om bilen har den luckan eller inte :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: S100D

Inlägg av Beigler »

Bumpar denna tråd igen. Är det någon av er andra som har fått uppgradering till större batteri?
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: S100D

Inlägg av mahulkp »

Beigler skrev:
Bumpar denna tråd igen. Är det någon av er andra som har fått uppgradering till större batteri?
Nej jag har legat på SC om info och i fredags kom så en liten glimt av info. Under Q2 säger Tesla att det ska komma info om vad uppgraderingen innebär. Dvs i sommar kanske vi vet vad det kostar och när man kan tänkas få en uppgradering genomförd.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: S100D

Inlägg av Beigler »

Priset borde ju inte vara så svårt. Elon har redan sagt 10 000$. Det är bara att räkna om. Ändrar de på det blir jag riktigt sned med tanke på att jag istället hade kunnat avbeställa och bränna endast 17'. Vi får väl vänta och se helt enkelt.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: S100D

Inlägg av vigge50 »

Beigler skrev:
Priset borde ju inte vara så svårt. Elon har redan sagt 10 000$. Det är bara att räkna om. Ändrar de på det blir jag riktigt sned med tanke på att jag istället hade kunnat avbeställa och bränna endast 17'. Vi får väl vänta och se helt enkelt.
Det beror på, för de som väntade på att få sin 90 levererad kunde få uppdateringen för $10 000 men om du redan hade bilen och ville uppdatera så kostade det $20 000.

https://www.tesla.com/sv_SE/blog/new-te ... -car-world
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: S100D

Inlägg av dstr »

Beigler skrev:
Priset borde ju inte vara så svårt. Elon har redan sagt 10 000$. Det är bara att räkna om. Ändrar de på det blir jag riktigt sned med tanke på att jag istället hade kunnat avbeställa och bränna endast 17'. Vi får väl vänta och se helt enkelt.
Svårt? Om det är något Tesla har svårt för så är det siffror.

P85DL-uppgraderingen skulle kosta $5000. Då var kursen lägre än idag. I deras första räkneförsök så blev svenska priset 86.000.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: S100D

Inlägg av mahulkp »

Beigler skrev:
Priset borde ju inte vara så svårt. Elon har redan sagt 10 000$. Det är bara att räkna om. Ändrar de på det blir jag riktigt sned med tanke på att jag istället hade kunnat avbeställa och bränna endast 17'. Vi får väl vänta och se helt enkelt.
Jag tror inte man prioriterar detta då man inser att man åker på att skeppa batterier jorden runt för att byta ut det befintliga hos de som vill uppgradera. Tanken när det kommunicerades var att man skulle uppgradera bilar som befanns sig i produktion dvs innan dom levererats. Nu inser man nog hur kostsamt det är att hantera så man låter tiden gå så dör kanske frågan.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Skriv svar