Förlängd garanti?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Förlängd garanti?

Inlägg av Zalman3 »

Nybils garantin är ju på 4 år och 8000 mil.
Kan man köpa till förlängd garanti?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av Svenssons »

I USA går det att köpa till "Extended Service Agreement":
Extended Service Agreement

Covers the repair or replacement of parts due to defects in materials or workmanship provided by Tesla. Coverage lasts for 4 years or 50,000 miles (whichever comes first), and begins on the date your original warranty expires.

Washington residents must purchase the extended service agreement directly at a local Service Center.
Ser inte något liknande på Teslas hemsida på svenska men tror att det har varit möjligt att teckna denna. Följande text tyder också på det:
Hur vet jag om jag köpt en Tesla-serviceplan?

Logga in på ditt Tesla-konto och klicka Registrera dig för service. Du kommer till sidan för köp av serviceplaner. Om du redan köpt en Tesla-serviceplan eller utökad service visas inköpsdatum invid den plan du har betalat för.
Möjligt att det går att köpa till även ifall den inte nämns.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av Bjelke »

Tänkte boka en stor service idag innan bilen rullat 8000 mil snart så man får en ordentlig genomgång av bilen och eventuella brister som går på garantin blir fixade, enligt "tips" i tidigare trådar här...
Men närmaste tid för detta i Väsby var den 13/12 och då kommer bilen att ha passerat 8000 mil redan :(
Så jag frågade om eventuella fel som upptäcks då kan gå på garantin iaf eftersom jag faktiskt beställer servicen före 8000-mils-gränsen lixom och det är ju inte riktigt mitt fel att dom inte har ngn tid förrens om två månader.
Svaret? Absolut inte! Bara fel som jag påpekar före 8000 mil går på garantin...
Så var det med den berömda smidigheten hos Tesla.
En ägare skrev ju för ett tag sedan att dom minsann kunde vara justa (hur fan stavas det?) och fixa saker upp mot 10000 mil osv, yeah right...
Så nu blev man ju oxo nyfiken på förlängd garanti lixom :D vad kostar det tro? Om det nu finns i Sverige...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av lator »

Kanske läge att planera en liten tripp till Göteborg... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av Tenk »

Det går att göra lite mer ordentlig koll hos de olika bilprovningarna, tex vid köp av bil eller då garanti går ut. Är det fel då har man ju bevis för det på rätt sida tid eller milgräns. Kostar dock en peng och är väl inte experter på elbilar...
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av bylund »

Fast just batteri och drivlina har ju inte milgränsen, så att de inte är experter på det är inte lika viktigt. Att få någon som kan att gå igenom hjulupphängningar, bromsar, fjädring o s v borde väl vara värt något om det inte finns praktisk möjlighet att låta Tesla själva titta på bilen innan garantin går ut?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Kanske läge att planera en liten tripp till Göteborg... ;)
Ja kanske det :) tänker faktiskt kolla runt lite, spelar ju inte så himla stor roll hur långt det är :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av bylund »

Bjelke skrev:
lator skrev:
Kanske läge att planera en liten tripp till Göteborg... ;)
Ja kanske det :) tänker faktiskt kolla runt lite, spelar ju inte så himla stor roll hur långt det är :D
Helst ska du ju komma fram till servicecentret innan den gått 8000 mil dock...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Bjelke skrev:
lator skrev:
Kanske läge att planera en liten tripp till Göteborg... ;)
Ja kanske det :) tänker faktiskt kolla runt lite, spelar ju inte så himla stor roll hur långt det är :D
Helst ska du ju komma fram till servicecentret innan den gått 8000 mil dock...
Ja precis! :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av hanty »

Det fanns en förlängd garanti på ytterligare 8000 mil för ca 40000kr i början på 2014, diskuterades på teslaclubswedens tidigare forum ( som mig veterligen inte går att läsa mera). Funderar själv på en sådan förlängd garanti men har lite tid på mig, kört 4000 mil på 15 månader.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av bylund »

Den amerikanska förlängda garantin är inte en regelrätt garanti, utan snarare en försäkring. Man får då betala en självrisk på 200 USD på varje garantiåtgärd i den förlängda garantin.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av blincoln »

Väcker liv i den här tråden - jag fick ett mail med erbjudande om just "Extended Service Agreement" vilket ytligt låter som en utökad garanti i fyra år till. Länken i mailet går bara till den amerikanska beskrivningen: https://www.tesla.com/support/vehicle-w ... -agreement

Mailet säger dock:
Tesla is pleased to announce new Extended Service Agreements for North America, Europe, and Asia Pacific. These plans have been designed to provide peace of mind and optimize the performance and reliability of your Tesla. These plans can be purchased in your MyTesla account.
Finns ingenting som jag kan se på min MyTesla-sida. Någon som har fått ett liknande mail och/eller har köpt detta i Sverige?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av AGCF »

Funderar på om jag ska kosta på mig en 8000 mils service nu precis innan nybilsgarantin går ut. Brukar de hitta fel och åtgärda förutom saker ni påpekat innan, ni som köpt servicear?

De har visserligen gjort inspektion på goodwill några gånger hittils. Om det är samma sak som service vet jag inte.
IMG_0708.PNG
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av leiflodde »

AGCF skrev:
Funderar på om jag ska kosta på mig en 8000 mils service nu precis innan nybilsgarantin går ut. Brukar de hitta fel och åtgärda förutom saker ni påpekat innan, ni som köpt servicear?

De har visserligen gjort inspektion på goodwill några gånger hittils. Om det är samma sak som service vet jag inte.
IMG_0708.PNG
Jag tog en service innan 8000 mil och då fixad de lite småfix justerade dörrhandtag mm men bytte även en läckande dämpare som jag aldrig själv märkt något av. Så yes en service är nog att rekommendera tror det kostade ca 10 000.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av Bjelke »

AGCF skrev:
Funderar på om jag ska kosta på mig en 8000 mils service nu precis innan nybilsgarantin går ut. Brukar de hitta fel och åtgärda förutom saker ni påpekat innan, ni som köpt servicear?

De har visserligen gjort inspektion på goodwill några gånger hittils. Om det är samma sak som service vet jag inte.
Tog en av just det skälet men sjukt nog så hittade dom inget på just min bil (har ju haft lite andra fel lixom sas),
men det kan nog vara en bra idé även om det är omotiverat dyrt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av bylund »

AGCF skrev:
Funderar på om jag ska kosta på mig en 8000 mils service nu precis innan nybilsgarantin går ut. Brukar de hitta fel och åtgärda förutom saker ni påpekat innan, ni som köpt servicear?

De har visserligen gjort inspektion på goodwill några gånger hittils. Om det är samma sak som service vet jag inte.
Det är nog en god idé. Jag har får läckage från drivenhet fixat, det skulle jag inte hittat själv t ex.
Goodwillinspektionen är nog inte alls lika grundlig som stora servicen är, vad gäller inspektion.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
morrhugg
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 mar 2015 07:56

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av morrhugg »

Väcker liv igen då :) Det verkar gå att förlänga ett år (i taget möjligen). 9000:- vill Allianz ha av mig för det.
Användarvisningsbild
wLn
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 11 jun 2018 19:48

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av wLn »

Intressant! Täcker det allt som teslas egna/den som medföljer?
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av bat »

Någom som tecknat Allianz försäkring? Kostar den 9000 per år? Har ni lusläst villkoren?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av bylund »

Jag väckte precis en gammal tråd i samma ämne, http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=9222 och nu ser jag att denna är väckt också.

Jag har läst villkoren, och hittade inga allvarliga brister, förutom att de är lite meckigare med problem utomlands, då man får lägga ut och bli återbetalad i Sverige, samt att man inte får samma VIP-behandling från Tesla med bärgning och lånebil t ex (det senare kanske Tesla bjuder på ändå, men inget om det sägs i försäkringen).

Jag dubbelkollade med dem vad som gällde med bil som inte servats helt enligt plan (även om min bil verkar vara servad mer än de flestas. De svarade
Compliance with the recommended maintenance and inspection plan has no effect on contract acceptance.
If, in the case of damage, the cause of the damage is attributable to a failure to perform maintenance and / or inspection, the facts are examined in detail and, if necessary, the damage is completely or partially rejected.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Jag väckte precis en gammal tråd i samma ämne, http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =57&t=9222 och nu ser jag att denna är väckt också.

Jag har läst villkoren, och hittade inga allvarliga brister, förutom att de är lite meckigare med problem utomlands, då man får lägga ut och bli återbetalad i Sverige, samt att man inte får samma VIP-behandling från Tesla med bärgning och lånebil t ex (det senare kanske Tesla bjuder på ändå, men inget om det sägs i försäkringen).

Jag dubbelkollade med dem vad som gällde med bil som inte servats helt enligt plan (även om min bil verkar vara servad mer än de flestas. De svarade
Compliance with the recommended maintenance and inspection plan has no effect on contract acceptance.
If, in the case of damage, the cause of the damage is attributable to a failure to perform maintenance and / or inspection, the facts are examined in detail and, if necessary, the damage is completely or partially rejected.
Just en sådan formulering är vad jag skulle säga fullt tolkningsbar till deras fördel vid utebliven service, det behövs i
princip något "prejudikat" för att veta om/hur petiga dom är...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av bylund »

Jag ska hämta ut bilen från fyraårsservice kommande vecka, så jag ska höra med Tesla då om de upplever att Allianz är lätta att ha att göra med. I grunden sköts ju skaderegleringen av Tesla mot Allianz, så man har väldigt lite att göra med dem själv vad jag förstår.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av bat »

Jag har inte följt någon service plan då det inte känts som den ger något direkt värde. Men tänker göra 8000 mil service nu innan garantin tar slut.

Med tanke på innehållet i service så antar jag att så länge inte problem uppstår pga för lite spolarvätska eller dåligt batteri i foben så bör allianz garanti gälla.. :-)
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Förlängd garanti?

Inlägg av Bjorn »

Jag planerar att ta försäkringen efter 8000 mils service.

Jag kan tänka mig att de skulle kunna avslå ersättning om nåt går sönder som man skulle kunna upptäckt tidigare eller förhindrat vid en service.

Även om det inte är så många punkter de servar så är det ändå lite mer än fob och torkarblad. Min erfarenhet är att de är noggrannare med inspektioner och kontroller än tidigare avgasbilsservice jag köpt, där man mest bara tappade ur olja och fyllde på ny utan att kolla något annat. Jag tror inte man skall underskatta Tesla service erfarenhet av att se fel vid en visuell kontroll.

Här är några saker som ingår i service och som kan bli ganska dyra och som jag tror man riskerar att försäkringen inte täcker om man inte skött service.
Om takluckan går sönder och man inte skött smörjning varje år / 2000 mil.
Om AC går sönder och man inte bytt torkmedia var annat år / 4000 mil.
Om det händer nåt med kylsystemet och man inte kollat det varje år / 2000 mil.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Skriv svar