Re: förmånsvärde model S
Postat: 20 jan 2017 06:20
Funkar däremot i Explorer
De har överlag tydliga regler och jag tycker överlag de är väldigt konsekventa med hur de tillämpar reglerna. Det som oftast ställer till det är när prislistorna fixeras. Normalt tar de priset för bilen vid årets ingång eller när bilen först lanseras. Så om en Modell A kostar 1000' vid årets ingång så hamnar det i prislistan och blir förmånsgrundande pris. Om de sen höjer priset på Modell A till 1200' och lanserar Modell B för 1100' under året, så kommer förmånsvärdet för Modell B vara högre än för den dyrare Modell A under resten av året, till priset för Modell A uppdaterats i listorna (sen ska det ske en uppdatering av listorna runt midsommar också, men min erfarenhet är att prisändringar inte alltid slår igenom då).helix skrev:Givetvis är det så. Tack för ditt förtydligande.danni skrev:Du har helt rätt i att det gäller tillverkningsår 2017 och att det är högre för bilar tillverkade 2016. Däremot är det överlag inte högre för bilar tillverkade tidigare än 2016, särskilt inte de äldre modellerna med 85-batteriet. Min bil (85D från 2015) har löjligt lågt förmånsvärde jämfört med en ny 90D.helix skrev:Tack för listan!
Notera dock att detta gäller för bilar TILLVERKADE 2017. För bilar tillverkade 2016 eller tidigare är förmånsvärdet högre än detta för inkomståret 2017. Kikar man exempelvis på en 2016 90D så är förmånsvärdet för inkomståret 2017 = 5916:- (utan tillbehör såklart). Dvs, 578kr dyrare för en bil tillverkad 2016 än 2017. Alla förmånsvärden är utifrån 10.000 reduktion istf 16.000 reduktion som det var för inkomståret 2016.
Därmed bara att gratulera alla som har en bil på ingång som produceras 2017 om man har bilen på företaget.
Det verkar vara lite slumpartat hur skatteverket räknar från år till år. Skillnaden mellan en S 90D och en X 90D är väldigt stort glapp trots en inte så stor prisskillnad. 2016 var en X P100DL billigare än en S P100DL och nu är det helt plötsligt ombytta roller då S har lägre förmånsvärde. Skatteverket verkar generellt ha ökat förmånsvärdet mer på X än på S. Någon som vet varför?
japp så är det nog...Tars skrev:Kan det vara så att den är slöare 0-100?
Japp, det ser ut att stämma rätt bra vid en snabb anblick. Tänk också på det som skrevs ovan om pension - rimligen blir det ett mindre löneavdrag ifall de också skippar pensionen. Om din pappas företag är villiga att göra en sån löneväxling (det borde de - det ser ju väldigt bra ut för miljöprofilen) så låter det som en klockren affär för farsgubben din. Vem skulle inte hellre köra Model S än en 520d?vigge50 skrev:Min pappa ska tydligen få tjänstebil till hösten och idag har han en välutrustad BMW 535D som han är väldigt nöjd med men han tror inte han kommer kunna få en bil i den prisklassen utan att han får kolla på en mindre och billigare bil dock så vet jag inte hur mycket billigare. Detta har fått mig såklart att fundera på att lyfta fram fördelen med elbilar och att en Tesla kan vara jämförbar med en betydligt billigare bil och då har jag suttit lite med Dannis exceldokument men jag är osäker på om mina argument stämmer vilket fick mig att vända mig hit innan jag säger något som inte stämmer. Här har jag jämfört några.
Jag valde att inte räkna med en första förhöjd hyra vilket såklart höjer månadskostnaderna för företaget speciellt för Teslan men samtidigt ser man att de privata kostnaderna är ungefär 2000 kr lägre mot en fossildriven 5:serie. Tänker jag rätt att om man väljer att få de 2013 kr mindre i lön efter skatt och dessa är ovanför gränsen för marginalskatt att det blir innan skatt 4026 kr vilket i sin tur innan arbetsgivaravgifter blir 5869 kr. Detta skulle i så fall göra att kostnaderna för företaget och den anställde blir ungefär den samma för både Teslan och BMW 520d sedan. Nu vet jag att både restvärde och försäkring variera mellan dessa bilar så helt jämförbart är det kanske inte men vill inte visa helt felaktiga uppgifter för min pappa.
Stämmer dessa antaganden eller är jag för dåligt insatt i detta ämnet?
Anledningen till att förmånsvärdet på 530e är rött är att det inte är angivet än utan jag valde att ta 10 000 kr lägre än 520d vilket såklart kan vara fel.
En sak som jag kom på, hur är det med fordonsskatt? Enligt skatteverkets hemsida så låter de som 360 kr plus 22 kr för varje gram co2 per kilometer. Då 520d enligt BMWs hemisda släpper ut 118-122 g/km så blir det inte mycket mer. Om jag däremot går in på bilskatt.nu och slår ett regnummer taget från blocket så säger den 1103 kr/år, vilket stämmer?danni skrev:Japp, det ser ut att stämma rätt bra vid en snabb anblick. Tänk också på det som skrevs ovan om pension - rimligen blir det ett mindre löneavdrag ifall de också skippar pensionen. Om din pappas företag är villiga att göra en sån löneväxling (det borde de - det ser ju väldigt bra ut för miljöprofilen) så låter det som en klockren affär för farsgubben din. Vem skulle inte hellre köra Model S än en 520d?vigge50 skrev:Min pappa ska tydligen få tjänstebil till hösten och idag har han en välutrustad BMW 535D som han är väldigt nöjd med men han tror inte han kommer kunna få en bil i den prisklassen utan att han får kolla på en mindre och billigare bil dock så vet jag inte hur mycket billigare. Detta har fått mig såklart att fundera på att lyfta fram fördelen med elbilar och att en Tesla kan vara jämförbar med en betydligt billigare bil och då har jag suttit lite med Dannis exceldokument men jag är osäker på om mina argument stämmer vilket fick mig att vända mig hit innan jag säger något som inte stämmer. Här har jag jämfört några.
Jag valde att inte räkna med en första förhöjd hyra vilket såklart höjer månadskostnaderna för företaget speciellt för Teslan men samtidigt ser man att de privata kostnaderna är ungefär 2000 kr lägre mot en fossildriven 5:serie. Tänker jag rätt att om man väljer att få de 2013 kr mindre i lön efter skatt och dessa är ovanför gränsen för marginalskatt att det blir innan skatt 4026 kr vilket i sin tur innan arbetsgivaravgifter blir 5869 kr. Detta skulle i så fall göra att kostnaderna för företaget och den anställde blir ungefär den samma för både Teslan och BMW 520d sedan. Nu vet jag att både restvärde och försäkring variera mellan dessa bilar så helt jämförbart är det kanske inte men vill inte visa helt felaktiga uppgifter för min pappa.
Stämmer dessa antaganden eller är jag för dåligt insatt i detta ämnet?
Anledningen till att förmånsvärdet på 530e är rött är att det inte är angivet än utan jag valde att ta 10 000 kr lägre än 520d vilket såklart kan vara fel.
Ja då säljer man den direkt!Smutt skrev:Vad jobbigt det kommer bli den dag man måste betala 360kr år
Hehe jäkla (ilands)-problem man lever med alltså...mati skrev:Ja, då brast hela glädjekakylen.
Man behöver inte betala förmånsskatt förrän det har levererats. Jag är inte säker på vad som gäller vid delleverans.Daoops skrev:Q: Autopilot (basic och full)?
A: ?
Ja, då slipper man ju de månaderna, men förmånsvärdet blir väl högre senare, om man köper extrautrustningen till högre pris? Om man inte gör på det sättet för att det är lättare att fuska då.Daoops skrev:Verkar ju lockande att köpa en så strippad bil som möjligt och lägga på så mycket som möjligt nån månad senare (även om AP kostar lite mer senare)
Ok så det klassas som fusk? Fast det är inte fusk förens nån kommer på dig har jag hörtbylund skrev:Man behöver inte betala förmånsskatt förrän det har levererats. Jag är inte säker på vad som gäller vid delleverans.Daoops skrev:Q: Autopilot (basic och full)?
A: ?Ja, då slipper man ju de månaderna, men förmånsvärdet blir väl högre senare, om man köper extrautrustningen till högre pris? Om man inte gör på det sättet för att det är lättare att fuska då.Daoops skrev:Verkar ju lockande att köpa en så strippad bil som möjligt och lägga på så mycket som möjligt nån månad senare (även om AP kostar lite mer senare)
Yes, 7,5 pbb och även vanan att byta bil var tredje år. Fossilens nackdelar är borta och du kan köra en elbil några år till. Bör ge en annan kalkyl.Jensa skrev:För att komma vidare i miljötänket hos "vanligt" folk så måste vi komma ifrån 7,5 pbb! Företag måste räkna på den totala kostnaden för att driva bilen. Detta är det vanliga argumentet man alltid hör, "nej, elbil funkar inte, den är för dyr...)
Jämför det med ett hus som är nytt och väl isolerat att uppvärmningskostnaderna är försumbara, jämfört med ett gammalt hus på direktel. Räknar man på det över tid ser man en helt annan siffra än priset på huset idag!
Vad menar du med att han får betala mindre skatt på förmånsvärdet, mindre än vad?vigge50 skrev:Hur hårda brukar arbetsgivare vara när det kommer till basbelopp?
Min pappa kollar nu på en Audi A6 allroad quattro och när jag försöker visa att de inte skilljer så mycket i pengar för företaget så säger han att Model S kostar alldeles för mycket då det är utanför basbeloppet(antar 10 basbelopp men vet ej). Vad tror ni, kan en arbetsgivare se mellan fingrarna angående basbelopp om totala kostnader blir ungefär de samma eller brukar de på medelstora företag vara stenhårda med det?
Det skilljer 46 177 kr per år för företaget enligt dokumentet men då pappa får bränslet betalt så är det ungefär 15 000 kr skillnad och sen så får pappa betala ganska mycket mindre i inkomstskatt på förmånsvärdet vilket skulle kunna dras av på pappas lön. Detta gör att kostnaderna blir ungefär de samma, tror ni ett företag kan se över basbeloppet om totalkostnaden blir ungefär det samma eller brukar de vara väldigt hårda med basbelopp?
Om du kollar på "inkomskatt på förmån" så är den 23100 kr/år för Model S och 42050 kr/år för Audin.Pontus skrev:Vad menar du med att han får betala mindre skatt på förmånsvärdet, mindre än vad?vigge50 skrev:Hur hårda brukar arbetsgivare vara när det kommer till basbelopp?
Min pappa kollar nu på en Audi A6 allroad quattro och när jag försöker visa att de inte skilljer så mycket i pengar för företaget så säger han att Model S kostar alldeles för mycket då det är utanför basbeloppet(antar 10 basbelopp men vet ej). Vad tror ni, kan en arbetsgivare se mellan fingrarna angående basbelopp om totala kostnader blir ungefär de samma eller brukar de på medelstora företag vara stenhårda med det?
Det skilljer 46 177 kr per år för företaget enligt dokumentet men då pappa får bränslet betalt så är det ungefär 15 000 kr skillnad och sen så får pappa betala ganska mycket mindre i inkomstskatt på förmånsvärdet vilket skulle kunna dras av på pappas lön. Detta gör att kostnaderna blir ungefär de samma, tror ni ett företag kan se över basbeloppet om totalkostnaden blir ungefär det samma eller brukar de vara väldigt hårda med basbelopp?