KTM FREERIDE E

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 13 jan 2015 02:05
Ort: Järfälla

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av jtesla »

Jag undrar lite om riktig toppfart och batteritid.
Min fundering är om man kan dreva om den för högre toppfart och pendla 5 mil per dag fram och tillbaka till jobbet i Stockholm?
Användarvisningsbild
elmotor_mattias
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 05 maj 2015 21:27
Ort: Ystad

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av elmotor_mattias »

jtesla skrev:
Jag undrar lite om riktig toppfart och batteritid.
Min fundering är om man kan dreva om den för högre toppfart och pendla 5 mil per dag fram och tillbaka till jobbet i Stockholm?
Toppfarten är cirka 80km/h och att pendla 5mil i toppfart är nog inget som funkar tyvärr, tror inte du kommer så långt.
Drevar du om den för högre toppfart ökar istället strömförbrukningen.

Om det är en enda gång du ska frakta hojen så kan det funka. Batteriet väger 30kg så det är såklart enklare att hantera den med det borttaget. Skydda bagaget bra så du inte får skador på bil eller mc. Se till att vara folkade när ni lyfter i och ur så kan det säkert funka.
Lycka till!
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 13 jan 2015 02:05
Ort: Järfälla

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av jtesla »

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Bjelke »

jtesla skrev:
+1 :) :) :)
Jag har inte slagit till än :oops:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Jocce »

Bjelke skrev:
jtesla skrev:
+1 :) :) :)
Jag har inte slagit till än :oops:

Har inte slagit till..men joinade gruppen ändå!

Är klart sugen :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Monark1954 »

10.000:- i bidrag.
Även eldrivna motorcyklar ingår i samma pott som elcyklar.
Så köper du en KTM Freeride E-XC torde du blir berättigad till bidraget.
Miljövänlig enduro/cross eller för en tur i stan. Tidigare E-XC har varit landsvägsregistrerade och 2018 års modell är typad A1 lätt MC.
2018 års E-XC har dubbelt så stort batteri som tidigare, nominellt 1,5 timmes enduroåkning.
Priser kommer i början av nästa år.
Bara ett fåtal återförsäljare är certifierade att leverera och du måste få information i hur du hanterar elsystemet innan leverans.

För tekniskt insatta har den ett vridmoment som en 250 tvåtaktare, peak effekt 18 kW, klart potent endurocykel.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Henrik Torphammar »

Ett gäng på jobbet köpte dessa på kampanjen. 59000 för en fabriksny sen då 10000 i bonus på det.

Den nya skall tydligen säljas utan batteri samt med batterihyra som Renault zoe gjort. Men jag har bara hört att de byter upp cellerna från 2500mah till 3000mah. Inte en fördubbling. Blir det så mycket så börjar det ju bli mer än leksak.

Många som börjat bli intresserade nu när elmaskinen visar upp sig på banan och hävdar sig väl.

Den går inte jämföra mot en tvåtakt på något vis!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Monark1954 »

Nu är regeringens elfordonspremie på 25% max 10.000 kr för motorcyklar, cyklar mm. klar enligt Fastbikes.se

http://www.fastbikes.se/index.php/sv/ny ... remie-klar
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Bjelke »

Henrik Torphammar skrev:
Ett gäng på jobbet köpte dessa på kampanjen. 59000 för en fabriksny sen då 10000 i bonus på det.

Den nya skall tydligen säljas utan batteri samt med batterihyra som Renault zoe gjort. Men jag har bara hört att de byter upp cellerna från 2500mah till 3000mah. Inte en fördubbling. Blir det så mycket så börjar det ju bli mer än leksak.

Många som börjat bli intresserade nu när elmaskinen visar upp sig på banan och hävdar sig väl.

Den går inte jämföra mot en tvåtakt på något vis!
50% mer batteri står det nu iaf, helt OK eftersom den "gamla" var bra redan från början :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Henrik Torphammar »

Bjelke skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Ett gäng på jobbet köpte dessa på kampanjen. 59000 för en fabriksny sen då 10000 i bonus på det.

Den nya skall tydligen säljas utan batteri samt med batterihyra som Renault zoe gjort. Men jag har bara hört att de byter upp cellerna från 2500mah till 3000mah. Inte en fördubbling. Blir det så mycket så börjar det ju bli mer än leksak.

Många som börjat bli intresserade nu när elmaskinen visar upp sig på banan och hävdar sig väl.

Den går inte jämföra mot en tvåtakt på något vis!
50% mer batteri står det nu iaf, helt OK eftersom den "gamla" var bra redan från början :)
Tänkte mer på om Monark54 visste mer än vad jag visste. Man kan tydligen addera kapacitet som DIY projekt också. Vissa system är väldigt känsliga tex Bosch Performance Line CX systemet kan man inte lura. Lägger man till kapacitet så fattar den att något är fel och stänger ner sig.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Monark1954 »

Första 2018 till kund?
Säljs inkl. batteri och exklusive laddare.
Samma kom köpet av bilen, ej testkört än.
Nya batteret påstås hålla för fler laddcykler förutom att det har större kapacitet.
DSC_0005.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Monark1954 »

Monark1954 skrev:
Första 2018 till kund?
Säljs inkl. batteri och exklusive laddare.
Samma kom köpet av bilen, ej testkört än.
Nya batteret påstås hålla för fler laddcykler förutom att det har större kapacitet.
Nästan som släpvagn, 350 Wh/km vid 110 km/h.
På Teslan menar jag. :-o
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av OTP »

Nån som åker freeride e-xc? Slog till på en för någon månad sedan. Fantastiskt roligt!
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av default »

OTP skrev:
Nån som åker freeride e-xc? Slog till på en för någon månad sedan. Fantastiskt roligt!
Skriv gärna lite mer om vad du tycker. Jag håller själv på att vela fram och tillbaka. Jag vill köpa något att motionera på och kollar även på lite lättare/enklare modeller. Jag har aldrig haft cross eller enduro men väl offroadcyklar och dom var avskräckande tunga. Vill ha något agilt och lätthanterat. Dels för att det är smidigt men också för jag inte är 20 längre och jag inbillar mig att det blir mindre och färre skador på en lättare hoj :D Jag har tillgång till mark och grävare så jag kan skapa en motionsslinga som passar hojen. Med det sagt har jag kollegor som testat e-xc och varit helt lyriska
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av e5m1r »

Nån som provar Cake ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av OTP »

default skrev:
OTP skrev:
Nån som åker freeride e-xc? Slog till på en för någon månad sedan. Fantastiskt roligt!
Skriv gärna lite mer om vad du tycker. Jag håller själv på att vela fram och tillbaka. Jag vill köpa något att motionera på och kollar även på lite lättare/enklare modeller. Jag har aldrig haft cross eller enduro men väl offroadcyklar och dom var avskräckande tunga. Vill ha något agilt och lätthanterat. Dels för att det är smidigt men också för jag inte är 20 längre och jag inbillar mig att det blir mindre och färre skador på en lättare hoj :D Jag har tillgång till mark och grävare så jag kan skapa en motionsslinga som passar hojen. Med det sagt har jag kollegor som testat e-xc och varit helt lyriska
Kul att du är intresserad! Jag har haft den i en månad och är riktigt nöjd med den. Jag är total nybörjare på detta. Jag agerade på en livslång dröm om cross/enduro, så här närmare 40-års åldern kallar många i min närhet det för 40-årskris :shock: ;) det började med att jag tittade på en Oset 24 men fick syn på denna å de körde bra kampanj på den.

Jag har inte så mycket att jämföra med men det är ju galet lätt att komma igång med. Hojen påminner väl om en 250 freeride men något nättare. Den beskrivs ju som en perfekt nybörjarhoj, vissa säger att den hamnar in mellan trial och enduro så det borde väl vittna om att den är lite mer lätthanterlig kanske? Jag är som sagt helt ny på detta och har med enkelhet gett mig ut i skogen på både stigar och grusvägar med en barnsligt leende på läpparna.

Jag har ju med det nya batteriet och kanköra i ca 2 h. Jag kör mestadels på läge 2 och rätt försiktig så det förklarar väl att batteriet klara sig såpass länge. Det bästa är att när man kommer hem är det bara att tvätta av den och ladda den. Så mer tid till att åka än att fixa med filter och oljebyten. Sånt har jag varken intresse eller tid för.

Hade jag haft förutsättningar som du med möjlighet att köra hemmavid så hade jag kört flera gånger i veckan :) så bara att slå till! ;)
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av OTP »

Nån moderator kanske kan flytta tråden till elektriska fordon eller övrigt så den hamnar mer rätt :)
Senast redigerad av OTP, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av default »

Grymt OTP, det var ju egentligen exakt detta jag ville höra :D Kommer bli mycket svårt att motstå ett köp nu. Vet du möjligtvis om det är någon killer feature som skiljer 2019 från 2020 modellen? Det skiljer 30 000 i nypris på blocket.

Jag har inte provat Cake men det är ett av alternativen jag kollar på, även Sur Ron.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Elof »

e5m1r skrev:
Nån som provar Cake ?
Provat. Hade kanske fel förväntningar, men jag upplevde den som väldigt slö. Mer som en moppe utan strypning än en endurohoj.
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av OTP »

default skrev:
Grymt OTP, det var ju egentligen exakt detta jag ville höra :D Kommer bli mycket svårt att motstå ett köp nu. Vet du möjligtvis om det är någon killer feature som skiljer 2019 från 2020 modellen? Det skiljer 30 000 i nypris på blocket.

Jag har inte provat Cake men det är ett av alternativen jag kollar på, även Sur Ron.
Härligt! Om jag förstår det rätt så gjorde dom stora ändringarna mellan 18/19, kallas Generation II samma som för -20 om jag inte är ute å cyklat har litet annan plast, små ändringar i ramen, bättrw fjädring och förstås bättre batteri.

Jag gjorde rätt mycket research inför köpet och kollade även lite på sur-ron och Oset, som iofs är en annan typ av hoj. Även någon annan amerikansk hoj men jag tycker KTM:en är mycket snyggare med mer klassiskt utseende!
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av default »

Det kanske var Alta du kikade på från USA? De gick omkull tror jag, trots att deras hoj verkar varit en mycket bra produkt.

Det ställe jag kan köra på är vid fritidshuset så där är jag bara på helger och lov etc. Tyvärr har jag en TM3 utan dragkrok så jag kommer vara begränsad till att köra där tills det är dags att byta bil, och det är två år leasing kvar på TM3. Hoppas kunna byta till en Model Y om ett år, vi får se vad man kan få ut för andrahandsvärde på nuvarande.

Av denna anledning kollade jag på Sur Ron då den ser ut att kunna användas i ett MTB spår. Vad jag vet så får man köra med el-mtb i de lokala spåren och den är ju inte så långt ifrån. Fast säkerligen skulle folk ha åsikter om det :lol:
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av OTP »

default skrev:
Det kanske var Alta du kikade på från USA? De gick omkull tror jag, trots att deras hoj verkar varit en mycket bra produkt.

Det ställe jag kan köra på är vid fritidshuset så där är jag bara på helger och lov etc. Tyvärr har jag en TM3 utan dragkrok så jag kommer vara begränsad till att köra där tills det är dags att byta bil, och det är två år leasing kvar på TM3. Hoppas kunna byta till en Model Y om ett år, vi får se vad man kan få ut för andrahandsvärde på nuvarande.

Av denna anledning kollade jag på Sur Ron då den ser ut att kunna användas i ett MTB spår. Vad jag vet så får man köra med el-mtb i de lokala spåren och den är ju inte så långt ifrån. Fast säkerligen skulle folk ha åsikter om det :lol:
Värt att nämna är ju att den är vägreggad. Jag var oxå inne på att sur-ron, Kuberg och Oset just för att dom flyger lite mer under radarn om man åker hemma vid men gått bra hittills med e-xc oxå. Håller man sig ifrån dom smalaste spåren och kör försiktigt när det är folk i närheten så har det gått bra!

Har samma bekymmer som du med bil utan drag men kompisar med släp som oxå åker så ska vi nån annanstans å åka så har det löst sig.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av dd88 »

Har kört en del KTM Freeride E det senaste och fick erbjudande att köpa ut en 2017 för 35.000kr inkl laddare. Sliten i ytskikt men välservad och i bra skick mekaniskt.

Såg att priset är lite vad man kan förvänta sig med tanke på skicket, men även att en 2019 ligger bra till prismässigt nu. Då med nya batteriet och garantier.

Är det värt att lägga det dubbla för en ny hoj? Kommer främst köra lättare enduro och ha som lekhoj i sommarstugan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Har kört en del KTM Freeride E det senaste och fick erbjudande att köpa ut en 2017 för 35.000kr inkl laddare. Sliten i ytskikt men välservad och i bra skick mekaniskt.

Såg att priset är lite vad man kan förvänta sig med tanke på skicket, men även att en 2019 ligger bra till prismässigt nu. Då med nya batteriet och garantier.

Är det värt att lägga det dubbla för en ny hoj? Kommer främst köra lättare enduro och ha som lekhoj i sommarstugan.
Hur mkt kostar nytt batteri?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
OTP
Inlägg: 59
Blev medlem: 27 nov 2019 23:26

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av OTP »

Jag köpte min för någon månad sedan, just på den dealen som ligger ute fortfarande. Dom sålde sjukt mycket på CEC i Mölndal men verkar ju som dom har några kvar. Jag hade inte velat ha kortare räckvidd än den jag har nu, beror delvis på att jag transporterar mig en bit med den dit jag ska åka, så då går ju en del av kapaciteten bort på tråkig transport. Sen åker jag med polare som kör fossildrivet som då kommer ännu längre, tråkigt att bryta långt innan polarna. Nu åker jag nästan 2 h på min så det räcker för mig.

Hade jag däremot bott med egen skog så jag kunde ge mig rakt ut i skogen eller tagit den på släp dit man ska åka så kanske man klarar sig med mindre batteriet. Men även då kan det ju vara tråkigt att bryta om polarna på fossil åker vidare. Det finns bra räckviddstester mellan gamla å nya batteriet på youtube.

@taliz ett nytt batteri kostar ca 35000 :- vill jag minnas.
Skriv svar