KTM FREERIDE E
Moderator: Redaktion
- elmotor_mattias
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 05 maj 2015 21:27
- Ort: Ystad
Re: KTM FREERIDE E
Jag har haft en Freeride E-XC och vill nog rätta er på några saker. Att få in den i en Model S ser jag som en fantastiskt korkad idé. Att klara det själv utan att skada bilen är en omöjlighet. I övrigt en väldigt rolig hoj med en körtid på max 1h, vid lite krävande körning cirka 35min.
Som vanligt bra kvalité när det gäller KTM men lite sämre fjädring/bromsar på Freeride(gäller även då 350 4T och 250 2t) än normal hoj.
/Mattias
Som vanligt bra kvalité när det gäller KTM men lite sämre fjädring/bromsar på Freeride(gäller även då 350 4T och 250 2t) än normal hoj.
/Mattias
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Model S P85D 2015
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: KTM FREERIDE E
Fränt! Jag är bra sugen...elmotor_mattias skrev:Jag har haft en Freeride E-XC och vill nog rätta er på några saker. Att få in den i en Model S ser jag som en fantastiskt korkad idé. Att klara det själv utan att skada bilen är en omöjlighet. I övrigt en väldigt rolig hoj med en körtid på max 1h, vid lite krävande körning cirka 35min.
Som vanligt bra kvalité när det gäller KTM men lite sämre fjädring/bromsar på Freeride(gäller även då 350 4T och 250 2t) än normal hoj.
/Mattias
Hur tycker du det funkar med avsaknaden av motorbroms?
Jag kör ju ganska mycket och hårt med mountinbike men kan inte riktigt tänka mig hur det är med en endurohoj utan motorbroms lixom...
(Förutom att det är lite korkat att inte ha det på ett elfordon där man dessutom kör väldigt "aktivt" )
Ok då var det lite som jag tänkte att man inte ska räkna med att få in den i bilen, dom vill ju helst att man hämtar den personligen (för att få lite "utbildning" vid lev. sas)
Kanske funkar den enda ggn man hämtar den ny? Tar man bort batteri + framhjul kanske det funkar eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- elmotor_mattias
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 05 maj 2015 21:27
- Ort: Ystad
Re: KTM FREERIDE E
[quote]Hur tycker du det funkar med avsaknaden av motorbroms?
Jag kör ju ganska mycket och hårt med mountinbike men kan inte riktigt tänka mig hur det är med en endurohoj utan motorbroms lixom...
(Förutom att det är lite korkat att inte ha det på ett elfordon där man dessutom kör väldigt "aktivt" )
Ok då var det lite som jag tänkte att man inte ska räkna med att få in den i bilen, dom vill ju helst att man hämtar den personligen (för att få lite "utbildning" vid lev. sas)
Kanske funkar den enda ggn man hämtar den ny? Tar man bort batteri + framhjul kanske det funkar eller?/quote]
Om du kört 2t tidigare så har du ingen motorbroms där heller, nu kör jag förvisso 4t och då finns motorbroms men på Freeriden är det inget man tänker på. Du har inget vid fötterna förutom fotpinnar, d.v.s att du har bakbroms på vänster hand, funkar super vid t.ex inbromsning i högersväng.
Att ta av batteri och framhjul för körning i 30-60min är inte ngn bra fördelning av tid
Har du fler frågor så tveka inte att höra av dig.
Jag kör ju ganska mycket och hårt med mountinbike men kan inte riktigt tänka mig hur det är med en endurohoj utan motorbroms lixom...
(Förutom att det är lite korkat att inte ha det på ett elfordon där man dessutom kör väldigt "aktivt" )
Ok då var det lite som jag tänkte att man inte ska räkna med att få in den i bilen, dom vill ju helst att man hämtar den personligen (för att få lite "utbildning" vid lev. sas)
Kanske funkar den enda ggn man hämtar den ny? Tar man bort batteri + framhjul kanske det funkar eller?/quote]
Om du kört 2t tidigare så har du ingen motorbroms där heller, nu kör jag förvisso 4t och då finns motorbroms men på Freeriden är det inget man tänker på. Du har inget vid fötterna förutom fotpinnar, d.v.s att du har bakbroms på vänster hand, funkar super vid t.ex inbromsning i högersväng.
Att ta av batteri och framhjul för körning i 30-60min är inte ngn bra fördelning av tid
Har du fler frågor så tveka inte att höra av dig.
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Model S P85D 2015
- elmotor_mattias
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 05 maj 2015 21:27
- Ort: Ystad
Re: KTM FREERIDE E
Om du kört 2t tidigare så har du ingen motorbroms där heller, nu kör jag förvisso 4t och då finns motorbroms men på Freeriden är det inget man tänker på. Du har inget vid fötterna förutom fotpinnar, d.v.s att du har bakbroms på vänster hand, funkar super vid t.ex inbromsning i högersväng.Bjelke skrev:Fränt! Jag är bra sugen...elmotor_mattias skrev:Jag har haft en Freeride E-XC och vill nog rätta er på några saker. Att få in den i en Model S ser jag som en fantastiskt korkad idé. Att klara det själv utan att skada bilen är en omöjlighet. I övrigt en väldigt rolig hoj med en körtid på max 1h, vid lite krävande körning cirka 35min.
Som vanligt bra kvalité när det gäller KTM men lite sämre fjädring/bromsar på Freeride(gäller även då 350 4T och 250 2t) än normal hoj.
/Mattias
Hur tycker du det funkar med avsaknaden av motorbroms?
Jag kör ju ganska mycket och hårt med mountinbike men kan inte riktigt tänka mig hur det är med en endurohoj utan motorbroms lixom...
(Förutom att det är lite korkat att inte ha det på ett elfordon där man dessutom kör väldigt "aktivt" )
Ok då var det lite som jag tänkte att man inte ska räkna med att få in den i bilen, dom vill ju helst att man hämtar den personligen (för att få lite "utbildning" vid lev. sas)
Kanske funkar den enda ggn man hämtar den ny? Tar man bort batteri + framhjul kanske det funkar eller?
Att ta av batteri och framhjul för körning i 30-60min är inte ngn bra fördelning av tid
Har du fler frågor så tveka inte att höra av dig.
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Model S P85D 2015
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: KTM FREERIDE E
Ja han sa det att båda bromsarna är handbromsar vilket borde vara bra Båda fötterna på pinnar utan broms eller koppling känns faktiskt lockande bara i sigelmotor_mattias skrev:Om du kört 2t tidigare så har du ingen motorbroms där heller, nu kör jag förvisso 4t och då finns motorbroms men på Freeriden är det inget man tänker på. Du har inget vid fötterna förutom fotpinnar, d.v.s att du har bakbroms på vänster hand, funkar super vid t.ex inbromsning i högersväng.Bjelke skrev:Fränt! Jag är bra sugen...elmotor_mattias skrev:Jag har haft en Freeride E-XC och vill nog rätta er på några saker. Att få in den i en Model S ser jag som en fantastiskt korkad idé. Att klara det själv utan att skada bilen är en omöjlighet. I övrigt en väldigt rolig hoj med en körtid på max 1h, vid lite krävande körning cirka 35min.
Som vanligt bra kvalité när det gäller KTM men lite sämre fjädring/bromsar på Freeride(gäller även då 350 4T och 250 2t) än normal hoj.
/Mattias
Hur tycker du det funkar med avsaknaden av motorbroms?
Jag kör ju ganska mycket och hårt med mountinbike men kan inte riktigt tänka mig hur det är med en endurohoj utan motorbroms lixom...
(Förutom att det är lite korkat att inte ha det på ett elfordon där man dessutom kör väldigt "aktivt" )
Ok då var det lite som jag tänkte att man inte ska räkna med att få in den i bilen, dom vill ju helst att man hämtar den personligen (för att få lite "utbildning" vid lev. sas)
Kanske funkar den enda ggn man hämtar den ny? Tar man bort batteri + framhjul kanske det funkar eller?
Att ta av batteri och framhjul för körning i 30-60min är inte ngn bra fördelning av tid
Har du fler frågor så tveka inte att höra av dig.
Fast nog tyckte jag att man nyttjade motorbroms även på 2t jag körde en gång i tiden, well ingen big deal iaf, alla verkar tycka att det funkar bra så...
Det som är mest synd är att den iomd inte kan ladda batteriet under alla inbromsningar man gör, skulle göra att batteriet räckte lite längre framför allt
Apropå stoppa in den i bilen så tänkte jag mest på om det skulle funka att göra det en enda gång för att få den hem till Bollnäs (har ju inget drag på bilen lixom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: KTM FREERIDE E
Jag undrar lite om riktig toppfart och batteritid.
Min fundering är om man kan dreva om den för högre toppfart och pendla 5 mil per dag fram och tillbaka till jobbet i Stockholm?
Min fundering är om man kan dreva om den för högre toppfart och pendla 5 mil per dag fram och tillbaka till jobbet i Stockholm?
- elmotor_mattias
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 05 maj 2015 21:27
- Ort: Ystad
Re: KTM FREERIDE E
Toppfarten är cirka 80km/h och att pendla 5mil i toppfart är nog inget som funkar tyvärr, tror inte du kommer så långt.jtesla skrev:Jag undrar lite om riktig toppfart och batteritid.
Min fundering är om man kan dreva om den för högre toppfart och pendla 5 mil per dag fram och tillbaka till jobbet i Stockholm?
Drevar du om den för högre toppfart ökar istället strömförbrukningen.
Om det är en enda gång du ska frakta hojen så kan det funka. Batteriet väger 30kg så det är såklart enklare att hantera den med det borttaget. Skydda bagaget bra så du inte får skador på bil eller mc. Se till att vara folkade när ni lyfter i och ur så kan det säkert funka.
Lycka till!
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Model S P85D 2015
Re: KTM FREERIDE E
Det blev en KTM och en FB grupp
https://www.facebook.com/groups/1388881591156043/
https://www.facebook.com/groups/1388881591156043/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: KTM FREERIDE E
+1jtesla skrev:Det blev en KTM och en FB grupp
https://www.facebook.com/groups/1388881591156043/
Jag har inte slagit till än
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: KTM FREERIDE E
Bjelke skrev:+1jtesla skrev:Det blev en KTM och en FB grupp
https://www.facebook.com/groups/1388881591156043/
Jag har inte slagit till än
Har inte slagit till..men joinade gruppen ändå!
Är klart sugen
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: KTM FREERIDE E
10.000:- i bidrag.
Även eldrivna motorcyklar ingår i samma pott som elcyklar.
Så köper du en KTM Freeride E-XC torde du blir berättigad till bidraget.
Miljövänlig enduro/cross eller för en tur i stan. Tidigare E-XC har varit landsvägsregistrerade och 2018 års modell är typad A1 lätt MC.
2018 års E-XC har dubbelt så stort batteri som tidigare, nominellt 1,5 timmes enduroåkning.
Priser kommer i början av nästa år.
Bara ett fåtal återförsäljare är certifierade att leverera och du måste få information i hur du hanterar elsystemet innan leverans.
För tekniskt insatta har den ett vridmoment som en 250 tvåtaktare, peak effekt 18 kW, klart potent endurocykel.
Även eldrivna motorcyklar ingår i samma pott som elcyklar.
Så köper du en KTM Freeride E-XC torde du blir berättigad till bidraget.
Miljövänlig enduro/cross eller för en tur i stan. Tidigare E-XC har varit landsvägsregistrerade och 2018 års modell är typad A1 lätt MC.
2018 års E-XC har dubbelt så stort batteri som tidigare, nominellt 1,5 timmes enduroåkning.
Priser kommer i början av nästa år.
Bara ett fåtal återförsäljare är certifierade att leverera och du måste få information i hur du hanterar elsystemet innan leverans.
För tekniskt insatta har den ett vridmoment som en 250 tvåtaktare, peak effekt 18 kW, klart potent endurocykel.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: KTM FREERIDE E
Ett gäng på jobbet köpte dessa på kampanjen. 59000 för en fabriksny sen då 10000 i bonus på det.
Den nya skall tydligen säljas utan batteri samt med batterihyra som Renault zoe gjort. Men jag har bara hört att de byter upp cellerna från 2500mah till 3000mah. Inte en fördubbling. Blir det så mycket så börjar det ju bli mer än leksak.
Många som börjat bli intresserade nu när elmaskinen visar upp sig på banan och hävdar sig väl.
Den går inte jämföra mot en tvåtakt på något vis!
Den nya skall tydligen säljas utan batteri samt med batterihyra som Renault zoe gjort. Men jag har bara hört att de byter upp cellerna från 2500mah till 3000mah. Inte en fördubbling. Blir det så mycket så börjar det ju bli mer än leksak.
Många som börjat bli intresserade nu när elmaskinen visar upp sig på banan och hävdar sig väl.
Den går inte jämföra mot en tvåtakt på något vis!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: KTM FREERIDE E
Nu är regeringens elfordonspremie på 25% max 10.000 kr för motorcyklar, cyklar mm. klar enligt Fastbikes.se
http://www.fastbikes.se/index.php/sv/ny ... remie-klar
http://www.fastbikes.se/index.php/sv/ny ... remie-klar
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: KTM FREERIDE E
50% mer batteri står det nu iaf, helt OK eftersom den "gamla" var bra redan från börjanHenrik Torphammar skrev:Ett gäng på jobbet köpte dessa på kampanjen. 59000 för en fabriksny sen då 10000 i bonus på det.
Den nya skall tydligen säljas utan batteri samt med batterihyra som Renault zoe gjort. Men jag har bara hört att de byter upp cellerna från 2500mah till 3000mah. Inte en fördubbling. Blir det så mycket så börjar det ju bli mer än leksak.
Många som börjat bli intresserade nu när elmaskinen visar upp sig på banan och hävdar sig väl.
Den går inte jämföra mot en tvåtakt på något vis!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: KTM FREERIDE E
Tänkte mer på om Monark54 visste mer än vad jag visste. Man kan tydligen addera kapacitet som DIY projekt också. Vissa system är väldigt känsliga tex Bosch Performance Line CX systemet kan man inte lura. Lägger man till kapacitet så fattar den att något är fel och stänger ner sig.Bjelke skrev:50% mer batteri står det nu iaf, helt OK eftersom den "gamla" var bra redan från börjanHenrik Torphammar skrev:Ett gäng på jobbet köpte dessa på kampanjen. 59000 för en fabriksny sen då 10000 i bonus på det.
Den nya skall tydligen säljas utan batteri samt med batterihyra som Renault zoe gjort. Men jag har bara hört att de byter upp cellerna från 2500mah till 3000mah. Inte en fördubbling. Blir det så mycket så börjar det ju bli mer än leksak.
Många som börjat bli intresserade nu när elmaskinen visar upp sig på banan och hävdar sig väl.
Den går inte jämföra mot en tvåtakt på något vis!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: KTM FREERIDE E
Första 2018 till kund?
Säljs inkl. batteri och exklusive laddare.
Samma kom köpet av bilen, ej testkört än.
Nya batteret påstås hålla för fler laddcykler förutom att det har större kapacitet.
Säljs inkl. batteri och exklusive laddare.
Samma kom köpet av bilen, ej testkört än.
Nya batteret påstås hålla för fler laddcykler förutom att det har större kapacitet.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: KTM FREERIDE E
Nästan som släpvagn, 350 Wh/km vid 110 km/h.Monark1954 skrev:Första 2018 till kund?
Säljs inkl. batteri och exklusive laddare.
Samma kom köpet av bilen, ej testkört än.
Nya batteret påstås hålla för fler laddcykler förutom att det har större kapacitet.
På Teslan menar jag.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: KTM FREERIDE E
Nån som åker freeride e-xc? Slog till på en för någon månad sedan. Fantastiskt roligt!
Re: KTM FREERIDE E
Skriv gärna lite mer om vad du tycker. Jag håller själv på att vela fram och tillbaka. Jag vill köpa något att motionera på och kollar även på lite lättare/enklare modeller. Jag har aldrig haft cross eller enduro men väl offroadcyklar och dom var avskräckande tunga. Vill ha något agilt och lätthanterat. Dels för att det är smidigt men också för jag inte är 20 längre och jag inbillar mig att det blir mindre och färre skador på en lättare hoj Jag har tillgång till mark och grävare så jag kan skapa en motionsslinga som passar hojen. Med det sagt har jag kollegor som testat e-xc och varit helt lyriskaOTP skrev:Nån som åker freeride e-xc? Slog till på en för någon månad sedan. Fantastiskt roligt!
Re: KTM FREERIDE E
Nån som provar Cake ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: KTM FREERIDE E
Kul att du är intresserad! Jag har haft den i en månad och är riktigt nöjd med den. Jag är total nybörjare på detta. Jag agerade på en livslång dröm om cross/enduro, så här närmare 40-års åldern kallar många i min närhet det för 40-årskris det började med att jag tittade på en Oset 24 men fick syn på denna å de körde bra kampanj på den.default skrev:Skriv gärna lite mer om vad du tycker. Jag håller själv på att vela fram och tillbaka. Jag vill köpa något att motionera på och kollar även på lite lättare/enklare modeller. Jag har aldrig haft cross eller enduro men väl offroadcyklar och dom var avskräckande tunga. Vill ha något agilt och lätthanterat. Dels för att det är smidigt men också för jag inte är 20 längre och jag inbillar mig att det blir mindre och färre skador på en lättare hoj Jag har tillgång till mark och grävare så jag kan skapa en motionsslinga som passar hojen. Med det sagt har jag kollegor som testat e-xc och varit helt lyriskaOTP skrev:Nån som åker freeride e-xc? Slog till på en för någon månad sedan. Fantastiskt roligt!
Jag har inte så mycket att jämföra med men det är ju galet lätt att komma igång med. Hojen påminner väl om en 250 freeride men något nättare. Den beskrivs ju som en perfekt nybörjarhoj, vissa säger att den hamnar in mellan trial och enduro så det borde väl vittna om att den är lite mer lätthanterlig kanske? Jag är som sagt helt ny på detta och har med enkelhet gett mig ut i skogen på både stigar och grusvägar med en barnsligt leende på läpparna.
Jag har ju med det nya batteriet och kanköra i ca 2 h. Jag kör mestadels på läge 2 och rätt försiktig så det förklarar väl att batteriet klara sig såpass länge. Det bästa är att när man kommer hem är det bara att tvätta av den och ladda den. Så mer tid till att åka än att fixa med filter och oljebyten. Sånt har jag varken intresse eller tid för.
Hade jag haft förutsättningar som du med möjlighet att köra hemmavid så hade jag kört flera gånger i veckan så bara att slå till!
Re: KTM FREERIDE E
Nån moderator kanske kan flytta tråden till elektriska fordon eller övrigt så den hamnar mer rätt
Senast redigerad av OTP, redigerad totalt 1 gånger.
Re: KTM FREERIDE E
Grymt OTP, det var ju egentligen exakt detta jag ville höra Kommer bli mycket svårt att motstå ett köp nu. Vet du möjligtvis om det är någon killer feature som skiljer 2019 från 2020 modellen? Det skiljer 30 000 i nypris på blocket.
Jag har inte provat Cake men det är ett av alternativen jag kollar på, även Sur Ron.
Jag har inte provat Cake men det är ett av alternativen jag kollar på, även Sur Ron.
Re: KTM FREERIDE E
Provat. Hade kanske fel förväntningar, men jag upplevde den som väldigt slö. Mer som en moppe utan strypning än en endurohoj.e5m1r skrev:Nån som provar Cake ?
Re: KTM FREERIDE E
Härligt! Om jag förstår det rätt så gjorde dom stora ändringarna mellan 18/19, kallas Generation II samma som för -20 om jag inte är ute å cyklat har litet annan plast, små ändringar i ramen, bättrw fjädring och förstås bättre batteri.default skrev:Grymt OTP, det var ju egentligen exakt detta jag ville höra Kommer bli mycket svårt att motstå ett köp nu. Vet du möjligtvis om det är någon killer feature som skiljer 2019 från 2020 modellen? Det skiljer 30 000 i nypris på blocket.
Jag har inte provat Cake men det är ett av alternativen jag kollar på, även Sur Ron.
Jag gjorde rätt mycket research inför köpet och kollade även lite på sur-ron och Oset, som iofs är en annan typ av hoj. Även någon annan amerikansk hoj men jag tycker KTM:en är mycket snyggare med mer klassiskt utseende!