Sida 2 av 3

Re: förmånsvärde model S

Postat: 19 jan 2017 16:07
av kler
Jag har varit kontakt med Skatteverket, och nu fungerar det i Safari, men fortfarande inte i Chrome eller Firefox. ie verkar ha fungerat hela tiden (enligt dem)

Re: förmånsvärde model S

Postat: 19 jan 2017 16:30
av kler
Förmånsvärde för 2017 (utan tillbehör)

- S 60: 3 850 kr
- S 60D: 4 591 kr
- S 75: 3 850 kr
- S 75D: 4 591 kr
- S 90D: 5 358 kr
- S P100DL: 10 841 kr

- X 75D: 7 550 kr
- X 90D: 8 075 kr
- X P100DL: 11 500 kr

Re: förmånsvärde model S

Postat: 19 jan 2017 18:38
av helix
kler skrev:
Förmånsvärde för 2017 (utan tillbehör)

- S 60: 3 850 kr
- S 60D: 4 591 kr
- S 75: 3 850 kr
- S 75D: 4 591 kr
- S 90D: 5 358 kr
- S P100DL: 10 841 kr

- X 75D: 7 550 kr
- X 90D: 8 075 kr
- X P100DL: 11 500 kr
Tack för listan!

Notera dock att detta gäller för bilar TILLVERKADE 2017. För bilar tillverkade 2016 eller tidigare är förmånsvärdet högre än detta för inkomståret 2017. Kikar man exempelvis på en 2016 90D så är förmånsvärdet för inkomståret 2017 = 5916:- (utan tillbehör såklart). Dvs, 578kr dyrare för en bil tillverkad 2016 än 2017. Alla förmånsvärden är utifrån 10.000 reduktion istf 16.000 reduktion som det var för inkomståret 2016.

Därmed bara att gratulera alla som har en bil på ingång som produceras 2017 om man har bilen på företaget.

Re: förmånsvärde model S

Postat: 19 jan 2017 18:53
av danni
helix skrev:
Tack för listan!

Notera dock att detta gäller för bilar TILLVERKADE 2017. För bilar tillverkade 2016 eller tidigare är förmånsvärdet högre än detta för inkomståret 2017. Kikar man exempelvis på en 2016 90D så är förmånsvärdet för inkomståret 2017 = 5916:- (utan tillbehör såklart). Dvs, 578kr dyrare för en bil tillverkad 2016 än 2017. Alla förmånsvärden är utifrån 10.000 reduktion istf 16.000 reduktion som det var för inkomståret 2016.

Därmed bara att gratulera alla som har en bil på ingång som produceras 2017 om man har bilen på företaget.
Du har helt rätt i att det gäller tillverkningsår 2017 och att det är högre för bilar tillverkade 2016. Däremot är det överlag inte högre för bilar tillverkade tidigare än 2016, särskilt inte de äldre modellerna med 85-batteriet. Min bil (85D från 2015) har löjligt lågt förmånsvärde jämfört med en ny 90D.

Re: förmånsvärde model S

Postat: 19 jan 2017 21:32
av helix
danni skrev:
helix skrev:
Tack för listan!

Notera dock att detta gäller för bilar TILLVERKADE 2017. För bilar tillverkade 2016 eller tidigare är förmånsvärdet högre än detta för inkomståret 2017. Kikar man exempelvis på en 2016 90D så är förmånsvärdet för inkomståret 2017 = 5916:- (utan tillbehör såklart). Dvs, 578kr dyrare för en bil tillverkad 2016 än 2017. Alla förmånsvärden är utifrån 10.000 reduktion istf 16.000 reduktion som det var för inkomståret 2016.

Därmed bara att gratulera alla som har en bil på ingång som produceras 2017 om man har bilen på företaget.
Du har helt rätt i att det gäller tillverkningsår 2017 och att det är högre för bilar tillverkade 2016. Däremot är det överlag inte högre för bilar tillverkade tidigare än 2016, särskilt inte de äldre modellerna med 85-batteriet. Min bil (85D från 2015) har löjligt lågt förmånsvärde jämfört med en ny 90D.
Givetvis är det så. Tack för ditt förtydligande.

Det verkar vara lite slumpartat hur skatteverket räknar från år till år. Skillnaden mellan en S 90D och en X 90D är väldigt stort glapp trots en inte så stor prisskillnad. 2016 var en X P100DL billigare än en S P100DL och nu är det helt plötsligt ombytta roller då S har lägre förmånsvärde. Skatteverket verkar generellt ha ökat förmånsvärdet mer på X än på S. Någon som vet varför?

Re: förmånsvärde model S

Postat: 19 jan 2017 21:42
av Bjelke
helix skrev:
danni skrev:
helix skrev:
Tack för listan!

Notera dock att detta gäller för bilar TILLVERKADE 2017. För bilar tillverkade 2016 eller tidigare är förmånsvärdet högre än detta för inkomståret 2017. Kikar man exempelvis på en 2016 90D så är förmånsvärdet för inkomståret 2017 = 5916:- (utan tillbehör såklart). Dvs, 578kr dyrare för en bil tillverkad 2016 än 2017. Alla förmånsvärden är utifrån 10.000 reduktion istf 16.000 reduktion som det var för inkomståret 2016.

Därmed bara att gratulera alla som har en bil på ingång som produceras 2017 om man har bilen på företaget.
Du har helt rätt i att det gäller tillverkningsår 2017 och att det är högre för bilar tillverkade 2016. Däremot är det överlag inte högre för bilar tillverkade tidigare än 2016, särskilt inte de äldre modellerna med 85-batteriet. Min bil (85D från 2015) har löjligt lågt förmånsvärde jämfört med en ny 90D.
Givetvis är det så. Tack för ditt förtydligande

Det verkar vara lite slumpartat hur skatteverket räknar från år till år. Skillnaden mellan en S 90D och en X 90D är väldigt stort glapp trots en inte så stor prisskillnad. 2016 var en X P100DL billigare än en S P100DL och nu är det helt plötsligt ombytta roller då S har lägre förmånsvärde. Skatteverket verkar generellt ha ökat förmånsvärdet mer på X än på S. Någon som vet varför?
Dom kastade tärning igen och det blev en annan siffra :lol:

Re: förmånsvärde model S

Postat: 19 jan 2017 21:44
av matbl
Förmodligen beroende på vad de jämför med. MS med typ en bmw 5-serie/audi a6 och MX med typ en Audi Q7.
Enligt reglerna ska priset sättas ner till motsvarande modell. Stora SUVar har högre pris än stora kombikupéer...

Re: förmånsvärde model S

Postat: 19 jan 2017 22:03
av Jensa
Funkade inte i Chrome men i Explorer på datorn funkade det bra! Blev ca 450 kr/mån högre i år. Alltså lite lägre än de 500 mer jag trodde på..

Re: förmånsvärde model S

Postat: 20 jan 2017 02:33
av Frodo
I Edge funkar det.
Jag har beställt MS90D (som de sa skulle komma i slutet av februari eller mars och nu säger de mars, början april)

med extrautrustning 92 000 kr

Med tillverkningsår 2017

Beräknat förmånsvärde 2017
6 925 kr Per månad
83 100 kr Per år

Med tillverkningsår 2016 blir siffrorna:
Beräknat förmånsvärde 2017
7 475 kr Per månad
89 700 kr Per år

550 kr Per månad billigare för den som är tillverkad 2017 :D Hur kan det komma sig, priserna har ju gått upp.

Re: förmånsvärde model S

Postat: 20 jan 2017 06:18
av Bjelke
Nu har dom gjort nånting iaf för nu funkar det inte alls, igår kom jag till valet av bilmodell iaf innan det blev tomt, nu hann jag bara till att välja bil eller lastbil och sen blev det
typ tomt :lol: (Chrome)

Re: förmånsvärde model S

Postat: 20 jan 2017 06:20
av Bjelke
Funkar däremot i Explorer :)

Re: förmånsvärde model S

Postat: 20 jan 2017 06:25
av Bjelke
Ff trevligt med en bil från 2014 ;)
Typ 2200kr i grundvärde om man har reducering för 3000 mil (vilket jag kommer upp i med råge) och
typ 3000kr med en massa utrustning :)

Re: förmånsvärde model S

Postat: 20 jan 2017 10:52
av danni
helix skrev:
danni skrev:
helix skrev:
Tack för listan!

Notera dock att detta gäller för bilar TILLVERKADE 2017. För bilar tillverkade 2016 eller tidigare är förmånsvärdet högre än detta för inkomståret 2017. Kikar man exempelvis på en 2016 90D så är förmånsvärdet för inkomståret 2017 = 5916:- (utan tillbehör såklart). Dvs, 578kr dyrare för en bil tillverkad 2016 än 2017. Alla förmånsvärden är utifrån 10.000 reduktion istf 16.000 reduktion som det var för inkomståret 2016.

Därmed bara att gratulera alla som har en bil på ingång som produceras 2017 om man har bilen på företaget.
Du har helt rätt i att det gäller tillverkningsår 2017 och att det är högre för bilar tillverkade 2016. Däremot är det överlag inte högre för bilar tillverkade tidigare än 2016, särskilt inte de äldre modellerna med 85-batteriet. Min bil (85D från 2015) har löjligt lågt förmånsvärde jämfört med en ny 90D.
Givetvis är det så. Tack för ditt förtydligande.

Det verkar vara lite slumpartat hur skatteverket räknar från år till år. Skillnaden mellan en S 90D och en X 90D är väldigt stort glapp trots en inte så stor prisskillnad. 2016 var en X P100DL billigare än en S P100DL och nu är det helt plötsligt ombytta roller då S har lägre förmånsvärde. Skatteverket verkar generellt ha ökat förmånsvärdet mer på X än på S. Någon som vet varför?
De har överlag tydliga regler och jag tycker överlag de är väldigt konsekventa med hur de tillämpar reglerna. Det som oftast ställer till det är när prislistorna fixeras. Normalt tar de priset för bilen vid årets ingång eller när bilen först lanseras. Så om en Modell A kostar 1000' vid årets ingång så hamnar det i prislistan och blir förmånsgrundande pris. Om de sen höjer priset på Modell A till 1200' och lanserar Modell B för 1100' under året, så kommer förmånsvärdet för Modell B vara högre än för den dyrare Modell A under resten av året, till priset för Modell A uppdaterats i listorna (sen ska det ske en uppdatering av listorna runt midsommar också, men min erfarenhet är att prisändringar inte alltid slår igenom då).

Den delen av regelverket som är lite godtycklig för just Teslas modeller är det här med att det förmånsgrundande priset ska sättas ner till priset för "motsvarande bil utan miljöteknologi". När det gäller en hybrid där det finns en bensinmodell att jämföra med är det väldigt lätt att göra den nedsättningen, men för rena elbilar får de chansa lite mer, och där finns det nog en del svart magi inblandat, för det är inte jättetydligt hur de tänker med den nedsättningen i alla lägen.

Just att XP100DL haft lägre förmånsvärde än SP100DL har jag dock lite svårt att komma på en förklaring till på rak arm...

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 jan 2017 20:32
av Tars
Kan det vara så att den är slöare 0-100?

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 jan 2017 21:04
av Bjelke
Tars skrev:
Kan det vara så att den är slöare 0-100? Bild
:lol: japp så är det nog...

Re: förmånsvärde model S

Postat: 27 mar 2017 09:37
av Pontus
Hur fungerar det med förmånsvärdet på bilar som har köpt hela självkörningen med bilen vs de som köpt det efteråt med tanke på att det skiljer nästan 23 tkr?
Får man nästan 400 kr/mån högre förmånsvärde om man köpt till dessa funktioner efteråt? I så fall hur blir det för den som köper en sådan bil i andra hand?

Re: förmånsvärde model S

Postat: 20 apr 2017 19:54
av vigge50
Min pappa ska tydligen få tjänstebil till hösten och idag har han en välutrustad BMW 535D som han är väldigt nöjd med men han tror inte han kommer kunna få en bil i den prisklassen utan att han får kolla på en mindre och billigare bil dock så vet jag inte hur mycket billigare. Detta har fått mig såklart att fundera på att lyfta fram fördelen med elbilar och att en Tesla kan vara jämförbar med en betydligt billigare bil och då har jag suttit lite med Dannis exceldokument men jag är osäker på om mina argument stämmer vilket fick mig att vända mig hit innan jag säger något som inte stämmer. Här har jag jämfört några.
Förmånsvärde.png
Jag valde att inte räkna med en första förhöjd hyra vilket såklart höjer månadskostnaderna för företaget speciellt för Teslan men samtidigt ser man att de privata kostnaderna är ungefär 2000 kr lägre mot en fossildriven 5:serie. Tänker jag rätt att om man väljer att få de 2013 kr mindre i lön efter skatt och dessa är ovanför gränsen för marginalskatt att det blir innan skatt 4026 kr vilket i sin tur innan arbetsgivaravgifter blir 5869 kr. Detta skulle i så fall göra att kostnaderna för företaget och den anställde blir ungefär den samma för både Teslan och BMW 520d sedan. Nu vet jag att både restvärde och försäkring variera mellan dessa bilar så helt jämförbart är det kanske inte men vill inte visa helt felaktiga uppgifter för min pappa.

Stämmer dessa antaganden eller är jag för dåligt insatt i detta ämnet?

Anledningen till att förmånsvärdet på 530e är rött är att det inte är angivet än utan jag valde att ta 10 000 kr lägre än 520d vilket såklart kan vara fel.

Re: förmånsvärde model S

Postat: 20 apr 2017 21:39
av Pontus
Det där med lönen, skatt och arbetsgivaravgifter stämmer men ej att förglömma är väpnat i vanliga fall brukar arbetsgivaren betala ca 30% av den lönen i tjänstepension och slopar dom det också (vilket din far då går miste om) sparar företaget ytterligare drygt 1500kr/mån.

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 apr 2017 15:26
av danni
vigge50 skrev:
Min pappa ska tydligen få tjänstebil till hösten och idag har han en välutrustad BMW 535D som han är väldigt nöjd med men han tror inte han kommer kunna få en bil i den prisklassen utan att han får kolla på en mindre och billigare bil dock så vet jag inte hur mycket billigare. Detta har fått mig såklart att fundera på att lyfta fram fördelen med elbilar och att en Tesla kan vara jämförbar med en betydligt billigare bil och då har jag suttit lite med Dannis exceldokument men jag är osäker på om mina argument stämmer vilket fick mig att vända mig hit innan jag säger något som inte stämmer. Här har jag jämfört några.
Förmånsvärde.png
Jag valde att inte räkna med en första förhöjd hyra vilket såklart höjer månadskostnaderna för företaget speciellt för Teslan men samtidigt ser man att de privata kostnaderna är ungefär 2000 kr lägre mot en fossildriven 5:serie. Tänker jag rätt att om man väljer att få de 2013 kr mindre i lön efter skatt och dessa är ovanför gränsen för marginalskatt att det blir innan skatt 4026 kr vilket i sin tur innan arbetsgivaravgifter blir 5869 kr. Detta skulle i så fall göra att kostnaderna för företaget och den anställde blir ungefär den samma för både Teslan och BMW 520d sedan. Nu vet jag att både restvärde och försäkring variera mellan dessa bilar så helt jämförbart är det kanske inte men vill inte visa helt felaktiga uppgifter för min pappa.

Stämmer dessa antaganden eller är jag för dåligt insatt i detta ämnet?

Anledningen till att förmånsvärdet på 530e är rött är att det inte är angivet än utan jag valde att ta 10 000 kr lägre än 520d vilket såklart kan vara fel.
Japp, det ser ut att stämma rätt bra vid en snabb anblick. Tänk också på det som skrevs ovan om pension - rimligen blir det ett mindre löneavdrag ifall de också skippar pensionen. Om din pappas företag är villiga att göra en sån löneväxling (det borde de - det ser ju väldigt bra ut för miljöprofilen) så låter det som en klockren affär för farsgubben din. Vem skulle inte hellre köra Model S än en 520d?

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 apr 2017 16:10
av vigge50
danni skrev:
vigge50 skrev:
Min pappa ska tydligen få tjänstebil till hösten och idag har han en välutrustad BMW 535D som han är väldigt nöjd med men han tror inte han kommer kunna få en bil i den prisklassen utan att han får kolla på en mindre och billigare bil dock så vet jag inte hur mycket billigare. Detta har fått mig såklart att fundera på att lyfta fram fördelen med elbilar och att en Tesla kan vara jämförbar med en betydligt billigare bil och då har jag suttit lite med Dannis exceldokument men jag är osäker på om mina argument stämmer vilket fick mig att vända mig hit innan jag säger något som inte stämmer. Här har jag jämfört några.
Förmånsvärde.png
Jag valde att inte räkna med en första förhöjd hyra vilket såklart höjer månadskostnaderna för företaget speciellt för Teslan men samtidigt ser man att de privata kostnaderna är ungefär 2000 kr lägre mot en fossildriven 5:serie. Tänker jag rätt att om man väljer att få de 2013 kr mindre i lön efter skatt och dessa är ovanför gränsen för marginalskatt att det blir innan skatt 4026 kr vilket i sin tur innan arbetsgivaravgifter blir 5869 kr. Detta skulle i så fall göra att kostnaderna för företaget och den anställde blir ungefär den samma för både Teslan och BMW 520d sedan. Nu vet jag att både restvärde och försäkring variera mellan dessa bilar så helt jämförbart är det kanske inte men vill inte visa helt felaktiga uppgifter för min pappa.

Stämmer dessa antaganden eller är jag för dåligt insatt i detta ämnet?

Anledningen till att förmånsvärdet på 530e är rött är att det inte är angivet än utan jag valde att ta 10 000 kr lägre än 520d vilket såklart kan vara fel.
Japp, det ser ut att stämma rätt bra vid en snabb anblick. Tänk också på det som skrevs ovan om pension - rimligen blir det ett mindre löneavdrag ifall de också skippar pensionen. Om din pappas företag är villiga att göra en sån löneväxling (det borde de - det ser ju väldigt bra ut för miljöprofilen) så låter det som en klockren affär för farsgubben din. Vem skulle inte hellre köra Model S än en 520d?
En sak som jag kom på, hur är det med fordonsskatt? Enligt skatteverkets hemsida så låter de som 360 kr plus 22 kr för varje gram co2 per kilometer. Då 520d enligt BMWs hemisda släpper ut 118-122 g/km så blir det inte mycket mer. Om jag däremot går in på bilskatt.nu och slår ett regnummer taget från blocket så säger den 1103 kr/år, vilket stämmer?

Ska påpeka att de inte alls är säkert att han kan få en bil i den prisklassen så kanske får min mamma ta över den bilen och pappa får nöja sig med en betydligt billigare. Att teslan däremot kostar ungefär det samma som en bil under 400 000 kr kan dock ändra hans tankar.

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 apr 2017 17:25
av danni
Det är 360 kr + 22 kr per gram över 111 * 2,37 (bränslefaktor för diesel) + 250 (miljötillägg för diesel). Så 360 + (122 - 111) * 22 * 2,37 + 250 = 1183,54 kr per år om man räknar med CO2-utsläpp på 122 gram. Mer om detta här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... s-storlek/

För Teslan är det 360 kr per år, reducerat till 0 kr de första fem åren.

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 apr 2017 21:16
av Smutt
Vad jobbigt det kommer bli den dag man måste betala 360kr år :D

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 apr 2017 21:23
av Bjelke
Smutt skrev:
Vad jobbigt det kommer bli den dag man måste betala 360kr år :D
Ja då säljer man den direkt! :lol:

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 apr 2017 21:26
av mati
Ja, då brast hela glädjekakylen. :lol:

Re: förmånsvärde model S

Postat: 22 apr 2017 00:34
av Bjelke
mati skrev:
Ja, då brast hela glädjekakylen. :lol:
Hehe jäkla (ilands)-problem man lever med alltså...