En bättre ruttplanerare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

En bättre ruttplanerare

Inlägg av blincoln »

Som nybliven ägare till en Model S är det många nya saker att lära sig. En är att försöka förstå hur man snabbast tar sig fram medräknat laddning - ett tomt batteri laddas ju jättesnabbt på SC. Som många har märkt så är ju bilens ruttplanerare lite slumpmässig och inte särskilt konfigurerbar. Dessutom kan man bara använda den i bilen och bara från den plats och laddning som bilen har just nu.

På nätet finns t.ex. evtripplanner, men den går inte att använda i bilens browser. Rutterna är långt ifrån glasklara och knappast optimala ("Varför ska jag åka till Lödde och tanka i 0 minuter?").

Så, som den nörd jag är har jag ägnat kvällarna den här veckan åt att hacka ihop en bättre ruttplanerare som funkar både på datorn och i bilen. Den räknar fram den snabbaste möjliga rutten inklusive laddning på Tesla SC.

Vill du prova och ge feedback? Testa på https://abetterrouteplanner.com (edit: Ny URL, nu i molnet och snabbare!)

Det finns massor med fler saker jag vill lägga till, men det kommer!
routeplanner.png
Senast redigerad av blincoln, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av Haglund »

Detta är lysande! Mycket bättre än EV Trip Planner och vad det finns för andra planeringssiter. Grymt jobbat! Om du hackade ihop detta på kvällarna denna veckan så ser jag verkligen fram emot vad som händer om du lägger till lite grejer du redan tänkt på.

Underbart!

Självklara grejer som du säkert redan tänkt lägga till:
- Omvägar och alternativa rutter
- Stämmer verkligen angivelsen om hur mycket effektiv kapacitet som finns tillgängligt i batterierna?
- Speeda upp uträkningen

Extra häftigt när allt annat är fixat:
- ChaDeMo-stationer när man inte klarar sig inom Superchargers?
Senast redigerad av Haglund, redigerad totalt 3 gång.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av Zalman3 »

Du har ju egotrip.se också.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
Ort: Nybro

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av HBrosenius »

Såg riktigt trevligt ut! Inte hunnit testa den i bilen än dock. Nu önskar man bara att man kunde skicka rutten till navigatorn i bilen på något sätt också ;-)
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1493
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Snyggt, jättesmidig!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av Kirre »

Snyggt!
Rent och enkelt UI och precis de settings som behövs. Vore kanon om du kunde lägga till alternativa färdvägar a´la google och apple maps. Tex när jag planerar Uppsala - Sandvik (Öland) föreslår den att jag ska köra över Sthlm, men att köra över Strängnäs är 29km närmare och nån minut snabbare.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av blincoln »

Tack för feedback!

Alternativa vägar är klurigt, vilket man märker även i Google Maps. Vad är ett bra alternativ? Hur är det tillräckligt annorlunda än den bästa vägen? Räcker det att köra ett varv extra i kvarteret?

Jag tänkte lägga till möjligheter att:
  • Välja en SC på kartan och lägga den som via-punkt, så att rutten måste passera den
  • Välja en SC som "långpaus" och därmed låta optimeringen ladda där hur länge som helst "gratis" tidsmässigt
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av Kirre »

blincoln skrev:
Tack för feedback!

Alternativa vägar är klurigt, vilket man märker även i Google Maps. Vad är ett bra alternativ? Hur är det tillräckligt annorlunda än den bästa vägen? Räcker det att köra ett varv extra i kvarteret?

Jag tänkte lägga till möjligheter att:
  • Välja en SC på kartan och lägga den som via-punkt, så att rutten måste passera den
  • Välja en SC som "långpaus" och därmed låta optimeringen ladda där hur länge som helst "gratis" tidsmässigt
I den versionen räcker det egentligen med att man manuellt kan välja via en eller flera orter längst den väg man själv tycker är bäst, i mitt exempel ovan skulle tex att kunna välja att åka via Strängnäs eller Enköping.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av Haglund »

Det kan förresten finnas en felstavning i titlen och den verkar balla ur när man går utanför Superchargernätverket (Madrid). ;)
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
Ort: Nybro

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av HBrosenius »

Möjligheten att göra Tur och Retur resor vore inte så dum heller. Ibland kör man till storstäderna (Malmö, Göteborg framför allt som inte har SC i närheten) och hem samma dag, då vore det bra om den tog hänsyn till hur mkt laddning som behövs för att komma tillbaka samma väg också.
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av blincoln »

Haglund skrev:
Det kan förresten finnas en felstavning i titlen och den verkar balla ur när man går utanför Superchargernätverket (Madrid). ;)
Haha, tack, fixat (felstavningen)! När den inte hittar någon rutt via SCs så blir resultatet tomt. Det finns lite UI-hörn att slipa på ;)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av blincoln »

HBrosenius skrev:
Möjligheten att göra Tur och Retur resor vore inte så dum heller. Ibland kör man till storstäderna (Malmö, Göteborg framför allt som inte har SC i närheten) och hem samma dag, då vore det bra om den tog hänsyn till hur mkt laddning som behövs för att komma tillbaka samma väg också.
Absolut, superviktigt. Lägg till en via-punkt "Add Waypoint" och gör resan Hemma->Göteborg->Hemma.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 05 sep 2016 11:08
Ort: Nybro

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av HBrosenius »

blincoln skrev:
Absolut, superviktigt. Lägg till en via-punkt "Add Waypoint" och gör resan Hemma->Göteborg->Hemma.
Aha, den "lilla" "Add Waypoint" missade jag helt. Lysande!
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av Jojo »

Mycket bra initiativ! Kanske Du skulle ansöka om jobb hos Tesla? 8-) Upptäcke dock en sak: den vägrar föreslå vägen med färjan Helsingborg-Helsingör utan tar alltid vägen över bron. Fungerade inte heller med waypoints. Ändå: mycket bättre än Teslas egna variant!
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av blincoln »

Jojo skrev:
Mycket bra initiativ! Kanske Du skulle ansöka om jobb hos Tesla? 8-) Upptäcke dock en sak: den vägrar föreslå vägen med färjan Helsingborg-Helsingör utan tar alltid vägen över bron. Fungerade inte heller med waypoints. Ändå: mycket bättre än Teslas egna variant!
Hmm - jag testade just att planera "Helsingborg" till "Helsingör" och då blir det färja i alla fall.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av Peter Holm »

I Like!
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av Jocce »

Bra och kul iniativ! :)

Tar denna i beaktning terrängen (som den inbyggda i bilen verkar göra...)?
Dvs som när jag ska upp till Fjällen är de sista 10-15 milen väldigt mycket uppför = högre förbrukning.

Förbrukning i 110 km/h - Påverkar denna inställning "korrekt" om man kör 70-vägar osv?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av mati »

Detta var helt grymt. :) Jag har dock inte testat i verkliga livet. Det som slår mig är att bilen beräknar mycket längre laddtider, ungefär med faktor två. Jag har en P85 och valde S85 på webbsidan. Skiljer det verkligen så mycket mellan bilarna eller är det en liten bugg nånstans?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av blincoln »

Jocce skrev:
Tar denna i beaktning terrängen (som den inbyggda i bilen verkar göra...)?
Dvs som när jag ska upp till Fjällen är de sista 10-15 milen väldigt mycket uppför = högre förbrukning.

Förbrukning i 110 km/h - Påverkar denna inställning "korrekt" om man kör 70-vägar osv?
Den räknar än så länge rätt grovt på hastigheter och höjder - varje delsträcka räknas bara i medeltal. Men ja - om destinationen är uppe i Lindvallen så går det åt mer energi än om du bara åker till Sälens by (på grund av höjden).

Förbruking i 110 är för att ange en förväntad förbrukning av bilen, lite beroende på hur aggressivt man kör och om man har takbox osv. Den räknar sedan om det enligt Teslas range-kurvor till en förbrukning baserat på den medelhastighet du har på sträckan. Lite grovt och förmodligen lite för optimistiskt.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av blincoln »

mati skrev:
Detta var helt grymt. :) Jag har dock inte testat i verkliga livet. Det som slår mig är att bilen beräknar mycket längre laddtider, ungefär med faktor två. Jag har en P85 och valde S85 på webbsidan. Skiljer det verkligen så mycket mellan bilarna eller är det en liten bugg nånstans?
Jag har inte kalibrerat ordenligt vare sig mot bilen eller verkligheten. Det är därför man har en Tesla-klubb ;-)

Laddningstiden är enligt kurvor jag hittat på nätet och jag tror att den är rätt så OK. Däremot tror bilens planerare att bilen ska dra ganska mycket ström på första sträckan, det är väl en försiktighetsåtgärd?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av far1far2 »

Kanon! . I datorn, androiden och paddan ok. Bara det att när jag klickar upp kartan så placerar den mej 1,5 kilometer i ~300 grader från min verkliga position. Kanske standardpositionen för Ronneby?
Senast redigerad av far1far2, redigerad totalt 1 gånger.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av Jensa »

Du är ju ett geni! :) Härligt initiativ och kanon att kunna planera lite innan man sätter sig i bilen! Man får ju lära sig efterhand och korrigera snittförbrukningen så det passar.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av bjelkeman »

När jag ändrade på inställningar (min bil och laddningsprocent) så visar den inte en rutt längre. iPad med ios 9.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av blincoln »

bjelkeman skrev:
När jag ändrade på inställningar (min bil och laddningsprocent) så visar den inte en rutt längre. iPad med ios 9.
Den saknar ju lite felhantering. Det kan vara att du råkat ställa in en omöjlig uppgift - då svarar den bara tomt.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En bättre ruttplanerare

Inlägg av bjelkeman »

blincoln skrev:
bjelkeman skrev:
När jag ändrade på inställningar (min bil och laddningsprocent) så visar den inte en rutt längre. iPad med ios 9.
Den saknar ju lite felhantering. Det kan vara att du råkat ställa in en omöjlig uppgift - då svarar den bara tomt.
Jag tror inte det var omöjligt. Här är det. Det gick på default inställningar. Dessutom så körde jag detta förra helgen, så det gick. :D
image.png
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar