Sida 2 av 3

Re: förmånsvärde model S

Postat: 20 jan 2017 06:20
av Bjelke
Funkar däremot i Explorer :)

Re: förmånsvärde model S

Postat: 20 jan 2017 06:25
av Bjelke
Ff trevligt med en bil från 2014 ;)
Typ 2200kr i grundvärde om man har reducering för 3000 mil (vilket jag kommer upp i med råge) och
typ 3000kr med en massa utrustning :)

Re: förmånsvärde model S

Postat: 20 jan 2017 10:52
av danni
helix skrev:
danni skrev:
helix skrev:
Tack för listan!

Notera dock att detta gäller för bilar TILLVERKADE 2017. För bilar tillverkade 2016 eller tidigare är förmånsvärdet högre än detta för inkomståret 2017. Kikar man exempelvis på en 2016 90D så är förmånsvärdet för inkomståret 2017 = 5916:- (utan tillbehör såklart). Dvs, 578kr dyrare för en bil tillverkad 2016 än 2017. Alla förmånsvärden är utifrån 10.000 reduktion istf 16.000 reduktion som det var för inkomståret 2016.

Därmed bara att gratulera alla som har en bil på ingång som produceras 2017 om man har bilen på företaget.
Du har helt rätt i att det gäller tillverkningsår 2017 och att det är högre för bilar tillverkade 2016. Däremot är det överlag inte högre för bilar tillverkade tidigare än 2016, särskilt inte de äldre modellerna med 85-batteriet. Min bil (85D från 2015) har löjligt lågt förmånsvärde jämfört med en ny 90D.
Givetvis är det så. Tack för ditt förtydligande.

Det verkar vara lite slumpartat hur skatteverket räknar från år till år. Skillnaden mellan en S 90D och en X 90D är väldigt stort glapp trots en inte så stor prisskillnad. 2016 var en X P100DL billigare än en S P100DL och nu är det helt plötsligt ombytta roller då S har lägre förmånsvärde. Skatteverket verkar generellt ha ökat förmånsvärdet mer på X än på S. Någon som vet varför?
De har överlag tydliga regler och jag tycker överlag de är väldigt konsekventa med hur de tillämpar reglerna. Det som oftast ställer till det är när prislistorna fixeras. Normalt tar de priset för bilen vid årets ingång eller när bilen först lanseras. Så om en Modell A kostar 1000' vid årets ingång så hamnar det i prislistan och blir förmånsgrundande pris. Om de sen höjer priset på Modell A till 1200' och lanserar Modell B för 1100' under året, så kommer förmånsvärdet för Modell B vara högre än för den dyrare Modell A under resten av året, till priset för Modell A uppdaterats i listorna (sen ska det ske en uppdatering av listorna runt midsommar också, men min erfarenhet är att prisändringar inte alltid slår igenom då).

Den delen av regelverket som är lite godtycklig för just Teslas modeller är det här med att det förmånsgrundande priset ska sättas ner till priset för "motsvarande bil utan miljöteknologi". När det gäller en hybrid där det finns en bensinmodell att jämföra med är det väldigt lätt att göra den nedsättningen, men för rena elbilar får de chansa lite mer, och där finns det nog en del svart magi inblandat, för det är inte jättetydligt hur de tänker med den nedsättningen i alla lägen.

Just att XP100DL haft lägre förmånsvärde än SP100DL har jag dock lite svårt att komma på en förklaring till på rak arm...

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 jan 2017 20:32
av Tars
Kan det vara så att den är slöare 0-100?

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 jan 2017 21:04
av Bjelke
Tars skrev:
Kan det vara så att den är slöare 0-100? Bild
:lol: japp så är det nog...

Re: förmånsvärde model S

Postat: 27 mar 2017 09:37
av Pontus
Hur fungerar det med förmånsvärdet på bilar som har köpt hela självkörningen med bilen vs de som köpt det efteråt med tanke på att det skiljer nästan 23 tkr?
Får man nästan 400 kr/mån högre förmånsvärde om man köpt till dessa funktioner efteråt? I så fall hur blir det för den som köper en sådan bil i andra hand?

Re: förmånsvärde model S

Postat: 20 apr 2017 19:54
av vigge50
Min pappa ska tydligen få tjänstebil till hösten och idag har han en välutrustad BMW 535D som han är väldigt nöjd med men han tror inte han kommer kunna få en bil i den prisklassen utan att han får kolla på en mindre och billigare bil dock så vet jag inte hur mycket billigare. Detta har fått mig såklart att fundera på att lyfta fram fördelen med elbilar och att en Tesla kan vara jämförbar med en betydligt billigare bil och då har jag suttit lite med Dannis exceldokument men jag är osäker på om mina argument stämmer vilket fick mig att vända mig hit innan jag säger något som inte stämmer. Här har jag jämfört några.
Förmånsvärde.png
Jag valde att inte räkna med en första förhöjd hyra vilket såklart höjer månadskostnaderna för företaget speciellt för Teslan men samtidigt ser man att de privata kostnaderna är ungefär 2000 kr lägre mot en fossildriven 5:serie. Tänker jag rätt att om man väljer att få de 2013 kr mindre i lön efter skatt och dessa är ovanför gränsen för marginalskatt att det blir innan skatt 4026 kr vilket i sin tur innan arbetsgivaravgifter blir 5869 kr. Detta skulle i så fall göra att kostnaderna för företaget och den anställde blir ungefär den samma för både Teslan och BMW 520d sedan. Nu vet jag att både restvärde och försäkring variera mellan dessa bilar så helt jämförbart är det kanske inte men vill inte visa helt felaktiga uppgifter för min pappa.

Stämmer dessa antaganden eller är jag för dåligt insatt i detta ämnet?

Anledningen till att förmånsvärdet på 530e är rött är att det inte är angivet än utan jag valde att ta 10 000 kr lägre än 520d vilket såklart kan vara fel.

Re: förmånsvärde model S

Postat: 20 apr 2017 21:39
av Pontus
Det där med lönen, skatt och arbetsgivaravgifter stämmer men ej att förglömma är väpnat i vanliga fall brukar arbetsgivaren betala ca 30% av den lönen i tjänstepension och slopar dom det också (vilket din far då går miste om) sparar företaget ytterligare drygt 1500kr/mån.

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 apr 2017 15:26
av danni
vigge50 skrev:
Min pappa ska tydligen få tjänstebil till hösten och idag har han en välutrustad BMW 535D som han är väldigt nöjd med men han tror inte han kommer kunna få en bil i den prisklassen utan att han får kolla på en mindre och billigare bil dock så vet jag inte hur mycket billigare. Detta har fått mig såklart att fundera på att lyfta fram fördelen med elbilar och att en Tesla kan vara jämförbar med en betydligt billigare bil och då har jag suttit lite med Dannis exceldokument men jag är osäker på om mina argument stämmer vilket fick mig att vända mig hit innan jag säger något som inte stämmer. Här har jag jämfört några.
Förmånsvärde.png
Jag valde att inte räkna med en första förhöjd hyra vilket såklart höjer månadskostnaderna för företaget speciellt för Teslan men samtidigt ser man att de privata kostnaderna är ungefär 2000 kr lägre mot en fossildriven 5:serie. Tänker jag rätt att om man väljer att få de 2013 kr mindre i lön efter skatt och dessa är ovanför gränsen för marginalskatt att det blir innan skatt 4026 kr vilket i sin tur innan arbetsgivaravgifter blir 5869 kr. Detta skulle i så fall göra att kostnaderna för företaget och den anställde blir ungefär den samma för både Teslan och BMW 520d sedan. Nu vet jag att både restvärde och försäkring variera mellan dessa bilar så helt jämförbart är det kanske inte men vill inte visa helt felaktiga uppgifter för min pappa.

Stämmer dessa antaganden eller är jag för dåligt insatt i detta ämnet?

Anledningen till att förmånsvärdet på 530e är rött är att det inte är angivet än utan jag valde att ta 10 000 kr lägre än 520d vilket såklart kan vara fel.
Japp, det ser ut att stämma rätt bra vid en snabb anblick. Tänk också på det som skrevs ovan om pension - rimligen blir det ett mindre löneavdrag ifall de också skippar pensionen. Om din pappas företag är villiga att göra en sån löneväxling (det borde de - det ser ju väldigt bra ut för miljöprofilen) så låter det som en klockren affär för farsgubben din. Vem skulle inte hellre köra Model S än en 520d?

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 apr 2017 16:10
av vigge50
danni skrev:
vigge50 skrev:
Min pappa ska tydligen få tjänstebil till hösten och idag har han en välutrustad BMW 535D som han är väldigt nöjd med men han tror inte han kommer kunna få en bil i den prisklassen utan att han får kolla på en mindre och billigare bil dock så vet jag inte hur mycket billigare. Detta har fått mig såklart att fundera på att lyfta fram fördelen med elbilar och att en Tesla kan vara jämförbar med en betydligt billigare bil och då har jag suttit lite med Dannis exceldokument men jag är osäker på om mina argument stämmer vilket fick mig att vända mig hit innan jag säger något som inte stämmer. Här har jag jämfört några.
Förmånsvärde.png
Jag valde att inte räkna med en första förhöjd hyra vilket såklart höjer månadskostnaderna för företaget speciellt för Teslan men samtidigt ser man att de privata kostnaderna är ungefär 2000 kr lägre mot en fossildriven 5:serie. Tänker jag rätt att om man väljer att få de 2013 kr mindre i lön efter skatt och dessa är ovanför gränsen för marginalskatt att det blir innan skatt 4026 kr vilket i sin tur innan arbetsgivaravgifter blir 5869 kr. Detta skulle i så fall göra att kostnaderna för företaget och den anställde blir ungefär den samma för både Teslan och BMW 520d sedan. Nu vet jag att både restvärde och försäkring variera mellan dessa bilar så helt jämförbart är det kanske inte men vill inte visa helt felaktiga uppgifter för min pappa.

Stämmer dessa antaganden eller är jag för dåligt insatt i detta ämnet?

Anledningen till att förmånsvärdet på 530e är rött är att det inte är angivet än utan jag valde att ta 10 000 kr lägre än 520d vilket såklart kan vara fel.
Japp, det ser ut att stämma rätt bra vid en snabb anblick. Tänk också på det som skrevs ovan om pension - rimligen blir det ett mindre löneavdrag ifall de också skippar pensionen. Om din pappas företag är villiga att göra en sån löneväxling (det borde de - det ser ju väldigt bra ut för miljöprofilen) så låter det som en klockren affär för farsgubben din. Vem skulle inte hellre köra Model S än en 520d?
En sak som jag kom på, hur är det med fordonsskatt? Enligt skatteverkets hemsida så låter de som 360 kr plus 22 kr för varje gram co2 per kilometer. Då 520d enligt BMWs hemisda släpper ut 118-122 g/km så blir det inte mycket mer. Om jag däremot går in på bilskatt.nu och slår ett regnummer taget från blocket så säger den 1103 kr/år, vilket stämmer?

Ska påpeka att de inte alls är säkert att han kan få en bil i den prisklassen så kanske får min mamma ta över den bilen och pappa får nöja sig med en betydligt billigare. Att teslan däremot kostar ungefär det samma som en bil under 400 000 kr kan dock ändra hans tankar.

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 apr 2017 17:25
av danni
Det är 360 kr + 22 kr per gram över 111 * 2,37 (bränslefaktor för diesel) + 250 (miljötillägg för diesel). Så 360 + (122 - 111) * 22 * 2,37 + 250 = 1183,54 kr per år om man räknar med CO2-utsläpp på 122 gram. Mer om detta här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... s-storlek/

För Teslan är det 360 kr per år, reducerat till 0 kr de första fem åren.

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 apr 2017 21:16
av Smutt
Vad jobbigt det kommer bli den dag man måste betala 360kr år :D

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 apr 2017 21:23
av Bjelke
Smutt skrev:
Vad jobbigt det kommer bli den dag man måste betala 360kr år :D
Ja då säljer man den direkt! :lol:

Re: förmånsvärde model S

Postat: 21 apr 2017 21:26
av mati
Ja, då brast hela glädjekakylen. :lol:

Re: förmånsvärde model S

Postat: 22 apr 2017 00:34
av Bjelke
mati skrev:
Ja, då brast hela glädjekakylen. :lol:
Hehe jäkla (ilands)-problem man lever med alltså...

Re: förmånsvärde model S

Postat: 22 apr 2017 08:51
av Daoops
Är det någon som listat ut hur det fungerar med samtliga saker man kan lägga på i efterhand och hur det påverkar förmånsvärdet? Tex:

Q:Laddsladdar och extra laddare (16kW som inte längre går att lägga till men finns ju demobilar)
A: skall inte påverka förmånsvärdet(?)

Q: vinterdäck
A: prorateas på hur mycket du kör i tjänsten vs privat (?)

Q: Autopilot (basic och full)?
A: ?

Q: övrigt?

Verkar ju lockande att köpa en så strippad bil som möjligt och lägga på så mycket som möjligt nån månad senare (även om AP kostar lite mer senare)

Re: förmånsvärde model S

Postat: 22 apr 2017 10:17
av bylund
Daoops skrev:
Q: Autopilot (basic och full)?
A: ?
Man behöver inte betala förmånsskatt förrän det har levererats. Jag är inte säker på vad som gäller vid delleverans.
Daoops skrev:
Verkar ju lockande att köpa en så strippad bil som möjligt och lägga på så mycket som möjligt nån månad senare (även om AP kostar lite mer senare)
Ja, då slipper man ju de månaderna, men förmånsvärdet blir väl högre senare, om man köper extrautrustningen till högre pris? Om man inte gör på det sättet för att det är lättare att fuska då.

Re: förmånsvärde model S

Postat: 22 apr 2017 14:50
av Daoops
bylund skrev:
Daoops skrev:
Q: Autopilot (basic och full)?
A: ?
Man behöver inte betala förmånsskatt förrän det har levererats. Jag är inte säker på vad som gäller vid delleverans.
Daoops skrev:
Verkar ju lockande att köpa en så strippad bil som möjligt och lägga på så mycket som möjligt nån månad senare (även om AP kostar lite mer senare)
Ja, då slipper man ju de månaderna, men förmånsvärdet blir väl högre senare, om man köper extrautrustningen till högre pris? Om man inte gör på det sättet för att det är lättare att fuska då.
Ok så det klassas som fusk? Fast det är inte fusk förens nån kommer på dig har jag hört

Re: förmånsvärde model S

Postat: 22 apr 2017 16:37
av vigge50
Lade till lite fler bilar för att jämföra elbilar med vanliga bilar även i de lägre prisklasserna, BMW i3 och Hyundai Ioniq verkar kunna vara riktigt bra bilar för leasing om de är tillräckliga. Ska dock poängteras att jag inte hittar service kostnader för Ioniq och att jag har samma kostnad för försäkring på alla bilar, här har Tesla en klar nackdel verkar det som. Samma sak med restvärde, detta varierar så klart mellan bilarna men jag har ingen aning hur de håller sig mot varandra.
Förmånsvärde.png
Längst ner har jag räknat hur mycket dyrare det skulle bli för företaget om man är villig att gå ner i lön efter skatt motsvarande de som man sparar på Teslan. BMW 520d sedan blir något billigare men 520d touring blir betydligt dyrare. Här sticker BMW i3 och Hyundai Ioniq verkligen ut.

Re: förmånsvärde model S

Postat: 29 apr 2017 20:53
av vigge50
Hur hårda brukar arbetsgivare vara när det kommer till basbelopp?
Min pappa kollar nu på en Audi A6 allroad quattro och när jag försöker visa att de inte skilljer så mycket i pengar för företaget så säger han att Model S kostar alldeles för mycket då det är utanför basbeloppet(antar 10 basbelopp men vet ej). Vad tror ni, kan en arbetsgivare se mellan fingrarna angående basbelopp om totala kostnader blir ungefär de samma eller brukar de på medelstora företag vara stenhårda med det?
IMG_0840.PNG
Det skilljer 46 177 kr per år för företaget enligt dokumentet men då pappa får bränslet betalt så är det ungefär 15 000 kr skillnad och sen så får pappa betala ganska mycket mindre i inkomstskatt på förmånsvärdet vilket skulle kunna dras av på pappas lön. Detta gör att kostnaderna blir ungefär de samma, tror ni ett företag kan se över basbeloppet om totalkostnaden blir ungefär det samma eller brukar de vara väldigt hårda med basbelopp?

Re: förmånsvärde model S

Postat: 29 apr 2017 21:29
av Smutt
Beror på hur duktig pappa är :D

Re: förmånsvärde model S

Postat: 30 apr 2017 07:41
av Jensa
För att komma vidare i miljötänket hos "vanligt" folk så måste vi komma ifrån 7,5 pbb! Företag måste räkna på den totala kostnaden för att driva bilen. Detta är det vanliga argumentet man alltid hör, "nej, elbil funkar inte, den är för dyr...)

Jämför det med ett hus som är nytt och väl isolerat att uppvärmningskostnaderna är försumbara, jämfört med ett gammalt hus på direktel. Räknar man på det över tid ser man en helt annan siffra än priset på huset idag!

Re: förmånsvärde model S

Postat: 30 apr 2017 08:05
av Basunen
Jensa skrev:
För att komma vidare i miljötänket hos "vanligt" folk så måste vi komma ifrån 7,5 pbb! Företag måste räkna på den totala kostnaden för att driva bilen. Detta är det vanliga argumentet man alltid hör, "nej, elbil funkar inte, den är för dyr...)

Jämför det med ett hus som är nytt och väl isolerat att uppvärmningskostnaderna är försumbara, jämfört med ett gammalt hus på direktel. Räknar man på det över tid ser man en helt annan siffra än priset på huset idag!
Yes, 7,5 pbb och även vanan att byta bil var tredje år. Fossilens nackdelar är borta och du kan köra en elbil några år till. Bör ge en annan kalkyl.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: förmånsvärde model S

Postat: 30 apr 2017 11:24
av Pontus
vigge50 skrev:
Hur hårda brukar arbetsgivare vara när det kommer till basbelopp?
Min pappa kollar nu på en Audi A6 allroad quattro och när jag försöker visa att de inte skilljer så mycket i pengar för företaget så säger han att Model S kostar alldeles för mycket då det är utanför basbeloppet(antar 10 basbelopp men vet ej). Vad tror ni, kan en arbetsgivare se mellan fingrarna angående basbelopp om totala kostnader blir ungefär de samma eller brukar de på medelstora företag vara stenhårda med det?
IMG_0840.PNG
Det skilljer 46 177 kr per år för företaget enligt dokumentet men då pappa får bränslet betalt så är det ungefär 15 000 kr skillnad och sen så får pappa betala ganska mycket mindre i inkomstskatt på förmånsvärdet vilket skulle kunna dras av på pappas lön. Detta gör att kostnaderna blir ungefär de samma, tror ni ett företag kan se över basbeloppet om totalkostnaden blir ungefär det samma eller brukar de vara väldigt hårda med basbelopp?
Vad menar du med att han får betala mindre skatt på förmånsvärdet, mindre än vad?

Re: förmånsvärde model S

Postat: 30 apr 2017 11:29
av vigge50
Pontus skrev:
vigge50 skrev:
Hur hårda brukar arbetsgivare vara när det kommer till basbelopp?
Min pappa kollar nu på en Audi A6 allroad quattro och när jag försöker visa att de inte skilljer så mycket i pengar för företaget så säger han att Model S kostar alldeles för mycket då det är utanför basbeloppet(antar 10 basbelopp men vet ej). Vad tror ni, kan en arbetsgivare se mellan fingrarna angående basbelopp om totala kostnader blir ungefär de samma eller brukar de på medelstora företag vara stenhårda med det?
IMG_0840.PNG
Det skilljer 46 177 kr per år för företaget enligt dokumentet men då pappa får bränslet betalt så är det ungefär 15 000 kr skillnad och sen så får pappa betala ganska mycket mindre i inkomstskatt på förmånsvärdet vilket skulle kunna dras av på pappas lön. Detta gör att kostnaderna blir ungefär de samma, tror ni ett företag kan se över basbeloppet om totalkostnaden blir ungefär det samma eller brukar de vara väldigt hårda med basbelopp?
Vad menar du med att han får betala mindre skatt på förmånsvärdet, mindre än vad?
Om du kollar på "inkomskatt på förmån" så är den 23100 kr/år för Model S och 42050 kr/år för Audin.