The New Aero fälgar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: The New Aero fälgar

Inlägg av HelectriC »

nu väntar vi bara på slutgiltig design :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero fälgar

Inlägg av AGCF »

Roade mig lite med att räkna ut värdet som den längre räckvidden utgör.

Tesla tar 235 000 kr för 25 kWh batteri (skillnaden mellan S75 och S100).

Det är 9400 kr / kWh

Säg att en S75 ägare väljer mellan vår fälg och turbinfälgen. Vår fälg, om den ger 4% mer räckvidd, har då ett mervärde motsvarande 3 kW eller 28 200 kr. Alltså blir den redan väldigt prisvärda fälgen ännu mer prisvärd.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: The New Aero fälgar

Inlägg av Johnalm »

Säg till när ni lanserar 22" till Model X 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: The New Aero fälgar

Inlägg av erkap »

Blev det alltså 21” istället för 19”?
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: The New Aero fälgar

Inlägg av HelectriC »

erkap skrev:
Blev det alltså 21” istället för 19”?
19” aerofälg har ju redan funnits och intresset var ju minst sagt svalt. Nog ingen vidare business att fortsätta på samma spår.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero fälgar

Inlägg av AGCF »

Det blir 21” därefter 22” därefter 19” (till M3).
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: The New Aero fälgar

Inlägg av Johnalm »

AGCF skrev:
Det blir 21” därefter 22” därefter 19” (till M3).
Som i 22" för Model X antar/hoppas jag?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero fälgar

Inlägg av AGCF »

Ja 22” för X, precis. Jag har ju X själv så jag får snällt vänta på att vi sålt 50 uppsättningar till S.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: The New Aero fälgar

Inlägg av Johnalm »

AGCF skrev:
Ja 22” för X, precis. Jag har ju X själv så jag får snällt vänta på att vi sålt 50 uppsättningar till S.
Till alla er andra (med S): KÖÖÖP! :lol:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: The New Aero fälgar

Inlägg av AGCF »

Är det någon som förstår vad journalisten menar med sin rättelse?
Rättad artikel: Tidigare angavs att den elektriska drivlinans högre verkningsgrad jämfört med förbränningsmotorns gör att en minskning av luftmotståndet får större påverkan på energiförbrukningen. Men omvänt förhållande råder. Rätt är i stället att batteribilens begränsade räckvidd gör det mer relevant att minska luftmotståndet.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: The New Aero fälgar

Inlägg av Svenssons »

AGCF skrev:
Är det någon som förstår vad journalisten menar med sin rättelse?
Rättad artikel: Tidigare angavs att den elektriska drivlinans högre verkningsgrad jämfört med förbränningsmotorns gör att en minskning av luftmotståndet får större påverkan på energiförbrukningen. Men omvänt förhållande råder. Rätt är i stället att batteribilens begränsade räckvidd gör det mer relevant att minska luftmotståndet.
Det har ju mindre påverkan i absoluta tal relativt en avgasbil men större påverkan relativt sett då övriga förluster är mindre. Tror det är någon avgasbilskramare som skrikit på journalisten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: The New Aero fälgar

Inlägg av igu »

Svenssons skrev:
AGCF skrev:
Är det någon som förstår vad journalisten menar med sin rättelse?
Rättad artikel: Tidigare angavs att den elektriska drivlinans högre verkningsgrad jämfört med förbränningsmotorns gör att en minskning av luftmotståndet får större påverkan på energiförbrukningen. Men omvänt förhållande råder. Rätt är i stället att batteribilens begränsade räckvidd gör det mer relevant att minska luftmotståndet.
Det har ju mindre påverkan i absoluta tal relativt en avgasbil men större påverkan relativt sett då övriga förluster är mindre. Tror det är någon avgasbilskramare som skrikit på journalisten.
Antagligen så är det så att någon skrek högt. Väldigt högt.
Vet inte varför de måste krångla till det (för sig själva) med verkningsgrader och jämförelser mellan drivlinor, mm. Det hade väl räckt med påståendet att det alltid är relevant att minska luftmotstånd (som alla andra friktionsförluster) oavsett framdrivning?

Hela rättelsen låter ganska riktad.
Användarvisningsbild
Ronikarre
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 07 maj 2015 12:03

Re: The New Aero fälgar

Inlägg av Ronikarre »

Vad hände med dessa fälgar?
Model X P100D
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: The New Aero fälgar

Inlägg av Machris »

Artikel i senaste Elbilen men den ger inte något mer än artikeln i NyTeknik. Jo namnet blir Razor, men inget om när de kommer
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Skriv svar