förmånsvärde model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

förmånsvärde model S

Inlägg av big-olle »

Hej.

Nu börjar jag bli galen. (galen av uppspelthet)
Jag är nu ganska säker på att jag ska byta ut min leaf till en model S i september när leasingen gått ut. Allt väl med det....
Tycker egentligen att priserna är lite för höga på en ny Tesla, och har då funderat på beg s85 för ca 700 000 kr.
Har nu haft mailkontakt med Henrik på Tesla i Malmö och det verkar som om jag kan få riktigt bra erbjudande på en lagerbil.

Så nu sitter jag och kikar på totalkostnad och förmånsvärde, men jäkla skatteverket har inte uppgraderat sin bilförmånsberäkning för 2017 ännu :evil: :evil:
Jag har för mig att 60:an och 75:an hade samma förmånsvärde. Stämmer det????
Typ 3500 för en "ren" bil.

Då måste jag ju lösa ut leafen i förtid. Eller ha den som 3:e bil. Lyxproblem? Lyxfällan nästa?
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av nicklasandersson »

Det var så att 60 baserades på 75 även hos Skatteverket tidigare. Nu finns dock 60 att välja som en modell och det gjorde det lite dyrare. Men det vägs upp av att bilen är så grym
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Leo »

Ta en 75 för 2016, lägg på priset för utrustningen och lägg sen på ytterligare 500kr/mån så hamnar du antagligen ganska rätt på hundralappen när.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av big-olle »

Ok!! Tack.

Olle
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2017 20:01

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Emil »

Ser ut som att förmånsvärde för Model S 60 och 75 tillverkad 2017 utan extra tillval blir 3408kr, och Model S 90D landar på 4925kr utan tillval (alltså något mindre än 2016?). Men det är ifall jag beräknat rätt och ifall Skatteverkets allmänna råd om värdering av bilförmån för beskattningsåret 2017 stämmer. Får vänta på Skatteverkets bilförmånsberäkning för att veta helt säkert. Misstänker att de gjorde sina beräkningar precis innan prishöjningarna i slutet på året.
Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld
Användarvisningsbild
jakobt
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 jan 2017 00:16
Ort: Karlstad

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av jakobt »

Emil: Jag gissar att det är "skatt på förmånsvärde vid 50% marginalskatt" du menar med siffrorna? De lät väldigt låga annars.

/Jakob
Model S Long Range
Peugeot e-208 beställd
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2017 20:01

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Emil »

jakobt skrev:
Emil: Jag gissar att det är "skatt på förmånsvärde vid 50% marginalskatt" du menar med siffrorna? De lät väldigt låga annars.

/Jakob
Nej jag menar själva förmånsvärdet. För tillverkningsår 2016 är det 3491kr för S60 och 5483kr för S90D (exkl extrautrustning samt ev. reducering för omfattande tjänstekörning), så det är ju ingen extrem skillnad, jag hade dock förväntat mig en ökning istället för sänkning. Men som sagt, inget är ju säkert ännu. Sen så kan jag ju ha misstolkat eller räknat fel också... vi får väl se när Skatteverkets verktyg ha stöd för 2017, vet inte vad som tar så lång tid...
Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Pelle »

Hej, trevligt forum!

Jag gjorde precis som big-olle och ska få min 60D om en dryg månad. Alltihop är Teslapoddens fel... ;)
I början kände jag ingenting, men nu börjar jag bli lite som ett barn som räknar ner till julafton :D
Japp, det är samma förmånsvärde för 60 och 75, gäller även 60/75D. En 60D hamnar på 4641 kr brutto, exkl utrustning. Tydligen tycker skatteverket att det ska räknas som en förmån för möjligheten att betala 95' för att låsa upp den till en 75:a.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Bjelke »

Skatteverkets vägar äro ogrundade :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av bylund »

Pelle skrev:
Hej, trevligt forum!

Jag gjorde precis som big-olle och ska få min 60D om en dryg månad. Alltihop är Teslapoddens fel... ;)
I början kände jag ingenting, men nu börjar jag bli lite som ett barn som räknar ner till julafton :D
Japp, det är samma förmånsvärde för 60 och 75, gäller även 60/75D. En 60D hamnar på 4641 kr brutto, exkl utrustning. Tydligen tycker skatteverket att det ska räknas som en förmån för möjligheten att betala 95' för att låsa upp den till en 75:a.
Eftersom de ska sätta ned förmånsvärdet till motsvarande bil utan miljövänlig teknik så är det lite oklart hur de räknar. Det är ju samma bil oavsett mjukvarubegränsning, och större bränsletank på en dieselbil hade ju inte höjt förmånsvärdet. Bilarna med faktiskt större batteri har ju bättre prestanda också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Zalman3 »

big-olle skrev:
Hej.

Nu börjar jag bli galen. (galen av uppspelthet)
Jag är nu ganska säker på att jag ska byta ut min leaf till en model S i september när leasingen gått ut. Allt väl med det....
Tycker egentligen att priserna är lite för höga på en ny Tesla, och har då funderat på beg s85 för ca 700 000 kr.
Har nu haft mailkontakt med Henrik på Tesla i Malmö och det verkar som om jag kan få riktigt bra erbjudande på en lagerbil.

Så nu sitter jag och kikar på totalkostnad och förmånsvärde, men jäkla skatteverket har inte uppgraderat sin bilförmånsberäkning för 2017 ännu :evil: :evil:
Jag har för mig att 60:an och 75:an hade samma förmånsvärde. Stämmer det????
Typ 3500 för en "ren" bil.

Då måste jag ju lösa ut leafen i förtid. Eller ha den som 3:e bil. Lyxproblem? Lyxfällan nästa?
Jag köper din Leaf!
Vad är priset?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Pelle
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 16 dec 2016 08:43

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Pelle »

bylund skrev:
Eftersom de ska sätta ned förmånsvärdet till motsvarande bil utan miljövänlig teknik så är det lite oklart hur de räknar. Det är ju samma bil oavsett mjukvarubegränsning, och större bränsletank på en dieselbil hade ju inte höjt förmånsvärdet. Bilarna med faktiskt större batteri har ju bättre prestanda också.
Visst är det så. Något bättre fartprestanda och snabbare laddning till 100 %, men att den förmånen är värd drygt 30 % mer kan ju ifrågasättas...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av danni »

En sak att tänka på är att förmånsvärdena på i stort sett alla supermiljöbilar, både nya och begagnade, hoppade upp med 500 kr per månad nu i januari. Detta för att vår kära regering beslutat att sätta ner den maximala reduceringen (inte nedsättningen till motsvarande bil utan nedsättningen med 40% som sker efter det) från 16000 kr till 10000 kr per år.

Så även min 2015 blev 500 kr dyrare per månad i förmånsvärde nu. Och även din Leaf, för den delen. Så om ni tittar på förmånsvärden för 2016 som jämförelse kan det vara bra att bara lägga på en femhunka mentalt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av matbl »

big-olle skrev:
Hej.

Nu börjar jag bli galen. (galen av uppspelthet)
Jag är nu ganska säker på att jag ska byta ut min leaf till en model S i september när leasingen gått ut. Allt väl med det....
Tycker egentligen att priserna är lite för höga på en ny Tesla, och har då funderat på beg s85 för ca 700 000 kr.
Har nu haft mailkontakt med Henrik på Tesla i Malmö och det verkar som om jag kan få riktigt bra erbjudande på en lagerbil.

Så nu sitter jag och kikar på totalkostnad och förmånsvärde, men jäkla skatteverket har inte uppgraderat sin bilförmånsberäkning för 2017 ännu :evil: :evil:
Jag har för mig att 60:an och 75:an hade samma förmånsvärde. Stämmer det????
Typ 3500 för en "ren" bil.

Då måste jag ju lösa ut leafen i förtid. Eller ha den som 3:e bil. Lyxproblem? Lyxfällan nästa?
En beg S85 lär du ju inte behöva 2017 års värden för. Ta 2016 och lägg på 500kr/månad i förmånsvärde.

För S75 eller S90D så är 2016 och 2017 års värden väldigt lika. Bilen lite lägre i förmånsgrundande pris men den andra nedsättningen har sänkts från 16000 till 10000 per år så summan bör bli ungefär lika.

Vill du hitta en riktigt billig så leta efter en S85 tillverkad sent 2014...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 24 aug 2015 16:41

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Cliff Barnes »

Emil skrev:
jakobt skrev:
Emil: Jag gissar att det är "skatt på förmånsvärde vid 50% marginalskatt" du menar med siffrorna? De lät väldigt låga annars.

/Jakob
Nej jag menar själva förmånsvärdet. För tillverkningsår 2016 är det 3491kr för S60 och 5483kr för S90D (exkl extrautrustning samt ev. reducering för omfattande tjänstekörning), så det är ju ingen extrem skillnad, jag hade dock förväntat mig en ökning istället för sänkning. Men som sagt, inget är ju säkert ännu. Sen så kan jag ju ha misstolkat eller räknat fel också... vi får väl se när Skatteverkets verktyg ha stöd för 2017, vet inte vad som tar så lång tid...
Fattar inte heller varför det tar sådan tid?
Tänkte fått korrekt förmånsvärde innan jag lägger in löner för januari, men är väl bara att justera på februarilönen?
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av big-olle »

Har nu fått ett bra erbjudande på en ny lagerbil med fri supercharging.
En 60D
metallic
panorama
skinn, premiumsäten
premiumpaket

Begärt pris före miljöbilspremien är 799 550 kr ink moms.

Bra pris?
Han vill ha snabba svar.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av MangeT »

Låter som bra. Betalade 880.000kr för min och då var den specad väldigt lika. Inget premiumpaket men ap1 istället.
Min spec:
Midnight silver
Panotak
Ap1
Next gen säten i svart
Svart innertak.
19" slipstreamhjul
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2017 20:01

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Emil »

Cliff Barnes skrev:
Fattar inte heller varför det tar sådan tid?
Tänkte fått korrekt förmånsvärde innan jag lägger in löner för januari, men är väl bara att justera på februarilönen?
Ny information från Skatteverket: Från slutet av vecka 3 kan du räkna ut bilförmånsvärdet för inkomstår 2017.
big-olle skrev:
Har nu fått ett bra erbjudande på en ny lagerbil med fri supercharging.
En 60D
metallic
panorama
skinn, premiumsäten
premiumpaket

Begärt pris före miljöbilspremien är 799 550 kr ink moms.

Bra pris?
Han vill ha snabba svar.
Är det med Autopilot 1 eller 2?

Själv gav jag precis 1 078 000 kr för min lagerbil (se sigantur). Känner mig nöjd med det med tanke på att motsvarande nybeställning hade landat på 153 700 kr mer.
Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld
Användarvisningsbild
big-olle
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 18 nov 2016 20:20
Ort: Dalby

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av big-olle »

Det är med ap1. Tydligen totalt nedsatt 240 000 kr. Men den blev reserverad/såld tidigare idag.
Jag bangar ut. Känner mig lite pressad pga de låga priserna o snabba beslut. Jag håller mig till min ursprungliga plan o väntar till september.
Kör ju ändå elbil idag. Och leafen är riktigt go att pendla med.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2017 20:01

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Emil »

big-olle skrev:
Det är med ap1. Tydligen totalt nedsatt 240 000 kr. Men den blev reserverad/såld tidigare idag.
Jag bangar ut. Känner mig lite pressad pga de låga priserna o snabba beslut. Jag håller mig till min ursprungliga plan o väntar till september.
Kör ju ändå elbil idag. Och leafen är riktigt go att pendla med.
Okej! Om du ångrar dig så kan det vara värt att kolla på de med AP2 också. Även om de kostar något mer så tror jag att det högre restvärdet efter leasingperioden kommer kompensera för det. Eller ja... det var iallfall så jag motiverade den extra kostnaden för mig själv :) Det återstår att se. Själv hade jag försökt få till AP2 och med mindre tillval för att hamna på ungefär samma pris. Vet dock att det är svårt att hitta lagerbilar som är utan en massa tillval...
Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld
Användarvisningsbild
Thjac
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 17 dec 2016 10:40

förmånsvärde model S

Inlägg av Thjac »

Nu har Skatteverket uppdaterat för 2017, https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9539d.html


Sent from my iPhone using Tapatalk
Senast redigerad av Thjac, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Bjelke »

Den bara buggar, så fort jag valt märke och modell så kommer jag tillbaks till samma sida igen...?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av danni »

Thjac skrev:
Nu är har Skatteverket uppdaterat för 2017, https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9539d.html


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sidan finns, men jag får det inte att fungera. Kommer till en ganska blank sida när jag tryckt på "Personbil".
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 01 jan 2017 20:01

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Emil »

Bjelke skrev:
Den bara buggar, så fort jag valt märke och modell så kommer jag tillbaks till samma sida igen...?
Så var det för mig också på telefonen, men funkade fint på datorn (Google Chrome)
Model S 90D | AP2, Midnight Silver, Svarta Next-Gen, Premiumpaket, Panoramatak - Såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: förmånsvärde model S

Inlägg av Bjelke »

Emil skrev:
Bjelke skrev:
Den bara buggar, så fort jag valt märke och modell så kommer jag tillbaks till samma sida igen...?
Så var det för mig också på telefonen, men funkade fint på datorn (Google Chrome)
Knepigt, jag sitter oxo på dator & Crome...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar