The New Aero fälgar
Moderator: Redaktion
Re: Xtraero fälgar
Fälgarna kommer säljas under varumärket The New Aero, TNA. Om ni vill vara med i min fokusgrupp och ge feedback på designen så kan ni PMa mig er mailadress.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: The New Aero fälgar
I helgen ska hela teamet ha en workshop hos vår tyska designer och bestämma om vi ska satsa på 19" eller 21". Det som talar för 19 är stor volym, speciellt om model 3 får bultmönster och offset som tillåter samma fälg.
Det som talar för 21 är något bättre marginaler, mer skillnad i räckvidd jämfört med konventionell fälg samt delvis mer logiskt att börja med en "lyxigare" fälg.
Vi ska också bestämma vilken av totalt tre olika designer som vi ska börja med. Prototyperna ska fotas i tyskens studio. Han är bilfotograf till yrket och jobbar åt alla stora märken. Så jag räknar med perfekta bilder.
En liten update.
Det som talar för 21 är något bättre marginaler, mer skillnad i räckvidd jämfört med konventionell fälg samt delvis mer logiskt att börja med en "lyxigare" fälg.
Vi ska också bestämma vilken av totalt tre olika designer som vi ska börja med. Prototyperna ska fotas i tyskens studio. Han är bilfotograf till yrket och jobbar åt alla stora märken. Så jag räknar med perfekta bilder.
En liten update.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: The New Aero fälgar
Alla med model X kan maila mig på info(at)xtraero.com så får ni se en fälg på model X och ge feedback.
Senast redigerad av AGCF, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: The New Aero fälgar
Ska det inte vara .com?AGCF skrev:Alla med model X kan maila mig på info(at)xtraero.se så får ni se en fälg på model X och ge feedback.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: The New Aero fälgar
Ajdå, ändrat. Dotcom företagSvenssons skrev:Ska det inte vara .com?AGCF skrev:Alla med model X kan maila mig på info(at)xtraero.se så får ni se en fälg på model X och ge feedback.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: The New Aero fälgar
Hur ser schemat ut för alla fälgar nu?
Jag har snart en model 3 som jag vill se fler fälgar till
Jag har snart en model 3 som jag vill se fler fälgar till
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: The New Aero fälgar
22orna till x:en ser riktigt bra ut! Blir spännande att följa fortsättningen och höra mer om pris och effekt på räckvidden.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Re: The New Aero fälgar
Eftersom jag beställt model 3 så är det också prioriteratPontus skrev:Hur ser schemat ut för alla fälgar nu?
Jag har snart en model 3 som jag vill se fler fälgar till
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: The New Aero fälgar
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: The New Aero fälgar
nu väntar vi bara på slutgiltig design
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: The New Aero fälgar
Roade mig lite med att räkna ut värdet som den längre räckvidden utgör.
Tesla tar 235 000 kr för 25 kWh batteri (skillnaden mellan S75 och S100).
Det är 9400 kr / kWh
Säg att en S75 ägare väljer mellan vår fälg och turbinfälgen. Vår fälg, om den ger 4% mer räckvidd, har då ett mervärde motsvarande 3 kW eller 28 200 kr. Alltså blir den redan väldigt prisvärda fälgen ännu mer prisvärd.
Tesla tar 235 000 kr för 25 kWh batteri (skillnaden mellan S75 och S100).
Det är 9400 kr / kWh
Säg att en S75 ägare väljer mellan vår fälg och turbinfälgen. Vår fälg, om den ger 4% mer räckvidd, har då ett mervärde motsvarande 3 kW eller 28 200 kr. Alltså blir den redan väldigt prisvärda fälgen ännu mer prisvärd.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: The New Aero fälgar
Säg till när ni lanserar 22" till Model X
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: The New Aero fälgar
19” aerofälg har ju redan funnits och intresset var ju minst sagt svalt. Nog ingen vidare business att fortsätta på samma spår.erkap skrev:Blev det alltså 21” istället för 19”?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: The New Aero fälgar
Det blir 21” därefter 22” därefter 19” (till M3).
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: The New Aero fälgar
Som i 22" för Model X antar/hoppas jag?AGCF skrev:Det blir 21” därefter 22” därefter 19” (till M3).
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: The New Aero fälgar
Ja 22” för X, precis. Jag har ju X själv så jag får snällt vänta på att vi sålt 50 uppsättningar till S.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: The New Aero fälgar
Till alla er andra (med S): KÖÖÖP!AGCF skrev:Ja 22” för X, precis. Jag har ju X själv så jag får snällt vänta på att vi sålt 50 uppsättningar till S.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: The New Aero fälgar
Är det någon som förstår vad journalisten menar med sin rättelse?
Rättad artikel: Tidigare angavs att den elektriska drivlinans högre verkningsgrad jämfört med förbränningsmotorns gör att en minskning av luftmotståndet får större påverkan på energiförbrukningen. Men omvänt förhållande råder. Rätt är i stället att batteribilens begränsade räckvidd gör det mer relevant att minska luftmotståndet.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: The New Aero fälgar
Det har ju mindre påverkan i absoluta tal relativt en avgasbil men större påverkan relativt sett då övriga förluster är mindre. Tror det är någon avgasbilskramare som skrikit på journalisten.AGCF skrev:Är det någon som förstår vad journalisten menar med sin rättelse?
Rättad artikel: Tidigare angavs att den elektriska drivlinans högre verkningsgrad jämfört med förbränningsmotorns gör att en minskning av luftmotståndet får större påverkan på energiförbrukningen. Men omvänt förhållande råder. Rätt är i stället att batteribilens begränsade räckvidd gör det mer relevant att minska luftmotståndet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: The New Aero fälgar
Antagligen så är det så att någon skrek högt. Väldigt högt.Svenssons skrev:Det har ju mindre påverkan i absoluta tal relativt en avgasbil men större påverkan relativt sett då övriga förluster är mindre. Tror det är någon avgasbilskramare som skrikit på journalisten.AGCF skrev:Är det någon som förstår vad journalisten menar med sin rättelse?
Rättad artikel: Tidigare angavs att den elektriska drivlinans högre verkningsgrad jämfört med förbränningsmotorns gör att en minskning av luftmotståndet får större påverkan på energiförbrukningen. Men omvänt förhållande råder. Rätt är i stället att batteribilens begränsade räckvidd gör det mer relevant att minska luftmotståndet.
Vet inte varför de måste krångla till det (för sig själva) med verkningsgrader och jämförelser mellan drivlinor, mm. Det hade väl räckt med påståendet att det alltid är relevant att minska luftmotstånd (som alla andra friktionsförluster) oavsett framdrivning?
Hela rättelsen låter ganska riktad.
Re: The New Aero fälgar
Artikel i senaste Elbilen men den ger inte något mer än artikeln i NyTeknik. Jo namnet blir Razor, men inget om när de kommer
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...