Sämsta navigatorn

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

richo
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 feb 2017 23:32

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av richo »

Jag har kört VW E-UP i 2 år och den navigatorn är nog det sämsta jag varit med om. Efter att ha börjat använda min Tesla så är det en dröm än så länge:)
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 05 mar 2014 11:29

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av Daniel »

stevengerrard skrev:
Någon annan som tycker att navigatorns rutter ibland är helt befängda. Igår kom jag från Uppsala och skulle till Stockholm. Istället för att köra efter E4:an så ville den att jag skulle svänga in tidigt i Sollentuna och sen köra Sollentunavägen hela vägen till Silverdal.
Är det någon annan som får dåligt planerade rutter? Tycker mig ha sett beteendet ett par gånger tidigare.
Kan man ändra några inställningar?
"ibland"....Teslas navigator är ett sådant skämt, att jag ett tiotal gånger suttit i bilen och dagdrömt om det klagomail jag borde skriva ihop och skicka till Elon. Det är inte så att navigatorn är urusel 100% av fallen, men i majoriteten av de tillfällen man använder navigatorn är det oerhört viktigt att dubbelkolla mot google maps för att inte gå på en rejäl blunder.
1. Skulle åka från Stockholm till Sälen för någon helg sedan (via Gävle). Hade slagit på navigatorn mer för att kunna jämföra uppskattad tid till måldestination snarare än att få riktig navigering. Vid Solna/Ulriksdal föreslår bilen att jag ska svänga av motorvägen, för att senare svänga upp på den igen några kilometer senare - helt hjärndött och helt oförklarligt.
2. På väg tillbaka från Sälen valdes en annan sträcka en den Teslan föreslog. Likt ett rabiat barn som inte för sitt liv kan förstå hur det kan vara en dålig idé att försöka trycka ned en fjärrkontroll så långt bak i gomseglet som möjligt, så kan Teslan inte förstå när man väljer en annan väg än den föreslagna. I ca 5 mil ville den att jag skulle vända och köra en annan väg. Den totala resvägen förlängdes för varje meter som kördes och bilen försökte desperat guida till U-svängar. Efter 40 minuters körning så gav den upp och godtog min väg...

Detta är bara det senaste i raden av exempel. Försök åka ut på bilsemester i Europa med Teslan som enda navigeringspartner. Ni kommer uppleva platser ni aldrig trodde ni skulle få se. Det är ett löfte.

Ska jag någonstans dit jag inte hittar, benchmarkar jag Alltid Teslas förslag mot Google maps. Det har säkert sparat mig ett par dygns bilresande total sedan 2014....
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10247
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av Legato »

Märkligt att så många upplever problem.

Jag har följt "standardtipset" att ställa in att den bara "reroutar" om man sparar minst 15 minuter. Då funkar den fint tycker jag, dock givetvis mycket sämre anpassning till köer än framförallt Waze (men även GM).

För mig var största problemet att kartorna var gamla, men det löstes ju i december.

Personligen tycker jag Teslas navigator är överlägsen precis allt annat i "inbyggd" väg. Dock givetvis klart underlägsen Waze, som i sin tur är bättre än GM, men även GM är ju riktigt bra :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av far1far2 »

Visst väldigt olika erfarenheter!
Visst var den lite tokig de första 500 milen, men ju mer jag använt den ju bättre har den blivit. Numera, efter 2 år och 3000 mil, funkar den i a f 98 %-igt.
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
...
Personligen tycker jag Teslas navigator är överlägsen precis allt annat i "inbyggd" väg. Dock givetvis klart underlägsen Waze, som i sin tur är bättre än GM, men även GM är ju riktigt bra :D
Får ni Waze att funka? Jag tyckte den var bra tills någon uppdatering för typ 2 årsedan, efter det har den varit helt hopplös. När jag tex åker på en motorväg så får den helt plötsligt för sig att jag kör på sidovägen brevid och börjar pipa och härja om att jag ska kör si eller så. Obegripligt att den inte fattar att jag rimligen borde vara kvar på motorvägen som jag färdades på i 110km/h bara för en stundsedan. Den är ännu hopplösare inne i staden där den inte har en aning om var jag är eller är påväg.
Finns det någon inställning där man kan aktivera lite intelligens i Waze?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10247
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Legato skrev:
...
Personligen tycker jag Teslas navigator är överlägsen precis allt annat i "inbyggd" väg. Dock givetvis klart underlägsen Waze, som i sin tur är bättre än GM, men även GM är ju riktigt bra :D
Får ni Waze att funka? Jag tyckte den var bra tills någon uppdatering för typ 2 årsedan, efter det har den varit helt hopplös. När jag tex åker på en motorväg så får den helt plötsligt för sig att jag kör på sidovägen brevid och börjar pipa och härja om att jag ska kör si eller så. Obegripligt att den inte fattar att jag rimligen borde vara kvar på motorvägen som jag färdades på i 110km/h bara för en stundsedan. Den är ännu hopplösare inne i staden där den inte har en aning om var jag är eller är påväg.
Finns det någon inställning där man kan aktivera lite intelligens i Waze?
På motorväg använder jag nästan uteslutande Teslas navigator. För mig är den stora poängen med Waze att anpassa sig efter köer. I Stockholm är den i mitt tycke överlägsen på detta (men ändå långt ifrån perfekt såklart).

Google äger ju numera Waze dock, så på sikt utgår jag ifrån att GM blir lika "snabb" med reroutes.

För mig låter det snarare som att din mobil har problem med GPS-mottagningen. Skiljer ju ganska mycket från mobil till mobil, samt givetvis hur du har den placerad i bilen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av LarsL »

Kanske? Jag har en IPhone 5s.
Ska testa med Google någon gång parallellt det borde ju bli samma sak då.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av Foluke »

Legato skrev:
LarsL skrev:
Legato skrev:
...
Personligen tycker jag Teslas navigator är överlägsen precis allt annat i "inbyggd" väg. Dock givetvis klart underlägsen Waze, som i sin tur är bättre än GM, men även GM är ju riktigt bra :D
Får ni Waze att funka? Jag tyckte den var bra tills någon uppdatering för typ 2 årsedan, efter det har den varit helt hopplös. När jag tex åker på en motorväg så får den helt plötsligt för sig att jag kör på sidovägen brevid och börjar pipa och härja om att jag ska kör si eller så. Obegripligt att den inte fattar att jag rimligen borde vara kvar på motorvägen som jag färdades på i 110km/h bara för en stundsedan. Den är ännu hopplösare inne i staden där den inte har en aning om var jag är eller är påväg.
Finns det någon inställning där man kan aktivera lite intelligens i Waze?
På motorväg använder jag nästan uteslutande Teslas navigator. För mig är den stora poängen med Waze att anpassa sig efter köer. I Stockholm är den i mitt tycke överlägsen på detta (men ändå långt ifrån perfekt såklart).

Google äger ju numera Waze dock, så på sikt utgår jag ifrån att GM blir lika "snabb" med reroutes.

För mig låter det snarare som att din mobil har problem med GPS-mottagningen. Skiljer ju ganska mycket från mobil till mobil, samt givetvis hur du har den placerad i bilen.
En fråga: talar ni om att köra Waze i mobil istället för i bilens webbläsare?
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av Yxel »

Legato skrev:
Märkligt att så många upplever problem.

Jag har följt "standardtipset" att ställa in att den bara "reroutar" om man sparar minst 15 minuter. Då funkar den fint tycker jag, dock givetvis mycket sämre anpassning till köer än framförallt Waze (men även GM).

För mig var största problemet att kartorna var gamla, men det löstes ju i december.

Personligen tycker jag Teslas navigator är överlägsen precis allt annat i "inbyggd" väg. Dock givetvis klart underlägsen Waze, som i sin tur är bättre än GM, men även GM är ju riktigt bra :D

Vart gör man den inställningen?
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8554
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av Pontus »

Jag har kört här i USA med Forss inbyggda navigator i 3 månader. Det kan ju vara så att dom har något liknande som benchmark och i så fall är Teslas navigator 1000 gånger bättre. Speciellt inmatningen i Ford var krånglig.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av 12man »

Foluke skrev:
En fråga: talar ni om att köra Waze i mobil istället för i bilens webbläsare?
i mobilen kör jag, men nu måste jag testa i webbläsarn, och rerout 15min inställning görs i settings/application i Teslan för dess navigation
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av danni »

Går det verkligen välja 15 minuter? Har bestämt för mig att sist jag ändrade där kunde man välja 10, 20 eller 30 minuter. På vår semester till Italien i somras tröttnade jag på att ledas ut på tyska skogsvägar för att undvika en kort stunds stau så jag ställde upp den på 30.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10247
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av Legato »

danni skrev:
Går det verkligen välja 15 minuter? Har bestämt för mig att sist jag ändrade där kunde man välja 10, 20 eller 30 minuter. På vår semester till Italien i somras tröttnade jag på att ledas ut på tyska skogsvägar för att undvika en kort stunds stau så jag ställde upp den på 30.
Kollade just. I vår X är det iaf 5,10,15, 20, 30.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av 12man »

I min gamla S finns det 1-2-5-10-15-20-30 minuter, sen hade jag tydligen slagit av traffic-based routing helt och hållet, men när kom 'show commute advice'?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10247
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av Legato »

12man skrev:
I min gamla S finns det 1-2-5-10-15-20-30 minuter, sen hade jag tydligen slagit av traffic-based routing helt och hållet, men när kom 'show commute advice'?
Mkt möjligt att det fanns 1 och 2 också, testade faktiskt inte under 5 :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sämsta navigatorn

Inlägg av bylund »

12man skrev:
I min gamla S finns det 1-2-5-10-15-20-30 minuter, sen hade jag tydligen slagit av traffic-based routing helt och hållet, men när kom 'show commute advice'?
Tidigt 2015 tror jag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar