Tips på däckverkstad i Göteborg (byta till Hakka R2)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Tips på däckverkstad i Göteborg (byta till Hakka R2)

Inlägg av P_EL »

Tänkte använda mina 19" slipstream även till vinterdäcken. Ngn som har tips på däckverkstad i Göteborg som kan Tesla och säljer Hakka R2 (har förstått att man måste lyfta bilen på anvisat sätt). Vad kan det kosta att kränga av/på däcken?
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Tips på däckverkstad i Göteborg (byta till Hakka R2)

Inlägg av Franz »

P_EL skrev:
Tänkte använda mina 19" slipstream även till vinterdäcken. Ngn som har tips på däckverkstad i Göteborg som kan Tesla och säljer Hakka R2 (har förstått att man måste lyfta bilen på anvisat sätt). Vad kan det kosta att kränga av/på däcken?
Inte för att jag har någon rekommendation på verkstad men när det gäller att lyfta bilen så märkte jag att när jag satte på vinterdäck 2015 var verkstaden lite oerfarna medan när jag satte på sommardäcken 2016 verkade de ha mycket bättre koll. Hamnar man på ett ställe som är lite ovana kommer man långt med följande instruktion:
Bild
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tips på däckverkstad i Göteborg (byta till Hakka R2)

Inlägg av danni »

Jag använder Autopoolen i Sisjön. De har flera kunder med Teslor och har koll på jack mode, lyftpunkter etc. Jag tycker alltid servicen där har varit skitbra (de gör alltid allt de kan inkl det extra, som att ta sin lunchrast för att hjälpa till med något) och Emanuel som har stället är dödstrevlig.

Hälsa från mig om du pratar med honom :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 469
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Tips på däckverkstad i Göteborg (byta till Hakka R2)

Inlägg av P_EL »

danni skrev:
Jag använder Autopoolen i Sisjön. De har flera kunder med Teslor och har koll på jack mode, lyftpunkter etc. Jag tycker alltid servicen där har varit skitbra (de gör alltid allt de kan inkl det extra, som att ta sin lunchrast för att hjälpa till med något) och Emanuel som har stället är dödstrevlig.

Hälsa från mig om du pratar med honom :)
Perfekt, tack precis vad jag sökte!
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 22 jul 2016 22:36
Ort: Göteborg

Re: Tips på däckverkstad i Göteborg (byta till Hakka R2)

Inlägg av Hajjen »

Instämmer med Danni, Emanuel på Autopoolen i sisjön är kanonbra.
De har ett antal kunder med Tesla och jag ska själv dit på måndag och byta hjul :D
Såld: Sept 2016, S60, Midnight Silver Metallic, Panoramatak, Svarta Nästa Generations Säte, Svart Alcantara
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tips på däckverkstad i Göteborg (byta till Hakka R2)

Inlägg av danni »

Börjar folk redan byta till vinterpuckar, alltså? Hujedamig. Jag hoppas kunna vänta minst en månad till.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 22 jul 2016 22:36
Ort: Göteborg

Re: Tips på däckverkstad i Göteborg (byta till Hakka R2)

Inlägg av Hajjen »

danni skrev:
Börjar folk redan byta till vinterpuckar, alltså? Hujedamig. Jag hoppas kunna vänta minst en månad till.
Lika bra nu när det börjar bli kallare, dessutom skönt att slippa hysterin när alla måste byta :D
Såld: Sept 2016, S60, Midnight Silver Metallic, Panoramatak, Svarta Nästa Generations Säte, Svart Alcantara
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Tips på däckverkstad i Göteborg (byta till Hakka R2)

Inlägg av mahulkp »

danni skrev:
Börjar folk redan byta till vinterpuckar, alltså? Hujedamig. Jag hoppas kunna vänta minst en månad till.
Det förstår jag du kör ju dubbat. Med odubbade däck spelar det mindre roll när man byter.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tips på däckverkstad i Göteborg (byta till Hakka R2)

Inlägg av bylund »

Förutom att jag upplever slitaget som mycket högre på mina Nokian dubbfria än på mina Goodyear sommardäck. D v s bättre för miljö och ekonomi att köra på sommardäck så länge väglaget tillåter.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Tips på däckverkstad i Göteborg (byta till Hakka R2)

Inlägg av mahulkp »

bylund skrev:
Förutom att jag upplever slitaget som mycket högre på mina Nokian dubbfria än på mina Goodyear sommardäck. D v s bättre för miljö och ekonomi att köra på sommardäck så länge väglaget tillåter.
Intressant, för mig var det precis tvärtom. Mina Hakka R2 var nästan som nya med 7-8 mm kvar efter en vinter, mina ContiSilent 21" bara hade 3-4 mm kvar efter en sommar. Några flermil på sommaren visserligen.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Tips på däckverkstad i Göteborg (byta till Hakka R2)

Inlägg av Oddball »

Franz skrev:
P_EL skrev:
Tänkte använda mina 19" slipstream även till vinterdäcken. Ngn som har tips på däckverkstad i Göteborg som kan Tesla och säljer Hakka R2 (har förstått att man måste lyfta bilen på anvisat sätt). Vad kan det kosta att kränga av/på däcken?
Inte för att jag har någon rekommendation på verkstad men när det gäller att lyfta bilen så märkte jag att när jag satte på vinterdäck 2015 var verkstaden lite oerfarna medan när jag satte på sommardäcken 2016 verkade de ha mycket bättre koll. Hamnar man på ett ställe som är lite ovana kommer man långt med följande instruktion:
Bild
Detta innebär att det är OK att bilen lyfts med hjälp av långa "gummikuddar" som läggs under trösklarna (de gula områdena) så länge de inte sticker in innanför hjulen, hoppas jag?
:?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tips på däckverkstad i Göteborg (byta till Hakka R2)

Inlägg av Klintan »

Oddball skrev:
Franz skrev:
P_EL skrev:
Tänkte använda mina 19" slipstream även till vinterdäcken. Ngn som har tips på däckverkstad i Göteborg som kan Tesla och säljer Hakka R2 (har förstått att man måste lyfta bilen på anvisat sätt). Vad kan det kosta att kränga av/på däcken?
Inte för att jag har någon rekommendation på verkstad men när det gäller att lyfta bilen så märkte jag att när jag satte på vinterdäck 2015 var verkstaden lite oerfarna medan när jag satte på sommardäcken 2016 verkade de ha mycket bättre koll. Hamnar man på ett ställe som är lite ovana kommer man långt med följande instruktion:
Bild
Detta innebär att det är OK att bilen lyfts med hjälp av långa "gummikuddar" som läggs under trösklarna (de gula områdena) så länge de inte sticker in innanför hjulen, hoppas jag?
:?
Lyfter en riktigt gammal tråd, undrar också om det fungerar att lyfta bilen med sådana långa gummikuddar? Hur gick det för dig Oddball?
Elbilist sedan 2014
Skriv svar