Den stora behållningen av en 75:a får du när du laddar fullt hemma över natten om du ska köra någonstans. Då får du verkligen riktig användning för de extra milen. Men ditt case är ju inte riktigt sådant, så jag röstar för att du inte uppgraderar utan lägger pengarna på något roligare istället (nya fälgar? dashcam? bättre interiörbelysning? väldoftande wonderbaum?)
Om någon har en Tesla-original grå bakre mittkonsoll att sälja så är jag beredd att betala många pengar för den
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar. M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Tack för det. Längre tid än jag trodde/hoppades på. Brukar stanna ca 20-30 min i Sveg beroende på utetemp. Mao blir det ingen tidsvinst att uppgradera... Risken med Chademo är dock att den är upptagen vilket då kraftigt ökar stopp-tiden (försöker hitta argument här ).
Det finns också en typ-2 bredvid CHAdeMO-laddaren om den skulle vara upptagen men annars skulle ju jag fundera på att åka över Mora istället men du kanske prioriterar hög snittfart istället för laddmöjligheter..
Tänkte inte på typ-2 men det stämmer ju
Viktigast för mig (eller rättare sagt familjen) är den totala restiden. Vi har provat Mora 2 ggr och det tar i snitt 45min längre tid att köra den vägen jämfört med via Gävle, inklusive laddstopp.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar. M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Jag som har en 70D av den ej uppgraderbara sorten misstänker starkt att du blir besviken om du uppgraderar med 5kWh till. 2mil extra för mycket pengar, och som du skriver så är laddningen riktigt seg de sista 5kWh. Går betydligt fortare med Chademo, snabbare dock vid ca 60% laddning än vid tomt batteri. Du bör kunna ladda med ca 45kW. Så behöver du bara "lite extra" för att komma hem eller till SUC, är det mer optimalt att fylla på dessa vid "halv tank".
Är rädd för att du har rätt ang besvikelsen...
Btw, varför går det fortare att ladda Chademo vid halvfullt jämfört med tomt batteri?
Spänningen i batteriet är högre då och eftersom CHAdeMO:n har strömmen som begränsar (och inte spänningen) så blir
effekten lite större när batteriet får högre laddnivå (dvs högre spänning) funkar upp till den nivå då bilen börjar säga
till laddaren att börja strypa strömmen...
Enligt mätningar så har begränsad 70 65,9 användbart medan 75 har 72,6 användbart så 6,7 mer
Enligt mina egna mätningar (appen TM-spy och ODB-2) har jag 73,0 kWh i mitt 75 kWh batteri och har, pga 70 kWh strypningen möjlighet att utnyttja 95,5% av dessa, vilket ger 69,7 kWh. Alla dessa värden är med stor sannolikhet inklusive reservbufferten på ca 2 kWh.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar. M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Den stora behållningen av en 75:a får du när du laddar fullt hemma över natten om du ska köra någonstans. Då får du verkligen riktig användning för de extra milen. Men ditt case är ju inte riktigt sådant, så jag röstar för att du inte uppgraderar utan lägger pengarna på något roligare istället (nya fälgar? dashcam? bättre interiörbelysning? väldoftande wonderbaum?)
Precis som Herr X skriver här så är den största fördelen med ett stort batteri delsträckan innan första laddning som då blir längre, sen för att spara tid laddar man helst så lite som möjligt för att nå nästa laddare.
Se om du kan nedgradera ditt batteri till ett 60 istället så får du stanna oftare med snabbare laddning som följd
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17 Renault Zoe 22kWh -16 Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Den stora behållningen av en 75:a får du när du laddar fullt hemma över natten om du ska köra någonstans. Då får du verkligen riktig användning för de extra milen. Men ditt case är ju inte riktigt sådant, så jag röstar för att du inte uppgraderar utan lägger pengarna på något roligare istället (nya fälgar? dashcam? bättre interiörbelysning? väldoftande wonderbaum?)
Precis som Herr X skriver här så är den största fördelen med ett stort batteri delsträckan innan första laddning som då blir längre, sen för att spara tid laddar man helst så lite som möjligt för att nå nästa laddare.
Se om du kan nedgradera ditt batteri till ett 60 istället så får du stanna oftare med snabbare laddning som följd
Aldrig att jag skulle uppgradera en 70 till 75. Definitivt inte värt pengarna.
Utan att lägga särskilt mycket mer kanske du tom kan byta mot en 85D?
Det hade nog jag gjort i så fall..
En sak till... om du nu ändå måste stanna på chademo, då är det väl knappast värt att stanna på Supercharger för länge. När effekten droppar under 40kw, dvs vad chademo ger, är det nog bäst att dra...
Kanske bättre att köra över Hudiksvall vintertid tex?
Då behöver du antagligen inte ladda så mycket på superchargern, och bara tillräckligt för att sen ta dig 22 mil från chademon..
Tyvärr är chademon en ändlig resurs, så i snitt är det effektivare om alla laddar ordentligt i Gävle och inte blockerar den ensamma chademon. Bättre att ladda lite långsammare i Gävle än att köa vid chademon. För just den som optimerar sin egen laddning kan det gå snabbare att göra så dock.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tyvärr är chademon en ändlig resurs, så i snitt är det effektivare om alla laddar ordentligt i Gävle och inte blockerar den ensamma chademon. Bättre att ladda lite långsammare i Gävle än att köa vid chademon. För just den som optimerar sin egen laddning kan det gå snabbare att göra så dock.
Hur har det varit med köer på snabbladdare uppåt fjällen nu under jul och nyår? Är det någon som blivit stående länge i kö en stugbytardag eller verkar det än så länge funka okej med det som finns?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Tyvärr är chademon en ändlig resurs, så i snitt är det effektivare om alla laddar ordentligt i Gävle och inte blockerar den ensamma chademon. Bättre att ladda lite långsammare i Gävle än att köa vid chademon. För just den som optimerar sin egen laddning kan det gå snabbare att göra så dock.
Hur har det varit med köer på snabbladdare uppåt fjällen nu under jul och nyår? Är det någon som blivit stående länge i kö en stugbytardag eller verkar det än så länge funka okej med det som finns?
Utanför mig är det köer jämt under dessa perioder och jag har fått vänta superofta/länge för att ta mig ut på storvägen Även mycket köer på E4:an har jag hört...
.....
Jahaaaa, du menade vid laddarna...
Fyra.
Fullt igår på eftermiddagen när jag körde förbi iaf. Skulle stanna till några minuter för att snöröja radarn, men fick strunta i bonusladdningen...
Fyra.
Fullt igår på eftermiddagen när jag körde förbi iaf. Skulle stanna till några minuter för att snöröja radarn, men fick strunta i bonusladdningen...
Tack! Bra att veta att det finns fyra. Förstår att det ibland kan bli fullt då.
Tyvärr är chademon en ändlig resurs, så i snitt är det effektivare om alla laddar ordentligt i Gävle och inte blockerar den ensamma chademon. Bättre att ladda lite långsammare i Gävle än att köa vid chademon. För just den som optimerar sin egen laddning kan det gå snabbare att göra så dock.
Hur har det varit med köer på snabbladdare uppåt fjällen nu under jul och nyår? Är det någon som blivit stående länge i kö en stugbytardag eller verkar det än så länge funka okej med det som finns?
De gånger jag har laddat i Sveg nu i vinter har det inte varit kö. Dock har det vid två tillfällen kommit bilar efter mig som har väntat till jag blev klar.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar. M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Förhoppningsvis kommer den planerade Chademon i Ljusdal avlasta en del. Framförallt kommer den hjälpa oss till bara ett stopp på vägen till Björnrike.
Den ska dock bara bli klar...
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar. M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Förhoppningsvis kommer den planerade Chademon i Ljusdal avlasta en del. Framförallt kommer den hjälpa oss till bara ett stopp på vägen till Björnrike.
Den ska dock bara bli klar...
Varning OT fråga .... till Kirre. Läs på egen risk.
Hur laddar du i Björnrike? Själv fick jag ladda genom fönstret på stugan (Lingonstigen? )... Inte optimalt. Frågade i receptionen och de har ingen laddmöjlighet på hotellet.
Förhoppningsvis kommer den planerade Chademon i Ljusdal avlasta en del. Framförallt kommer den hjälpa oss till bara ett stopp på vägen till Björnrike.
Den ska dock bara bli klar...
... Och i Kårböle... De jobbar på för invigning i sommar (arbetet påbörjas så snart tjälen går ur marken och gudarna är nådiga).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Förhoppningsvis kommer den planerade Chademon i Ljusdal avlasta en del. Framförallt kommer den hjälpa oss till bara ett stopp på vägen till Björnrike.
Den ska dock bara bli klar...
Varning OT fråga .... till Kirre. Läs på egen risk.
Hur laddar du i Björnrike? Själv fick jag ladda genom fönstret på stugan (Lingonstigen? )... Inte optimalt. Frågade i receptionen och de har ingen laddmöjlighet på hotellet.
Skistar har ett 400V/16A uttag på utsidan av servicehuset/maskinhallen vid parkeringen utanför Björnidet. Om du frågar snällt bör du få låna det. Iaf får jag det
Dock tycker jag verkligen att vi alla som besöker Björnrike ska fråga och tjata på dem att fixa nån form av officiell destinationsladdning. skandal att de inte erbjuder det på ett så stort resmål!
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar. M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White