Kortare typ 2 kabel?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kortare typ 2 kabel?

Inlägg av Legato »

Pellelito skrev:
Dessa har jag sneglat på för att slippa brottas med en 7m boaorm varje dag, verkar ligga hyfsat i pris och fri frakt över £99, har dock inte fått tummarna ur h***** ännu.

http://evcables.co.uk/
Köpte min därifrån. Funkat fint första året iaf :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kortare typ 2 kabel?

Inlägg av OfarligTesla »

Då kan jag fråga expertisen här, kan Model S som levereras nu ladda snabbare än 16 ampere på 3-fas med typ 2 kabeln? Funderar på något som nedan men den finns inte i 5 meter om man skall ha 32 ampere. Alternativet är ju att ta en icke spiralkabel men det känns som den kommer blir jobbigare att använda?

http://evcables.co.uk/index.php/3-phase ... ck-g2.html
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kortare typ 2 kabel?

Inlägg av LarsL »

Model S som levereras nu kan väl ladda med 16kW, alltså 24A 3-fas, genom Typ2 kabeln. Det kan ju vara trevligt att kunna använda det när man är ute och åker.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Kortare typ 2 kabel?

Inlägg av bylund »

OfarligTesla skrev:
Då kan jag fråga expertisen här, kan Model S som levereras nu ladda snabbare än 16 ampere på 3-fas med typ 2 kabeln? Funderar på något som nedan men den finns inte i 5 meter om man skall ha 32 ampere. Alternativet är ju att ta en icke spiralkabel men det känns som den kommer blir jobbigare att använda?

http://evcables.co.uk/index.php/3-phase ... ck-g2.html
Med en kabel som hanterar 32 A kan du även utnyttja 32 A enfas fullt ut, vilket inte är helt ovanligt på typ 2-stolpar. Annars får du bara 16 A enfas där, om du har vekare kabel som inte klarar mer än så.
Är det inte 24 A som är max nuförtiden på nya Teslor?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kortare typ 2 kabel?

Inlägg av OfarligTesla »

Okej, tack! Då är frågan om 8 meter spiral är för otympligt eller om jag kan hitta en 5 meter. Är ju frun som kommer ladda i typ 2 på jobbet en del så vill att det skall vara enkelt att plugga in utan att bära mycket kabel.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kortare typ 2 kabel?

Inlägg av LarsL »

Jag hade nog valt 32A kabeln på 8m. Det blir ju ingenjätteskillnad emot 5m i otymplighet när det handlar om en spiralsladd.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kortare typ 2 kabel?

Inlägg av OfarligTesla »

Mm, borde ju finnas 32A i 5 meter spiral också annars? Frågan är om man vill ha 8 meter.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kortare typ 2 kabel?

Inlägg av OfarligTesla »

Någon som testat spiralkablarna från evcables? Vågar man lita på dem? Finns det några andra att kika på?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kortare typ 2 kabel?

Inlägg av OfarligTesla »

Nu bumpar jag tråden men har en fråga. Kabeln har kommit men väger rätt mycket, tror vi pratar 5-6 kg för den. Är det inget som kan förstöra ladduttag på stolpar eller bilen när hela den vikten hänger?
Skriv svar