Slå på datadelning!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Slå på datadelning!

Inlägg av Herr X »

I V8 av Teslas mjukvara är man som standard ut-optad från att dela data för att förbättra autopiloten - den funktion som Tesla kallar fleet learning.

Detta är något som alla måste slå på - ju fler som delar data, desto bättre kommer autopiloten fungera på svenska vägar.

Gör så här:
  • Klicka på "Controls"
  • Klicka på "Settings"
  • Klicka på "Safety & Security"
  • Slå på "Data sharing" längst ner till höger
Bild

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av akeller »

Bra tips! (för alla som fått v8, grrrr)
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av HelectriC »

På mina telefoner och plattor har jag alltid alla typer av loggning/vidaresändning av användarinfo avslagen, blir nog samma med bilen. Har inget intresse att låta mig loggas mer än nödvändigt! Tesla får lösa sina problem utan mig!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
På mina telefoner och plattor har jag alltid alla typer av loggning/vidaresändning av användarinfo avslagen, blir nog samma med bilen. Har inget intresse att låta mig loggas mer än nödvändigt! Tesla får lösa sina problem utan mig!
I detta fallet handlar det ju om att förse fleet learningen med data - något som förbättrar bilens köregenskaper för alla, inklusive dig själv.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av bylund »

Å andra sidan kanske vi får automatisk utblink ur rondell att fungera snabbare utan den datan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
På mina telefoner och plattor har jag alltid alla typer av loggning/vidaresändning av användarinfo avslagen, blir nog samma med bilen. Har inget intresse att låta mig loggas mer än nödvändigt! Tesla får lösa sina problem utan mig!
I detta fallet handlar det ju om att förse fleet learningen med data - något som förbättrar bilens köregenskaper för alla, inklusive dig själv.
Nja, jag är ändå skeptisk.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av Kirre »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
På mina telefoner och plattor har jag alltid alla typer av loggning/vidaresändning av användarinfo avslagen, blir nog samma med bilen. Har inget intresse att låta mig loggas mer än nödvändigt! Tesla får lösa sina problem utan mig!
I detta fallet handlar det ju om att förse fleet learningen med data - något som förbättrar bilens köregenskaper för alla, inklusive dig själv.
Ni borde pusha för detta även i podden tycker jag. :geek:
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare
Inlägg: 204
Blev medlem: 11 nov 2015 23:16

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av znak3 »

Man borde inte få använda autopilot utan att slå på detta. Hela syftet är ju att stödja utvecklingen av denna strategiskt viktiga funktion för Tesla!
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av akeller »

Ni som upplever att ni är en sämre förare än medel bör kanske inte slå på den ;)
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Å andra sidan kanske vi får automatisk utblink ur rondell att fungera snabbare utan den datan.
:D :D :D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av Jerker »

akeller skrev:
Ni som upplever att ni är en sämre förare än medel bör kanske inte slå på den ;)
Självinsikten står som spön i backen! Alla är bättre förare än medel!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av bylund »

90 % av alla förare är väl bland de 10 % bästa?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
90 % av alla förare är väl bland de 10 % bästa?
Nä, men jag tror man brukar säga att 70% påstår sig vara bättre än genomsnittet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
bylund skrev:
90 % av alla förare är väl bland de 10 % bästa?
Nä, men jag tror man brukar säga att 70% påstår sig vara bättre än genomsnittet.
Äsch! Sånt där gäller inte mig! Jag har bra självinsikt!
Användarvisningsbild
X-Model
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 16 apr 2016 18:37

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av X-Model »

Jerker skrev:
vigge50 skrev:
bylund skrev:
90 % av alla förare är väl bland de 10 % bästa?
Nä, men jag tror man brukar säga att 70% påstår sig vara bättre än genomsnittet.
Äsch! Sånt där gäller inte mig! Jag har bra självinsikt!
Ja, det har vi väl alla... :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av Bjelke »

X-Model skrev:
Jerker skrev:
vigge50 skrev:
bylund skrev:
90 % av alla förare är väl bland de 10 % bästa?
Nä, men jag tror man brukar säga att 70% påstår sig vara bättre än genomsnittet.
Äsch! Sånt där gäller inte mig! Jag har bra självinsikt!
Ja, det har vi väl alla... :D
Sett rent tekniskt (ur AP-synpunkt alltså) och juridiskt (köra på rätt sida vägen i kurvor tex mm mm) så kör jag bland dom sämsta 2% :lol:
Så jag borde verkligen inte slå på det där!
Fast jag tycker iofs ff att AP:n kör som en jäkla kratta, så jag vet i fasen vad jag ska tycka om fleetlearning, kan inte säga att den blivit så mycket bättre "med tiden" hittils iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
Sett rent tekniskt (ur AP-synpunkt alltså) och juridiskt (köra på rätt sida vägen i kurvor tex mm mm) så kör jag bland dom sämsta 2% :lol:
Så jag borde verkligen inte slå på det där!
Fast jag tycker iofs ff att AP:n kör som en jäkla kratta, så jag vet i fasen vad jag ska tycka om fleetlearning, kan inte säga att den blivit så mycket bättre "med tiden" hittils iaf...
Fleetlearning in Bollnäs! Nope... 8-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av djFabbe »

Kirre skrev:
Herr X skrev:
HelectriC skrev:
På mina telefoner och plattor har jag alltid alla typer av loggning/vidaresändning av användarinfo avslagen, blir nog samma med bilen. Har inget intresse att låta mig loggas mer än nödvändigt! Tesla får lösa sina problem utan mig!
I detta fallet handlar det ju om att förse fleet learningen med data - något som förbättrar bilens köregenskaper för alla, inklusive dig själv.
Ni borde pusha för detta även i podden tycker jag. :geek:
Jag håller med HerrX här. Inte okomplicerat att dela data, men tänk på att du genom navigationen alltid förser Google och Tesla med positionsdata löpande oavsett. Positionsdatan torde var den känsligaste informationen du delar med dig av, och om du inte gillar det ska du inte köra en Tesla in the first place.

Cred dock till Tesla att man gör funktionen opt in.

Så på med funktionen tycker jag, och vi kommer så klart diskutera detta i podden också.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Bjelke skrev:
Sett rent tekniskt (ur AP-synpunkt alltså) och juridiskt (köra på rätt sida vägen i kurvor tex mm mm) så kör jag bland dom sämsta 2% :lol:
Så jag borde verkligen inte slå på det där!
Fast jag tycker iofs ff att AP:n kör som en jäkla kratta, så jag vet i fasen vad jag ska tycka om fleetlearning, kan inte säga att den blivit så mycket bättre "med tiden" hittils iaf...
Fleetlearning in Bollnäs! Nope... 8-)
:lol: sant.... Fast nog har jag tolkat fleetlearning som att det även ska gynna bilar som inte kör på just samma vägar, tex hur AP:n tolkar sin omgivning och hur bilen reagerar på instruktionerna osv :)
Men annars så är det helt klart inte så många som åker i mina krokar...
Lite kul effekt lixom, hemma kör den som ett fyllo och i Sthlm kör den som ett proffs :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av HelectriC »

Jag skulle gissa att detta kommer av att man nere i Tyskland och Frankrike inte är särskilt roade när det kommer till datadelning till USA. Dom är allergiska mot allt som har med kränkning av personlig integritet att göra, speciellt i Tyskland. Säkert därför det kommer som default "off" i Europa.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av danni »

vigge50 skrev:
bylund skrev:
90 % av alla förare är väl bland de 10 % bästa?
Nä, men jag tror man brukar säga att 70% påstår sig vara bättre än genomsnittet.
Det är ju inget omöjligt att 70% skulle vara bättre än genomsnittet. Du kanske menade bättre än medianen?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av bylund »

Jag tror att 90 % inte tar hänsyn till skillnaden mellan snitt och median när de gör den bedömning av sin körfömåga jämfört med andra. ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av Johnny_B »

Denna tråden måste hållas på förstasidan. På med datadelning gubbar! Min AP behöver all hjälp den kan få. Känns bitvis klart onykter i dagsläget.
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av pegs »

Verkligen märkligt att det är avstängt som default... misstag?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Slå på datadelning!

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Jag tror att 90 % inte tar hänsyn till skillnaden mellan snitt och median när de gör den bedömning av sin körfömåga jämfört med andra. ;)
Visste du att 98% av befolkningen är statistiskt illiterat och att 99% av all statistik på nätet är påhittad?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar