Stänga av antisladd?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av Rennwagen »

Jag kämpar fortfarande med att försöka koppla ur antisladd och antispinn helt på en faceliftad S90D. Hittade spännande läsning då Tibor var på demokörning med Tesla i Finland där de sladdade runt på fruset hav. Han sa "När vi körde skedde det med "Slip start" påslagen. Då kan man få bilen att sladda rejält så länge det är kontrollerat, antisladd griper endast in när man tappat kontrollen över bilen. Väldigt användbart och roligt!
Ifall de kopplade ur systemen när instruktörerna sedan gjorde uppvisning är jag av Tesla tvingad svara "no comments" till ;-) dessutom ville de inte visa hur de gjorde :-("

Så det skall gå att koppla ur, frågan är bara hur. Någon som vet mer?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av MangeT »

Antagligen någon säkring som tas ur.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19568
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av Bjelke »

Eller en hemlig kod bara (typ i en service-meny) ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av Rennwagen »

Pre-facelift så vet jag vilken säkring det är. Men man gjorde om säkringsboxen och tog bort skissen över säkringarnas funktioner i samband med facelift. Belöning till den som berättar hur man gör på faceliftade bilar.

Som kuriosa så kan jag avslöja att på Porsche 911 (997) 4wd så kan man koppla ur framhjulsdriften genom att dra upp handbromsen ett hack. Det funkar jag har testat och kört många donuts och bredsladdar på det sättet :o :o .
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag vill dock slå ett STORT slag för Slip start knappen.

Den låter dig sladda. REJÄLT. Man kan ha MYCKET roligt med den. Rejäla bredsladd som på dataspel :D

Enda gången den griper in är när framhjulen också släpper dvs när du helt har tappat kontrollen. Så länge du behärskar sladden låter den dig leka. Vissa har föreslagit Slip start knappen borde heta Fun mode istället.

Så innan ni reflexmässigt börjar leta efter säkringar att rycka bara för att det är så man brukar göra ge Slip start en chans.

Teslas Slip start har ingenting att göra med fossilbilars liknande namngett funktioner utan är som en intelligent "nanny" som låter dig leka och griper bara in om du gör nåt väldigt dumt.
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av Oddball »

Och vilken är den magiska säkringen på pre-facelift?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av Rennwagen »

Säkring 77 (25A) i säkringsbox 3. Öppna frunken (framluckan) ta bort stora plastskyddet närmast vindrutan. Där finns tre säkringsboxar, box 3 är den närmast ratten (till vänster sett i körriktningen).
Denna info fanns tidigare i manualen men det är nu borttaget.
Happy drifting!

och Tibor, jag kan inte riktigt hålla med om att det går bra att drifta med slip controlen urkopplad, i alla fall inte i snö. Så fort man får upp farten över en viss gräns så slår den till igen och samma sak om man kör för brett. Eller har jag missat något :o :?:
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av TiborBlomhall »

Slip start ska vara inkopplad, inte ur- ;)

Jag körde iaf enorma bredsladdar i svängarna i Kemi med 70D. Fart runt 80 km/h, bilen åkandes i sidled.

Det datorn inte gillade var när framhjulen släppte. Då istället för att glida ut i snövallen eller snurra runt tvärnöp motoreffekten och inget hände trots man ville gasa på. Bilen saktade ner. Vred man tillbaka ratten så framhjulen fick grepp igen kom motoreffekten tillbaka och man kunde gasa på igen.

På en smal bana var det skönt att slippa köra in i snövallen. På en bilväg skulle jag känna likadant. Men visst, har man gott om plats på sig känns det nog tråkigt att datorn inte låter dig leva ut fullt.

Jag menar bara att man KAN ha rejält roligt, under överinseende, med Slip start. En lite känd mellanläge mellan tråk-antisladd och ryckta säkringar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19568
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
Slip start ska vara inkopplad, inte ur- ;)

Jag körde iaf enorma bredsladdar i svängarna i Kemi med 70D. Fart runt 80 km/h, bilen åkandes i sidled.

Det datorn inte gillade var när framhjulen släppte. Då istället för att glida ut i snövallen eller snurra runt tvärnöp motoreffekten och inget hände trots man ville gasa på. Bilen saktade ner. Vred man tillbaka ratten så framhjulen fick grepp igen kom motoreffekten tillbaka och man kunde gasa på igen.

På en smal bana var det skönt att slippa köra in i snövallen. På en bilväg skulle jag känna likadant. Men visst, har man gott om plats på sig känns det nog tråkigt att datorn inte låter dig leva ut fullt.

Jag menar bara att man KAN ha rejält roligt, under överinseende, med Slip start. En lite känd mellanläge mellan tråk-antisladd och ryckta säkringar.
Måste testas igen (gjordes när bilen var ny men nu var det länge sedan) :)
Däremot plågar jag systemet rejält på vintervägarna här under morgontimmarna, lite halvkul det oxo (alltså utan att ändra några inställningar osv) :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av Haglund »

Rennwagen skrev:
Säkring 77 (25A) i säkringsbox 3. Öppna frunken (framluckan) ta bort stora plastskyddet närmast vindrutan. Där finns tre säkringsboxar, box 3 är den närmast ratten (till vänster sett i körriktningen).
Denna info fanns tidigare i manualen men det är nu borttaget.
Happy drifting!
Tack för detta! :D
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
Slip start ska vara inkopplad, inte ur- ;)

Jag körde iaf enorma bredsladdar i svängarna i Kemi med 70D. Fart runt 80 km/h, bilen åkandes i sidled.

Det datorn inte gillade var när framhjulen släppte. Då istället för att glida ut i snövallen eller snurra runt tvärnöp motoreffekten och inget hände trots man ville gasa på. Bilen saktade ner. Vred man tillbaka ratten så framhjulen fick grepp igen kom motoreffekten tillbaka och man kunde gasa på igen.

På en smal bana var det skönt att slippa köra in i snövallen. På en bilväg skulle jag känna likadant. Men visst, har man gott om plats på sig känns det nog tråkigt att datorn inte låter dig leva ut fullt.

Jag menar bara att man KAN ha rejält roligt, under överinseende, med Slip start. En lite känd mellanläge mellan tråk-antisladd och ryckta säkringar.
Om du överhuvudtaget var uppe över 80 km/h så körde du inte med slip start påslaget längre:

Bild

Bilen tillåter en del sladd och lek även med alla system påkopplade, i min erfarenhet, men man får aldrig riktigt ordentlig kontroll över större sladdar. Så fort du lättar lite på gasen så vill den gå in och styra upp och bromsa ner.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av TiborBlomhall »

Instruktören aktiverade den när bilen stod still.
Den stängde inte av sig trots 80 km/h. Jag var definitivt över 80 på raksträckan.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
Instruktören aktiverade den när bilen stod still.
Den stängde inte av sig trots 80 km/h. Jag var definitivt över 80 på raksträckan.
Okay. Då har antingen manualen fel, eller så var det nån specialare på de bilar ni körde.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av Rennwagen »

Snön är här igen och tyvärr har jag fortfarande inte hittat ett sätt att göra min S90d vinterkul. Någon som har nya friska tips inför den här driftsäsongen?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av LeffeP »

Jag har full förståelse för allt med antispinn och antisladd, jättebra funktioner för gemene man i vinterväglag. Men, försöker man provocera bilen anser jag att det gör saken värre att ha funktioner som tar över mitt i en sladd. Man lär sig att hantera sladd på halkbana när man tar körkort, hur man ska styra emot och häva, men när bilen tar över mitt i och gör nåt man inte är beredd på blir det bara värre. Så kort sagt, dessa funktioner bör gå att stänga av.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av Simon »

Rennwagen skrev:
Snön är här igen och tyvärr har jag fortfarande inte hittat ett sätt att göra min S90d vinterkul. Någon som har nya friska tips inför den här driftsäsongen?
Byt bil med någon som inte har D.
:D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av mati »

LeffeP skrev:
Jag har full förståelse för allt med antispinn och antisladd, jättebra funktioner för gemene man i vinterväglag. Men, försöker man provocera bilen anser jag att det gör saken värre att ha funktioner som tar över mitt i en sladd. Man lär sig att hantera sladd på halkbana när man tar körkort, hur man ska styra emot och häva, men när bilen tar över mitt i och gör nåt man inte är beredd på blir det bara värre. Så kort sagt, dessa funktioner bör gå att stänga av.
Jag instämmer helt. För en som gillar att köra bil är hjälpfunktionerna inte någon hjälp i den meningen. Jag upplever min 90D som så stabil även på isgata att jag tycker det är svårt att bedöma hur man ska köra. Det går för det mesta att köra precis som på sommarn. Men fysikens lagar gäller ju ändå, och plötsligt har man kommit över gränsen som bilen inte längre kan hantera.
Min gamla P85 var också väldigt stabil, men den gick att provocera. Man fick en känsla för var gränsen gick. Och roligare är det alla gånger. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av ezitsuj »

danni skrev:
Mrk skrev:
danni skrev:

Som han skrev så menade han såklart bakhjulsdrivna- respektive fyrhjulsdrivna Teslor. Men du lär ha haft en hyfsat gammal Audi då, för på nyare modeller går det inte. Min A6 quattro från 2013 gick det inte stänga av antisladd på, bara stänga av antispinn.
Jodå, håll in knappen 5sek :) ESC-Off varning i displayerna

Finns det ingen kod man kan slå in i textraden på Tesla-loggan? Liknande som för att aktivera performance.
Jag lovar dig dyrt och heligt att det inte gick att stänga av antisladd helt på min A6 från 2013 hur länge jag än höll inne knappen. Tro mig, jag provade. Det gick att aktivera någon form av "sportläge" med mindre ingrepp, men helt av gick inte. Här har du en tråd jag startade på det ämnet för över tre år sen: https://nordicaudi.com/forum/thread/105497

Men lite kunde man sladda med den ändå:

Ytterligare en från Nordic Audi här som gjort valet att gå till Tesla :)
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av Rennwagen »

MrK: "Finns det ingen kod man kan slå in i textraden på Tesla-loggan? Liknande som för att aktivera performance."

Det vore perfekt om det gick :D :o . Någon som vet hur?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 jul 2016 09:08
Ort: Stockholm

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av Mrk »

En liten uppdatering är att om man aktiverar ”slip start” så kan man busa en aning
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: Stänga av antisladd?

Inlägg av Rennwagen »

Jag sparkar liv i denna gamla tråd som var aktiv innan Track Mode kom till S Plaid.
Track mode som finns på Model 3 Performance gör varje driftingamatör till proffs på halt underlag. Track mode ligger lite i bakgrunden och hjälper föraren att hålla fina driftvinklar snarare än att förstöra som de flesta andra system gör.
Se bara hur en 3P balanserar runt en kon i regnvått i denna länk (18 min in)

När kommer Track Mode till Model S LR?
Finns det några sköna filmer på S Plaid i sladd?
Hur gör ni andra för att få rumpan att komma ut på era Model S som saknar Track Mode?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Skriv svar