En bättre ruttplanerare
Moderator: Redaktion
En bättre ruttplanerare
Som nybliven ägare till en Model S är det många nya saker att lära sig. En är att försöka förstå hur man snabbast tar sig fram medräknat laddning - ett tomt batteri laddas ju jättesnabbt på SC. Som många har märkt så är ju bilens ruttplanerare lite slumpmässig och inte särskilt konfigurerbar. Dessutom kan man bara använda den i bilen och bara från den plats och laddning som bilen har just nu.
På nätet finns t.ex. evtripplanner, men den går inte att använda i bilens browser. Rutterna är långt ifrån glasklara och knappast optimala ("Varför ska jag åka till Lödde och tanka i 0 minuter?").
Så, som den nörd jag är har jag ägnat kvällarna den här veckan åt att hacka ihop en bättre ruttplanerare som funkar både på datorn och i bilen. Den räknar fram den snabbaste möjliga rutten inklusive laddning på Tesla SC.
Vill du prova och ge feedback? Testa på https://abetterrouteplanner.com (edit: Ny URL, nu i molnet och snabbare!)
Det finns massor med fler saker jag vill lägga till, men det kommer!
På nätet finns t.ex. evtripplanner, men den går inte att använda i bilens browser. Rutterna är långt ifrån glasklara och knappast optimala ("Varför ska jag åka till Lödde och tanka i 0 minuter?").
Så, som den nörd jag är har jag ägnat kvällarna den här veckan åt att hacka ihop en bättre ruttplanerare som funkar både på datorn och i bilen. Den räknar fram den snabbaste möjliga rutten inklusive laddning på Tesla SC.
Vill du prova och ge feedback? Testa på https://abetterrouteplanner.com (edit: Ny URL, nu i molnet och snabbare!)
Det finns massor med fler saker jag vill lägga till, men det kommer!
Senast redigerad av blincoln, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: En bättre ruttplanerare
Detta är lysande! Mycket bättre än EV Trip Planner och vad det finns för andra planeringssiter. Grymt jobbat! Om du hackade ihop detta på kvällarna denna veckan så ser jag verkligen fram emot vad som händer om du lägger till lite grejer du redan tänkt på.
Underbart!
Självklara grejer som du säkert redan tänkt lägga till:
- Omvägar och alternativa rutter
- Stämmer verkligen angivelsen om hur mycket effektiv kapacitet som finns tillgängligt i batterierna?
- Speeda upp uträkningen
Extra häftigt när allt annat är fixat:
- ChaDeMo-stationer när man inte klarar sig inom Superchargers?
Underbart!
Självklara grejer som du säkert redan tänkt lägga till:
- Omvägar och alternativa rutter
- Stämmer verkligen angivelsen om hur mycket effektiv kapacitet som finns tillgängligt i batterierna?
- Speeda upp uträkningen
Extra häftigt när allt annat är fixat:
- ChaDeMo-stationer när man inte klarar sig inom Superchargers?
Senast redigerad av Haglund, redigerad totalt 3 gång.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: En bättre ruttplanerare
Du har ju egotrip.se också.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- HBrosenius
- Teslaägare
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
- Ort: Nybro
Re: En bättre ruttplanerare
Såg riktigt trevligt ut! Inte hunnit testa den i bilen än dock. Nu önskar man bara att man kunde skicka rutten till navigatorn i bilen på något sätt också
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1493
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: En bättre ruttplanerare
Snyggt, jättesmidig!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: En bättre ruttplanerare
Snyggt!
Rent och enkelt UI och precis de settings som behövs. Vore kanon om du kunde lägga till alternativa färdvägar a´la google och apple maps. Tex när jag planerar Uppsala - Sandvik (Öland) föreslår den att jag ska köra över Sthlm, men att köra över Strängnäs är 29km närmare och nån minut snabbare.
Rent och enkelt UI och precis de settings som behövs. Vore kanon om du kunde lägga till alternativa färdvägar a´la google och apple maps. Tex när jag planerar Uppsala - Sandvik (Öland) föreslår den att jag ska köra över Sthlm, men att köra över Strängnäs är 29km närmare och nån minut snabbare.
MY LR, Pearl White
Re: En bättre ruttplanerare
Tack för feedback!
Alternativa vägar är klurigt, vilket man märker även i Google Maps. Vad är ett bra alternativ? Hur är det tillräckligt annorlunda än den bästa vägen? Räcker det att köra ett varv extra i kvarteret?
Jag tänkte lägga till möjligheter att:
Alternativa vägar är klurigt, vilket man märker även i Google Maps. Vad är ett bra alternativ? Hur är det tillräckligt annorlunda än den bästa vägen? Räcker det att köra ett varv extra i kvarteret?
Jag tänkte lägga till möjligheter att:
- Välja en SC på kartan och lägga den som via-punkt, så att rutten måste passera den
- Välja en SC som "långpaus" och därmed låta optimeringen ladda där hur länge som helst "gratis" tidsmässigt
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: En bättre ruttplanerare
I den versionen räcker det egentligen med att man manuellt kan välja via en eller flera orter längst den väg man själv tycker är bäst, i mitt exempel ovan skulle tex att kunna välja att åka via Strängnäs eller Enköping.blincoln skrev:Tack för feedback!
Alternativa vägar är klurigt, vilket man märker även i Google Maps. Vad är ett bra alternativ? Hur är det tillräckligt annorlunda än den bästa vägen? Räcker det att köra ett varv extra i kvarteret?
Jag tänkte lägga till möjligheter att:
- Välja en SC på kartan och lägga den som via-punkt, så att rutten måste passera den
- Välja en SC som "långpaus" och därmed låta optimeringen ladda där hur länge som helst "gratis" tidsmässigt
MY LR, Pearl White
Re: En bättre ruttplanerare
Det kan förresten finnas en felstavning i titlen och den verkar balla ur när man går utanför Superchargernätverket (Madrid).
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
- HBrosenius
- Teslaägare
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
- Ort: Nybro
Re: En bättre ruttplanerare
Möjligheten att göra Tur och Retur resor vore inte så dum heller. Ibland kör man till storstäderna (Malmö, Göteborg framför allt som inte har SC i närheten) och hem samma dag, då vore det bra om den tog hänsyn till hur mkt laddning som behövs för att komma tillbaka samma väg också.
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Re: En bättre ruttplanerare
Haha, tack, fixat (felstavningen)! När den inte hittar någon rutt via SCs så blir resultatet tomt. Det finns lite UI-hörn att slipa påHaglund skrev:Det kan förresten finnas en felstavning i titlen och den verkar balla ur när man går utanför Superchargernätverket (Madrid).
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: En bättre ruttplanerare
Absolut, superviktigt. Lägg till en via-punkt "Add Waypoint" och gör resan Hemma->Göteborg->Hemma.HBrosenius skrev:Möjligheten att göra Tur och Retur resor vore inte så dum heller. Ibland kör man till storstäderna (Malmö, Göteborg framför allt som inte har SC i närheten) och hem samma dag, då vore det bra om den tog hänsyn till hur mkt laddning som behövs för att komma tillbaka samma väg också.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- HBrosenius
- Teslaägare
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
- Ort: Nybro
Re: En bättre ruttplanerare
Aha, den "lilla" "Add Waypoint" missade jag helt. Lysande!blincoln skrev:Absolut, superviktigt. Lägg till en via-punkt "Add Waypoint" och gör resan Hemma->Göteborg->Hemma.
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Re: En bättre ruttplanerare
Mycket bra initiativ! Kanske Du skulle ansöka om jobb hos Tesla? Upptäcke dock en sak: den vägrar föreslå vägen med färjan Helsingborg-Helsingör utan tar alltid vägen över bron. Fungerade inte heller med waypoints. Ändå: mycket bättre än Teslas egna variant!
Re: En bättre ruttplanerare
Hmm - jag testade just att planera "Helsingborg" till "Helsingör" och då blir det färja i alla fall.Jojo skrev:Mycket bra initiativ! Kanske Du skulle ansöka om jobb hos Tesla? Upptäcke dock en sak: den vägrar föreslå vägen med färjan Helsingborg-Helsingör utan tar alltid vägen över bron. Fungerade inte heller med waypoints. Ändå: mycket bättre än Teslas egna variant!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
- Peter Holm
- Teslaägare
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
- Ort: Resarö
Re: En bättre ruttplanerare
I Like!
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Re: En bättre ruttplanerare
Bra och kul iniativ!
Tar denna i beaktning terrängen (som den inbyggda i bilen verkar göra...)?
Dvs som när jag ska upp till Fjällen är de sista 10-15 milen väldigt mycket uppför = högre förbrukning.
Förbrukning i 110 km/h - Påverkar denna inställning "korrekt" om man kör 70-vägar osv?
/Jocce
Tar denna i beaktning terrängen (som den inbyggda i bilen verkar göra...)?
Dvs som när jag ska upp till Fjällen är de sista 10-15 milen väldigt mycket uppför = högre förbrukning.
Förbrukning i 110 km/h - Påverkar denna inställning "korrekt" om man kör 70-vägar osv?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: En bättre ruttplanerare
Detta var helt grymt. Jag har dock inte testat i verkliga livet. Det som slår mig är att bilen beräknar mycket längre laddtider, ungefär med faktor två. Jag har en P85 och valde S85 på webbsidan. Skiljer det verkligen så mycket mellan bilarna eller är det en liten bugg nånstans?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: En bättre ruttplanerare
Den räknar än så länge rätt grovt på hastigheter och höjder - varje delsträcka räknas bara i medeltal. Men ja - om destinationen är uppe i Lindvallen så går det åt mer energi än om du bara åker till Sälens by (på grund av höjden).Jocce skrev:Tar denna i beaktning terrängen (som den inbyggda i bilen verkar göra...)?
Dvs som när jag ska upp till Fjällen är de sista 10-15 milen väldigt mycket uppför = högre förbrukning.
Förbrukning i 110 km/h - Påverkar denna inställning "korrekt" om man kör 70-vägar osv?
Förbruking i 110 är för att ange en förväntad förbrukning av bilen, lite beroende på hur aggressivt man kör och om man har takbox osv. Den räknar sedan om det enligt Teslas range-kurvor till en förbrukning baserat på den medelhastighet du har på sträckan. Lite grovt och förmodligen lite för optimistiskt.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: En bättre ruttplanerare
Jag har inte kalibrerat ordenligt vare sig mot bilen eller verkligheten. Det är därför man har en Tesla-klubbmati skrev:Detta var helt grymt. Jag har dock inte testat i verkliga livet. Det som slår mig är att bilen beräknar mycket längre laddtider, ungefär med faktor två. Jag har en P85 och valde S85 på webbsidan. Skiljer det verkligen så mycket mellan bilarna eller är det en liten bugg nånstans?
Laddningstiden är enligt kurvor jag hittat på nätet och jag tror att den är rätt så OK. Däremot tror bilens planerare att bilen ska dra ganska mycket ström på första sträckan, det är väl en försiktighetsåtgärd?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: En bättre ruttplanerare
Kanon! . I datorn, androiden och paddan ok. Bara det att när jag klickar upp kartan så placerar den mej 1,5 kilometer i ~300 grader från min verkliga position. Kanske standardpositionen för Ronneby?
Senast redigerad av far1far2, redigerad totalt 1 gånger.
X100 lev.14/8-18.
Re: En bättre ruttplanerare
Du är ju ett geni! Härligt initiativ och kanon att kunna planera lite innan man sätter sig i bilen! Man får ju lära sig efterhand och korrigera snittförbrukningen så det passar.
2016 Model S 75
Re: En bättre ruttplanerare
När jag ändrade på inställningar (min bil och laddningsprocent) så visar den inte en rutt längre. iPad med ios 9.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: En bättre ruttplanerare
Den saknar ju lite felhantering. Det kan vara att du råkat ställa in en omöjlig uppgift - då svarar den bara tomt.bjelkeman skrev:När jag ändrade på inställningar (min bil och laddningsprocent) så visar den inte en rutt längre. iPad med ios 9.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: En bättre ruttplanerare
Jag tror inte det var omöjligt. Här är det. Det gick på default inställningar. Dessutom så körde jag detta förra helgen, så det gick.blincoln skrev:Den saknar ju lite felhantering. Det kan vara att du råkat ställa in en omöjlig uppgift - då svarar den bara tomt.bjelkeman skrev:När jag ändrade på inställningar (min bil och laddningsprocent) så visar den inte en rutt längre. iPad med ios 9.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.