KTM FREERIDE E

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
WOMBAT73
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 sep 2016 06:27

KTM FREERIDE E

Inlägg av WOMBAT73 »

Hej,

för drygt 8 veckor sedan träffade jag en man på SuC Arboga som stod o laddade sin S.
Han ägde en KTM FREERIDE E och fick in den i S:en.
Läser den mannen detta inlägg eller om ni andra vet vem det kan vara får Han/Ni gärna kontakta mig eller vidarebefordra detta till den Ni tror att det är.
Jag kommer vare sig ihåg vilket färg hans bil hade eller regskylt. Den kan ha varit blå. Minnet mitt är lite som en guldfisk.

Tack för att ni tog Er tid att läsa detta inlägg och ha en fortsatt bra dag!

Mvh

Olof
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Monark1954 »

Har du någon minnesbild hur han fick in den?

En KTM FREERIDE E är ju en fullstor enduro/cross motorcykel. Enda skillnaden är att den är eldriven.

Den väger som en 250 fyrtaktare med bränsle, 108 kg, så det är ingen leksak han stoppade in i sin S.

Gick den in i en Modell S så borde den gå att få in i en Modell X.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
WOMBAT73
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 sep 2016 06:27

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av WOMBAT73 »

Han sa att han tog loss framhjulet o framskärmen o sen in med den bara.
Han hade en konturskuren plyfa för att skydda bilens interiör vid fällda säten.

Det är allt jag vet.

Jag har ingen X, jag har, tyvärr i detta hänseenden, bara en S.

Mvh

Olof
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Bjelke »

WOMBAT73 skrev:
Han sa att han tog loss framhjulet o framskärmen o sen in med den bara.
Han hade en konturskuren plyfa för att skydda bilens interiör vid fällda säten.

Det är allt jag vet.

Jag har ingen X, jag har, tyvärr i detta hänseenden, bara en S.

Mvh

Olof
Shit, han måste vara skapligt stark ändå lixom :o
Vad kostar en sån där hoj förresten, bra sugen lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av MangeT »

Läs mer om Freeride E här. Priser står nästan längst ner.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Monark1954 »

MangeT skrev:
Läs mer om Freeride E här. Priser står nästan längst ner.
Gör gärna ett nytt försök med en länk.

Min lokala KTM leverantör var ej certifierad för el så han hade inga priser.
Har mejlat en annan återförsäljare.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av 12man »

finns lätt begaden ~100km, ktm freeride och zero fx på www.mobile.de,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av MangeT »

MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

KTM FREERIDE E

Inlägg av point1 »

https://www.blocket.se/goteborg/KTM_Fre ... ?ca=11&w=3


De är sjukt billiga just nu för de får tydligen inte sälja de gamla modellerna efter nyår pga något lagkrav (har jag hört)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Bjelke »

Ingen motorbroms? Låter konstigt tycker jag och ganska väsentligt på en hoj men man vänjer sig skriver dom...
Lite synd på en grym cross där det ju blir en jäkla massa motorbromsade och så kan man inte dra nytta av det och ladda
batteriet iaf lite grand...
Well den verkar riktigt bra iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Jocce »

point1 skrev:
https://www.blocket.se/goteborg/KTM_Fre ... ?ca=11&w=3


De är sjukt billiga just nu för de får tydligen inte sälja de gamla modellerna efter nyår pga något lagkrav (har jag hört)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kan inte säga att jag inte blev sugen ;)

Har du någon mer info om lagkravet? Tänker så det inte ställer till nått annat problem om man köper den...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Bjelke »

Jocce skrev:
point1 skrev:
https://www.blocket.se/goteborg/KTM_Fre ... ?ca=11&w=3


De är sjukt billiga just nu för de får tydligen inte sälja de gamla modellerna efter nyår pga något lagkrav (har jag hört)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kan inte säga att jag inte blev sugen ;)

Har du någon mer info om lagkravet? Tänker så det inte ställer till nått annat problem om man köper den...


/Jocce
Ja va fan ,halva priset lixom :o
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 jul 2015 11:04
Ort: Linköping

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Reddy »

Uppfyller tydligen inte nya EU lagkravet "Euro 4",

http://www.europarl.europa.eu/news/sv/n ... otorcyklar

Kan ju inte vara pga. utsläpp så jag chansar på att det beror på att ABS saknas.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Bjelke »

Ngn som köpt en sån här än? Är lite nyfiken på vad ni tycker om den isf ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av jonas »

Vore intressant att höra någons erfarenheter. Funderar själv finns det några alternativ någon som vet ?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Elbilspappan
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 maj 2016 13:40
Ort: YSTAD

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Elbilspappan »

Hittade också annonsen för några dagar sedan. Verkligen bra pris. Undra hur många det finns i lager.

Den verkar ju ha bra acceleration och körtiden duger för mig iallafall, motionskör Enduro mest.
Finns lite filmer på youtube faktiskt där dom kör Freeride. Nästa hoj blir med eldrift iallafall.
Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Elbilspappan
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 maj 2016 13:40
Ort: YSTAD

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Elbilspappan »

jonas skrev:
Vore intressant att höra någons erfarenheter. Funderar själv finns det några alternativ någon som vet ?
ZERO - säljs i Göteborg m.m
http://www.zeromotorcycles.com/zero-fx/


Sen hittade jag denna Hoj men den är inget direkt alternativ till KTM FREERIDE den heller, men tuff ändå.

Bild

http://www.blomsmx.com/mc/kuberg/freerider-31425714
Renault Zoe -14, White, Intens
Att köra elbil är som att segla....
- Man vet aldrig när man kommer fram!
http://www.elbilspappan.se - http://www.laddaelbilen.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Bjelke »

Elbilspappan skrev:
Hittade också annonsen för några dagar sedan. Verkligen bra pris. Undra hur många det finns i lager.

Den verkar ju ha bra acceleration och körtiden duger för mig iallafall, motionskör Enduro mest.
Finns lite filmer på youtube faktiskt där dom kör Freeride. Nästa hoj blir med eldrift iallafall.
Pratade med en av deras säljare nyss och dom hade typ 10 i lager och typ 15 till beställda med dispens för att kunna regga dom senast i Mars (annars måste dom reggas
i år för att vara godkända med plåtar osv)
Normalkörning går dom ca 1-1,25 timme på en fulladdning :) (inte ful-laddning utan full-laddning haha)
Laddtiderna är precis som på en elbil såklart :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av jonas »

Bjelke skrev:
Elbilspappan skrev:
Hittade också annonsen för några dagar sedan. Verkligen bra pris. Undra hur många det finns i lager.

Den verkar ju ha bra acceleration och körtiden duger för mig iallafall, motionskör Enduro mest.
Finns lite filmer på youtube faktiskt där dom kör Freeride. Nästa hoj blir med eldrift iallafall.
Pratade med en av deras säljare nyss och dom hade typ 10 i lager och typ 15 till beställda med dispens för att kunna regga dom senast i Mars (annars måste dom reggas
i år för att vara godkända med plåtar osv)
Normalkörning går dom ca 1-1,25 timme på en fulladdning :) (inte ful-laddning utan full-laddning haha)
Laddtiderna är precis som på en elbil såklart :)
Vad är det som blir skillnaden nästa år som gör att de inte går att reggas, är det ABS ?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Bjelke »

jonas skrev:
Bjelke skrev:
Elbilspappan skrev:
Hittade också annonsen för några dagar sedan. Verkligen bra pris. Undra hur många det finns i lager.

Den verkar ju ha bra acceleration och körtiden duger för mig iallafall, motionskör Enduro mest.
Finns lite filmer på youtube faktiskt där dom kör Freeride. Nästa hoj blir med eldrift iallafall.
Pratade med en av deras säljare nyss och dom hade typ 10 i lager och typ 15 till beställda med dispens för att kunna regga dom senast i Mars (annars måste dom reggas
i år för att vara godkända med plåtar osv)
Normalkörning går dom ca 1-1,25 timme på en fulladdning :) (inte ful-laddning utan full-laddning haha)
Laddtiderna är precis som på en elbil såklart :)
Vad är det som blir skillnaden nästa år som gör att de inte går att reggas, är det ABS ?
Han visste inte riktigt men "råkade" gissa på just ABS, så det är nog den största grejen antar jag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
elmotor_mattias
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 05 maj 2015 21:27
Ort: Ystad

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av elmotor_mattias »

Jag har haft en Freeride E-XC och vill nog rätta er på några saker. Att få in den i en Model S ser jag som en fantastiskt korkad idé. Att klara det själv utan att skada bilen är en omöjlighet. I övrigt en väldigt rolig hoj med en körtid på max 1h, vid lite krävande körning cirka 35min.
Som vanligt bra kvalité när det gäller KTM men lite sämre fjädring/bromsar på Freeride(gäller även då 350 4T och 250 2t) än normal hoj.
/Mattias
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Bjelke »

elmotor_mattias skrev:
Jag har haft en Freeride E-XC och vill nog rätta er på några saker. Att få in den i en Model S ser jag som en fantastiskt korkad idé. Att klara det själv utan att skada bilen är en omöjlighet. I övrigt en väldigt rolig hoj med en körtid på max 1h, vid lite krävande körning cirka 35min.
Som vanligt bra kvalité när det gäller KTM men lite sämre fjädring/bromsar på Freeride(gäller även då 350 4T och 250 2t) än normal hoj.
/Mattias
Fränt! :) Jag är bra sugen...
Hur tycker du det funkar med avsaknaden av motorbroms?
Jag kör ju ganska mycket och hårt med mountinbike men kan inte riktigt tänka mig hur det är med en endurohoj utan motorbroms lixom...
(Förutom att det är lite korkat att inte ha det på ett elfordon där man dessutom kör väldigt "aktivt" )

Ok då var det lite som jag tänkte att man inte ska räkna med att få in den i bilen, dom vill ju helst att man hämtar den personligen (för att få lite "utbildning" vid lev. sas)
Kanske funkar den enda ggn man hämtar den ny? Tar man bort batteri + framhjul kanske det funkar eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
elmotor_mattias
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 05 maj 2015 21:27
Ort: Ystad

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av elmotor_mattias »

[quote]Hur tycker du det funkar med avsaknaden av motorbroms?
Jag kör ju ganska mycket och hårt med mountinbike men kan inte riktigt tänka mig hur det är med en endurohoj utan motorbroms lixom...
(Förutom att det är lite korkat att inte ha det på ett elfordon där man dessutom kör väldigt "aktivt" )

Ok då var det lite som jag tänkte att man inte ska räkna med att få in den i bilen, dom vill ju helst att man hämtar den personligen (för att få lite "utbildning" vid lev. sas)
Kanske funkar den enda ggn man hämtar den ny? Tar man bort batteri + framhjul kanske det funkar eller?/quote]

Om du kört 2t tidigare så har du ingen motorbroms där heller, nu kör jag förvisso 4t och då finns motorbroms men på Freeriden är det inget man tänker på. Du har inget vid fötterna förutom fotpinnar, d.v.s att du har bakbroms på vänster hand, funkar super vid t.ex inbromsning i högersväng.

Att ta av batteri och framhjul för körning i 30-60min är inte ngn bra fördelning av tid ;)
Har du fler frågor så tveka inte att höra av dig.
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Användarvisningsbild
elmotor_mattias
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 05 maj 2015 21:27
Ort: Ystad

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av elmotor_mattias »

Bjelke skrev:
elmotor_mattias skrev:
Jag har haft en Freeride E-XC och vill nog rätta er på några saker. Att få in den i en Model S ser jag som en fantastiskt korkad idé. Att klara det själv utan att skada bilen är en omöjlighet. I övrigt en väldigt rolig hoj med en körtid på max 1h, vid lite krävande körning cirka 35min.
Som vanligt bra kvalité när det gäller KTM men lite sämre fjädring/bromsar på Freeride(gäller även då 350 4T och 250 2t) än normal hoj.
/Mattias
Fränt! :) Jag är bra sugen...
Hur tycker du det funkar med avsaknaden av motorbroms?
Jag kör ju ganska mycket och hårt med mountinbike men kan inte riktigt tänka mig hur det är med en endurohoj utan motorbroms lixom...
(Förutom att det är lite korkat att inte ha det på ett elfordon där man dessutom kör väldigt "aktivt" )

Ok då var det lite som jag tänkte att man inte ska räkna med att få in den i bilen, dom vill ju helst att man hämtar den personligen (för att få lite "utbildning" vid lev. sas)
Kanske funkar den enda ggn man hämtar den ny? Tar man bort batteri + framhjul kanske det funkar eller?
Om du kört 2t tidigare så har du ingen motorbroms där heller, nu kör jag förvisso 4t och då finns motorbroms men på Freeriden är det inget man tänker på. Du har inget vid fötterna förutom fotpinnar, d.v.s att du har bakbroms på vänster hand, funkar super vid t.ex inbromsning i högersväng.

Att ta av batteri och framhjul för körning i 30-60min är inte ngn bra fördelning av tid ;)
Har du fler frågor så tveka inte att höra av dig.
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KTM FREERIDE E

Inlägg av Bjelke »

elmotor_mattias skrev:
Bjelke skrev:
elmotor_mattias skrev:
Jag har haft en Freeride E-XC och vill nog rätta er på några saker. Att få in den i en Model S ser jag som en fantastiskt korkad idé. Att klara det själv utan att skada bilen är en omöjlighet. I övrigt en väldigt rolig hoj med en körtid på max 1h, vid lite krävande körning cirka 35min.
Som vanligt bra kvalité när det gäller KTM men lite sämre fjädring/bromsar på Freeride(gäller även då 350 4T och 250 2t) än normal hoj.
/Mattias
Fränt! :) Jag är bra sugen...
Hur tycker du det funkar med avsaknaden av motorbroms?
Jag kör ju ganska mycket och hårt med mountinbike men kan inte riktigt tänka mig hur det är med en endurohoj utan motorbroms lixom...
(Förutom att det är lite korkat att inte ha det på ett elfordon där man dessutom kör väldigt "aktivt" )

Ok då var det lite som jag tänkte att man inte ska räkna med att få in den i bilen, dom vill ju helst att man hämtar den personligen (för att få lite "utbildning" vid lev. sas)
Kanske funkar den enda ggn man hämtar den ny? Tar man bort batteri + framhjul kanske det funkar eller?
Om du kört 2t tidigare så har du ingen motorbroms där heller, nu kör jag förvisso 4t och då finns motorbroms men på Freeriden är det inget man tänker på. Du har inget vid fötterna förutom fotpinnar, d.v.s att du har bakbroms på vänster hand, funkar super vid t.ex inbromsning i högersväng.

Att ta av batteri och framhjul för körning i 30-60min är inte ngn bra fördelning av tid ;)
Har du fler frågor så tveka inte att höra av dig.
Ja han sa det att båda bromsarna är handbromsar vilket borde vara bra :) Båda fötterna på pinnar utan broms eller koppling känns faktiskt lockande bara i sig :)
Fast nog tyckte jag att man nyttjade motorbroms även på 2t jag körde en gång i tiden, well ingen big deal iaf, alla verkar tycka att det funkar bra så...
Det som är mest synd är att den iomd inte kan ladda batteriet under alla inbromsningar man gör, skulle göra att batteriet räckte lite längre framför allt :)

Apropå stoppa in den i bilen så tänkte jag mest på om det skulle funka att göra det en enda gång för att få den hem till Bollnäs (har ju inget drag på bilen lixom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar