Hmm... Hur skulle det gå till när bilen inte är godkänd för drag...?pentata skrev:Har du regat om bilen för att inte få bekymmer vid besiktning?lem skrev:Hej!
Nu är bilen så gammal att jag tror jag vågar koppla in dragkrokskontakten också. Den fälls ned genom bottenplattan (plastskyddet) och det finns bra anvisningar med kontaktstycken för att bryta ut blinkerssignal m.m.
Någon som kopplat in sig på elsystemet för att få fungerande elkontakt? Vore bra när man drar något som kanske delvis skymmer bakljusen...
Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
Det finns elsatser med egen strömmatning som inte belastar ordinarie belysning. Den använde jag när jag monterade eco-hitch på min MS. Finns en tråd här på forumet med min beskrivning av projektet.lem skrev:Hej!
Nu är bilen så gammal att jag tror jag vågar koppla in dragkrokskontakten också. Den fälls ned genom bottenplattan (plastskyddet) och det finns bra anvisningar med kontaktstycken för att bryta ut blinkerssignal m.m.
Någon som kopplat in sig på elsystemet för att få fungerande elkontakt? Vore bra när man drar något som kanske delvis skymmer bakljusen...
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
Runt 20% skulle jag tro, kanske upp till 25.Glenn skrev:Hur mycket ökade förbrukningen med cyklarna på kroken?lobbin skrev:Vi har inga planer att köra släp. Däremot fungerade det ypperligt att köra ner till Barcelona och tillbaka med tre cyklar på kroken
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
Bara bra erfarenhet, vi använder den minst 2-3 gånger i veckan. Har även extrastativ för fjärde cykeln och funkar bra även den de få gånger vi har använt den.HelectriC skrev:Är det någon som har erfarenhet av Thule Velo Compact? Min plan är att köpa en sådan samt extrastativet för fjärde cykeln. Om någon dessutom har haft den på Model S, så mottages gärna omdöme
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
tar upp den här tråden igen för att höra om någon fått monterat krok i göteborgsområdet? Har tyvärr inte tid att ta bilen till Köpenhamn/Autoskadestuen
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
nu är bilen inne på lokal verkstad för att få sig en fin liten krok. Blir kul att se resultatet. Nånting håller dom på med iaf
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
Baserat på era erfarenheter, vilken krok rekommenderas? Jag vill kunna dra hem ett flak med virke till altanen, åka iväg med sopor ibland på vagn osv. Inget märkvärdigt eller ofta, kanske 5-6 gånger om året.
Vågar man det? (Tänker så att inte något på bilen skadas).
Vågar man det? (Tänker så att inte något på bilen skadas).
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
Nu har jag äntligen fått på kroken, det tog betydligt längre tid för verkstaden än planerat (tur jag hade fast pris!), men jag antar att dom inte behöver lika lång tid nästa gång (detta var första Teslan dom hade monterat på och kabelinkopplingen tog tydligen lång tid och många delar behövde demonteras). Väldigt hjälpsamma och professionella, inte snack om att dom skulle ha mer betalt eller att dom inte skulle göra färdigt trots att dom egentligen hade stängt för dagen.
Man häktar på kroken underifrån och fäller/drar ned kontakten
Så här ser det ut underifråninnan täckplattan monterades tillbaks, allt är snyggt samlat i en enhet Balken bak kofångaren demonterades och sätts inte tillbaks igen. Själva krokstrukturen ersätter samma funktion i tillägg till själva krokfunktionen
Man häktar på kroken underifrån och fäller/drar ned kontakten
Så här ser det ut underifråninnan täckplattan monterades tillbaks, allt är snyggt samlat i en enhet Balken bak kofångaren demonterades och sätts inte tillbaks igen. Själva krokstrukturen ersätter samma funktion i tillägg till själva krokfunktionen
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
Nu blir det cykeltur
När kroken tas av och kontakten skjuts upp, så syns ingenting
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
12 % vid 110 km/h för vår modell X. Från 250 till 280 Wh/km.Glenn skrev:lobbin skrev:Vi har fått monterat drag hos Autoskadestuen och är helnöjda hittills......
Hur mycket ökade förbrukningen med cyklarna på kroken?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
Sjukt ekipage det känns som man drar runt på. Bilen blir ju 6m lång men sitter stabilt som sjutton, inga problem att köra i low över fartgupp etc.
och till er Model X-förare; jag kan köra med autopilot trots att kontakten är inkopplad, soooo nice
och till er Model X-förare; jag kan köra med autopilot trots att kontakten är inkopplad, soooo nice
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
Och det kan ju vi Model X förare också, håller alltså med om att det är nice!HelectriC skrev:Sjukt ekipage det känns som man drar runt på. Bilen blir ju 6m lång men sitter stabilt som sjutton, inga problem att köra i low över fartgupp etc.
och till er Model X-förare; jag kan köra med autopilot trots att kontakten är inkopplad, soooo nice
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
De e najs.jpetters skrev:Och det kan ju vi Model X förare också, håller alltså med om att det är nice!HelectriC skrev:Sjukt ekipage det känns som man drar runt på. Bilen blir ju 6m lång men sitter stabilt som sjutton, inga problem att köra i low över fartgupp etc.
och till er Model X-förare; jag kan köra med autopilot trots att kontakten är inkopplad, soooo nice
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
Jaha, så bra, jag trodde inte det gick när bilen gick i ”trailer mode”?jpetters skrev:Och det kan ju vi Model X förare också, håller alltså med om att det är nice!HelectriC skrev:Sjukt ekipage det känns som man drar runt på. Bilen blir ju 6m lång men sitter stabilt som sjutton, inga problem att köra i low över fartgupp etc.
och till er Model X-förare; jag kan köra med autopilot trots att kontakten är inkopplad, soooo nice
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
Nej det är riktigt. Men det går bra att stänga av trail mode, iaf med cykelställ på kroken.HelectriC skrev:Jaha, så bra, jag trodde inte det gick när bilen gick i ”trailer mode”?jpetters skrev:Och det kan ju vi Model X förare också, håller alltså med om att det är nice!HelectriC skrev:Sjukt ekipage det känns som man drar runt på. Bilen blir ju 6m lång men sitter stabilt som sjutton, inga problem att köra i low över fartgupp etc.
och till er Model X-förare; jag kan köra med autopilot trots att kontakten är inkopplad, soooo nice
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
Jaha, men hur vet bilen om det är cykelställ eller husvagn bak? Eller menar du genom att inte koppla in kontakten?jpetters skrev:Nej det är riktigt. Men det går bra att stänga av trail mode, iaf med cykelställ på kroken.HelectriC skrev:Jaha, så bra, jag trodde inte det gick när bilen gick i ”trailer mode”?jpetters skrev:Och det kan ju vi Model X förare också, håller alltså med om att det är nice!HelectriC skrev:Sjukt ekipage det känns som man drar runt på. Bilen blir ju 6m lång men sitter stabilt som sjutton, inga problem att köra i low över fartgupp etc.
och till er Model X-förare; jag kan köra med autopilot trots att kontakten är inkopplad, soooo nice
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
Det vet den inte direkt. När man kopplar in kontakten till cykelstället/släpvagn så kopplas trailer mode på automatiskt. De går sen bra att slå av manuellt och då fungerar AP som vanligt. Med släpvagn så gå det också bra så länge den inte väger för mycket. Blir det för tungt så slår bilen på trailer mode ingen. Med liten vagn så var det iaf inget problem att stänga av trailer mode och bilen lät det vara så.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
Aha, då har jag lärt nåt nyttjpetters skrev:Det vet den inte direkt. När man kopplar in kontakten till cykelstället/släpvagn så kopplas trailer mode på automatiskt. De går sen bra att slå av manuellt och då fungerar AP som vanligt. Med släpvagn så gå det också bra så länge den inte väger för mycket. Blir det för tungt så slår bilen på trailer mode ingen. Med liten vagn så var det iaf inget problem att stänga av trailer mode och bilen lät det vara så.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
Jag med!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
Har också drag från Brink monterat och det var gjort så att balken kunde monteras tillbaka så den fick bli kvar.
HelectriC skrev tidigare:
”Balken bak kofångaren demonterades och sätts inte tillbaks igen. Själva krokstrukturen ersätter samma funktion i tillägg till själva krokfunktionen”
HelectriC skrev tidigare:
”Balken bak kofångaren demonterades och sätts inte tillbaks igen. Själva krokstrukturen ersätter samma funktion i tillägg till själva krokfunktionen”
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
jaha, i instruktionsboken till kroken stod det att balken inte skulle monteras tillbaks och att funktionen som balken uppfyller nu ersatts av kroken och dess egna balk. Du har nu dubbelt skydd dåClabbe_I skrev:Har också drag från Brink monterat och det var gjort så att balken kunde monteras tillbaka så den fick bli kvar.
HelectriC skrev tidigare:
”Balken bak kofångaren demonterades och sätts inte tillbaks igen. Själva krokstrukturen ersätter samma funktion i tillägg till själva krokfunktionen”
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
En sk. dubbelkroksbalk (oerhört etablerat gammalt ord....tror jag)HelectriC skrev:jaha, i instruktionsboken till kroken stod det att balken inte skulle monteras tillbaks och att funktionen som balken uppfyller nu ersatts av kroken och dess egna balk. Du har nu dubbelt skydd dåClabbe_I skrev:Har också drag från Brink monterat och det var gjort så att balken kunde monteras tillbaka så den fick bli kvar.
HelectriC skrev tidigare:
”Balken bak kofångaren demonterades och sätts inte tillbaks igen. Själva krokstrukturen ersätter samma funktion i tillägg till själva krokfunktionen”
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
HelectriC skrev:Nu har jag äntligen fått på kroken, det tog betydligt längre tid för verkstaden än planerat (tur jag hade fast pris!), men jag antar att dom inte behöver lika lång tid nästa gång (detta var första Teslan dom hade monterat på och kabelinkopplingen tog tydligen lång tid och många delar behövde demonteras). Väldigt hjälpsamma och professionella, inte snack om att dom skulle ha mer betalt eller att dom inte skulle göra färdigt trots att dom egentligen hade stängt för dagen.
Man häktar på kroken underifrån och fäller/drar ned kontakten
Så här ser det ut underifråninnan täckplattan monterades tillbaks, allt är snyggt samlat i en enhet Balken bak kofångaren demonterades och sätts inte tillbaks igen. Själva krokstrukturen ersätter samma funktion i tillägg till själva krokfunktionen
Var nu noga med att krokens låsmekanism verkligen låser så gröna fältet visar sig. Det är samma konstruktion av fastsättning som Volvo har och det är väldigt lätt att missa fastlåsningen, man tro den är låst, sliter och drar för att testa men när man hänger på en vagn så lossnar den. Inga problem när den är riktigt fastlåst men det är lätt att göra fel, speciellt när fästet börjar att bli lite skitigt och har suttit på bilen ett tag.
Re: Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
Jag tar alltid av kroken med en gång jag är färdig att använda den. Gillar inte utseendet med kroken på. Men håller med om att det är viktigt att se till att den är ordentligt låst fast.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Någon som monterat Dragkrok Brink/rameder/autoexperten?
Jag har nu fått dragkrok monterad i Danmark med elslinga. Sjukt nöjd och kan rekommendera alla som vill att göra det.
Emil är grym på Autoskadestuen!
Emil är grym på Autoskadestuen!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r