Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av Kirre »

Har ett dilemma som jag har gått bet på :?

Har idag en 70D, uppgraderingbar till 75.
Våra långturer består till 90% av två sträckor; ToR Öland (Sandvik) vilket nu med SuC Tindered inte är några problem, samt ToR Björnrike.
Björnrike-sträckan är nu på vintern lite för lång för att klara utan att behöva ladda både SuC Gävle (fullt) och sedan toppa upp på Chademo Sveg. Sommartid räcker det dock med att bara ladda i Gävle.

Har nu starkt övervägt att uppgradera till 75kWh för att slippa pit-stop i Sveg. Dock slog det mig att jag kanske trots allt inte vinner något i tid på det med tanke på tiden det tar att SuC-ladda 70 till 75kWh?
Undrar därför om någon mer begåvad/erfaren har någon uppfattning hur lång tid det tar att ladda ett de sista 9% jämfört med vad det tar att ladda på motsvarande Chademo från ett nästan tomt batteri? När idag med 70kWh tillgängligt når 100% laddar jag med ca 20kW men antar att kW sjunker ganska snabbt efter det om jag skulle uppgradera?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av Herr X »

De sista tio procenten är långsamma. Skulle gissa på en halvtimma på SuC baserat på egen erfarenhet. ChaDeMo är dock inte heller särskilt snabbt - med din bil med tomt batteri får du du nog maximalt 40 kW på en 50kW ChaDeMo-station.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av lator »

Vad kostar uppgraderingen? Det känns som om det blir väldigt dyra minuter om du ens tjänar något...

70/75= 0,933333 Om det är sant att hela begränsningen ligger på toppen så är det alltså 7% som du idag inte behöver fylla. De sju procenten tar väl ca 12-15 minuter på en 75. 12 minuter CHAdeMO i Sveg ger dig ca 8 kWh, 7% av 75 är 5,25 kWh så antagligen så förlorar du tid på att fulladda en 75.

PS: Lita inte på att det där är sant. Jag är en rackare på att räkna fel, speciellt när det kommer till frågan om jag har råd att köpa en Model S! ;) :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av Kirre »

Tack för det. Längre tid än jag trodde/hoppades på. Brukar stanna ca 20-30 min i Sveg beroende på utetemp. Mao blir det ingen tidsvinst att uppgradera... Risken med Chademo är dock att den är upptagen vilket då kraftigt ökar stopp-tiden (försöker hitta argument här ;) ).
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av stefan007 »

Mycket pengar för liten tidsvinst kanske. Hur långt har bilen gått? Tänker på degradering, du kanske bara får 3kwh för pengarna :shock:
Risken att behöva vänta på en upptagen ChaDeMo minskar dock.....
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av Gustafsson »

Jag som har en 70D av den ej uppgraderbara sorten misstänker starkt att du blir besviken om du uppgraderar med 5kWh till. 2mil extra för mycket pengar, och som du skriver så är laddningen riktigt seg de sista 5kWh. Går betydligt fortare med Chademo, snabbare dock vid ca 60% laddning än vid tomt batteri. Du bör kunna ladda med ca 45kW. Så behöver du bara "lite extra" för att komma hem eller till SUC, är det mer optimalt att fylla på dessa vid "halv tank".
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av Kirre »

lator skrev:
Vad kostar uppgraderingen? Det känns som om det blir väldigt dyra minuter om du ens tjänar något...

70/75= 0,933333 Om det är sant att hela begränsningen ligger på toppen så är det alltså 7% som du idag inte behöver fylla. De sju procenten tar väl ca 12-15 minuter på en 75. 12 minuter CHAdeMO i Sveg ger dig ca 8 kWh, 7% av 75 är 5,25 kWh så antagligen så förlorar du tid på att fulladda en 75.

PS: Lita inte på att det där är sant. Jag är en rackare på att räkna fel, speciellt när det kommer till frågan om jag har råd att köpa en Model S! ;) :lol:
Dina siffror stämmer i teorin. Min erfarenhet är dock, för att få en rättvisande uppskattning, att man måste i princip dubbla alla teoretiska laddtider oavsett snabbladdar-metod (Chademo, SuC).
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av Kirre »

Gustafsson skrev:
Jag som har en 70D av den ej uppgraderbara sorten misstänker starkt att du blir besviken om du uppgraderar med 5kWh till. 2mil extra för mycket pengar, och som du skriver så är laddningen riktigt seg de sista 5kWh. Går betydligt fortare med Chademo, snabbare dock vid ca 60% laddning än vid tomt batteri. Du bör kunna ladda med ca 45kW. Så behöver du bara "lite extra" för att komma hem eller till SUC, är det mer optimalt att fylla på dessa vid "halv tank".

Är rädd för att du har rätt ang besvikelsen...
Btw, varför går det fortare att ladda Chademo vid halvfullt jämfört med tomt batteri?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av Herr X »

Den stora behållningen av en 75:a får du när du laddar fullt hemma över natten om du ska köra någonstans. Då får du verkligen riktig användning för de extra milen. Men ditt case är ju inte riktigt sådant, så jag röstar för att du inte uppgraderar utan lägger pengarna på något roligare istället (nya fälgar? dashcam? bättre interiörbelysning? väldoftande wonderbaum?)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av lator »

Kirre skrev:
Tack för det. Längre tid än jag trodde/hoppades på. Brukar stanna ca 20-30 min i Sveg beroende på utetemp. Mao blir det ingen tidsvinst att uppgradera... Risken med Chademo är dock att den är upptagen vilket då kraftigt ökar stopp-tiden (försöker hitta argument här ;) ).
Det finns också en typ-2 bredvid CHAdeMO-laddaren om den skulle vara upptagen men annars skulle ju jag fundera på att åka över Mora istället men du kanske prioriterar hög snittfart istället för laddmöjligheter..
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av Kirre »

Herr X skrev:
Den stora behållningen av en 75:a får du när du laddar fullt hemma över natten om du ska köra någonstans. Då får du verkligen riktig användning för de extra milen. Men ditt case är ju inte riktigt sådant, så jag röstar för att du inte uppgraderar utan lägger pengarna på något roligare istället (nya fälgar? dashcam? bättre interiörbelysning? väldoftande wonderbaum?)
:-)
Om någon har en Tesla-original grå bakre mittkonsoll att sälja så är jag beredd att betala många pengar för den ;)
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av Kirre »

lator skrev:
Kirre skrev:
Tack för det. Längre tid än jag trodde/hoppades på. Brukar stanna ca 20-30 min i Sveg beroende på utetemp. Mao blir det ingen tidsvinst att uppgradera... Risken med Chademo är dock att den är upptagen vilket då kraftigt ökar stopp-tiden (försöker hitta argument här ;) ).
Det finns också en typ-2 bredvid CHAdeMO-laddaren om den skulle vara upptagen men annars skulle ju jag fundera på att åka över Mora istället men du kanske prioriterar hög snittfart istället för laddmöjligheter..
Tänkte inte på typ-2 men det stämmer ju :-)
Viktigast för mig (eller rättare sagt familjen) är den totala restiden. Vi har provat Mora 2 ggr och det tar i snitt 45min längre tid att köra den vägen jämfört med via Gävle, inklusive laddstopp.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av e5m1r »

Enligt mätningar så har begränsad 70 65,9 användbart medan 75 har 72,6 användbart så 6,7 mer
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av Bjelke »

Kirre skrev:
Gustafsson skrev:
Jag som har en 70D av den ej uppgraderbara sorten misstänker starkt att du blir besviken om du uppgraderar med 5kWh till. 2mil extra för mycket pengar, och som du skriver så är laddningen riktigt seg de sista 5kWh. Går betydligt fortare med Chademo, snabbare dock vid ca 60% laddning än vid tomt batteri. Du bör kunna ladda med ca 45kW. Så behöver du bara "lite extra" för att komma hem eller till SUC, är det mer optimalt att fylla på dessa vid "halv tank".

Är rädd för att du har rätt ang besvikelsen...
Btw, varför går det fortare att ladda Chademo vid halvfullt jämfört med tomt batteri?
Spänningen i batteriet är högre då och eftersom CHAdeMO:n har strömmen som begränsar (och inte spänningen) så blir
effekten lite större när batteriet får högre laddnivå (dvs högre spänning) :) funkar upp till den nivå då bilen börjar säga
till laddaren att börja strypa strömmen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
Enligt mätningar så har begränsad 70 65,9 användbart medan 75 har 72,6 användbart så 6,7 mer
Ganska störigt att det är så, men det verkar ju vara så iaf...
Det blir väl ungefär samma med 60:an strypt från 75....eller minns jag fel?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av Kirre »

e5m1r skrev:
Enligt mätningar så har begränsad 70 65,9 användbart medan 75 har 72,6 användbart så 6,7 mer
Enligt mina egna mätningar (appen TM-spy och ODB-2) har jag 73,0 kWh i mitt 75 kWh batteri och har, pga 70 kWh strypningen möjlighet att utnyttja 95,5% av dessa, vilket ger 69,7 kWh. Alla dessa värden är med stor sannolikhet inklusive reservbufferten på ca 2 kWh.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
e5m1r skrev:
Enligt mätningar så har begränsad 70 65,9 användbart medan 75 har 72,6 användbart så 6,7 mer
Ganska störigt att det är så, men det verkar ju vara så iaf...
Det blir väl ungefär samma med 60:an strypt från 75....eller minns jag fel?
Där var det dock endast 10 kWh skillnad så där är det fel åt andra hållet.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av chpaulin »

Herr X skrev:
Den stora behållningen av en 75:a får du när du laddar fullt hemma över natten om du ska köra någonstans. Då får du verkligen riktig användning för de extra milen. Men ditt case är ju inte riktigt sådant, så jag röstar för att du inte uppgraderar utan lägger pengarna på något roligare istället (nya fälgar? dashcam? bättre interiörbelysning? väldoftande wonderbaum?)
Precis som Herr X skriver här så är den största fördelen med ett stort batteri delsträckan innan första laddning som då blir längre, sen för att spara tid laddar man helst så lite som möjligt för att nå nästa laddare.

Se om du kan nedgradera ditt batteri till ett 60 istället så får du stanna oftare med snabbare laddning som följd :lol:
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Bjelke skrev:
e5m1r skrev:
Enligt mätningar så har begränsad 70 65,9 användbart medan 75 har 72,6 användbart så 6,7 mer
Ganska störigt att det är så, men det verkar ju vara så iaf...
Det blir väl ungefär samma med 60:an strypt från 75....eller minns jag fel?
Där var det dock endast 10 kWh skillnad så där är det fel åt andra hållet.
Ok då mindes jag fel :oops:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av Bjelke »

chpaulin skrev:
Herr X skrev:
Den stora behållningen av en 75:a får du när du laddar fullt hemma över natten om du ska köra någonstans. Då får du verkligen riktig användning för de extra milen. Men ditt case är ju inte riktigt sådant, så jag röstar för att du inte uppgraderar utan lägger pengarna på något roligare istället (nya fälgar? dashcam? bättre interiörbelysning? väldoftande wonderbaum?)
Precis som Herr X skriver här så är den största fördelen med ett stort batteri delsträckan innan första laddning som då blir längre, sen för att spara tid laddar man helst så lite som möjligt för att nå nästa laddare.

Se om du kan nedgradera ditt batteri till ett 60 istället så får du stanna oftare med snabbare laddning som följd :lol:
:lol: bra förslag...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av taliz »

Aldrig att jag skulle uppgradera en 70 till 75. Definitivt inte värt pengarna.

Utan att lägga särskilt mycket mer kanske du tom kan byta mot en 85D?
Det hade nog jag gjort i så fall..

En sak till... om du nu ändå måste stanna på chademo, då är det väl knappast värt att stanna på Supercharger för länge. När effekten droppar under 40kw, dvs vad chademo ger, är det nog bäst att dra...

Kanske bättre att köra över Hudiksvall vintertid tex?
Då behöver du antagligen inte ladda så mycket på superchargern, och bara tillräckligt för att sen ta dig 22 mil från chademon..

Sent from my iPhone using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av bylund »

Tyvärr är chademon en ändlig resurs, så i snitt är det effektivare om alla laddar ordentligt i Gävle och inte blockerar den ensamma chademon. Bättre att ladda lite långsammare i Gävle än att köa vid chademon. För just den som optimerar sin egen laddning kan det gå snabbare att göra så dock.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av joel80 »

bylund skrev:
Tyvärr är chademon en ändlig resurs, så i snitt är det effektivare om alla laddar ordentligt i Gävle och inte blockerar den ensamma chademon. Bättre att ladda lite långsammare i Gävle än att köa vid chademon. För just den som optimerar sin egen laddning kan det gå snabbare att göra så dock.
Hur har det varit med köer på snabbladdare uppåt fjällen nu under jul och nyår? Är det någon som blivit stående länge i kö en stugbytardag eller verkar det än så länge funka okej med det som finns?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av MangeT »

Skulle vara intressant att höra om SC i Mora t.ex som bara har två laddstationer om det varit kö där?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tidsvinst - uppgradera till 75kWh?

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
bylund skrev:
Tyvärr är chademon en ändlig resurs, så i snitt är det effektivare om alla laddar ordentligt i Gävle och inte blockerar den ensamma chademon. Bättre att ladda lite långsammare i Gävle än att köa vid chademon. För just den som optimerar sin egen laddning kan det gå snabbare att göra så dock.
Hur har det varit med köer på snabbladdare uppåt fjällen nu under jul och nyår? Är det någon som blivit stående länge i kö en stugbytardag eller verkar det än så länge funka okej med det som finns?
Utanför mig är det köer jämt under dessa perioder och jag har fått vänta superofta/länge för att ta mig ut på storvägen :lol: Även mycket köer på E4:an har jag hört...
.....
Jahaaaa, du menade vid laddarna... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar